Załącznik do Uchwały Rady Pedagogicznej
nr 7/2022 z dnia 30.08.2022 r.
ANEKS NR 1
do Statutu Miejskiego Przedszkola nr 19 im. Kubusia Puchatka w Jeleniej Górze
na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz. U z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 września 2022 r., w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (Dz. U. z 2022 r. poz. 1903)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280 oraz Dz. U. z 2022 r. poz. 1594)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r., w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1610)
§1
W Statucie przedszkola wprowadza się następujące zmiany:
- W rozdziale 4 (Organizacja przedszkola) w 19 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
- W sytuacjach określonych odrębnymi przepisami liczba dzieci w oddziale przedszkolnym może przekraczać 25.
- W 22 dodaje się ust.14-28 w brzmieniu:
- Zajęcia w przedszkolu zawiesza się w razie wystąpienia:
1.zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych
2.temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci;
3.zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
4.innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu i zdrowiu dzieci.
- W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 14, na okres powyżej 2 dni dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci zajęcia, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość dyrektor:
1. określa procedury funkcjonowania przedszkola i postępowanie jego pracowników w okresie zawieszenia zajęć są one odrębnymi dokumentami;
2. koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami i dziećmi, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci;
3. przekazuje rodzicom, dzieciom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań, w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania oraz zajęć wczesnego wspomagania.
4. ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
5. ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
6. ustala z radą pedagogiczną, potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz w razie potrzeby modyfikuje ten zestaw;
7. w przypadku modyfikacji programu, dyrektor informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny o jego zmianie.
- W realizacji zajęć prowadzonych metodami i technikami kształcenia na odległość nauczyciele korzystają z technologii informacyjno-komunikacyjnych takich jak:
1. komunikatory, poczta elektroniczna, grupy społecznościowe, strona internetowa, kontakt telefoniczny,
2. inne niż wskazane w pkt 1, umożliwiające kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane z uwzględnieniem:
- 1.równomiernego obciążania dzieci zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia,
- 2. zróżnicowania zajęć w każdym dniu,
- 3. możliwości psychofizycznych dzieci.
- Przedszkole zapewnia warunki bezpiecznego uczestnictwa dzieci w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez:
- 1. łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów i bez ich użycia:
- a) przekazywanie rodzicom kart pracy do wydruku lub wydrukowanych kart pracy;
- b) propozycji zabaw z dzieckiem, z użyciem przedmiotów i materiałów plastycznych dostępnych w domu;
- c) przesyłanie linków do filmów edukacyjnych, multimedialnych książeczek i gier edukacyjnych;
- 2. materiały, o których mowa w ust. 19 pkt. 1 dostosowane są do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym.
- Podczas realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nauczyciele przedszkola informują rodziców o dostępnych materiałach i możliwych sposobach oraz formach ich realizacji przez dziecko w domu. Przekazują rodzicom dzieci materiały niezbędne do realizacji zajęć w domu za pośrednictwem poczty elektronicznej.
20a. Jeżeli rodzice dziecka nie posiadają dostępu do Internetu, nauczyciel przesyła na telefon komórkowy rodzica informacje o dostępnych materiałach niezbędnych do realizacji zajęć, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a także możliwych sposobach i formach ich realizacji przez dziecko w domu.
- Potwierdzeniem uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest:
- 1. przesłanie przez rodziców zdjęć lub filmów z wykonanych przez dzieci zadań;
- 2. odbieranie wiadomości;
- 3. wykonywanie zadań w formie ustalonej dla stosowanego narzędzia zdalnego nauczania.
21a. Potwierdzenie uczestnictwa dziecka w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględnia zasady poszanowania sfery prywatności rodziców dziecka oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do realizacji zadań.
21b. W przypadku rodziców dziecka, którzy nie mają dostępu do Internetu, obecność potwierdzana jest poprzez odbieranie wiadomości SMS, zapoznanie się z przesłanym materiałem i wykonanie zadań w formie ustalonej przez nauczyciela.
- W okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele przedszkola i specjaliści monitorują postępy dziecka na bieżąco i przekazują rodzicom informacje telefonicznie lub innej dopuszczalnej formie, regularnie i terminowo, z zachowaniem poufności.
- Dyrektor, na wniosek rodziców, organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na trudną sytuację rodzinną nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania, o ile możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.
- Dyrektor, na wniosek rodziców, organizuje zajęcia na terenie przedszkola dla dziecka, które z uwagi na rodzaj niepełnosprawności, nie może realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w miejscu zamieszkania. Zajęcia te organizuje się w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem lub inną osobą prowadzącą zajęcia lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o ile możliwe jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie przedszkola oraz jeżeli na danym terenie nie występują zdarzenia, które mogą zagrozić bezpieczeństwu lub zdrowiu dziecka.
- W uzasadnionych przypadkach, w szczególności, gdy nie jest możliwe zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki na terenie danego przedszkola, dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym, może zorganizować dla dziecka, o którym mowa w ust. 24-25 zajęcia na terenie innego, wskazanego przez organ prowadzący, przedszkola.
- W czasie zawieszenia zajęć, inni niż pedagogiczni pracownicy przedszkola:
- W czasie zawieszenia zajęć, inni niż pedagogiczni pracownicy przedszkola:
- a) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji zadań;
- b) dbają o obiekt, zgodnie z ustaleniami dyrektora przedszkola.
28.W szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor przedszkola za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może odstąpić od organizowania dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
3.W rozdziale 7 (Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola. Prawa i obowiązki) w 29 ust 9. dodaje się pkt 16 i 17 w brzmieniu:
7) Nauczyciel, w ramach swoich zajęć i czynności jest obowiązany do dostępności w przedszkolu, w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć- w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni.
8) W ramach godziny dostępności, odpowiednio do potrzeb, nauczyciel prowadzi konsultacje dla rodziców.
4.W rozdziale 7 (Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola. Prawa i obowiązki) w § 29 dodaje się ust 2a,2b,2c. w brzmieniu:
2a. Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
- 1. współpraca z nauczycielami, wychowawcami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz dziećmi w:
- a) rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola realizacji działań, w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- b) prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- c) rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci;
- d) określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
- 2.współpraca z zespołem, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej; - 3.wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem;
- c) dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych;
- d) doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dzieci;
4) udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom, rodzicom dzieci i nauczycielom;
5) współpraca z innymi podmiotami, w zależności od potrzeb;
6) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola
2b. Do zadań terapeuty pedagogicznego w przedszkolu należy w szczególności:
1) prowadzenie badań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
2) rozpoznawanie przyczyn utrudniających dzieciom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola;
3) prowadzenie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci;
5) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2c. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka,
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Aneks obowiązuje od dnia 1 września 2022 r.
Statut Miejskiego Przedszkola nr 19 im. Kubusia Puchatka, w Jeleniej Górze, obowiązujący od 01.09.2021 r.
Postanowienia Ogólne:
Statut przedszkola, to wewnętrzny akt prawny, który zapewnia realizację celów i zadań nałożonych na przedszkole przez:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. 2020 r. poz. 1327 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji szkół i publicznych przedszkoli ( Dz.U.z 2019 r., poz 502)
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 r. poz.283)
Niniejsze przepisy określają zadania placówki oraz podział zadań, kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola, a także zasady współdziałania między nimi.
Statut przedszkola obowiązuje wszystkich członków społeczności przedszkolnej: wychowanków, rodziców, nauczycieli i pracowników administracyjno-obsługowych. Określają to przepisy, regulujące wewnętrzne prawa i obowiązki obowiązujące w przedszkolu, uznane przez radę pedagogiczną i radę rodziców za konieczne, a także przepisy określone w Ustawie o Systemie Oświaty, Ustawy Prawo Oświatowe
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§1
- Przedszkole nr 19 im. Kubusia Puchatka, zwane dalej Przedszkolem, ma siedzibę w Jeleniej Górze, ul. Kurpińskiego 2.
- Nazwa przedszkola: Miejskie Przedszkole nr 19 im. Kubusia Puchatka.
- Przedszkole posługuje się pieczątką o treści:
Miejskie Przedszkole nr 19
Kubusia Puchatka
58-506 Jelenia Góra
Kurpińskiego 2 tel. 756472418
NIP 611-270-60-33, REGON 021408650.
§2
- Przedszkole jest placówką publiczną.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Miasto Jelenia Góra, pl. Ratuszowy 58
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty.
- Przedszkole działa na podstawie Ustawy o Systemie Oświaty, Ustawy Prawo Oświatowe oraz niniejszego statutu.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§3
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego wzmocnione i uzupełnione zadaniami profilaktycznymi.
- Zadaniem Przedszkola jest zapewnienie wychowankom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego oraz przygotowanie ich do nauki w szkole podstawowej.
- Przedszkole wspiera twórczą aktywność dziecka poprzez zabawę.
- Przedszkole zapewnia wychowankom bezpieczeństwo i higienę, dobrą i przyjazną atmosferę wolną od agresji i przemocy.
- Przedszkole współpracuje ze specjalistami, świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
- Przedszkole zapewnia, we współpracy z Poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną, dzieciom i ich rodzicom, opiekę i pomoc psychologa, pedagoga i logopedy.
- W przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna, zgodnie z przepisami oraz procedurą w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Przedszkole zapewnia dzieciom z niepełnosprawnością, posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, realizację indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego.
1) Program zawiera zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego jest dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
2) Program opracowuje zespół nauczycieli i specjalistów według obowiązującej procedury.
3) Zajęcia specjalistyczne organizowane są ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe, edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
- Przedszkole dba o rozwój wszechstronnych uzdolnień i zainteresowań wychowanków.
- Przedszkole umożliwia wychowankom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, zgodnie z wolą rodziców.
- Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach innych państw, korzystają z wychowania przedszkolnego na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
- Przedszkole stwarza rodzicom warunki partnerskiej współpracy i wspiera ich,
w spełnianiu roli pierwszych nauczycieli swoich dzieci. - Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji, zawarty jest w miesięcznych planach pracy, poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu
§4
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę w czasie zajęć w Przedszkolu, oraz
w czasie zajęć poza budynkiem Przedszkola. - Za opiekę nad dziećmi odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Przedszkola, szczególnie nauczyciele przydzieleni do danego oddziału. Nauczyciel jest zobowiązany:
1) przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia z zakresu bhp i p.poż., odbywać wymagane szkolenia,
2) sprawdzać warunki prowadzenia zajęć z dziećmi w danym miejscu przed rozpoczęciem tych zajęć,
3) niezwłoczne przerwać zajęcia i wyprowadzić dzieci z zagrożonego miejsca, jeżeli zagrożenie pojawi się lub ujawni w trakcie zajęć,
4) udzielić dziecku pierwszej pomocy w przypadku urazu lub wystąpienia choroby,
5) niezwłocznie zawiadomić rodziców i dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych,
6) przestrzegać procedur obowiązujących w przedszkolu zwłaszcza procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w sytuacjach kryzysowych.
- Za organizację i zdrowie dzieci uczestniczących w zajęciach dodatkowych odpowiadają osoby prowadzące te zajęcia.
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
§5
- Za bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola odpowiadają rodzice (prawni opiekunowie) lub osoby przez nie upoważnione.
- Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni, osobiście przekazać nauczycielce grupy do której uczęszcza dziecko lub nauczycielce dyżurującej.
- W trosce o bezpieczeństwo dzieci, uczęszczających do przedszkola rodzice (opiekunowie prawni) dziecka, wypełniają deklarację, zawierającą listę osób, upoważnionych do odbioru dziecka z przedszkola.
- W sytuacji, gdy zaistnieje konieczność odbioru dziecka przez osobę nie wymienioną w upoważnieniu, rodzice (prawni opiekunowie) dziecka, składają jednorazowe upoważnienie, z datą aktualną na dany dzień.
- Osobom nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających, dzieci nie będą wydawane. W takim wypadku wychowawca dziecka ma obowiązek zawiadomić odpowiednie służby.
- W przypadku gdy jeden z rodziców pozbawiony jest władzy rodzicielskiej lub została ona ograniczona, rodzic, któremu powierzono władzę nad dzieckiem zobowiązany jest przedłożyć dyrektorowi przedszkola stosowne dokumenty.
- W przypadku gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy Przedszkola, nauczyciel powinien skontaktować się telefonicznie z rodzicem (prawnym opiekunem) lub osobami upoważnionymi.
Rozdział 3
Organy Przedszkola oraz ich kompetencje
§6
Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
§7
Przedszkolem kieruje dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników przedszkola, przewodniczącym rady pedagogicznej.
§8
- Dyrektor Przedszkola jest Pracodawcą, w rozumieniu Kodeksu Pracy dla osób zatrudnionych w przedszkolu.
- Nauczyciele zatrudnieni są w Przedszkolu, na podstawie ustawy Karta Nauczyciela.
§9
Do zadań ogólnych dyrektora należy w szczególności:
- Dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy poziom przedszkola.
- Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole.
- Realizacja zadań, zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady rodziców, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organów nadzorujących placówkę.
- Zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań oraz ich doskonalenia zawodowego.
- Zapewnienie w miarę możliwości, odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.
- Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki.
- Współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych.
§10
Do zadań dyrektora, jako przewodniczącego rady pedagogicznej należy:
- Prowadzenie i przygotowanie zebrania rady pedagogicznej oraz zawiadamianie wszystkich jej członków, o terminie i porządku, zgodnie z regulaminem rady;
- Przedstawiania radzie, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków, wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki;
- Wstrzymanie wykonania uchwał, niezgodnych z przepisami prawa, zgodnie z obowiązującymi procedurami.
§11
Dyrektor współpracuje z innymi organami przedszkola.
- Dyrektor przedszkola, w wykonywaniu swoich zadań, współpracuje z radą rodziców i radą pedagogiczną;
- Powstanie rady rodziców organizuje dyrektor przedszkola z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców;
- W posiedzeniach rady rodziców, dyrektor może uczestniczyć z głosem doradczym.
§12
Zadania dyrektora związane z organizacją przedszkola.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola, opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący przedszkole, do dnia 30 kwietnia danego roku.
- Dyrektor odpowiedzialny jest za wykonanie obowiązków, związanych z systemem informacji oświatowej.
- Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, może tworzyć dodatkowe stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze.
- Dyrektor dopuszcza do użytku w przedszkolu programy nauczania i włącza je do przedszkolnego zestawu programów.
- Dyrektor może ustalać zajęcia, w których, ze względu na potrzeby edukacyjne dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, uczestniczą nauczyciele i specjaliści.
- Dyrektor odpowiada za realizację zaleceń, wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dziecka w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach, organizowanych przez przedszkole, poza obiektami placówki.
- Jeżeli przerwa w działalności oświatowej przedszkola trwa, co najmniej 2 tygodnie, dyrektor dokonuje kontroli obiektu, należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów.
- Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony.
- Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez zagranicznych wyraża dyrektor, po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Przy organizacji wycieczek, dyrektor wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy, spośród pracowników pedagogicznych, o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki, zgodnie z obowiązującym regulaminem i procedurą organizacji wycieczek.
§13
Zadania dyrektora związane z dokumentacją.
- Dyrektor przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie odpowiednich dokumentów, zgodnych z posiadaną dokumentacją.
§14
Rada pedagogiczna, to organ współzarządzający przedszkolem. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola. Kompetencje stanowiące i opiniujące oraz zadania rady pedagogicznej wynikają z ustawy prawo oświatowe, rozporządzeń wykonawczych i z regulaminu rady pedagogicznej.
Rada pedagogiczna:
- przygotowanie projektu statutu lub jego zmian;
- zatwierdza plany pracy, po zaopiniowaniu ich, przez radę rodziców;
- podejmuje uchwały w sprawie eksperymentów pedagogicznych
w przedszkolu, po zaopiniowaniu projektu przez radę rodziców; - ustala sposób wykorzystywania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
w celu doskonalenia pracy placówki; - ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola;
- podejmuje uchwałę w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków Przedszkola;
- występuje z wnioskiem o odwołanie nauczyciela, ze stanowiska dyrektora lub
z innego stanowiska kierowniczego; - opiniuje wnioski dyrektora dotyczące odznaczeń i wyróżnień;
- wyłania przedstawiciela do komisji konkursowej, w celu przeprowadzenia konkursu, na stanowisko dyrektora przedszkola;
- rozpatruje skierowane do niej wnioski rady rodziców, dotyczące wszystkich spraw przedszkola;
- powierza funkcję protokolanta osobie wybranej spośród członków rady. Protokoły rady mogą być prowadzone w wersji elektronicznej;
- obraduje w terminach ustalonych w harmonogramie rocznym;
- posiedzenie rady pedagogicznej, poza terminami ustalonymi w harmonogramie, zwołuje przewodniczący rady, powiadamiając członków rady, co najmniej 7 dni przed terminem spotkania. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, przewodniczący może zwołać posiedzenie rady w trybie pilnym, bez przestrzegania 7-dniowego terminu. Zawiadomienie o terminie posiedzenia rady musi być podane do wiadomości publicznej na tablicy ogłoszeń;
- uchwały rady pedagogicznej, podejmowane są zwykłą większością głosów,
w głosowaniu jawnym. W sprawach personalnych, a także na wniosek formalny, przegłosowany przez członków rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym; - członkowie rady pedagogicznej mają obowiązek aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach rad pedagogicznych. O nieobecności na zebraniu, członek rady zobowiązany jest powiadomić przewodniczącego i przedstawić odpowiednie usprawiedliwienie;
- uchwały podjęte przez radę pedagogiczną obowiązują wszystkich członków rady, niezależnie od ich indywidualnych opinii.
§15
- Rada rodziców jest reprezentacją ogółu rodziców wychowanków.
- Kompetencje rady rodziców wynikają z Ustawy Prawo Oświatowe oraz rozporządzeń wykonawczych do Ustawy.
- Rada rodziców liczy tylu członków, ile jest oddziałów w Przedszkolu.
- W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danego oddziału.
- Wybory do rady przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.
- Kadencja rady trwa rok.
- W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, ze składu rady ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład rady.
- Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje rada w głosowaniu jawnym.
- Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego rady, zastępcę przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
- Przewodniczący rady organizuje prace rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia rady, reprezentuje radę na zewnątrz.
- Zastępca przewodniczącego rady przejmuje obowiązki przewodniczącego,
w czasie jego nieobecności. - Sekretarz rady odpowiada za dokumentację i protokołowanie jej posiedzeń.
- Skarbnik rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez radę.
- Posiedzenia rady odbywają się w terminach, ustalonych w rocznym harmonogramie.
- Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia rady, zwołuje przewodniczący, powiadamiając członków rady co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, przewodniczący może zwołać posiedzenie rady w trybie pilnym, bez zachowania 7 – dniowego terminu.
- Posiedzenia rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu rady oraz na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej.
- Posiedzenia rady prowadzone są przez przewodniczącego.
- W posiedzeniach rady może brać udział, z głosem doradczym, dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgoda lub na wniosek rady.
- Posiedzenia rady są protokołowane.
- Uchwały rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
- Opinie rady wydawane są w takim samym trybie, jak uchwały.
- Rada może gromadzić fundusze przeznaczone na działalność statutową placówki.
- Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu ustala corocznie rada w preliminarzu budżetowym.
- Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje rada, poprzez upoważnione osoby.
- Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa Regulamin Rady Rodziców.
- Opiniuje projekt planu finansowego, składanego przez dyrektora przedszkola.
- Przyjmuje do wiadomości plan nadzoru oraz informację o realizacji planu nadzoru, przedstawione przez dyrektora.
§16
Organy przedszkola są zobowiązane do współpracy, do dbania o dobry klimat w przedszkolu, do współdziałania na zasadach partnerstwa i uczestniczenia w tworzeniu właściwych warunków rozwoju wychowanków.
§17
Dyrektor zobowiązany jest do organizowania, co najmniej dwa razy w roku, spotkań rady pedagogicznej z radą rodziców. Celem spotkań jest omówienie wszystkich, istotnych problemów funkcjonowania przedszkola.
§18
Spory między organami Przedszkola rozstrzygane są w drodze negocjacji, pomiędzy dyrektorem Przedszkola i trzyosobowym zespołem, wybranym przez radę rodziców, spośród jej członków i trzyosobowym zespołem wybranym przez radę pedagogiczną, spośród jej członków.
Rozdział 4.
Organizacja Przedszkola
§19
- Podstawą jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział. W oddziale zgrupowane są dzieci w zbliżonym wieku.
- Liczba oddziałów jest ustalana corocznie w arkuszu organizacyjnym Przedszkola.
- Liczba wychowanków w oddziale przedszkolnym nie przekracza 25.
§20
1) Praca dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza prowadzona jest poprzez realizacje podstawy programowej oraz na podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora Przedszkola na wniosek nauczyciela lub nauczycieli.
2) Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 60 minut.
3) W Przedszkolu prowadzone są zajęcia religii, organizowane na wniosek rodziców. Zajęcia te są nieodpłatne.
4) W ramach realizacji podstawy programowej i programu wychowania przedszkolnego realizowane są różnorodne działania przygotowujące do posługiwania się językiem angielskim.
5) Dokumentacja zajęć prowadzonych w Przedszkolu prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami.
6) Rada pedagogiczna Przedszkola przygotowuje corocznie wykaz imprez oraz uroczystości organizowanych w Przedszkolu.
§21
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Przedszkola, opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacyjny zatwierdzany jest przez organ prowadzący, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora, na wniosek rady pedagogicznej, po uwzględnieniu oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciel opiekujący się danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, wraz z tematami poszczególnych zajęć. Rozkład dnia uwzględnia potrzeby i zainteresowania dzieci.
- Liczba oddziałów uzależniona jest od możliwości lokalowych przedszkola, potrzeb środowiska lokalnego i zatwierdzona w arkuszu organizacyjnym.
- Dzieci mają możliwość korzystania z ogrodu przedszkolnego, z odpowiednio dobranymi urządzeniami, dostosowanymi do wieku dzieci.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
§22
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący i podanych do wiadomości rodziców.
- Przedszkole działa codziennie, od poniedziałku do piątku, w godz. 600- 1700.
- Zajęcia bezpłatne są organizowane w czasie ustalonym przez organ prowadzący , nie krótszym niż pięć godzin dziennie.
- W czasie przerw w pracy przedszkola, dzieci mają zapewnioną opiekę w innych, dyżurujących placówkach, ustalonych przez organ prowadzący.
- Dyrektor Przedszkola może zmniejszyć liczbę oddziałów w okresie ferii zimowych, w miesiącach wakacyjnych oraz w dniach o niskiej frekwencji dzieci.
- W godzinach 600-800 oraz 1500-1700 dzieci przebywają w grupach łączonych.
- Zasady odpłatności za pobyt dzieci w Przedszkolu, określa organ prowadzący. Rodzice wychowanków, otrzymują te zasady do wiadomości w formie umowy
i swoim podpisem, poświadczają zgodę na ich przestrzeganie. - Wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego określa Rada Gminy.
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola.
- Wysokość stawki żywieniowej ustalana jest przez dyrektora Przedszkola po przeprowadzeniu kalkulacji poniesionych kosztów.
- Rodzice obowiązani są do dokonywania opłat za przedszkole, w terminie do 10 każdego miesiąca z góry, za dany miesiąc na wskazany przez Przedszkole numer bankowy.
- Rodzice wychowanków, znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej lub losowej, mogą skorzystać z pomocy MOPS.
- Szczegółowe kryteria i zasady ubiegania się o zwolnienia z opłat, za pobyt dziecka w przedszkolu, zapisane są w Zarządzeniu Prezydenta Miasta – dotyczącym zasad zwalniania z opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.
Rozdział 5.
Wychowankowie przedszkola
Prawa i obowiązki
§23
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor przedszkola, może wyrazić zgodę na przyjęcie dziecka, które ukończyło 2,5 roku. Przyjęcie dziecka, uzależnione jest od stopnia jego gotowości do pobytu w przedszkolu i od sytuacji rodzinnej.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego, może być odroczone, nie dłużej niż o jeden rok.
- Dziecko, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat
§24
- Nabór do Przedszkola prowadzony jest przez elektroniczny system rekrutacji. Dokładny termin rekrutacji podawany jest do wiadomości corocznie, przez organ prowadzący.
- Przedszkole prowadzi rekrutację wychowanków w oparciu o zasadę pełnej dostępności, według regulaminu ustalonego przez organ prowadzący.
- Pierwszeństwo w rekrutacji do przedszkola mają dzieci, objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Dyrektor Przedszkola zawiadamia na piśmie, rodziców dziecka o nieprzyjęciu dziecka do przedszkola, do dnia 30 kwietnia roku szkolnego, poprzedzającego rok szkolny, na który została przeprowadzona rekrutacja.
- Rekrutacja uzupełniająca przeprowadza się wówczas, gdy Przedszkole dysponuje wolnymi miejscami.
- W przypadku, gdy liczba kandydatów do Przedszkola w rekrutacji uzupełniającej, przekracza liczbę miejsc, dyrektor w porozumieniu z radą rodziców powołuje Komisję ds. Rekrutacji. Komisja ustala zasady i kryteria rekrutacji.
§25
- Wychowankowie mają prawa, wynikające w szczególności z Konwencji o Prawach Dziecka, przepisów oświatowych i niniejszego statutu.
- Wychowankowie Przedszkola mają prawo do:
1) szacunku, życzliwości i sympatii, ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i rówieśników,
2) bezpiecznych warunków pobytu w Przedszkolu, zaspokajania w miarę możliwości ich potrzeb fizycznych i psychicznych,
3) interesujących zajęć, rozwijających ich umiejętności i uzdolnienie,
4) wzmacniania i podkreślania ich silnych stron, rozwijania optymizmu i postawy radzenia sobie w różnych sytuacjach,
5) swobody wyboru, w miarę możliwości organizacyjnych, co najmniej kilku zajęć tygodniowo.
Wychowankowie mają obowiązek:
1) traktowania z szacunkiem, życzliwością i sympatią wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i rówieśników,
2) aktywnego udziału w zajęciach,
3) starania się, oczywiście w miarę możliwości, aby radzić sobie z samodzielnym jedzeniem i ubieraniem się,
4) przestrzegania, w miarę możliwości, czystości,
5) szanowania zabawek i odkładania ich na miejsce.
Dyrektor, w oparciu o uchwałę rady pedagogicznej, może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków, w przypadku:
1) systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole,
2) gdy zachowanie dziecka zagraża bezpieczeństwu innym dzieciom lub uniemożliwia pracę personelowi pedagogicznemu,
3) zatajenia przez rodziców informacji o stanie zdrowia dziecka, uniemożliwiającego prawidłowy proces wychowania, opieki i kształcenia w grupie przedszkolnej.
Rozdział 6.
Rodzice
Prawa i obowiązki
§26
- Rodzice mają prawo do:
1) uznania ich prymatu, jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci,
2) dostępu do wszelkich informacji dotyczących organizacji kształcenia i wychowywania ich dzieci, za udostępnienie informacji Przedszkole nie pobiera opłat.
3) rzetelnej informacji o postępach i zachowaniu dziecka,
4) wsparcia ze strony nauczycieli Przedszkola, w razie problemów wychowawczych,
5) partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania, poprzez swoich przedstawicieli na sprawy Przedszkola.
6) wystąpienia z wnioskiem do dyrektora Przedszkola o zezwolenie spełnienia obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem - Rodzice mają obowiązek:
1) wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny, z poszanowaniem godności dziecka i nie zaniedbywać ich,
2) starać się wzmacniać wysiłki Przedszkola, ukierunkowane na wszechstronny rozwój wychowanków,
3) dbać o regularne uczęszczanie dziecka do Przedszkola, informować nauczyciela wychowawcę o przyczynach nieobecności dziecka,
4) angażowania się, jako partnerzy, w działania Przedszkola, aktywnego udziału w wyborach i współdziałaniu w Radzie Rodziców,
5) informowania nauczycieli i dyrektora o sprawach, mogących mieć wpływ na zachowanie i postępy dziecka,
6) przyprowadzać do przedszkola tylko dzieci zdrowe
7) uczestniczyć w zebraniach grupowych, zajęciach otwartych, uroczystościach przedszkolnych konsultacjach i rozmowach indywidualnych z dyrektorem i nauczycielami
8) przestrzegać niniejszego statutu.
Formy współdziałania z rodzicami
§27
- Przedszkole współpracuje z rodzicami poprzez różnorodne formy pracy:
1) zebrania ogólne, nie rzadziej niż raz w roku;
2) zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż dwa razy w roku;
3) konsultacje indywidualne z dyrektorem, nauczycielem, specjalistami w zależności od potrzeb rodziców i nauczyciela;
4) uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola;
5) pogadanki, zajęcia warsztatowe; zajęcia otwarte, wycieczki;
6) tablice informacyjne, wystawa prac dzieci,
7) informacje umieszczone na stronie internetowej, korespondencja mailowa;
8) zajęcia adaptacyjne w czerwcu dla dzieci rozpoczynających edukację przedszkolną.
Rozdział 7.
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
Prawa i obowiązki
§28
W przedszkolu utworzone jest stanowisko zastępcy dyrektora. Powołania i odwołania z-cy dyrektora dokonuje dyrektor przedszkola, po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i organu prowadzącego.
Zastępca dyrektora wykonuje zadania, zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji pomiędzy dyrektorem a nim:
- współkieruje bieżącą działalnością dydaktyczną przedszkola;
- sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy pozostałych pracowników;
- wykonuje prace biurowe związane z bieżącą działalnością przedszkola;
- dysponuje środkami finansowymi przedszkola w przypadku nieobecności dyrektora i ponosi pełną odpowiedzialność za ich wykorzystanie;
- reprezentuje placówkę na zewnątrz, w przypadku nieobecności dyrektora.
§29
- Dyrektor powierza opiekę nad oddziałem jednemu lub dwóm nauczycielom, którzy pełnią rolę wychowawców oddziału.
- Dyrektor może zatrudnić dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, specjalistów, nauczyciela wspomagającego; w celu współorganizowania kształcenia specjalnego dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Nauczyciel wychowawca, w miarę możliwości, opiekuje się danym oddziałem przez cały czas uczęszczania dziecka do przedszkola.
- Do zadań nauczyciela wychowawcy należy dbałość o właściwe zachowanie wychowanków, o przekazanie im norm i zasad postępowania, przestrzeganie praw dziecka, wspieranie wychowanków w uczeniu się i aktywnym uczestniczeniu
w zajęciach, rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci. - Nauczyciel wychowawca zobowiązany jest do bliskiej współpracy z rodzicami wychowanków i z innymi nauczycielami, pracującymi w Przedszkolu.
- Do każdej grupy przydzielony jest jeden pracownik obsługi, który wspomaga nauczyciela, w zadaniach związanych z opieką i bezpieczeństwem dzieci.
- Każdy pracownik przedszkola, zobowiązany jest dbać o bezpieczeństwo dzieci, podczas zajęć na terenie placówki jak i poza nią.
Nauczyciele mają prawo do:
1) szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych, jak i wychowanków,
2) wolności głoszenia własnych poglądów, nie naruszających godności innych ludzi,
3) współdecydowania o wyborze programu wychowania przedszkolnego, swobody wyboru metody realizacji programu,
4) jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
5) stałego rozwoju, wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
6) korzystać w swojej pracy, z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych.
Nauczyciele mają obowiązek:
1) traktowania wychowanków z szacunkiem, życzliwością i sympatią,
2) dbania o bezpieczeństwo dzieci w czasie pobytu w Przedszkolu i poza budynkiem Przedszkola,
3) prowadzić pracę wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą, zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonym przez dyrektora, programem wychowania przedszkolnego,
4) współpracować z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci,
5) udzielania rodzicom wychowanków informacji o postępach ich dzieci, wspomagania ich w działalności wychowawczej,
6) udziału w zebraniach rady pedagogicznej Przedszkola.
7) planować własny rozwój zawodowy – systematycznie podnosić swoje kwalifikacje,
8) dbać o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troskę o estetykę pomieszczeń,
9) eliminować przyczyny niepowodzeń dzieci,
10) współpracować ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną,
11) prowadzić dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
12) prowadzić obserwację pedagogiczną udokumentowaną w ustalony sposób, zakończoną analizą oceny gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
13) opracować w terminie do końca kwietnia roku szkolnego, poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek, albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej, „Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” i przekazanie jej rodzicom,
14) prowadzić różnorodne formy współpracy i współdziałania z rodzicami, zgodnie z przyjętym rocznym harmonogramem i planem pracy lub częściej na wniosek rodziców,
15) realizować zalecenia dyrektora i osób kontrolujących.
§30
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi.
- Podstawowym obowiązkiem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania Przedszkola, jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
- Woźna oraz pomoc nauczyciela ma prawo do:
1) odpowiednio zorganizowanych warunków pracy, pozwalających na sumienne wypełnianie obowiązków,
2) jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
3) do szacunku, ze strony osób dorosłych i wychowanków. - Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:
1) pomoc nauczycielce przy przyjmowaniu dzieci do oddziału,
2) wykonywanie codziennych zabiegów pielęgnacyjnych w zależności od potrzeby,
3) pomoc nauczycielce w prowadzeniu zajęć wychowawczo-dydaktycznych,
4) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie pobytu w placówce. - Do obowiązków woźnej należy:
1) znać i przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) wykonywać pracę zgodnie z przepisami i zasadami bhp oraz stosować się do wydanych w tym zakresie, poleceń i wskazówek przełożonych,
3) niezwłocznie zgłosić dyrektorowi Przedszkola, o zauważonych nieprawidłowościach, mogących mieć wpływ na zagrożenie zdrowia lub życia dzieci lub innych osób znajdujących się w przedszkolu,
4) współdziałać z dyrektorem przedszkola w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) utrzymywać w czystości zgodnie z wymogami higieny, przydzielonych do sprzątania pomieszczeń,
6) pomagać nauczycielce w czynnościach, związanych z ubieraniem i rozbieraniem dzieci, w wyjściach z dziećmi na spacery oraz pomoc dzieciom przy czynnościach fizjologicznych i samoobsługowych,
7) wykonywać inne polecenia dyrektora, związane z organizacją pracy w przedszkolu. - Pracownicy kuchni mają prawo do:
1) odpowiednio zorganizowanych warunków pracy pozwalających na sumienne wypełnianie obowiązków,
2) jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
3) do szacunku ze strony osób dorosłych i wychowanków,
4) odzieży ochronnej, zgodnie z regulaminem pracy. - Do obowiązków pracowników kuchni należy:
1) znać i stosować przepisy i zasady bezpieczeństwa, higieny pracy,
2) brać udział w szkoleniach oraz poddawać się wymaganym egzaminom,
3) niezwłocznie zgłosić dyrektorowi przedszkola o zauważonych nieprawidłowościach, mogących mieć wpływ na zagrożenie zdrowia lub życia dzieci lub innych osób, znajdujących się w przedszkolu,
4) współdziałać z dyrektorem przedszkola w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) stosować się do zasad i instrukcji poprawnej praktyki higienicznej obowiązującej w przedszkolu, przy sporządzaniu posiłków oraz utrzymaniu pomieszczeń kuchennych oraz sprzętu kuchennego, w należytym stanie,
6) wykonywać inne polecenia dyrektora, związane z organizacją pracy w przedszkolu.
- Dozorca – konserwator ma prawo do:
1) odpowiednio zorganizowanych warunków pracy, pozwalających na sumienne wypełnianie obowiązków,
2) jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
3) do szacunku ze strony osób dorosłych i wychowanków,
4) odzieży roboczej, zgodnie z regulaminem pracy.
- Do obowiązków pracowników zatrudnionych na stanowisku konserwatora i dozorcy należy:
1) znać i przestrzegać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) brać udział w szkoleniach oraz poddawać się wymaganym egzaminom
3) dbać o mienie przedszkola, prowadząc stały nadzór,
4) dbać o należyty stan wszelkich urządzeń i sprzętów, będących na wyposażeniu przedszkola,
5) niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola, o jakichkolwiek nieprawidłowościach zagrażających zdrowiu lub życiu dzieci oraz osób przebywających na terenie przedszkola,
6) podejmować doraźne działania i niezbędne środki zabezpieczające Przedszkole przed wadliwym funkcjonowaniem,
7) współdziałać z dyrektorem przedszkola w wypełnianiu obowiązków, dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
8) alarmować odpowiednie służby (policja, pogotowie, straż) oraz dyrektora Przedszkola, w przypadku zaistnienia zagrożenia.
9) utrzymywać w czystości wyznaczone rejony oraz ogród przedszkolny.
Rozdział 8.
Przepisy końcowe
§31
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z właściwymi przepisami prawa.
- Wszelkie zmiany w niniejszym statucie dokonuje się w drodze uchwały rady pedagogicznej.
Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 30.08.2021 r. , dokonano zmiany statutu Miejskiego Przedszkola nr 19 im. Kubusia Puchatka, zgodnie z obowiązującym prawem , opracowano tekst ujednolicony statutu.
Statut wchodzi w życie z dniem: 01.09. 2021 r.
Traci moc dotychczasowy statut z dnia 01.12.2017 r.
Przewodnicząca Rady Pedagogicznej Teresa Herbut
Jelenia Góra, 01.09. 2021 r.