Grupa 9

Rok 2022/2023

 

Rok 2021/2022

Uroczystość Odzyskania Niepodległości

 

Pasowanie na przedszkolaka

 

Cyrk w przedszkolu

 

Wyprowadzamy  „węża” na pierwszy spacer

 

 

 

Rok 2020/2021

Temat zajęć na tydzień 12 – 1604.2021r

Cuda i dziwy

 

Piątek 16. 04. 2021

Temat: Powietrze wokół nas.

 

1.Opowieść ruchowa W lesie (według Małgorzaty Markowskiej). Dziecko wykonuje to, o czym opowiada rodzic:                                                

 Wyruszamy na wycieczkę do lasu (dziecko maszeruje dookoła pokoju). Idziemy po ścieżce. Ścieżka robi się coraz węższa. Las staje się gęsty – trzeba się schylać, przechodzić pod gałęziami, rozchylać zarośla (dziecko wymyśla różne sposoby przedzierania się przez las). Co jakiś czas odpoczywamy. Zatrzymujemy się, nasłuchujemy odgłosów lasu: śpiewu ptaków (dziecko odchyla głowę w tył, na boki, wykonuje skręty głowy), stukania dzięcioła (w przysiadzie, uderza palcami o podłogę) Idziemy dalej. Widzimy w oddali sarny na polanie (dziecko na czworakach porusza się w różnych kierunkach). Wchodzimy na polanę pełną kwiatów. Biegamy radośnie, podskakujemy. Zmęczeni zabawą kładziemy się na trawie. Zasypiamy. Las szumi: szu, szu, szu…

2.Zabawy badawcze- Gdzie jest powietrze? Rozmowa na temat powietrza – rodzic , wraz z dzieckiem, zastanawia się, gdzie jest powietrze, czy ma kolor, kształt? W jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas?

3.Eksperymenty z powietrzem: – dziecko dmucha balon – obserwuje, jak się powiększa, wypuszcza powietrze z balona w kierunku swojego ciała. Rodzic tłumaczy dziecku, że powietrze zostało zamknięte w balonie,          – dziecko wciąga powietrze do płuc i wydycha je przez słomkę do wody w kubeczku,- dziecko dmucha na paski bibuły, zawieszone na nitce, obserwuje, jak bibuła porusza się, – dziecko obserwuje drzewa za oknem, zwraca uwagę na to, jak wiatr porusza gałęzie drzew. Rodzic wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć, ani powąchać, ale możne je poczuć, kiedy porusza się z wiatrem.

4.Zabawa Co zanieczyszcza powietrze?  Rodzic wymienia różne środki lokomocji, dziecko trzyma dwa kartoniki z napisem TAK oraz NIE, podnosi do góry w odpowiednim momencie właściwy kartonik.

5.Ćwiczenia prawidłowej wymowy. Rodzic wypowiada rytmicznie wymyślone zdania, a dziecko stara się je powtórzyć. Rodzic zmienia tempo i natężenie wypowiadanych zdań. Dziecko wypowiada tekst coraz głośniej, a następnie coraz ciszej: Ziemia, Ziemia to nasza planeta, dbamy o czyste powietrze. Nie chcemy śmieci na leśnej łące. Precz z dymem, który zasłania słońce.

6.Domino słowne. Rodzic wypowiada słowo, dziecko wymienia głoskę, na którą to słowo skończyło się. Wymyśla słowo, które rozpoczyna się na tą głoskę.       

 

 

Czwartek 15.04.2021
 
Temat: Przyjaciele Świata
 
1. Improwizacja ruchowa przy muzyce – dynamiczna melodia.
Dziecko, wsłuchując się w rytm muzyki wczuwając się w jej nastrój, wymyśla dowolne ruchy i figury taneczne.
2. Oglądanie mapy fizycznej Polski; wskazywanie dużych obszarów leśnych, takich jak puszcze i parki narodowe.
Rodzic wyjaśnia, że lasy są nazywane płucami Ziemi, bo produkują tlen, którym oddychamy, zatrzymują również kurz i pył, oczyszczając powietrze. Lasy to też domy zwierząt i teren, gdzie rośnie wile roślin. Są również miejscem relaksu i odpoczynku dla nas, ludzi. Możemy zbierać w nich grzyby jadalne, jagody, poziomki, jeżyny, maliny… Z wybranych przez leśników drzew, po ich ścięciu i wysuszeniu, robimy meble, podłogi, a nawet domy. Drzewa iglaste (sosna, jodła, świerk) wydzielają olejki eteryczne, a z ich żywicy robi się syropy.
3. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Przyjaciele przyrody.
Rodzic czyta dziecku wiersz:
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
 od poniedziałku, aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
4. Rozmowa na temat wiersza.
– Czy dzieci wiedzą, że o Ziemię należy dbać?
– Do czego zachęca wiersz?
5. Zabawa dramowa My drzewa.
Dziecko staje się drzewem. Rodzic opowiada, co działo się z lasem, drzewami,a dziecko wciela się w rolę drzewa i uzewnętrznia stany emocjonalne w zależności od kolejnych zdarzeń opisywanych przez rodzica.
Rodzic opowiada:
Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany – wycinki, niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci, które wysypali ludzie,drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie? Czy zginą w  tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje? Może dzieci im pomogą?
6. Lepimy z plasteliny cyfry.
Dziecko dostaje wydrukowane cyfry od 1 do 9 na kartce. Każdą cyfrę rysuje najpierw palcem po linii, następnie nazywa cyfry i wylepia plastelina kształt każdej cyfry.
7. Zabawa graficzna Drzewko
Dziecko otrzymuje dwie kartki z narysowanymi konturami drzew – iglastego i liściastego. W zależności od kształtu drzew wypełnia rysunek trójkątami (drzewa iglaste), małymi kołami (drzewa liściaste).
 

środę  14.04.2021

 

  1. Spotkanie z ufoludkiem – słuchanie rymowanki recytowanej przez R.

Jestem Ufuś piegowaty,

mam ubranko w srebrne łaty,

a na głowie czułki dwa,

skaczę lekko: hopsa, sa.

Mieszkam sobie we wszechświecie,

podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem,

więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje

i pozwiedzać różne kraje.

 

  • Rozmowa z dziećmi na temat: Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty? • Wyjaśnianie pojęcia ufoludek. Zachęcanie do wypowiadania się na temat wyglądu przybyszów z innych planet.
  • Karta pracy, cz. 3, nr 72. − Pokolorujcie pola na wskazane kolory

 

  1. Zabawa wyrabiająca poczucie rytmu – Wyruszamy w podróż.

(nagranie piosenki  Każdy chciałby być odkrywcą  https://www.youtube.com/watch?v=tRwCgirO4SY)

 Dzieci biegają w gromadce, w rytmie nagrania piosenki. Podczas przerwy w nagraniu muzyki R.wypowiada tekst Bożeny Formy w ustalonym przez siebie rytmie, z równoczesnym klaskaniem.

 

W afrykańskiej wiosce

miło spędzam czas,

do zabawy dziś

zapraszam was.

W Azji ryż zjadamy

chętnie pałeczkami.

Jeśli masz ochotę,

spróbuj razem z nami.

Miasta, miasteczka

zwiedziłem w Europie,

drogę przemierzałem,

lecąc samolotem.

 

Dzieci powtarzają tekst  i ponownie biegają po pokoju.

 

  1. Rakiety kosmiczne – wykonywanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach.
  2. Opowieść ruchowa przy muzyce – Wyprawa na nieznaną planetę. Nagranie spokojnej melodii, odtwarzacz CD, tekst opowieści ruchowej. Dzieci naśladują czynności, które pokazuje i o których opowiada R.

 Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.

 

  1. Ćwiczenia artykulacyjne Mowa kosmitów. Dzieci powtarzają za R. grupy sylab, np.: zu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi…
  • Tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia – Ziemianie, Mars – Marsjanie.

 

  1. Karta pracy, cz. 3, nr 73. − Policzcie obrazki każdego rodzaju. − Zaznaczcie ich liczbę według wzoru.

 

wtorek 13.04.2021

 

  1. Słuchanie nazw planet. Próby samodzielnego ich nazywania przez dzieci. Karta pracy, cz. 3, nr 70

Dzielenie nazw planet na sylaby i głoski.

 

  1. Słuchanie opowiadania Schima Schimmela Dzieci Ziemi – pamiętajcie (w tłumaczeniu Eleonory Karpuk).

 

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba.

A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką.

My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać.

 

  • Rozmowa na temat opowiadania. Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców, ich postępowania.

 

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa Start rakiety. Tamburyn. R. odlicza: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0. Podczas odliczania dziecko rytmicznie klaszcze w dłonie z narastającą prędkością, następnie, na wysokości brzucha, rysuje spiralę (maszyny zaczynają pracować), wydając dźwięk: Bzz (rakieta startuje). Sstaaart – rytmicznie uderza dłońmi o uda, rakieta wystartowała – wyskakuje w górę, wymachuje ramionami do góry, wydaje okrzyk: Hurra! Lot rakiety – dzieci poruszają się po sali przy dźwiękach tamburynu, przerwa w muzyce oznacza lądowanie.
  2. Słuchanie piosenki Ziemia – zielona wyspa (sł. Halina Cenarska, muz. Andrzej Nowak).

                      https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

  1. Wykonywanie pracy przedstawiającej naszą planetę.(Kolorowe gazety, nożyczki, bibuła, flamastry, klej.)
  • Wycinanie z kolorowych gazet elementów wybranych przez dzieci.
  • Przyklejanie ich na jasnozielonych kartkach w kształcie koła.
  • Uzupełnianie szczegółów flamastrami i kolorową bibułą.

 

  1. Karta pracy, cz. 3, nr 71. − Odwzorujcie rysunki rakiety i ufoludka. − Rysujcie po śladzie, nie odrywając kredki od kartki
  2. Ćwiczenia słuchowe Co to za dźwięki? (Metalowe przedmioty). Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez poruszanie metalowymi przedmiotami, np.: monetami, łyżkami, pokrywkami, kluczami. R. demonstruje zgromadzone przedmioty, dzieci je nazywają i określają, do czego służą. Próbują w różny sposób wydobyć z nich dźwięki. Po odwróceniu się rozpoznają, jaki przedmiot wydaje dany dźwięk (najpierw dźwięki z przedmiotów wydobywa R., potem – dzieci samodzielnie).

 

 

 

poniedziałek  12.04.2021

1.Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień.

Chodzi Kwiecień po świecie

w fiołkowym berecie,

z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki

w ciągu małej chwileczki

wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom – skrzydła doczepia,

krowę zmieni w fortepian,

tort upiecze ze śniegu,

strusia wyśle na biegun,

dom na dachu postawi,

klucz zmajstruje żurawi,

księżyc w czapkę ubierze,

gwiazdy zmieni w talerze,

z klombu zerwie dwa słonie,

by pachniały w wazonie,

z papug zrobi tygrysy,

które jedzą irysy,

sto kogucich grzebieni

w wielkie góry zamieni

 – ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

 

  • Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień w wierszu czarodziejską pałeczką; wyjaśnianie, dlaczego nie mogą mieć one miejsca; zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze.

 

2.Słuchanie i nauka piosenki Trzej kosmici

https://www.youtube.com/watch?v=sFbnlJqYT1c

 

Trzej kosmici, trzej kosmici

przylecieli rankiem.

Ten w talerzu, tamten w spodku,

 trzeci leciał w dzbanku.

 Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko,

          drugi – chrupka bułeczka,

          a ten trzeci – drżący, chlupiący,

          jak ta kawa z mleczkiem.

Trzej kosmici, trzej kosmici

wpadli przez okienko,

w pokoiku na stoliku

lądowali miękko.

Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko…

 

3.Zabawy i ćwiczenia z literą F,f

– dzielenie słowa farby na sylaby i głoski

– podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka…), mających ją  w środku (agrafka, delfin, perfumy…) oraz na końcu (elf, kilof, traf…).

– dzielenie słowa Franek na sylaby i głoski

– Zabawa W jakim kolorze? Np. nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka, kwiatów itp

4.Wykonanie zadań w zeszytach ćwiczeń – Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania,  pisania, liczenia, s. 40-41.

5.Zabawa w echo ruchowe – Powtórz ruch. Rodzic pokazuje dowolny układ ruchowy w  rozliczeniu na sześć. Następnie dziecko  odtwarza. / np.: 1, 2 – dwa uderzenia o uda; 3, 4 – dwa klaśnięcia nad głową; 5, 6 – dwa podskoki.  

6.Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 81  Przeczytanie tekstu.

7.Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 82. Tworzenie wyrazów z podanych sylab. Odczytywanie  ich. • Nazywanie zdjęć. Odszukiwanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi te  nazwy. Wycinanie ich, układanie z nich wyrazów, a potem przyklejanie w odpowiednich   okienkach krzyżówki. Odczytywanie hasła.

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 86. • Odczytanie podanych wyrazów. Skreślanie w każdym   szeregu jednego wyrazu, niepasującego do pozostałych. Wytłumaczenie, dlaczego go  skreślono.• Odczytanie podanych wyrazów. Skreślanie w każdym szeregu jednego wyrazu, niepasującego do pozostałych. Wytłumaczenie, dlaczego go skreślono.

 

Tematy zajęć na tydzień 06. – 09.04.2021r

Chciałbym być sportowcem

 

Piątek 09.04.2021

 

  1. .Muzyczna gimnastyka

 

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ&ab_channel=PrzemekBugaj

 

  1. Zabawa „PAJĄK I MUCHA”. Dziecko przyjmuje w tej zabawie rolę „muchy”, zaś rodzic rolę „pająka”. Mucha swobodnie biega po pokoju, naśladując bzyczenie i ruch machania skrzydłami, na umówiony sygnał (np. trzy klaśnięcia w ręce) mucha zatrzymuje się w bezruchu a pająk wychodzi na polowanie. Mucha tak długo jest bezpieczna, dopóki się nie rusza – wówczas pająk jej nie widzi. Zadaniem muchy jest wytrwać jak najdłużej w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie, jeżeli dziecko ma ochotę można zamienić się rolami. Na zakończenie zabawy porozmawiajcie o tym, co było w niej trudniejsze – kiedy mucha latała, czy kiedy musiała stać w bezruchu. Zwróć uwagę dziecku, że poruszanie się jest dla nas naturalną czynnością i dlatego tak trudno wytrwać nam w bezruchu.

 

  1. „Sport to zdrowie” – film edukacyjny.

https://www.youtube.com/watch?v=sZZKiGbu40w&ab_channel=Hibbi

 

  1. Zaprojektuj strój piłkarza.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/06/Karta-pracy-3-1.pdf

 

  1. Karta pracy – „Policz”

https://www.worksheetfun.com/Addition/dot_addition_wfun_1.pdf

 

 

Czwartek 08.04.2021

 

  1. Słuchanie wiersza Edyty Pawlak „Elementarz sportowy” 

Kazde dziecko o tym wie:
Chcesz być zdrowy – ruszaj się!
Sport to bardzo ważna sprawa.
Są reguły, jest zabawa.
Jest dyscyplin co nie miara,
część z nich nowa, a część stara.
Od wędkarstwa, sztuk łowieckich,
od antycznych igrzysk greckich,
poprzez dzieje, poprzez lata
aż do współczesnego świata.
Każdy znajdzie coś dla siebie
Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.
Może rolki, koszykówka,
rower, piłka lub siatkówka,
szachy, judo czy pływanie
taniec, skoki, żeglowanie
biegi, sanki i łyżwiarstwo,
hokej, snowboard czy narciarstwo?
Może tenis lub karate?
Namów mamę, siostrę, tatę.
Również dla twojego brata
dobrodziejstwa sportów świata:
refleks, sprawność, orientacja,
walka i rywalizacja.
Ważna jest też ta zasada
(to zaleta jest, nie wada):
nie są ważne tu medale,
lecz jak ćwiczysz – czy wytrwale,
czy szanujesz przeciwnika.
Jaki jesteś, stąd wynika!
Sport nauczyć może wiele.
Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,
a z wszystkiego jedna racja:
górą sport i rekreacja! 

 

  1.  Rozmowa na temat wiersza:
    – Kto zachęcał dzieci do uprawiania sportu?
    – Dlaczego należy uprawiać sport?
    – Co ważne jest w uprawianiu sportu?
    – W jaki sposób powinniśmy traktować przeciwnika w sporcie?
    – Co to znaczy zasada ,,fair, play”?

 

  1. Utrwalenie poznanych liter część 2

 

https://www.youtube.com/watch?v=H05eejODJOw&t=60s&ab_channel=KarolinaZalewska

 

  1. Karta pracy – ćwiczenia grafomotoryczne.

 

https://mamotoja.pl/work/privatefiles/sources/2019/04/24/1048

Środa 07.04.2021

 

  1. Zabawa przy piosence „Dwa przysiady, obrót, skok”

https://www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY&ab_channel=URWISOWO-piosenkidladzieci

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ&ab_channel=PrzemekBugaj

 

  1. Zabawa „Dokończ zdanie”.

Dzieci  kończą zdanie nawiązujące do ich ulubionej formy ruchu: „Najbardziej lubię poruszać się podczas..”.

 

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Poruszamy się”.

 Dzieci naśladują jazdę na hulajnodze, rowerze, skakanie na skakance, pływanie, grę w piłkę… na hasło, nazwę tej czynności podaną przez rodzica.

 

  1. Rozmowa na temat czynnego wypoczynku.

 − Jak lubicie odpoczywać?

 − Czy zdrowo jest siedzieć cały dzień przed komputerem, czy – bawić się na podwórku?

 − Jakie zabawy ruchowe lubicie? − Czy zdrowo jest się poruszać? Dlaczego?

 

  1. Utrwalenie poznanych liter.

https://www.youtube.com/watch?v=pihHdoagDYU&ab_channel=KarolinaZalewska

 

  1. Karta pracy – ćwiczenia grafomotoryczne

https://mamotoja.pl/work/privatefiles/sources/2019/04/24/1061

 

 

Wtorek 06.04.2021

 

  1. Słuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej „Gimnastyka”.

Gimnastyka to zabawa,

ale także ważna sprawa,

bo to sposób jest jedyny,

żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady trzeba ćwiczyć – nie da rady!

To dla zdrowia i urody niezawodne są metody.

 

  1. Rozmowa na temat wiersza.
  • Co trzeba robić, aby być silnym i zwinnym?
  • Nauka wiersza fragmentami, metodą ze słuchu.

 

  1. Ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową.
    • Toczenie piłki po linii wyznaczonej skakanką.
    • Gra w kręgle.

 

  1. 4. Letnie sporty i zabawy – interaktywna prezentacja dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=y1QWCQaDhbw&ab_channel=BoberkowyWorld

 

  1. Dla chętnych dzieci i rodziców „Jak zrobić grę w piłkę nożną” – praca plastyczna.

https://www.youtube.com/watch?v=2OesyrPyTQo&ab_channel=PracePlastyczne

 

 

Tematy zajęć na tydzień 30.03.- 02.04.2021

 

zajęcia na 02.04.21r

WIELKANOCNE ZWYCZAJE – 1.04.2021

  1. Zabawa słowna “Dokończ słowo” (używamy nazw i słów związanych ze świętami wielkanocnymi). Rodzic podaje pierwszą sylabę, dziecko kończy słowo.

            2. Zabawy badawcze z jajkiem:

  • Które jajko kręci się szybciej? Potrzebne będą: 1 jajko surowe i 1 jajko ugotowane
  • Czy jajko potrafi pływać? Potrzebne będą: surowe jajko, słoik, woda, sól (ok.10 łyżek).

             Napełniamy słoik wodą. Ostrożnie wkładamy jajko. Co się dzieję z jajkiem?

             Wyjmujemy jajko. Wsypujemy sól. Mieszamy. Ostrożnie wkładamy jajko. Co się        dzieje z jajkiem?

 

  1. Słuchanie wiersza pt. „Komu potrzebne są święta”.

Na wiejskim podwórku, w przytulnym kurniku, mieszkało sobie śliczne kurczątko ze swoją mamą- kurą i tatą-kogutem. Mama kura uczyła je dreptać po podwórku i wygrzebywać pazurkami z ziemi pyszne ziarenka i robaczki. Tata kogut pokazywał, jak trzeba wskakiwać na płot i piać donośnie- kukuryku. Oboje rodzice bardzo kochali swoje maleństwo.
Aż nagle, któregoś dnia, a było to wczesna wiosna, kurczątko spostrzegło, że rodzice nie mają już dla niego tyle czasu.
-Pii, pii … pobaw się ze mną, mamo- prosiło kurczątko.
-Ko,ko,ko –gdakała kura, nie mama dzisiaj czasu, muszę znieść dużo jajek, ko,ko,ko Wielkanoc już blisko! pobaw się samo maleństwo.
I kura poszła znosić jajka.
Kurczątko pobiegło do taty koguta.
-Pi, pi … Nudzi mi się … Pobaw się ze mną tatusiu!
-Kukuryku! Nie mam dziś czasu, muszę obudzić gospodynie i ogłosić całemu światu, że Wielkanoc już blisko. Pobaw się samo maleństwo i kogut wskoczył na płot wołając donośnie –kukuryku!

Obrażone kurczątko poszło w świat. Na łące spotkało baranka.
– Bee, bee dokąd idziesz Maleństwo? Takie małe kurczątka nie powinny oddalać się same od domu, bee…
– Pi,pii… Przez tę Wielkanoc nikt nie ma dla mnie czasu. Komu w ogóle potrzebne są te Święta?
– Jak to, bee…nie wiesz? No to posłuchaj:
– Święta potrzebne są kwiatom, żeby mogły kolorami przystroić świat
– Święta potrzebne są mamusiom, żeby mogły upiec pyszne wielkanocne ciasta: baby i mazurki
– Święta potrzebne są tatusiom, żeby ukryć prezenty od wielkanocnego zajączka.
– Święta potrzebne są też dzieciom, żeby mogły zaczarować jajka w kolorowe pisanki

Aha! Pi, pi teraz już rozumiem, muszę szybko przeprosić rodziców, że byłem niegrzeczne, a potem pobiegnę sprawdzić czy wszystko już gotowe do Wielkanocy, pi, pii Do widzenia baranku!

Rozmowa na temat wiersza

  • Kto występował w teatrzyku?
  • Gdzie mieszkało kurczątko? Z kim?
  • Dlaczego rodzice nie mieli czasu dla kurczątka?
  • Co zrobiło? Kogo spotkało?
  • Komu potrzebne są Święta Wielkanocne?

 

4.Zabawa “Ciepło – zimno” z jajkiem. Rodzic chowa jajko, dziecko szuka wg wskazówek          rodzica.

 

  1. „Masażyk relaksacyjny (dzieci wykonują go rodzicom, rodzice dzieciom):
    Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
    Śniła mu się pisaneczka, ta co cała jest w kropeczkach. (uderzenia paluszkami- kropki)
    Była też w paseczki. (rysujemy paseczki)
    I w wesołe krateczki. (rysujemy krateczkę)
    Ta w malutkie ślimaczki. (rysujemy ślimaczki)
    I żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
    Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

 

WIELKANOCNE ZWYCZAJE – 31.03.2021.

  1. Zagadki słowne

 

Gdy ciepły marzec powróci z wiosną

Małe puchate na wierzbach rosną, (bazie)

Ma skorupkę tak jak orzech,

ale bardzo, bardzo cienką

Na śniadanie zjeść je możesz,

raz na twardo, raz na miękko, (jajko)

Kolorowe jajka,
barwne malowanki.
moc jest na nich wzorków,
bo to są….(pisanki)

Jestem zółty,mały,puszysty
i z jajka się wykluwam.
Czy juz wiecie,kto ja jestem? (kurczaczek)

Upiecze go mama dla synka,
upiecze go mama dla córek,
na Wielkanocnym stole
musi być pyszny …(mazurek)

W jakim dniu ,czy wiecie,
chociaż słońce świeci,
biega po podwórku
dużo mokrych dzieci ? (lany poniedziałek)

Juz białą serwetę ścielę
zieleń się owsie,zieleń.
Rośnij wysoko,nie zwlekaj,
bo cukrowy ktoś juz czeka.
Kto ? (baranek)

Może być migdałowa,

piaskowa,

lukrowana

z rodzynkami

a każda zapachem kusi. (baba)

Piękny grzebień,kolorowe pióra,
jego żona to kura…(kogut)
Ma długie uszy i pięknie skacze,
zmyka przez pola,gdy psa zobaczy…(zając)

Ma długie uszy i pięknie skacze,
lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)

Na stole stoi kosz,
a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane,
na Wielkanoc malowane. (pisanki)

Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.

Są barwne, kolorowe zrobione

z gałązek wierzby, bazi

lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą.

Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)

Ma mięciutką wełnę i złociste różki,

a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)

Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,

można z nich zrobić pisanki wspaniałe.  (jajka)

Wiklinowy i pleciony na święconkę

Przeznaczony.  (koszyk)

 

  1. „Pisanki” – rodzic czyta wiersz S. Aleksandrzaka, w trakcie którego prezentuje pisanki, ilustrujące wiersz:

    „Pisanki”
    Dzieci obsiadły stół i malują pisanki:
    Pierwsza ma kreski
    Druga – kółka zielone
    Trzecia – drobne kwiaty
    Czwarta – dużo kropek
    Piąta – gwiazdki świecące
    Szósta – znów zygzaki
    Siódma – barwne kwiaty jak astry lub maki
    Ósma – wąskie szlaczki z zieloniutkich listków
    Dziewiąta – ma już prawie wszystko:
    I kropki i zygzaki i paseczków wiele
    I czerwień i złoto i błękit i zieleń
    I dziesiąta – największa – piękna, przystrojona w kolory tęczy
    Dumne są z nich dzieci wszystkie.

 – Omówienie treści wiersza – opisywanie wyglądu pisanek.

 – Przeliczanie pisanek, dopasowywanie liczebnika porządkowego do odpowiedniej pisanki.

 

  1. Kurczaczki – utrwalanie zapisu graficznego cyfr od 1-10

Kładziemy przed dzieckiem karteczki z cyframi (od 1-10). Prosimy, żeby włożyło do koszyczka (pudełka) tyle jajek, kurczaków, ile napisane jest na kartce.

 

  1. Dopasowywanie cyfry do liczby pisanek

Kładziemy przed dzieckiem daną liczbę pisanek. Prosimy, żeby dopasowało do nich odpowiednią cyfrę.

 

  1. Karty pracy – wg wyboru dzieci

 https://kwiecien.academy/wielkanoc-karty-pracy-zestaw-1/

 

  1. Kurczaczek:

 

WIELKANOCNE ZWYCZAJE – 30.03.2021.

  1. Zabawa w „skojarzenia” – dziecko podaje jak najwięcej słów, które kojarzy mu się ze Świętami Wielkanocnymi.

    2. „Kurczątko” W. Szumanówny – wierszyk do rysowania.
    Rodzic zwraca uwagę na to, że jajko i kurczątko najbardziej kojarzą się wszystkim z Wielkanocą, dziecko próbuje narysować takie kurczątko wylęgające się z jajeczka. Rodzic recytuje wierszyk i jednocześnie rysuje kolejne etapy „narodzin kurczątka”. Przy powtórnej recytacji dziecko rysuje samodzielnie.

    Z jajeczka się urodziło…                             
    Główkę najpierw wychyliło.
             Na dwie nóżki
             Wyskoczyło…

         Czarne oczka otworzyło,
         Dziobek mały rozchyliło,
         Że jest głodne zakwiliło…

3. „Taniec kurcząt w skorupkach”– taniec dziecka i rodzica przy wesołej muzyce. Dziecko z rodzicem biorą się za ręce i tańczą na dużej sylwecie jajka wyciętej z szarego papieru.

 

  1. „Wielkanocny koszyczek” – rozmowa na temat produktów, które należy włożyć do koszyczkaNastępnie rodzic odczytuje zagadki, jako rozwiązanie dziecko wybiera odpowiednią rzecz i wkłada do koszyczka.

Gdy go weźmiesz za uszy, zaraz wszystko nosi,

Ma wiklinowy brzuszek, i nazywa się ……….. (koszyk)

Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały,

i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)

Co to jest? Kolorowe, malowane, i kraszone i pisane, Na Wielkanoc darowane, (pisanki)

Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,

głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)

Kiedy śnieżek prószy, kiedy słonko świeci,

On chodzi w kożuszku, i zimą i w lecie, (baranek)

rodzic pyta czego jeszcze nie włożyliśmy do koszyka? Sól, kiełbasa, chleb.

Po dokładnym uzupełnieniu koszyczka rodzic omawia znaczenie wybranych symboli wielkanocnych.

 

  1. Wyjaśnienie dziecku, że są różne sposoby ozdabiania jajek.

Kraszanka(najpierw farbowana, potem wydrapywane wzorki)

Pisanka (najpierw pokrywana rysunkiem, korzystając z wosku lub kredek świecowych, a potem farbowana). Wyjaśnienie wątpliwości, demonstrowanie odpowiednich pisanek.

Inne sposoby zdobienia jajek wielkanocnych (owijanie sznurkiem, oklejanie bibułą oklejanie koronką, malowanie farbami plakatowymi, oklejanie wycinanką).

Wykonanie z dzieckiem pisanek wg własnego pomysłu.

 

 

PLAN PRACY NA MIESIĄC LISTOPAD 

TEMATY:

1.TYDZIEŃ: Nasza mała ojczyzna

2.TYDZIEŃ: Mój dom – Polska

3.TYDZIEŃ: Moje hobby

4.TYDZIEŃ: Ulubione zajęcia

Cele ogólne:

– poszerzanie wiadomości dzieci na temat swojego kraju: nazwa, stolica, symbole narodowe, tradycje, historia powstania, sławne postacie;

– wzbogacanie słownika dziecka o pojęcia ojczyzna, mała ojczyzna, stolica, patriota, patriotyzm;

– rozwijanie poczucia tożsamości narodowej: zapoznanie z historią Narodowego Święta Niepodległości;

– rozwijanie czynnego słownika i mowy dziecka; wprowadzenie pojęcia wyobraźnia;

– wprowadzanie kolejnych liter d, D, e, E, u, U;

– rozwijanie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania, porównywania liczebności zbiorów, dodawania i odejmowania na konkretach i zbiorach zastępczych, kodowania i dekodowania informacji, wyznaczania kierunków w przestrzeni i na kartce; rozwijanie myślenia operacyjnego podczas ustalania stałości elementów w zbiorze, porównywania ciężarów w zabawach; wprowadzenie cyfry 3 i znaku =; posługiwanie się poznanymi cyframi i znakami do kodowania informacji;

– rozwijanie umiejętności uważnego słuchania muzyki instrumentalnej;

– rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas rysowania, odrysowywania, nawlekania, przyklejania, oddzierania, kreślenia linii po śladzie, kropkach, samodzielnie wg wzoru na czystej kartce i w liniaturze oraz kratownicy, cięcia nożyczkami;