Rok 2022/2023
MARZEC
Tydzień pierwszy
Temat: Zabawy na śniegu
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę w, W
− zbadają, czy śnieg jest czysty
− wypowiedzą się na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie zimowych zabaw
− poznają różne rodzaje termometrów
− poznają różne dyscypliny sportowe
− powiedzą, jak lubią spędzać czas zimą
Tydzień drugi
Temat: Nasze zmysły
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę b, B
− rozpoznają kolegę za pomocą dotyku
− nazwą wskazane części ciała
− zaznaczą na rysunku narządy zmysłów
− wykorzystają narządy zmysłów podczas zabaw badawczych
Tydzień trzeci
Temat: Tak nam mija czas
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę p, P
− zapoznają się z zegarem i sposobem jego działania
− dowiedzą się, jak odczytywać godziny na zegarze
− utrwalą określenia: co było najpierw?, co jest teraz?, co będzie potem?
− utrwalą pojęcia: wczoraj, dziś, jutro
Tydzień czwarty
Temat: Wiosna, wiosna
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę c, C
− odkryją zapis cyfrowy liczby 0
− utrwalą nazwy pór roku
− poznają zwiastuny wiosny
− dowiedzą się, co to jest marzanna
− będą ćwiczyć określanie kierunków i ustalanie położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów
Tydzień piąty
Temat: Muzyka jest wszędzie
W tym tygodniu dzieci:
− nazwą muzyków grających na poszczególnych instrumentach
− poznają literę z, Z
− wskażą przedmioty, które wydają dźwięki
− poznają wygląd i działanie adapteru i płyt winylowych
− poznają wygląd gamy i nazw solmizacyjnych nut
− poznają postać i utwory Fryderyka Chopina
Spotkanie z Policją – bezpieczne ferie
Warsztaty z EDUKIDO – zajęcia z klockami Lego
Koncert Filharmonii Dolnośląskiej ” Historia mechanicznej zabawki”.
LUTY
Tydzień pierwszy
Temat: Poznajemy różne zawody
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę g, G
− określą, na czym polega praca przedstawicieli wybranych zawodów
− wskażą rekwizyty potrzebne do wykonywania danego zawodu
− poznają właściwości magnesu
− poznają etapy powstawania chleba
− poznają cyfrę 8
− określą relacje zachodzące między liczbami, wpisując między nie odpowiedni znak matematyczny: <, > lub =
Tydzień drugi
Temat: Karnawał
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę s, S
− wykonają eksperymenty z balonami
− poznają dodawanie jako przybywanie elementów
− poznają graficzny znak dodawania
− wzbogacą swoją wiedzę o tradycjach związanych z karnawałem
Tydzień trzeci
Temat: Różne rodzaje parków
W tym tygodniu dzieci:
− stworzą nazwy dla parku, w którym można spotkać dinozaury
− porozmawiają o parku jurajskim i o dinozaurach
− odbędą wirtualną wycieczkę po parkach wodnych, z wykorzystaniem internetu
− poznają zasady zwiedzania parków narodowych
− określą, co można zobaczyć w parku miniatur
Koncert kolęd i pastorałek
Warsztaty EDUKIDO – zajęcia z klockami Lego
STYCZEŃ
Tydzień pierwszy
Temat: Nadchodzi zima
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę y, Y
– poznają właściwości śniegu i lodu
– pozna zjawiska atmosferyczne występujące zimą
Tydzień drugi
Temat: Mijają dni, miesiące
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę r, R
− dowiedzą się, że dni tygodnia, miesiące i pory roku powtarzają się cyklicznie
− dowiedzą się, że w każdym kalendarzu dni tygodnia występują w takiej samej kolejności
− będą nazywać zegary – dawne i współczesne
− poznają cyfrę 7
Tydzień trzeci
Temat: Odwiedzili nas babcia i dziadek
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę n, N
− poszukają określeń przymiotnikowych opisujących wygląd i cechy charakteru babci i dziadka
− dobiorą w pary małą literę i wielką literę tego samego rodzaju
− poznają znaczenie drzewa genealogicznego
− stworzą drzewo genealogiczne swojej rodziny
− będą dodawać i porównywać liczby w zakresie 7
Tydzień czwarty
Temat: Mass media
W tym tygodniu dzieci:
− będą dyskutować na temat internetu
− powiedzą, do czego jest potrzebny internet i czy jest bezpieczny
− określą, do czego służą radio, telewizja, gazeta
− stworzą grafikę do własnej gry komputerowej i ulepią z plasteliny głównego bohatera gry
− porozmawiają z funkcjonariuszem policji na temat niebezpieczeństw czyhających na nie w internecie
− omówią wygląd i części składowe gazet
Pieczenie pierniczków
GRUDZIEŃ
Tydzień pierwszy
Temat: Znamy te baśnie
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę d, D
− dowiedzą się, jak powstaje książka
− wykonają książeczki z ilustracjami
− naprawią zniszczone książki
− poznają prostokąt
− ułożą historyjkę obrazkową
Tydzień drugi
Temat: Urządzenia elektryczne
W tym tygodniu dzieci:
− porównają różne aparaty telefoniczne
− dowiedzą się, w jaki sposób prowadzić kulturalną rozmowę przez telefon
− poznają literę l, L
− dowiedzą się, jak powstaje energia
− dowiedzą się, jak wyglądały urządzenia dawniej, a jak wyglądają dziś
− porównają liczebność zbiorów
− spotkają się z Mikołajem
− wykonają pracę plastyczną Mikołaj
Tydzień trzeci
Temat: Tutaj rosły paprocie
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę k, K
− dowiedzą się, jak powstaje węgiel
− poznają właściwości fizyczne minerałów: soli kuchennej i węgla kamiennego
− dowiedzą się, jakie produkty pochodzą z węgla
− poznają liczbę 5
Tydzień czwarty
Temat: Święta, święta…
W tym tygodniu dzieci:
− poznają tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
− poznają wygląd gałązek różnych drzew iglastych
− poznają cyfrę 6
− złożą życzenia świąteczne kolegom i koleżankom
– wykonają kartę na życzenia świąteczne
Wycieczka do fabryki bombek „Vitbis”
Koncert Filharmonii Dolnośląskiej pt. „Vademecum młodego patrioty”
Święto Niepodległości 11 listopada
Lekcja w bibliotece
LISTOPAD
Tydzień pierwszy
Temat: Dbamy o zdrowie
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę m, M
− zapoznają się z Piramidą zdrowego żywienia
− poznają charakterystyczne cechy trójkąta
− określą kolejność wykonywanych czynności – co należy wykonać najpierw, a co potem
Tydzień drugi
Temat: Polska – nasza ojczyzna
W tym tygodniu dzieci:
– poznają nazwy: kraju w którym mieszkają, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
– rozbudzą szacunek do symboli narodowych
– nabędą poczucie tożsamości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy polakami
– wezmą udział w obchodach święta Odzyskania Niepodległości w przedszkolu
Tydzień trzeci
Temat: Jesienne nastroje
W tym tygodniu dzieci:
− utrwalą kolory, nazwy i wygląd figur geometrycznych
− poznają literę i, I
− wykonają doświadczenia pozwalające sprawdzić, które przedmioty toną w wodzie, a które utrzymują się na jej powierzchni
− poznają cykl krążenia wody w przyrodzie
− będą ćwiczyć analizę i syntezę słuchową
− poznają części wspólne zbiorów
Tydzień czwarty
Temat: W świecie teatru
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę t, T
− zorganizują kącik teatralny
− wykonają kukiełki do kącika teatralnego
− poznają liczbę 4
Wycieczka na Perłę Zachodu
Urodziny Kubusia Puchatka
Lekcja biblioteczna
TEMATY ZAJĘĆ NA PAŹDZIERNIK
Tydzień drugi
Temat: Co robią zwierzęta jesienią?
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę o, O
− poznają podział głosek na samogłoski i spółgłoski
– dowiedzą się jakie zwierzęta zapadają w sen zimowy
− dowiedzą się, jakie pokarmy spożywane są przez wybrane zwierzęta leśne
− dokonają analizy i syntezy słuchowej nazw wybranych zwierząt
− poznają cyfry: 1, 2
− wyodrębnią zdania w wypowiedziach i słowa w zdaniach
− będą ćwiczyć koncentrację i pamięć, między innymi na podstawie rozwijanych
umiejętności budowania wypowiedzi ustnej
Tydzień trzeci
Temat: Jesień w sadzie
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę a, A
− ułożą zdjęcia według określonego rytmu
− wykonają eksperyment kulinarny – kompot
− wykonają zadania w skupieniu, działając zgodnie z ustalonymi zasadami
− wykonają pracę plastyczną Kosz z owocami techniką wydzieranki
− poznają cechy kwadratu
− nauczą się budować plan działania (strategię), aby osiągnąć założony cel
Tydzień czwarty
Temat: Jesień na działce
W tym tygodniu dzieci:
− poznają literę e, E
− wykonają eksperyment kulinarny – sałatkę
− ułożą obrazki w odpowiedniej kolejności
− odkryją zapis cyfrowy liczby 3
− będą nazywać kierunki: prawo, lewo, góra, dół, oraz układać zapis ruchu
za pomocą bloczków
Pokaz iluzjonisty
Wycieczka po Jeleniej Górze
Dzień przedszkolaka
Biegi przełajowe przedszkolaka
Rok 2021/2022
Warsztaty z suchym lodem
Teatrzyk ” Bajeczny karmnik”
Koncert pt. „Molto i afera zaginionej wiosny”
Marzec
Tydzień pierwszy
Temat tygodnia: Z czego to jest zrobione?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– co można stworzyć z gliny
– jak wygląda proces powstawania chleba
– jak z mleka zrobić ser biały
– z czego robi się swetry
– jak samodzielnie stworzyć papier
– jak wygląda litera g, G.
Tydzień drugi
Temat tygodnia: Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla przedwiośnia
– jak można zinterpretować przysłowie W marcu jak w garncu
– jak prezentować prognozę pogody
– jakie kolory ma tęcza
– jak wygląda litera n, N
Tydzień trzeci
Temat tygodnia: Gdzie ubiera się Pani Wiosna?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie są oznaki wiosny
– jakie prace wykonuje się wiosną w polu i w ogrodzie
– jak zbudowany jest tulipan
– jak wygląda litera f, F
Tydzień czwarty
Temat tygodnia: O czym marzą zwierzęta?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie zwierzęta żyją z ludźmi w domu
– jakie zwierzęta można spotkać na łąkach i polach
– jakie zwierzęta żyją w lesie
– jaka jest rola zwierząt w życiu człowieka
-jak wygląda litera w, W
Luty
Tydzień pierwszy
Temat tygodnia: Kim będę, gdy dorosnę?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie zawody były potrzebne w przeszłości
– jakie zawody są popularne obecnie
– kim jest wynalazca i czym jest wynalazek
– jak wygląda litera c, C
Tydzień drugi
Temat tygodnia: Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie są ulubione postacie z dziecięcych bajek
– na czym polega zawód bibliotekarza
-jak można uwolnić książkę
– jak przygotować własną książkę
– jak wygląda litera p, P
– jak wygląda liczba 10
Tydzień trzeci
Temat tygodnia: Gdzie puka sztuka?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– czym są teatr, kino, filharmonia
– jak należy się tam zachować
– kto może zostać artystą
– jak wygląda litera r, R
Tydzień czwarty
Temat tygodnia: Co łączy kurę i dinozaura?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakimi zwierzętami były dinozaury
– jakie rodzaje dinozaurów żyły na Ziemi
– dlaczego dinozaury wyginęły
– kim jest paleontolog
Występ dzieci z okazji Dnia Babci i Dziadka
Koncert „Karnawał zwierząt”
Styczeń
Tydzień pierwszy
Temat tygodnia: Czy można cofnąć czas?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jak się nazywają pory dnia
– czym można mierzyć czas
– jakie nazwy mają dni tygodnia
– jakie nazwy mają miesiące
– jakie mamy pory roku i czym się one charakteryzują
– jak wygląda litera u, U
Tydzień drugi
Temat tygodnia: Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jak zbudować karmnik
– jak dbać o zwierzęta zimą
– na czym polega praca leśniczego
– czym dokarmiać ptaki
– co zimą jedzą zwierzęta
– jak wygląda litera j, J
– jak wygląda cyfra 8
Tydzień trzeci
Temat tygodnia: Kto to taki: mama mamy, tata taty?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– kim są babcia i dziadek dla rodziców
– w co bawili się dziadkowie i babcie, gdy byli mali
– jak wyglądało dzieciństwo babć i dziadków
– dlaczego babcia i dziadek są bardzo ważni dla rodziny
– jak wygląda litera y, Y
Tydzień czwarty
Temat tygodnia: Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie są popularne zabawy karnawałowe
– jak przygotować stroje z przedmiotów codziennego użytku
– na czym polega tradycja tłustego czwartku
– jakie produkty spożywcze zawierają cukier
Wizyta Mikołaja
Warsztaty plastyczne ozdabianie bombek
GRUDZIEŃ
Tydzień pierwszy
Temat tygodnia: Który żywioł jest najważniejszy
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ognia i jaką rolę pełni w życiu człowieka
– jakie są charakterystyczne cechy żywiołu wody i jaką rolę pełni w życiu człowieka
– jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ziemi i jaką rolę pełni w życiu człowieka
– jakie są charakterystyczne cechy żywiołu powietrza i jaką rolę pełni w życiu człowieka
Tydzień drugi
Temat tygodnia: Co cieszy mikołaja?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
− jakie są tradycje związane ze św. Mikołajem w różnych krajach
− czym jest wolontariat
− jak wygląda i czym zajmuje się górnik
− jak wygląda litera e, E
− jak wygląda cyfra 7
Tydzień trzeci
Temat tygodnia: Jakie sporty uprawia Pani Zima?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie są oznaki zimy
– jak nazywają się dni tygodnia
– jakie sporty można uprawiać w zimie
– jakie własności ma śnieg
– jak wygląda zimowy krajobraz
– jak wygląda litera s, S
Tydzień czwarty
Temat tygodnia: O czym w święta każdy z nas pamięta?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– o świątecznych tradycjach w innych krajach
– o kolędach śpiewanych w święta Bożego Narodzenia
– w jaki sposób składa się spersonalizowane życzenia
– jak stworzyć dekorację choinkową
– jak wygląda litera b, B
Koncert Filharmonii Dolnośląskiej pt Dźwięki w życiu Rzezpospolitej
Pogadanka z przedstawicielaem zakładu MPGK na temat segregacji odpadów
LISTOPAD
Tydzień pierwszy
Temat tygodnia: Jaki plan na jesień mają zwierzęta?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie są jesienne zwyczaje zwierząt
– kto zamieszkuje las
– jakie ptaki odlatują lub przylatują jesienią albo pozostają w Polsce na zimę
– jak wygląda litera m, M
– jak wygląda cyfra 4
Tydzień drugi
Temat tygodnia: Co powinien wiedzieć każdy Polak?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie są polskie symbole narodowe
– o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie
– jakie są walory geograficzne Polski
– o Polakach, którzy zapisali się na kartach polskiej historii
– co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości
– jak wygląda litera i, I
– jak wygląda cyfra 5
Koncert „Tajemnice dawnych lat”
Urodziny Kubusia Puchatka
Interaktywne Centrum Edukacji Przeciwpożarowej
Piosenki na przegląd patriotyczny
JESTEŚMY POLAKAMI
(sł. Anna Bomba, muz. Miłosz Konarski)
My jesteśmy Polakami,
naszym godłem Orzeł Biały,
a stolicą jest Warszawa,
znać jej nazwę ważna sprawa.
Ref. Nauczyłem się w przedszkolu,
rzecz to bardzo oczywista,
dbać o wszystko dookoła,
bo ojczyzna jest mi bliska.
My jesteśmy Polakami,
nasze Tatry są górami,
a królową rzek jest Wisła,
Polska to nasza ojczyzna.
Ref. Nauczyłem się w przedszkolu… / 2x
RODZINNY KRAJ
(sł. Urszula Kozłowska, muz. Jerzy Zając)
Szumią stare polskie drzewa,
wiatr historii wieje
i w gałęziach cicho śpiewa,
sławiąc dawne dzieje.
Wiedzą o tym wszystkie dzieci
od gór aż po morze,
że nas strzeże od stuleci
białopióry orzeł.
Ref. A my wsłuchani w wiatru śpiew
tańczymy sobie pośród drzew,
chlapiemy się w strumykach,
pragniemy w deszczu brykać.
Kochamy nasz rodzinny kraj,
gdzie pachnie bzami piękny maj.
Tu chcemy zawsze mieszkać,
po własnych biegać ścieżkach.
Kolorami Polska nasza
przepięknie się mieni:
błękit nieba, zieleń lasów,
złoty szal jesieni,
biel i czerwień na sztandarze,
i kwiatów naręcza.
To ojczyzna naszych marzeń
barwna niczym tęcza.
Ref. A my wsłuchani w wiatru śpiew..
Październik
Tydzień pierwszy
Temat tygodnia: Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie są oznaki jesieni
– które grzyby są jadalne, a które – niejadalne
– jak wygląda prostokąt
– jakie barwy skrywają jesienne liście
Tydzień drugi
Temat tygodnia: Co nam daje sad?
– pozna owoce krajowe i egzotyczne
– po co robimy przetwory z owoców
– zapozna się z zasadami przeciwpożarowymi
– jak wygląda litera A, a
– jak wygląda cyfra 1
– jak wygląda kwadrat
Tydzień trzeci
Temat tygodnia: Jesień w ogrodzie
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– jakie mamy warzywa
– jak wygląda praca na działce jesienią
– co można zrobić z ziemniaka
– jak wygląda litera L, l
– jak wygląda zapis graficzny cyfry 2
Tydzień czwarty
Temat tygodnia: W co się bawi z nami jesienna pogoda ?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
– co to znaczy kapryśna pogoda
– jak się ubrać stosownie do pogody
– jak wykorzystywany jest wiatr w życiu roślin i ludzi
– jak wygląda litera o, O
– jak wygląda cyfra 3
Wycieczka do Antoniowa „Jeleniówka”
Zwiedzamy stare miasto
WRZESIEŃ
Tydzień trzeci
Temat tygodnia: Jakie są moje supermoce ?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
jak zbudowane jest ich ciało
jakie zmysły posiada każdy człowiek
jakie emocje można odczuwać
jakie można mieć zainteresowania
Tydzień trzeci
Temat tygodnia: Jelenia Góra – Moje miasto
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak nazywa się miasto w którym mieszka
- zapozna się z legendą założenia miasta
- skąd wzieła się nazwa Zabobrze
- pozna atrakcje turystyczne regionu
Tydzień drugi
Temat tygodnia: Jak być superbezpiecznym ?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak dbać o bezpieczeństwo w sali
- jak udzielić pierwszej pomocy
- jak bezpiecznie przejść przez jezdnię
- z jakich przedmiotów mogą korzystać bez opieki osoby dorosłej, a z jakich mogą korzystać jedynie pod jej opieką
Tydzień pierwszy
Temat tygodnia: Co słychać w przedszkolu ?
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jak ich rówieśnicy spędzali wakacje
- jakie zasady obowiązują w przedszkolu
- co można znaleźć w przedszkolu i kto w nim pracuje
- dlaczego warto dbać o zabawki
- jakie korzyści można czerpać z przynależności do grupy
Rok 2020/2021
Teatr ” Piosenki z kufra”
Zabawy w ogrodzie
Teatrzyk „Alicja w krainie czarów”
DZIEŃ DZIECKA
Olimpiada sportowa
Występ dzieci z okazji Dnia mamy i taty
Temat zajęć na tydzień 12 – 16.04.2021r
Na wsi
16.04.21 – piątek
Temat: Zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazet.
1. Zabawa ruchowa do piosenki „Kaczuszki”. Taniec na gazecie. Prosimy, aby dziecko nie „spadło” z gazety podczas tańca.
2.Propozycje zabaw:
a) marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła
b) marsz wokół gazety, na przerwę (uderzenie w bębenek) zatrzymujemy się i kucamy na gazecie.
c)Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).
d) Siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie, przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej.
e) „Rolki lub narty”, naśladujemy jazdę na rolkach.
f) „Jazda na gazecie” – (siad na gazecie, odpychanie się kończynami dolnymi i górnymi).
g) Zgniatanie gazety w kulkę.
h) Przekładanie papierowej kulki z dłoni do dłoni, pod kolanem itp.
i) „Skrętoskłony” – „leniwa ósemka”. W rozkroku kreślenie leniwej ósemki poczynając od lewej nogi.
j) W leżeniu przodem, tyłem przekładanie papierowych kul z dłoni do dłoni.
k) Popychanie papierowych kulek czołem na czworakach.
l) Podrzucanie, chwytanie kulek, rzucane kulek do wiaderka lub pojemnika.
ł) Siad klęczny, przed kolanami gazeta – dziecko kładzie dłonie na gazecie, odsuwa ją jak najdalej i przysuwa do siebie.
m) „Karuzela” – dziecko siada na gazecie, kręci się w kółko odpychając się rękami i stopami;
3.Zabawa plastyczna. Moczymy delikatnie kawałek gazety i próbujemy z niego na czystej kartce uformować np. kształt zwierzątka wiejskiego.
15.04.21 – czwartek
Temat: Zabawy matematyczne
Przygotowujemy przedmioty które będziemy wykorzystywali do liczenia. Małe figurki zwierząt, klocki, korki, koraliki itp.
„ŻABKI”
Dziesięć pękatych, zielonych żab nad stawem wiodło głośny spór.
Rech, rech, rech…
Jedna już miała tego dość i z pluskiem dała nura w dół,
zostało tylko dziewięć żabek ech…
Dziewięć pękatych ,zielonych żab nadal toczyło głośny spór.
I znowu jedna miała dość i z pluskiem dała nura w toń.
zostało tylko osiem żabek ech….
Osiem… itd.
„MISIE”
Jeden mały miś zupkę sobie jadł,
Przyszedł drugi miś i były misie dwa.
Dwa małe misie pukały mocno w drzwi,
Przyszedł jeszcze jeden i były misie trzy.
Trzy małe misie znalazły uli wiele,
przyszedł jeszcze jeden i były misie cztery.
Cztery małe misie zrobił nagle bęc,
Przyszedł jeszcze jeden i było misiów pięć.
Nagle wszystkie pszczoły z uli wyleciały
i małe misie szybko pouciekały.
- Zgromadzone przedmioty (liczmany) układamy przed dzieckiem. Prosimy je, aby np.:
– wziął pięć klocków, dołożył jeszcze dwa i policzył ile jest razem
– układamy zadania matematyczne, np. W stajni były 2 konie, gospodarz kupił jeszcze 3. Ile koni było razem?
– posegreguj nakrętki pod względem koloru (zbiory)
– ułóż od najmniejszego zwierzątka do największego
– układamy rytmy np. kładziemy 1 klocek zielony, następnie 1 czerwony i 2 niebieskie. Powtarzamy sekwencje jeszcze raz. W kolejnej nie kładziemy 2 niebieskich klocków i zadajemy dziecku pytanie: co powinienem teraz położyć?
14.04.21 – środa
Temat; Kto mieszka w kurniku? Jajko, eksperymenty z jajkiem.
1.Poznajemy budowę i właściwości jajka.
Przygotowujemy jajko surowe, jajko ugotowane. Do porównania jajko przepiórcze i ilustrację przedstawiającą przepiórkę. Zadajemy dziecku pytania, np. Jakie zwierzęta znoszą jajka? Dlaczego je znoszą? Do czego są potrzebne w kuchni? Jakie potrawy robimy z jaj? Czy jajka są zdrowe?
„Które jajko jest surowe?” – obserwacja wirujących jajek.
Pokazujemy dziecku dwa jednakowe jajka i prosimy, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane.
Prosimy dziecko, aby „zakręciło” jajkami. Dziecko obserwuje ich ruch i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbijamy jajka i sprawdzamy czy dziecko zgadło.
Tłumaczymy dziecku, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe kołysze się i obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko – jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.
2.Słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej pt. „Kurcze blade”:
https://www.youtube.com/watch?v=NwhtQ5h2ZQ4
3.Zabawa badawcza – określanie właściwości jajka na twardo.
Dajemy dziecku połówki jajka na twardo.
Dziecko obiera skorupki jajka na twardo, określa wygląd, zapach, smaku, nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.
4.Zabawa badawcza – określanie właściwości jajka na surowo.
Dziecko rozbija surowe jajko, opisuje wygląd, zapach, kolor.
5. Porównywanie jajka na twardo i surowego – wyciagnięcie wniosków przez dziecko.
Jajka na twardo mają twardą skorupkę, są w środku twarde, białko jest białe, żółtko ma żółty kolor.
Jajka na miękko są w środku płynne, białko jest przezroczyste, żółtko jest żółte.
Skorupka jajka ma kształt okrągła, jest twarda, budulec (wapno), pory oraz błonę wyściełającą wnętrze.
6.W miarę możliwości możemy zabrać dziecko do Muzeum Przyrodniczego w Cieplicach i pokazać eksponaty w postaci ptaków, piskląt i jajek.
https://www.muzeum-cieplice.pl/
13.04.21 – wtorek
Temat: Wiejskie dobra, co nam dają zwierzęta?
1.Przygotowujemy produkty pochodzenia zwierzęcego: mleko, jogurt, ser, jajka, kiełbasę lub wędliny, wełnę itp. Rozmawiamy z dzieckiem o tym czy wie skąd biorą się dane produkty. Możemy wspomóc się filmem:
https://www.youtube.com/watch?v=xJRi9ykdZP0
https://www.youtube.com/watch?v=ASRjdYUVs_M
https://vod.tvp.pl/video/jedyneczka,kraina-nitek,34205
2.Uzupełniamy kartę pracy połącz zwierzę z produktem:
https://przedszkolankowo.pl/2017/03/29/co-nam-daja-zwierzeta-karty-pracy/
3.Wykonujemy pracę plastyczną „Owieczka” z popcornu:
https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/aneta-gradzka-rudziak/baranek/
lub z wełny, wyklejając szablon:
https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-szablony-do-druku.html
12.04.21 – poniedziałek
Temat: Gdzie mieszkają zwierzęta?
1. Przygotowujemy dowolne książeczki, czasopisma, ilustracje związane z tematem zwierząt żyjących na wsi. Oglądamy, nazywamy zwierzęta i ich rodziny oraz miejsca gdzie mieszkają ( kurnik, obora, stajnia, chlew, stodoła ).
2. Czytamy bajkę pt. Brzydkie kaczątko. Zadajemy dziecku pytania dotyczące utworu.
3. Kolorowanie ilustracji przedstawiającej wiejskie podwórko.
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/zwierzeta-gospodarskie/
lub drukujemy kartę pracy, połącz zwierzę z jego domem.
4. Możemy ulepić wybrane zwierzątko z plasteliny.
5. Uczymy się wspólnie piosenki „W chlewiku mieszka świnka”:
https://www.youtube.com/watch?v=sY1jT8_LIx0
6. „W zagrodzie Małgosi”- bajka ortofoniczna E. Michałowskiej
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi,
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę. Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra, aż Małgosia jeść im da.
7. Dzielimy nazwy zwierząt na sylaby, pytamy jaką głoskę dziecko słyszy na początku.
Zwróćmy uwagę czy dziecko poprawnie wymawia głoski.
Temat na tydzień 06. – 09.04.2021r
Zwierzęta na wsi
09.04.2021r.piątek
Temat dnia: Co słychać na wsi?
ZADANIE 1. Wysłuchajcie proszę piosenki pt. ,,U nas na podwórku” .https://www.youtube.com/watch?v=R2PX4tFSz7k
Odpowiedzcie na zadane pytania.
– Jakie jest tempo i nastrój piosenki?
– Jakie elementy powtarzały się w utworze?
– Nazwijcie zwierzęta, o których jest mowa.
– Spróbujcie naśladować ich głosy.
ZADANIE 2. Zabawa rytmiczna z piosenką pt. ,,U nas na podwórku”.
Naśladujcie sposób poruszania się wybranego zwierzątka. Kiedy usłyszysz melodię refrenu, rytmicznie wypowiadaj jego tekst i klaszcz: ,,Kotek miauczy: miau, miau, miau; piesek szczeka: hau, hau, hau”.
-Dodatkowa zabawa-
Dowolny taniec przy piosence „Dziadek fajną farmę miał”
Dzieci tańczą w dowolny sposób podczas słuchania piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ&ab_channel=%C5%9Apiewanki.tv-Piosenkidladzieci
ZADANIE 3. Zabawa słowna – ,,Co robią zwierzątka?”
Odpowiedzcie na pytania słowami piosenki:
– Co robi kogut?- pieje;
– Co robi kurka?- gdacze;
– Co robi gąska?- gęga;
– Co robi kaczka?- kwacze;
– Co robi krówka?- muczy;
– Co robi świnka?- kwiczy;
– Co robi konik?- rży;
– Co robi osioł?- ryczy.
ZADANIE 4. Narysujcie świnkę zgodnie z instrukcją na karcie pracy (załącznik poniżej).
ZADANIE 5. Ulepcie z plasteliny figurki zwierząt z wiejskiego podwórka.
ZADANIE 6. Na zakończenie dzisiejszych zajęć mamy propozycję dla chętnych dzieci. Zagrajcie w quiz matematyczny i poćwiczcie spostrzegawczość. Rozpoznajcie stosunki przestrzenne wyrażane słowami NA, OBOK i PRZY. Powodzenia!
http://portal.scholaris.pl/resources/run/id/112661
Pliki do pobrania
08.04.2021r – czwartek
Temat: Zwierzęce rodziny
Zadanie1.
Ćwiczenia matematyczne- policz i pokaż.
Dziecko otrzymuje kartoniki z narysowanymi kreskami (od 1 do 9). Poniżej przedstawione są krótkie rymowanki, w których występują liczebniki, zadaniem dziecka jest podniesienie kartonika z odpowiednią liczbą kresek.
– Małe świnki trzy kwiczą: kwi, kwi, kwi. (kartonik z trzema kreskami).
– Idą drogą dwa kurczaki, oglądają polne maki.
– Cztery białe koty mają czarne łaty.
– Sześć gąsiątek po stawie pływało, przez co zmoczone pióra miało.
– W stajni pięć koników stało i się sianem zajadało.
– Dziewięć krów mruczało, bo pić im się chciało.
– Siedem baranów małych na łące brykało.
– Osiem królików uszkami ruszało, siano wąchało
Zadanie 2.
Zabawa ruchowa z elementem biegu „Konik”.
Dziecko „konik”- porusza się przy akompaniamencie instrumentu muzycznego lub w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica. Podczas przerwy w grze zatrzymuje się i kopie raz lewym, raz prawym kopytkiem. Podczas biegu kląska językiem natomiast podczas kopania rży: iiiichacha.
Zadanie 3.
Rodzice i ich dzieci. Proszę przyjrzeć się obrazkom przedstawiającym zwierzęta dorosłe i ich dzieci. Wspólnie omówić różnice w wyglądzie i zachowaniu młodych i ich rodziców. Prawidłowe nazywanie dorosłych i małych zwierząt.
Zadanie 4.
Proszę o połączenie zwierząt wiejskich z miejscem, w którym mieszkają. (materiał dostępny w plikach do pobrania)
Zadanie 5.
Dla chętnych dzieci: „Zaszyfrowana kolorowanka wiejskiego podwórka” (materiał dostępny w plikach do pobrania).
Pliki do pobrania
- kpp-8-1a.pdf (448.83 KB)
- ldm-zwierzeta-domowe-i-hodowlane-3.pdf (634.12 KB)
- Szlaczki ze zwierzetami.jpg (21.68 KB)
- Zwierzeta wiejskie.jpg (246.54 KB)
07.04.2021r –środa
- Rodzic czyta dziecku: „Na wiejskim podwórku” bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz
Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…
Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…
Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek… - Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści opowiadania. To bardzo ważne, aby tekst przeanalizować. Porozmawiać z dzieckiem o tym co wydarzyło się na podwórku, czym wg niego jest złość, kiedy ono się złości i co z tym robi. Istotne aby nie zostawiać dziecka w przeświadczeniu że złość jest zła. Jest emocją która przeżywa niejednokrotnie każdy z nas, chodzi o to, żeby zrozumieć kiedy się pojawia, o czym świadczy i znaleźć sposób na poradzenie sobie z nią, w sposób nie krzywdzący innych.
Super byłoby gdyby dziecko (wspomagane przez rodzica) znalazło kilka sposobów na radzenie sobie ze złością…
3.Coś dla ciała- odrobina ruchuJ
- zabawa bieżna: Koniki:bieg truchcikiem, potem galopem w różnych kierunkach.
- ćw. szyi: Koń kiwa głową:rozkrok, skłony głowy w przód i tył.
- ćw. równowagi: Koń grzebie nogą:stojąc na jednej nodze, naśladujemy jak koń drugą nogą grzebie – przeciąganie wolnej stopy z przodu o podłoże.
- ćw. zręczności: Koń na biegunach: siad skrzyżny, chwyt za stopy od zewnętrznej strony stopy, plecy okrągłe jak bieguny konia. Lekkie huśtanie się w tył na plecy i w przód do siadu.
- Dzielenie wybranych nazw zwierząt na sylaby
- Praca plastyczna- wybrane zwierzątko , lub kilka (to może być fajna zabawa dla całej rodziny)
http://www.kreatywniewdomu.pl/2015/08/o-rigami.html
06.04.2021r – wtorek
- Rodzic czyta dziecku wierszyk o zwierzętach mieszkających w gospodarstwie:
W chlewiku mieszka świnka, co ryjkiem trąca drzwi
Ja mówię jej dzień dobry, a ona kwi, kwi, kwiN podwórku szczeniak mały, podnosi wielki gwałt
ja mówię mu dzień dobry, a on hau, hau, hauNa łące stoi krówka, śniadanie właśnie je tu
ja mówię jej dzień dobry, a ona mu, mu, muW kurniku są kokoszki, co jajek mają sto
ja mówię im dzień dobry, a one ko, ko, ko,A w stajni stoi koń, co piękną grzywę ma
ja mówię mu dzień dobry, a on iha, iha, ihaJest także stary kogut, co ma dużo wdzięku i szyku
ja mówię mu dzień dobry, a on kukuryku.
A po każdym zwrocie: ja mówię mu dzień dobry, a on (…) tu dzieci naśladują głos zwierzęcia, o którym mowa w danej zwrotce.2. Rozmowa na temat usłyszanego wiersza:
- Jakie zwierzęta w nim występują?
- Jakie znają zwierzęta żyjące na wsi, o których nie było mowy w wierszu?
- Jak wyglądają zwierzęta z wiersza?
- Rozwiązywanie zagadek:
- Co to jest? Co dzień mówię jej dzień dobry, a ona na to kwi kwi? (świnia)
- Biało-czarna, mieszka w oborze, mleko nam daje rano lub wieczorem. (krowa)
- Za kości rzucone dziękuje ogonem. (pies)
- Śpi na grzędzie, po podwórku grzebie pazurkami wszędzie. (kura)
- Ma długie uszy, futerko puszyste, ze smakiem schrupie sałaty listek. (królik)
- W każdej wsi jest taki budzik, co wszystkich, co dzień budzi. (kogut)
- Zawsze blisko krowy i ogonem miele, każdy przecież odgadnie, bo to jest… (cielę)
- Dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik. Gdy w góry pojedziesz ujrzysz ją na hali. (owca)
- Maleńkie puszyste, gdy wrona je spłoszy szybko się ukryją pod skrzydła kokoszy. (kurczęta)
- Dopowiedz i zrób– zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Oboje wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
- Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
- Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
- Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
- Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
- Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
- Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.
- Zabawa „Posłuszne zwierzaki”
Do tej zabawy można wykorzystać -jeśli jest w domu-figurkę jakiegoś zwierzęcia, można je ulepić z plasteliny, wykonać z innego materiału, lub wziąć inny dowolny przedmiot. Tu najważniejsze jest ćwiczenie orientacji dziecka w przestrzeni i w schemacie własnego ciała. Dziecko ustawia figurkę w różnych miejscach, zgodnie z poleceniem rodzica (z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie) np. połóż zwierzątko przed sobą, za sobą, trzymaj nad głową, połóż między …..a …… itp.
- „Jakie to zwierzę?” – ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – układanie puzzli
Pocięcie obrazka i składanie go w całość (ilość i kształt zależny od możliwości dziecka). Rodzic rysuje linie, wzdłuż których dziecko wycina. Następnie dziecko przykleja je na czystą kartkę. Można skorzystać z zaproponowanych obrazków, wydrukować własne, lub jeśli nie ma takiej możliwości poszukać w domu, np. ilustracje z gazet, stare pocztówki, własny rysunek itp.
https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=kolorowanki+zwierz%C4%85t+wiejskich+do+druku&sa=X&ved=2ahUKEwjtxo-MzufvAhULAxAIHbIuBjQQjJkEegQIAxAB&biw=1366&bih=625
Temat na tydzień 29.03.- 02.04.2021r
Wielkanoc
Temat na tydzień 22 – 26.03.2021r
Zwiastuny wiosny
- Pierwsze kwiaty
- Co wyrośnie z małej cebulki
- Wiosna w ogrodzie
- Powracają ptaki
- W gnieździe bociana
Temat na tydzień 15 – 19.03.2021r
Gdzie jesteś wiosno ?
- Czy już widać wiosnę ?
- Odgłosy wiosny
- Kolory wiosny
- Krajobraz wiosenny
- Wiosenna gimnastyka
Temat na tydzień 01 – 05. 03.21r
Muzyka wokół nas
- Przedszkolna orkiestra
- W fiharmonii
- Trębacz
- Instrumenty
- Gdzie mieszkają nutki ?
Mali kucharze – pieczemy pizzę
Temat na tydzień 15 – 19.02.2021r
Co się dzieje w kosmosie ?
- Zasypianka z ufoludkiem – rozwijanie mowy
- Wyprawa na zieloną planetę – umuzykalnianie dzieci
- UFO – rozwijanie sprawności manualnej
- Gwiazdy, gwiazdeczki – rozwijanie umiejętności klasyfikowania
- Chcę być kosmonautą – rozwijane sprawności fizycznej
Bal Karnawałowy
Praca w grupie
Zabawy na śniegu
Tematy zajęć na listopad
I. Co robią zwierzęta jesienią ?
– Jesienna rozmowa
– Jesienne zapasy
– Jesienne zabawy
– Idzie, idzie jeż
– Zbieramy orzechy, żołędzie, kasztany
II. Mieszkam w Polsce
– Podróż po Polsce – zapoznanie z krajobrazami Polski
– Symbole narodowe – godło, flaga, hymn
– Legenda o syrence warszawskiej – poznanie nazwy stolicy Warszawa
– Legenda o Smoku Wawelskim
II. Pada deszcz
– Jesienna szaruga – zapoznanie z warunkami atmosferycznymi na jesień
– Parasole – co chroni nas przed deszczem ?
– Listopadzie, listopadzie – ćwiczzenia grafomotoryczne
– Trzy krople, cztery krople – zabawy matematyczne
– Rozmarzone kalosze – uczymy się wiązać buty
IV. Dbamy o zdrowie
– Kiedy mamy katar ? – nauka prawidłowego czyszczenia nosa
– Co służy do mycia ? – dbamy o higienę ciała
– Wizyta u dentysty – dbamy o nasze zęby
– Do czego są potrzebne serwetki ? – zabawy maematyczne
– Gdzie położyć misia ? – nauka orientacji przestrzennej: po prawej,
po lewej, z przodu, z tyłu, nad, pod
14.10.2020r – Urodziny Kubusia Puchatka
24.09.2020r – wizyta policjantów
23.09.2020r – wycieczka na starówkę naszego miasta.
W zeszłym tygodniu braliśmy udział w akcji sadzimy drzewa z prezydentem.