Grupa 8

Rok 2022/2023

 

GRUDZIEŃ

Tydzień pierwszy

Temat: Znamy te baśnie

W tym tygodniu dzieci:

− poznają literę d, D

− dowiedzą się, jak powstaje książka

− wykonają książeczki z ilustracjami

− naprawią zniszczone książki

− poznają prostokąt

− ułożą historyjkę obrazkową

Tydzień drugi

Temat: Urządzenia elektryczne

W tym tygodniu dzieci:

− porównają różne aparaty telefoniczne

− dowiedzą się, w jaki sposób prowadzić kulturalną rozmowę przez telefon

− poznają literę l, L

− dowiedzą się, jak powstaje energia

− dowiedzą się, jak wyglądały urządzenia dawniej, a jak wyglądają dziś

− porównają liczebność zbiorów

− spotkają się z Mikołajem

− wykonają pracę plastyczną Mikołaj

Tydzień trzeci

Temat: Nadchodzi zima

W tym tygodniu dzieci:

− wykonają gazetkę na temat zimy

− poznają literę y, Y

− będą rzucać kulami śniegowymi do celu

− ulepią bałwana

− wysłuchają i nauczą się piosenki Pani Zima

Tydzień czwarty

Temat: Święta, święta…

W tym tygodniu dzieci:

− poznają tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia

− poznają wygląd gałązek różnych drzew iglastych

− poznają cyfrę 6

− złożą życzenia świąteczne kolegom i koleżankom

–  wykonają kartę na życzenia świąteczne

 

Święto Niepodległości 11 listopada

Lekcja w bibliotece

 

LISTOPAD

Tydzień pierwszy

Temat: Dbamy o zdrowie

W tym tygodniu dzieci:

− poznają literę m, M

− zapoznają się z Piramidą zdrowego żywienia

− poznają charakterystyczne cechy trójkąta

− określą kolejność wykonywanych czynności – co należy wykonać najpierw, a co potem

Tydzień drugi

Temat: Polska – nasza ojczyzna

W tym tygodniu dzieci:

– poznają  nazwy:  kraju w którym mieszkają, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu

– rozbudzą szacunek do symboli narodowych

– nabędą poczucie tożsamości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy polakami

– wezmą udział w obchodach święta Odzyskania Niepodległości w przedszkolu

Tydzień trzeci

Temat: Jesienne nastroje

W tym tygodniu dzieci:

− utrwalą kolory, nazwy i wygląd figur geometrycznych

− poznają literę i, I

− wykonają doświadczenia pozwalające sprawdzić, które przedmioty toną w wodzie, a które utrzymują się na jej powierzchni

− poznają cykl krążenia wody w przyrodzie

− będą ćwiczyć analizę i syntezę słuchową

− poznają części wspólne zbiorów

Tydzień czwarty

Temat: W świecie teatru

W tym tygodniu dzieci:

− poznają literę t, T

− zorganizują kącik teatralny

− wykonają kukiełki do kącika teatralnego

− poznają liczbę 4

Wycieczka na Perłę Zachodu

Urodziny Kubusia Puchatka

Lekcja biblioteczna

TEMATY ZAJĘĆ NA PAŹDZIERNIK

Tydzień drugi

Temat: Co robią zwierzęta jesienią?

W tym tygodniu dzieci:

− poznają literę o, O

− poznają podział głosek na samogłoski i spółgłoski

– dowiedzą się jakie zwierzęta zapadają w sen zimowy

− dowiedzą się, jakie pokarmy spożywane są przez wybrane zwierzęta leśne

− dokonają analizy i syntezy słuchowej nazw wybranych zwierząt

− poznają cyfry: 1, 2

− wyodrębnią zdania w wypowiedziach i słowa w zdaniach

− będą ćwiczyć koncentrację i pamięć, między innymi na podstawie rozwijanych

umiejętności budowania wypowiedzi ustnej

 

Tydzień trzeci

Temat: Jesień w sadzie

W tym tygodniu dzieci:

− poznają literę a, A

− ułożą zdjęcia według określonego rytmu

− wykonają eksperyment kulinarny – kompot

− wykonają zadania w skupieniu, działając zgodnie z ustalonymi zasadami

− wykonają pracę plastyczną Kosz z owocami techniką wydzieranki

− poznają cechy kwadratu

− nauczą się budować plan działania (strategię), aby osiągnąć założony cel

 

Tydzień czwarty

Temat: Jesień na działce

W tym tygodniu dzieci:

− poznają literę e, E

− wykonają eksperyment kulinarny – sałatkę

− ułożą obrazki w odpowiedniej kolejności

− odkryją zapis cyfrowy liczby 3

− będą nazywać kierunki: prawo, lewo, góra, dół, oraz układać zapis ruchu

za pomocą bloczków

Pokaz iluzjonisty

Wycieczka po Jeleniej Górze

 

Dzień przedszkolaka

Biegi  przełajowe przedszkolaka

Rok 2021/2022

Warsztaty z suchym lodem

 

Teatrzyk ” Bajeczny karmnik”

Koncert pt. „Molto i afera zaginionej wiosny”

 

Marzec

Tydzień pierwszy

Temat tygodnia: Z czego to jest zrobione?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– co można stworzyć z gliny

– jak wygląda proces powstawania chleba

– jak z mleka zrobić ser biały

– z czego robi się swetry

– jak samodzielnie stworzyć papier

– jak wygląda litera g, G.

 

Tydzień drugi

Temat tygodnia: Dlaczego w marcu jest jak w garncu?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla przedwiośnia

– jak można zinterpretować przysłowie W marcu jak w garncu

– jak prezentować prognozę pogody

– jakie kolory ma tęcza

– jak wygląda litera n, N

 

Tydzień trzeci

Temat tygodnia: Gdzie ubiera się Pani Wiosna?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie są oznaki wiosny

– jakie prace wykonuje się wiosną w polu i w ogrodzie

– jak zbudowany jest tulipan

– jak wygląda litera f, F

 

Tydzień czwarty

Temat tygodnia: O czym marzą zwierzęta?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie zwierzęta żyją z ludźmi w domu

– jakie zwierzęta można spotkać na łąkach i polach

– jakie zwierzęta żyją w lesie

– jaka jest rola zwierząt w życiu człowieka

-jak wygląda litera w, W

 

Luty

Tydzień pierwszy

Temat tygodnia: Kim będę, gdy dorosnę?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie zawody były potrzebne w przeszłości

– jakie zawody są popularne obecnie

– kim jest wynalazca i czym jest wynalazek

– jak wygląda litera c, C

 

Tydzień drugi

Temat tygodnia: Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie są ulubione postacie z dziecięcych bajek

– na czym polega zawód bibliotekarza

-jak można uwolnić książkę

– jak przygotować własną książkę

– jak wygląda litera p, P

– jak wygląda liczba 10

 

Tydzień trzeci

Temat tygodnia: Gdzie puka sztuka?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– czym są teatr, kino, filharmonia

– jak należy się tam zachować

– kto może zostać artystą

– jak wygląda litera r, R

 

Tydzień czwarty

Temat tygodnia: Co łączy kurę i dinozaura?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakimi zwierzętami były dinozaury

– jakie rodzaje dinozaurów żyły na Ziemi

– dlaczego dinozaury wyginęły

– kim jest paleontolog

 

Występ dzieci z okazji Dnia Babci i Dziadka

Koncert „Karnawał zwierząt”

 

Styczeń

Tydzień pierwszy

Temat tygodnia: Czy można cofnąć czas?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jak się nazywają pory dnia

– czym można mierzyć czas

– jakie nazwy mają dni tygodnia

– jakie nazwy mają miesiące

– jakie mamy pory roku i czym się one charakteryzują

– jak wygląda litera u, U

 

Tydzień drugi

Temat tygodnia: Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jak zbudować karmnik

– jak dbać o zwierzęta zimą

– na czym polega praca leśniczego

– czym dokarmiać ptaki

– co zimą jedzą zwierzęta

– jak wygląda litera j, J

– jak wygląda cyfra 8

 

Tydzień trzeci

Temat tygodnia: Kto to taki: mama mamy, tata taty?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– kim są babcia i dziadek dla rodziców

– w co bawili się dziadkowie i babcie, gdy byli mali

– jak wyglądało dzieciństwo babć i dziadków

– dlaczego babcia i dziadek są bardzo ważni dla rodziny

– jak wygląda litera y, Y

 

Tydzień czwarty

Temat tygodnia: Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie są popularne zabawy karnawałowe

– jak przygotować stroje z przedmiotów codziennego użytku

– na czym polega tradycja tłustego czwartku

– jakie produkty spożywcze zawierają cukier

 

Wizyta Mikołaja

Warsztaty plastyczne ozdabianie bombek

GRUDZIEŃ

Tydzień pierwszy

Temat tygodnia: Który żywioł jest najważniejszy

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ognia  i  jaką rolę pełni w życiu człowieka

– jakie są charakterystyczne cechy żywiołu wody i  jaką rolę pełni w życiu człowieka

– jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ziemi i jaką rolę pełni w życiu człowieka

– jakie są charakterystyczne cechy żywiołu powietrza i jaką rolę pełni w życiu człowieka

Tydzień drugi

Temat tygodnia: Co cieszy mikołaja?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

− jakie są tradycje związane ze św. Mikołajem w różnych krajach

− czym jest wolontariat

− jak wygląda i czym zajmuje się górnik

− jak wygląda litera e, E

− jak wygląda cyfra 7

Tydzień trzeci

Temat tygodnia: Jakie sporty uprawia Pani Zima?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie są oznaki zimy

– jak nazywają się dni tygodnia  

– jakie sporty można uprawiać w zimie  

– jakie własności ma śnieg

– jak wygląda zimowy krajobraz

–  jak wygląda litera s, S

Tydzień czwarty

Temat tygodnia: O czym w święta każdy z nas pamięta?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– o świątecznych tradycjach w innych krajach  

– o kolędach śpiewanych w święta Bożego Narodzenia

– w jaki sposób składa się spersonalizowane życzenia

– jak stworzyć dekorację choinkową

– jak wygląda litera b, B

 

Koncert Filharmonii Dolnośląskiej pt Dźwięki w życiu Rzezpospolitej

Pogadanka z przedstawicielaem zakładu MPGK  na temat segregacji odpadów 

 

LISTOPAD

Tydzień pierwszy

Temat tygodnia: Jaki plan na jesień mają zwierzęta?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie są jesienne zwyczaje zwierząt

– kto zamieszkuje las

– jakie ptaki odlatują lub przylatują jesienią albo pozostają w Polsce na zimę

– jak wygląda litera m, M

– jak wygląda cyfra 4

 

Tydzień drugi

Temat tygodnia: Co powinien wiedzieć każdy Polak?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie są polskie symbole narodowe

– o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie

– jakie są walory geograficzne Polski

– o Polakach, którzy zapisali się na kartach polskiej historii

– co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości

– jak wygląda litera i, I

– jak wygląda cyfra 5

 

Koncert „Tajemnice dawnych lat”

Urodziny Kubusia Puchatka

 

Interaktywne Centrum Edukacji Przeciwpożarowej

 

Piosenki na przegląd patriotyczny

 

JESTEŚMY POLAKAMI

(sł. Anna Bomba, muz. Miłosz Konarski)

 

My jesteśmy Polakami,

naszym godłem Orzeł Biały,

a stolicą jest Warszawa,

znać jej nazwę ważna sprawa.

 

Ref. Nauczyłem się w przedszkolu,

rzecz to bardzo oczywista,

dbać o wszystko dookoła,

bo ojczyzna jest mi bliska.

 

My jesteśmy Polakami,

nasze Tatry są górami,

a królową rzek jest Wisła,

Polska to nasza ojczyzna.

 

Ref. Nauczyłem się w przedszkolu… / 2x

 

RODZINNY KRAJ

(sł. Urszula Kozłowska, muz. Jerzy Zając)

 

Szumią stare polskie drzewa,

wiatr historii wieje

i w gałęziach cicho śpiewa,

sławiąc dawne dzieje.

Wiedzą o tym wszystkie dzieci

od gór aż po morze,

że nas strzeże od stuleci

białopióry orzeł.

 

Ref. A my wsłuchani w wiatru śpiew

tańczymy sobie pośród drzew,

chlapiemy się w strumykach,

pragniemy w deszczu brykać.

Kochamy nasz rodzinny kraj,

gdzie pachnie bzami piękny maj.

Tu chcemy zawsze mieszkać,

po własnych biegać ścieżkach.

 

Kolorami Polska nasza

przepięknie się mieni:

błękit nieba, zieleń lasów,

złoty szal jesieni,

biel i czerwień na sztandarze,

i kwiatów naręcza.

To ojczyzna naszych marzeń

barwna niczym tęcza.

 

Ref. A my wsłuchani w wiatru śpiew..

Październik

Tydzień pierwszy

Temat tygodnia: Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie są oznaki jesieni

– które grzyby są jadalne, a które – niejadalne

– jak wygląda prostokąt

– jakie barwy skrywają jesienne liście

 

Tydzień drugi

Temat tygodnia: Co nam daje sad?

pozna owoce krajowe i egzotyczne

po co robimy przetwory z owoców

– zapozna się z zasadami przeciwpożarowymi

– jak wygląda litera A, a

jak wygląda cyfra 1

– jak wygląda kwadrat

 

Tydzień trzeci

Temat tygodnia: Jesień w ogrodzie

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– jakie mamy warzywa

– jak wygląda praca na działce jesienią

– co można zrobić z ziemniaka

– jak wygląda litera L, l

– jak wygląda zapis graficzny cyfry 2

 

Tydzień czwarty

Temat tygodnia: W co się bawi z nami jesienna pogoda ?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

– co to znaczy kapryśna pogoda

– jak się ubrać stosownie do pogody

– jak wykorzystywany jest wiatr w życiu roślin i ludzi

– jak wygląda litera o, O

– jak wygląda cyfra 3

 

 

Wycieczka do Antoniowa „Jeleniówka”

 

Zwiedzamy stare miasto

 

 

WRZESIEŃ

Tydzień trzeci

Temat tygodnia: Jakie są moje supermoce ?

 W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

jak zbudowane jest ich ciało

jakie zmysły posiada każdy człowiek

jakie emocje można odczuwać

jakie można mieć zainteresowania

 

Tydzień trzeci

Temat tygodnia: Jelenia Góra – Moje miasto

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

  • jak nazywa się miasto w którym mieszka
  • zapozna się z legendą założenia miasta
  • skąd wzieła się nazwa Zabobrze
  • pozna atrakcje turystyczne regionu

 

Tydzień drugi

Temat tygodnia: Jak być superbezpiecznym ?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

  • jak dbać o bezpieczeństwo w sali
  • jak udzielić pierwszej pomocy
  • jak bezpiecznie przejść przez jezdnię
  • z jakich przedmiotów mogą korzystać bez opieki osoby dorosłej, a z jakich mogą korzystać jedynie pod jej opieką

 

Tydzień pierwszy

Temat tygodnia: Co słychać w przedszkolu ?

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

  • jak ich rówieśnicy spędzali wakacje
  • jakie zasady obowiązują w przedszkolu
  • co można znaleźć w przedszkolu i kto w nim pracuje
  • dlaczego warto dbać o zabawki
  • jakie korzyści można czerpać z przynależności do grupy

 

 

Rok 2020/2021

Teatr ” Piosenki z kufra”

Zabawy w ogrodzie

 

Teatrzyk „Alicja w krainie czarów”

 

DZIEŃ DZIECKA 

Olimpiada sportowa

 

Występ dzieci z okazji Dnia mamy i taty

 

 

Temat zajęć na tydzień 12 – 16.04.2021r

Na wsi

 

16.04.21 – piątek

Temat: Zabawy ruchowe z wykorzystaniem gazet.

1. Zabawa ruchowa do piosenki „Kaczuszki”. Taniec na gazecie. Prosimy, aby dziecko nie „spadło” z gazety podczas tańca.

2.Propozycje zabaw:

a) marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła

b) marsz wokół gazety, na przerwę (uderzenie w bębenek) zatrzymujemy się i kucamy na gazecie.

 c)Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).

d) Siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie, przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej.

e) „Rolki lub narty”, naśladujemy jazdę na rolkach.

f) „Jazda na gazecie” – (siad na gazecie, odpychanie się kończynami dolnymi i górnymi).

g) Zgniatanie gazety w kulkę.

h) Przekładanie papierowej kulki z dłoni do dłoni, pod kolanem itp.

i) „Skrętoskłony” – „leniwa ósemka”. W rozkroku kreślenie leniwej ósemki poczynając od lewej nogi.

j) W leżeniu przodem, tyłem przekładanie papierowych kul z dłoni do dłoni.

k) Popychanie papierowych kulek czołem na czworakach.

l) Podrzucanie, chwytanie kulek, rzucane kulek do wiaderka lub pojemnika.

ł) Siad klęczny, przed kolanami gazeta – dziecko kładzie dłonie na gazecie, odsuwa ją jak najdalej i przysuwa do siebie.

m) „Karuzela” – dziecko siada na gazecie, kręci się w kółko odpychając się rękami i stopami;

3.Zabawa plastyczna. Moczymy delikatnie kawałek gazety i próbujemy z niego na czystej kartce uformować np. kształt zwierzątka wiejskiego.

15.04.21 – czwartek

Temat: Zabawy matematyczne

 

Przygotowujemy przedmioty które będziemy wykorzystywali do liczenia. Małe figurki zwierząt, klocki, korki, koraliki itp.

 

„ŻABKI”

Dziesięć pękatych, zielonych żab nad stawem wiodło głośny spór.
Rech, rech, rech…
Jedna już miała tego dość i z pluskiem dała nura w dół,
zostało tylko dziewięć żabek ech…

Dziewięć pękatych ,zielonych żab nadal toczyło głośny spór.
I znowu jedna miała dość i z pluskiem dała nura w toń.
zostało tylko osiem żabek ech….

Osiem… itd.

 

„MISIE”

Jeden mały miś zupkę sobie jadł,
Przyszedł drugi miś i były misie dwa.
Dwa małe misie pukały mocno w drzwi,
Przyszedł jeszcze jeden i były misie trzy.
Trzy małe misie znalazły uli wiele,
przyszedł jeszcze jeden i były misie cztery.
Cztery małe misie zrobił nagle bęc,
Przyszedł jeszcze jeden i było misiów pięć.
Nagle wszystkie pszczoły z uli wyleciały
i małe misie szybko pouciekały.

  1. Zgromadzone przedmioty (liczmany) układamy przed dzieckiem. Prosimy je, aby np.:

– wziął pięć klocków, dołożył jeszcze dwa i policzył ile jest razem

– układamy zadania matematyczne, np. W stajni były 2 konie, gospodarz kupił jeszcze 3. Ile koni było razem?

– posegreguj nakrętki pod względem koloru (zbiory)

– ułóż od najmniejszego zwierzątka do największego

– układamy rytmy np. kładziemy 1 klocek zielony, następnie 1 czerwony i 2 niebieskie. Powtarzamy sekwencje jeszcze raz. W kolejnej nie kładziemy 2 niebieskich klocków i zadajemy dziecku pytanie: co powinienem teraz położyć?

 

14.04.21 – środa

Temat; Kto mieszka w kurniku? Jajko, eksperymenty z jajkiem.

 

1.Poznajemy budowę i właściwości jajka.

Przygotowujemy jajko surowe, jajko ugotowane. Do porównania jajko przepiórcze i ilustrację przedstawiającą przepiórkę. Zadajemy dziecku pytania, np. Jakie zwierzęta znoszą jajka? Dlaczego je znoszą? Do czego są potrzebne w kuchni? Jakie potrawy robimy z jaj? Czy jajka są zdrowe?

„Które jajko jest surowe?” – obserwacja wirujących jajek.
Pokazujemy dziecku dwa jednakowe jajka i prosimy, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane.
Prosimy dziecko, aby „zakręciło” jajkami. Dziecko obserwuje ich ruch i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbijamy jajka i sprawdzamy czy dziecko zgadło.
Tłumaczymy dziecku, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe kołysze się i obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko – jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.

2.Słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej pt. „Kurcze blade”:

https://www.youtube.com/watch?v=NwhtQ5h2ZQ4

3.Zabawa badawcza – określanie właściwości jajka na twardo.

Dajemy dziecku połówki jajka na twardo.
Dziecko obiera skorupki jajka na twardo, określa wygląd, zapach, smaku, nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.

4.Zabawa badawcza – określanie właściwości jajka na surowo.
Dziecko rozbija surowe jajko, opisuje wygląd, zapach, kolor.

5. Porównywanie jajka na twardo i surowego – wyciagnięcie wniosków przez dziecko.
Jajka na twardo mają twardą skorupkę, są w środku twarde, białko jest białe, żółtko ma żółty kolor.
Jajka na miękko są w środku płynne, białko jest przezroczyste, żółtko jest żółte.
Skorupka jajka ma kształt okrągła, jest twarda, budulec (wapno), pory oraz błonę wyściełającą wnętrze.

6.W miarę możliwości możemy zabrać dziecko do Muzeum Przyrodniczego w Cieplicach i pokazać eksponaty w postaci ptaków, piskląt i jajek.

https://www.muzeum-cieplice.pl/

 

13.04.21 – wtorek

Temat: Wiejskie dobra, co nam dają zwierzęta?

1.Przygotowujemy produkty pochodzenia zwierzęcego: mleko, jogurt, ser, jajka, kiełbasę lub wędliny, wełnę itp. Rozmawiamy z dzieckiem o tym czy wie skąd biorą się dane produkty. Możemy wspomóc się filmem:

https://www.youtube.com/watch?v=xJRi9ykdZP0

https://www.youtube.com/watch?v=ASRjdYUVs_M

https://vod.tvp.pl/video/jedyneczka,kraina-nitek,34205

2.Uzupełniamy kartę pracy połącz zwierzę z produktem:

https://przedszkolankowo.pl/2017/03/29/co-nam-daja-zwierzeta-karty-pracy/

3.Wykonujemy pracę plastyczną „Owieczka” z popcornu:

https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/aneta-gradzka-rudziak/baranek/

lub z wełny, wyklejając szablon:

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-szablony-do-druku.html

 

12.04.21 – poniedziałek

Temat: Gdzie mieszkają zwierzęta?

1. Przygotowujemy dowolne książeczki, czasopisma, ilustracje związane z tematem zwierząt żyjących na wsi. Oglądamy, nazywamy zwierzęta i ich rodziny oraz miejsca gdzie mieszkają ( kurnik, obora, stajnia, chlew, stodoła ).

2. Czytamy bajkę pt. Brzydkie kaczątko. Zadajemy dziecku pytania dotyczące utworu.

3. Kolorowanie ilustracji przedstawiającej wiejskie podwórko.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/zwierzeta-gospodarskie/

lub drukujemy kartę pracy, połącz zwierzę z jego domem.

4. Możemy ulepić wybrane zwierzątko z plasteliny.

5. Uczymy się wspólnie piosenki „W chlewiku mieszka świnka”:

https://www.youtube.com/watch?v=sY1jT8_LIx0

6. „W zagrodzie Małgosi”- bajka ortofoniczna E. Michałowskiej

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi,

każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: Hau, hau, hau.

 Kotek miauczy: Miau, miau, miau.

 Kura gdacze: Kod, ko, dak.

Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.

 Gąska gęga: Gę, gę, gę. Ona też chce najeść się.

Owca beczy: Be, be, be.

Koza meczy: me, me, me.

 Indor gulgocze: Gul, gul, gul.

Krowa ryczy: Mu, mu, mu.

Konik parska: Prr, prr, prr.

 A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.

I tak gra orkiestra ta gra, aż Małgosia jeść im da.

7. Dzielimy nazwy zwierząt na sylaby, pytamy jaką głoskę dziecko słyszy na początku.

Zwróćmy uwagę czy dziecko poprawnie wymawia głoski.

 

 

Temat na tydzień 06. – 09.04.2021r

Zwierzęta na wsi

 

 

09.04.2021r.piątek 

Temat dnia: Co słychać na wsi?       

 

ZADANIE 1. Wysłuchajcie proszę piosenki pt. ,,U nas na podwórku” .https://www.youtube.com/watch?v=R2PX4tFSz7k

 

Odpowiedzcie na zadane pytania.

– Jakie jest tempo i nastrój piosenki?

– Jakie elementy powtarzały się w utworze?

– Nazwijcie zwierzęta, o których jest mowa.

– Spróbujcie naśladować ich głosy.

 

ZADANIE 2. Zabawa rytmiczna z piosenką  pt. ,,U nas na podwórku”.

Naśladujcie sposób poruszania się wybranego zwierzątka. Kiedy usłyszysz melodię refrenu, rytmicznie wypowiadaj jego tekst i klaszcz: ,,Kotek miauczy: miau, miau, miau; piesek szczeka: hau, hau, hau”.

-Dodatkowa zabawa-

 Dowolny taniec przy piosence „Dziadek fajną farmę miał”

Dzieci tańczą w dowolny sposób podczas słuchania piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ&ab_channel=%C5%9Apiewanki.tv-Piosenkidladzieci

 

ZADANIE 3. Zabawa słowna – ,,Co robią zwierzątka?”

Odpowiedzcie na pytania słowami piosenki:

– Co robi kogut?- pieje;

– Co robi kurka?- gdacze;

– Co robi gąska?- gęga;

– Co robi kaczka?- kwacze;

– Co robi krówka?- muczy;

– Co robi świnka?- kwiczy;

– Co robi konik?- rży;

– Co robi osioł?- ryczy.

 

ZADANIE 4. Narysujcie świnkę zgodnie z instrukcją na karcie pracy (załącznik poniżej).

 

ZADANIE 5. Ulepcie z plasteliny figurki zwierząt z wiejskiego podwórka.

 

ZADANIE 6. Na zakończenie dzisiejszych zajęć mamy propozycję dla chętnych dzieci.  Zagrajcie w quiz matematyczny i poćwiczcie spostrzegawczość. Rozpoznajcie stosunki przestrzenne wyrażane słowami NA, OBOK i PRZY. Powodzenia!

http://portal.scholaris.pl/resources/run/id/112661 

Pliki do pobrania

 

08.04.2021r – czwartek

Temat: Zwierzęce rodziny

Zadanie1.

Ćwiczenia matematyczne- policz i pokaż.

Dziecko otrzymuje kartoniki z narysowanymi kreskami (od 1 do 9). Poniżej przedstawione są krótkie rymowanki, w których występują liczebniki, zadaniem dziecka jest podniesienie kartonika z odpowiednią liczbą kresek.

– Małe świnki trzy kwiczą: kwi, kwi, kwi. (kartonik z trzema kreskami).

– Idą drogą dwa kurczaki, oglądają polne maki.

– Cztery białe koty mają czarne łaty.

– Sześć gąsiątek po stawie pływało, przez co zmoczone pióra miało.

– W stajni pięć koników stało i się sianem zajadało.

– Dziewięć krów mruczało, bo pić im się chciało.

– Siedem baranów małych na łące brykało.

– Osiem królików uszkami ruszało, siano wąchało

Zadanie 2.

Zabawa ruchowa z elementem biegu „Konik”.

Dziecko „konik”- porusza się przy akompaniamencie instrumentu muzycznego lub w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica. Podczas przerwy w grze zatrzymuje się i kopie raz lewym, raz prawym kopytkiem. Podczas biegu kląska językiem natomiast podczas kopania rży: iiiichacha.

Zadanie 3.

Rodzice i ich dzieci. Proszę przyjrzeć się obrazkom przedstawiającym zwierzęta dorosłe i ich dzieci. Wspólnie omówić różnice w wyglądzie i zachowaniu młodych i ich rodziców. Prawidłowe nazywanie dorosłych i małych zwierząt.

 Zadanie 4.

Proszę o połączenie zwierząt wiejskich z miejscem, w którym mieszkają. (materiał dostępny w plikach do pobrania)

Zadanie 5.

Dla chętnych dzieci: „Zaszyfrowana kolorowanka wiejskiego podwórka”  (materiał dostępny w plikach do pobrania).

 

Pliki do pobrania

 

 

 

07.04.2021r –środa

  1. Rodzic czyta dziecku: „Na wiejskim podwórku” bajka terapeutyczna Tatiany Jankiewicz

    Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…
    Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały.
    Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko…ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu ,ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń…
    Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…

  2. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści opowiadania. To bardzo ważne, aby tekst przeanalizować. Porozmawiać z dzieckiem o tym co wydarzyło się na podwórku, czym wg niego jest złość, kiedy ono się złości i co z tym robi. Istotne aby nie zostawiać dziecka w przeświadczeniu że złość jest zła. Jest emocją która przeżywa niejednokrotnie każdy z nas, chodzi o to, żeby zrozumieć kiedy się pojawia, o czym świadczy i znaleźć sposób na poradzenie sobie z nią, w sposób nie krzywdzący innych.

Super byłoby gdyby dziecko (wspomagane przez rodzica) znalazło kilka sposobów na radzenie sobie ze złością…

3.Coś dla ciała- odrobina ruchuJ

  • zabawa bieżna: Koniki:bieg truchcikiem, potem galopem w różnych kierunkach.
  • ćw. szyi: Koń kiwa głową:rozkrok, skłony głowy w przód i tył.
  • ćw. równowagi: Koń grzebie nogą:stojąc na jednej nodze, naśladujemy jak koń drugą nogą grzebie – przeciąganie wolnej stopy z przodu o podłoże.
  • ćw. zręczności: Koń na biegunach: siad skrzyżny, chwyt za stopy od zewnętrznej strony stopy, plecy okrągłe jak bieguny konia. Lekkie huśtanie się w tył na plecy i w przód do siadu.
  1. Dzielenie wybranych nazw zwierząt na sylaby
  2. Praca plastyczna- wybrane zwierzątko , lub kilka (to może być fajna zabawa dla całej rodziny)

http://www.kreatywniewdomu.pl/2015/08/o-rigami.html

 

06.04.2021r – wtorek

  1. Rodzic czyta dziecku wierszyk o zwierzętach mieszkających w gospodarstwie:

    W chlewiku mieszka świnka, co ryjkiem trąca drzwi
    Ja mówię jej dzień dobry, a ona kwi, kwi, kwi

    N podwórku szczeniak mały, podnosi wielki gwałt
    ja mówię mu dzień dobry, a on hau, hau, hau

    Na łące stoi krówka, śniadanie właśnie je tu
    ja mówię jej dzień dobry, a ona mu, mu, mu

    W kurniku są kokoszki, co jajek mają sto
    ja mówię im dzień dobry, a one ko, ko, ko, 

    A w stajni stoi koń, co piękną grzywę ma
    ja mówię mu dzień dobry, a on iha, iha, iha

    Jest także stary kogut, co ma dużo wdzięku i szyku
    ja mówię mu dzień dobry, a on kukuryku.

    A po każdym zwrocie: ja mówię mu dzień dobry, a on (…) tu dzieci naśladują głos zwierzęcia, o którym mowa w danej zwrotce.

    2. Rozmowa na temat usłyszanego wiersza:

  • Jakie zwierzęta w nim występują?
  • Jakie znają zwierzęta żyjące na wsi, o których nie było mowy w wierszu?
  • Jak wyglądają zwierzęta z wiersza?
  1. Rozwiązywanie zagadek:
  • Co to jest? Co dzień mówię jej dzień dobry, a ona na to kwi kwi? (świnia)
  • Biało-czarna, mieszka w oborze, mleko nam daje rano lub wieczorem. (krowa)
  • Za kości rzucone dziękuje ogonem. (pies)
  • Śpi na grzędzie, po podwórku grzebie pazurkami wszędzie. (kura)
  • Ma długie uszy, futerko puszyste, ze smakiem schrupie sałaty listek. (królik)
  • W każdej wsi jest taki budzik, co wszystkich, co dzień budzi. (kogut)
  • Zawsze blisko krowy i ogonem miele, każdy przecież odgadnie, bo to jest… (cielę)
  • Dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik. Gdy w góry pojedziesz ujrzysz ją na hali. (owca)
  • Maleńkie puszyste, gdy wrona je spłoszy szybko się ukryją pod skrzydła kokoszy. (kurczęta)
  1. Dopowiedz i zrób– zabawa z rymami.
    Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Oboje wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.

  • Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
  • Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
  • Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
  • Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
  • Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
  • Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.
  1. Zabawa „Posłuszne zwierzaki”

Do tej zabawy można wykorzystać -jeśli jest w domu-figurkę jakiegoś zwierzęcia, można je ulepić z plasteliny, wykonać z innego materiału, lub wziąć inny dowolny przedmiot. Tu najważniejsze jest ćwiczenie orientacji dziecka w przestrzeni i w schemacie własnego ciała. Dziecko ustawia figurkę w różnych miejscach, zgodnie z poleceniem rodzica (z zastosowaniem określeń położenia przedmiotów względem siebie) np. połóż zwierzątko przed sobą, za sobą, trzymaj nad głową, połóż między …..a …… itp.

 

  1. „Jakie to zwierzę?” – ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – układanie puzzli

Pocięcie obrazka i składanie go w całość (ilość i kształt zależny od możliwości dziecka). Rodzic rysuje linie, wzdłuż których dziecko wycina. Następnie dziecko przykleja je na czystą kartkę. Można skorzystać z zaproponowanych obrazków, wydrukować własne, lub jeśli nie ma takiej możliwości poszukać w domu, np. ilustracje z gazet, stare pocztówki, własny rysunek itp.

https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=kolorowanki+zwierz%C4%85t+wiejskich+do+druku&sa=X&ved=2ahUKEwjtxo-MzufvAhULAxAIHbIuBjQQjJkEegQIAxAB&biw=1366&bih=625

 

Temat na tydzień 29.03.- 02.04.2021r

Wielkanoc

zajęcia na piątek

zajęcia na czwartek

zajęcia na środę

zajęcia na wtorek

zajęcia na poniedziałek

 

Temat na tydzień 22 – 26.03.2021r

Zwiastuny wiosny

  1. Pierwsze kwiaty
  2. Co wyrośnie z małej cebulki
  3. Wiosna w ogrodzie
  4. Powracają ptaki
  5. W gnieździe bociana

Temat na tydzień 15 – 19.03.2021r

Gdzie jesteś wiosno ?

  1. Czy już widać wiosnę ?
  2. Odgłosy wiosny
  3. Kolory wiosny
  4. Krajobraz wiosenny
  5. Wiosenna gimnastyka

Temat na tydzień 01 – 05. 03.21r   

Muzyka wokół nas

  1. Przedszkolna orkiestra
  2. W fiharmonii
  3. Trębacz
  4. Instrumenty
  5. Gdzie mieszkają nutki ?

 

 

Mali kucharze – pieczemy pizzę

 

Temat na tydzień 15 – 19.02.2021r  

Co się dzieje w kosmosie ?

  1. Zasypianka z ufoludkiem – rozwijanie mowy
  2. Wyprawa na zieloną planetę – umuzykalnianie dzieci
  3. UFO – rozwijanie sprawności manualnej
  4. Gwiazdy, gwiazdeczki – rozwijanie umiejętności klasyfikowania
  5. Chcę być kosmonautą – rozwijane sprawności fizycznej

 

Bal Karnawałowy

Praca w grupie

Zabawy na śniegu

Tematy zajęć na listopad

I. Co robią zwierzęta jesienią ? 

                        – Jesienna rozmowa   

                        – Jesienne zapasy     

                         – Jesienne zabawy     

                          – Idzie, idzie jeż       

                          – Zbieramy orzechy, żołędzie, kasztany

II. Mieszkam w Polsce 

                           – Podróż po Polsce – zapoznanie z krajobrazami Polski 

                           – Symbole narodowe – godło, flaga, hymn   

                           – Legenda o syrence warszawskiej – poznanie nazwy stolicy Warszawa     

                            – Legenda o Smoku Wawelskim 

II. Pada deszcz

                              – Jesienna szaruga – zapoznanie z warunkami atmosferycznymi na jesień   

                              – Parasole – co chroni nas przed deszczem  ? 

                              – Listopadzie, listopadzie – ćwiczzenia grafomotoryczne   

                              – Trzy krople, cztery krople – zabawy  matematyczne 

                              – Rozmarzone kalosze – uczymy się wiązać buty 

IV. Dbamy o zdrowie 

                               – Kiedy mamy katar ? – nauka  prawidłowego czyszczenia nosa   

                                – Co służy do mycia ? – dbamy o higienę ciała 

                                – Wizyta u dentysty – dbamy o nasze zęby 

                                – Do czego są potrzebne serwetki ? – zabawy maematyczne     

                                – Gdzie położyć misia ? – nauka orientacji  przestrzennej: po prawej,

                                  po  lewej,  z przodu, z tyłu, nad, pod

 

14.10.2020r – Urodziny Kubusia Puchatka                      

 

24.09.2020r – wizyta policjantów

23.09.2020r – wycieczka na starówkę naszego miasta.

 

W zeszłym tygodniu braliśmy udział w akcji sadzimy drzewa z prezydentem.