Rok 2022/2023
Dzień przedszkolaka
Rok 2020/2021
Temat na tygodzień 12 – 16.04.2021r
Nigdy nie bój się lekarzy, gdy choroba się przydarzy
Piątek – 16.04.21
- „Pajacyki” – zabawa ruchowa. Dziecko wykonuje podskoki do dźwięków np. tamburyna.
Na hasło rodzica: Chory pajac – zatrzymują się w bezruchu.
- Teraz zabawa “Jak bije serce?” – zabawa rytmiczna.
Rodzic gra na bębenku lub dowolnym instrumencie prosty schemat rytmiczny naśladujący bicie serca. Dzieci powtarzają ten rytm w różny sposób: klaszczą, klepią w uda, klepią się w klatkę piersiową, stukają palcem w podłogę. Rodzic zmienia rytm na szybszy (kiedy jesteśmy zmęczeni – przyspieszone bicie serca), wraca do miarowego i wolnego (np. kiedy śpimy, odpoczywamy na leżaku).
- „Jedzie karetka” – zabawa ruchowa.
Przed rozpoczęciem zabawy dzieci słuchają wspólnie z rodzicami zagadek dźwiękowych – sygnału karetki pogotowia. (https://www.youtube.com/watch?v=if3rf9F8pCQ)
Następnie wyjaśniają, kiedy karetka pogotowia włącza sygnał,(kiedy jedzie do chorego lub nagłego wypadku), co powinni zrobić kierowcy, kiedy usłyszą ten sygnał (kierowcy powinni zjechać z drogi, zatrzymać się i ułatwić przejazd karetce.) Następnie N. rozdaje dzieciom krążki – to kierownice i wyjaśnia przebieg zabawy. Dzieci swobodnie poruszają się po sali, naśladują jazdę samochodem. Na dźwięk sygnału karetki pogotowia wszystkie samochody zjeżdżają na bok i zatrzymują się, aby karetka mogła swobodnie przejechać.
- „Apsik!” – zabawa ruchowa połączona z pokazem zasłaniania nosa i ust chusteczką.
Dziecko wraz z rodzicem trzymają chusteczkę do nosa. Gdy gra muzyka dzieci i rodzice maszerują w miejscu lub po pokoju wymachując chusteczkami nad głową. Na pierwszą przerwę w muzyce dziecko zwraca się twarzą w stronę rodzica, który robi „apsik!” – zasłaniając przy tym nos i usta chusteczką. Na kolejne przerwy w muzyce dzieci wykonują tę samą czynność.
- .Zabawy ruchowe z Pippi.
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M
Czwartek -15.04.21
- Wspólny śpiew piosenki z rodzicami
https://www.youtube.com/watch?v=5pfRLR3h_og
- Zabawa dydaktyczna „W aptece”.
Rodzic rozkłada na dywanie różne artykuły/ produkty zakupione w aptece: syrop, tabletki, bandaż, witaminy, plaster, krople do oczu, lizaki, termometr itp. Pyta dziecko czy wie gdzie kupuje się takie produkty?
- Zabawa matematyczna „Podzielmy się witaminkami”.
Rozdzielanie kolorowych koralików bądź nakrętek plastikowych (kolorowych kuleczek z plasteliny itp.) według zasady jeden do jednego. Zadaniem dziecka jest rozdzielić witaminki miedzy siebie i rodzica tak, aby każdy miał tyle samo
Dodatkowe polecenia:
- Po 3 witaminki zielonego koloru dla każdego
- Po dwie witaminki żółtego koloru i jednej czerwonego koloru
- Po jednej witamince niebieskiego koloru
- Zabawa matematyczna„ Kolorowe rytmy”.
Rodzic układa przed dzieckiem rytm z kolorowych nakrętek. Zadaniem dziecka jest ułożenie nakrętek wg pokazanego wzoru. Zabawę powtarzamy kilka razy. Za każdym razem zmieniamy układ kolorowych nakrętek
Dla chętnych – (nie trzeba drukować). Dziecko może tylko wskazać palcem odpowiednie przedmioty
Środa – 14.04.21
- Wspólne zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=olGapZ9H-5Q
- Wspólny śpiew piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=5pfRLR3h_og
- Propozycja pracy plastycznej
„Apteczka”
http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/05/apteczka-pierwszej-pomocy-praca.html
13.04.21 – wtorek
- „Małe i duże kroki”
Dzieci pokonują odległość od wyznaczonego punktu do rodzica : krokami słoniowymi (duży wykrok), normalnymi krokami/podskokami, tip topami (stopa dostawiana do stopy)
- „ Jak opiekujemy się chorym?” – rozmowa w oparciu o film „Zdrowy tatuś” – uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych.
Bajki dla dzieci – RODZINA TREFLIKÓW – sezon 2 – odc.4 – „Zdrowy Tatuś” – YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=N6wYNBRfy9g
Rozmowa po obejrzeniu odcinka.
– Czym martwił się Treflik?
– W jaki sposób Treflik chciał pomóc tacie?
– W jaki sposób Treflinka pomagała tatusiowi?
– Czym tatusia leczyli dziadek i babcia?
– Jakie lekarstwo przygotowały dzieci z Wujciem?
– Jaki sposób na chorobę taty miała Ciocia?
– Co twoim zdaniem pomogło tatusiowi wrócić do zdrowia?
- „Bańki mydlane” –ćwiczenia oddechowe, tworzenie piany.
Rodzic przygotowuje kubeczek, ciepłą wodę, mydło w płynie, słomkę. Dziecko wlewa do kubka ciepłą wodę oraz niewielką ilość mydła w płynie lub płynu do mycia naczyń. Następnie dziecko za pomocą słomki zanurzonej w roztworze, dmuchając z odpowiednim natężeniem, wytwarzana powierzchni pianę
- Interaktywne kolorowanki
https://www.kolorowankionline.net/u-lekarza
Poniedziałek – 12.04.21
- Zabawa ruchowo -naśladowcza „Rozgrzewka”
https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE
- Lekarz – kto to taki ? – Piosenka
Proszę o posłuchania piosenki: Domisie idą do lekarza
https://www.youtube.com/watch?v=5_NIrSmSY9A
- Zagadki
https://www.youtube.com/watch?v=sIQdpfHvvRk
- Zabawa paluszkowa
https://www.youtube.com/watch?v=LWDGV3UJwWc
https://www.youtube.com/watch?v=uJbzosrJXsk
https://www.youtube.com/watch?v=off0LEwSc_4
https://www.youtube.com/watch?v=oB2Ly682l-M
https://www.youtube.com/watch?v=GafcltWniCU
Temat na tydzień 06. – 09.04.2021r
Na wsi
Piątek – 09.04.21r
- Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała „Karmimy kogucika”.
Dzieci – koguty poruszają się po pokoju w różnych kierunkach, na hasło „Cip, cip” naśladują dziobanie ziarna, zbierając rozsypane przez nauczyciela bibułkowe kuleczki. Po zebraniu wszystkich kuleczek wsypują je do miseczki.
- Karta pracy – „Co nie pasuje?”.
3. Kolorowanka online
https://www.kolorowankionline.net/zwierzeta
4. Bajka edukacyjna pt: Mała Lola na wsi
https://www.youtube.com/watch?v=u89tIIglCNk
Czwartek – 08.04.21r
- Zabawy sensoryczne z masą solną!
Dziś zachęcam Was do zrobienia wspólnie z rodzicami masy solnej. Przepis składa się tylko z 3 składników: mąki pszennej, soli i wody. Mąkę i sól przygotowujemy w takiej samej ilości np.
- 1 szklanka mąki;
- 1 szklanka soli;
+ około 0,5 szklanki wody
Do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Ilość wody jest tu kluczowym czynnikiem i trzeba ją wlewać stopniowo (w takiej ilości by uzyskać odpowiednią konsystencję cista). Ciasto wyjmujemy na stół lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie (około 5 minut).
Następnie formujemy z ciasta dowolne kształty. Z części ciasta możemy uformować np. serce, a w nim odbić swoją dłoń. Można również odciskać w niej różne przedmioty, nadając jej różnorodną fakturę. Poniżej przedstawiam gotowe prace, którymi można się zainspirować.
Gotowe kształty odstawimy do wyschnięcia na powietrzu/na kaloryferze bądź dla niecierpliwych w piekarniku
2.Wspólny śpiew i pląsy z rodzicami do piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q
Środa – 07.04.21
- Zabawa ruchowa „ Tyle kroków ile głosek” – dziecko stoi na końcu dywanu a rodzic po drugiej stronie. Rodzic wypowiada nazwy zwierząt np.: krowa, kot, kura, kogut, koń, pies itp., a dziecko dzielą je na głoski i wykonują tyle kroków do przodu, ile głosek jest w danym słowie. Zabawę prowadzimy wypowiadając 6-8 nazw zwierząt
- „Czas na ruch!” – rodzic z dzieckiem tworzy drużynę. Zamieniają się w zwierzątka:
- „Bieg kur z kurczakami” – rodzic i dziecko mają nogi związane ze sobą za pomocą skakanki. Biegną razem do wyznaczonego celu,
- „Zające” – dziecko i rodzic mają między kolanami włożone woreczki. Skaczą w parach do celu.
- „Slalom byków” – dziecko i rodzic trzymają się za ręce. Biegną między pachołkami do wyznaczonego celu.
- „Turlamy kamyczki jak mróweczki” – dziecko rozpoczyna zabawę. Turla małą piłkę. W połowie trasy przekazuje ją rodzicowi, który turla piłkę do wyznaczonego miejsca.
- „Skoki kangura” – zabawę rozpoczyna rodzic. Pokonuje trasę, skacząc w worku. W połowie następuje zamiana. Dziecko skacze w worku do mety.
- . Zabawa dydaktyczna pt. „Przysłowia”. Rodzicu zapoznaj dziecko z podanymi przysłowiami, które dotyczą zwierząt hodowlanych na wsi. Spróbujcie wyjaśnić znaczenia tych przysłów. Prosimy, aby dzieci policzyły ile jest wyrazów w każdym zdaniu. Dla ułatwienia dziecko może pociąć kawałki kartki na tyle pasków ile usłyszało słów w wyrazie.
1) Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
2) Nie kupuj kota w worku.
3) Przyczepić się jak rzep do psiego ogona.
4) Pasuje jak wół do karety.
5) Zapomniał wół, jak cielęciem był.
- Zaśpiewajcie poznaną już piosenkę pt. “Gdacze kura ko, ko, ko” i poruszajcie sie w rytm muzyki
https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY
Wtorek – 06.04.21
- Na miły początek dnia trochę się poruszajmy
- Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz L. Łącza pt. „Wesołe podwórko”. Motylki uważnie posłuchajcie
Skąd wiedziała mała gąska,
Że potrafi pływać?
A źrebaczek kogo spytał, czy będzie miał grzywę?
To gęś mama do jeziora
Drogę pokazała,
A klacz gniada źrebaczkowi
Wszystko powiedziała.
Bez mamusi smutno, nudno,
Przestraszył się kotek,
Zgubił mamę, teraz szuka,
Aż wskoczył na płotek.
I cielaczek się rozgląda,
Bo nie widzi mamy,
Krówka ryczy, biega wkoło,
Od domu do bramy.
Bo najlepiej jest przy mamie –
Bezpiecznie, wesoło,
Świnka leży, a tuż obok
Sześć prosiąt wkoło.
Pieje kogut, gdacze kura,
Kurczak popiskuje,
Zgadnij teraz, kto swych małych
Szczeniaczków pilnuje?
Propozycje pytań do wiersza:
- O czym był wiersz?
- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
- Jak nazywają się młode; kury, kota, psa, świni, krowy, konia?
- Ćwiczenie słuchowe pt. „ Na wiejskim podwórku” – rodzicu włącz dziecku odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie jakie zwierzęcia jest to odgłos.
https://www.youtube.com/watch?v=vQbS0Dm0CjA
Temat zajęć na tydzień 30.03. – 02.04.2021r
Temat tygodniowy: WIELKANOCNE TRADYCJE
Piątek: 02.04.2021
- Propozycje wykonania prostych pisanek wielkanocnych:
- Wspólny śpiew z rodzicami poznanej piosenki ,,Pisanki, pisanki…” https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8.
- Propozycje doświadczeń z jajkiem:
https://www.youtube.com/watch?v=g-UxSTTwzQ8
4. Propozycje zabaw z rodzicami:
„Po nitce do kłębka” ‒ ułóż na podłodze linę (sznurek, grubą włóczkę, związane sznurowadła itp.). Poproś, aby dziecko przeszło po linie stopa za stopą. Dla młodszych dzieci można przygotować ścieżkę z taśmy.
Czwartek 01.04.2021
- „Wielkanocne memory – online” – znajdź pisanki i połącz w pary.
- Zabawa ruchowa: Marsz z ugotowanym jajkiem umieszczonym na łyżce
- Wytnij i połącz w pary jednakowe obrazki:
- Zabawa ćwicząca spostrzegawczość ,, Przedmioty i ich cienie” – łączenie linią.
Środa 31.03.2021
- „Muzyczna gimnastyka” – zapraszamy na wiosenne ćwiczenia gimnastyczne „W PODSKOKACH”
- Zagadki
- Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki świąteczne)
- Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
- Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze. (obrus)
- Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
- Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą.(kurczątka) · Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
- Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)
- Zajączki – zabawa ruchowa. Dzieci są zajączkami. Skaczą po pokoju skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”/ powtarzamy kilka razy/.
- Co w koszyczku? – wkładanie wielkanocnych potraw do koszyczka i rozmowa o znaczeniu potraw:
- Baranek – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
- Jajka – symbol życia.
- Szynka – symbol zdrowia.
- Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
- Sól – odstraszenie od zła.
- Słuchanie piosenki ,,Pisanki, pisanki…” https://www.youtube.com/watch?
Wtorek 30.03.2021
Bajeczka wielkanocna – zapoznanie z tradycjami świąt Wielkanocnych
- Słuchanie opowiadania.
Opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna”A. Galicy
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej.
Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek, A Kurczątko z Zającem Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka, Siedzą na gałązkach. Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.
2.Rozmowa na temat opowiadania: · Co robiło słonko?
- Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
- Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? · Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
- Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
- Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
- Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
- Kolorowanie wielkanocnego koszyka z pisankami: