Grupa 5

Zdjęcia grupy 5

 

Rok szkolny 2019/2020

Tematy zajęć na tydzień 22 – 26.06.2020r

26.06.2020 3-4 latki

25.06.2020 3-4 latki

24.06.2020 3-4 latki

22.06.2020 3-4 latki

23.06.2020 3-4 latki

Tematy zajęć na tydzień 15 – 19.06.2020

19.06.2020 3-4 latki

18.06.2020 3-4 latki

17.06.2020 3-4 latki

16.06.2020 3-4 latki

15.06.2020 3-4 latki

Tematy zajęć na tydzień 08  12.06.2020r

12.06.2020 3-4 latki

10.06.2020 3-4 latki

9.06.2020 3-4 latki

8.06.2020 3-4 latki

Tematy zajęć na tydzień 01 – 05.06.2020r

Przykłady zabaw do pobrania;

5.06.2020 3-4 latki

4.06.2020 3-4 latki scenariusz ABC smyka

3.06.2020 3-4 latki scenariusz ABC smyka

2.06.2020 3-4 latki scenariusz

1.czerwca dzień dziecka 3-4 latki

Tematy zajęć na tydzień 25 – 29.05.2020r

Język angielski

Język angielski vegetables

Plik do pobrania na 29.05.2020r – piątek

29.05.2020

Plik do pobrania na 28.05.2020r – czwartek

28.05.2020

Plik do pobrania na 27.05.2020r – środa

27.05.2020

Plik do pobrania na 26.05.2020- wtorek

26.05.2020

Plik do pobrania na 25.05.2020r – poniedziałek

25.05.2020

 

Tematy zajęć na tydzień 18 – 22.2020r

Plik do pobrania na 22.05.2020r – piątek

22.05 Gr V Koncert muzyczny

Plik do pobrania na 21.05.2020r -czwartek

21.05. Gr V Malowanie muzyki

Plik do pobrania na 20.05.2020r -środa

20.05 Gr V Śpiewamy razem

Plik do pobrania na 19.05.2020r – wtorek

19.05 Gr V W sklepie muzycznym

Plik do pobrania na dzień 18.05.2020r – poniedziałek

18.05 Gr V Trzy Małgorzatki

Tematy zajęć na tydzień 11 – 15.05.2020r

Język angielski

Język angielski. In the garden.

Plik do pobrania na 15.05.2020r – piątek

15.05.2020

Plik do pobrania na 14.05.2020r – czwartek

14.05.2020

Plik do pobrania na 13.05.2020r – środa

13.05.2020

Plik do pobrania na 12.05.2020r – wtorek

12.05.2020

Plik do pobrania na 11.05.2020r – poniedziałek

11.05.2020

Tematy zajęć na tydzień 04 – 08.05.2020r

Język angielski

jezyk ang. Vehicles 2

Plik do pobrania na 08.05.2020r – piątek

08.05.2020 – piątek

Plik do pobrania na 07.05.2020r – czwartek

07. 05.2020 Gr V Mała biedroneczka

06.05.2020r – środa

Temat: „Koncert na łące”

  1. Zabawy przy piosence Koncert.

https://www.youtube.com/watch?v=w5FXMm-Vi0M&fbclid=IwAR1LVc1pCVNwWEQ5d96biEH9Kf8ZtC90tuJk6_dmnu4xYZcZf00_e9Dy5CI

–  Ćwiczenia rytmiczne.

Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju. Na hasło: Uwaga – jeden! Zatrzymują się i podskakują w miejscu. Na hasło: Uwaga – dwa! zatrzymują się i klaszczą w dłonie. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie, zmieniając kolejność wypowiedzianych haseł.

  1. Rozmowa na temat piosenki.

− O czym kumkała żabka żabce?

 –  W co bawią się żabki, gdy skaczą?

 − Jaki głos wydają żabki?

 

  1. Ćwiczenia równowagi – Bociany chodzą po łące.

Dzieci – bociany – chodzą po sali – łące – wysoko unosząc kolana. Po chwili zatrzymują się, stają na jednej nodze, wyciągają ramiona w bok, rozglądają się za żabami.

 

  1. Ćwiczenia oddechowe „Motyle

Dzieci tworzą motyle z serwetek, ściskając serwetki w połowie. Dmuchają na nie mocno,

dopóki im nie zabraknie tchu.

 

  1. Praca plastyczna „Owady na łące”

Będą potrzebne: Plastelina lub glina, zielona krepina, nożyczki, tektura lub sztywny karton.

Dzieci wyrabiają plastelinę w dłoniach, nadając jej plastyczną formę. Wykonują podobiznę owada mieszkającego na łące: motyla, pszczołę, osę, mrówkę, bąka, żuka, muchę. Wykonują wspólną makietę łąki – nacinają zieloną krepinę, umieszczają na niej swoje prace.

 

05.05.2020r – wtorek

Temat: Kolorowa łąka

Cele ogólne: rozwijanie umiejętności liczenia; rozwijanie sprawności manualnej.

 

Cele operacyjne: Dziecko: liczy w zakresie pięciu; wykonuje pracę techniką kolażu.

 

Przebieg zajęć:

1.Rozwiązywanie zagadek.

Dziecko podaje rozwiązania zagadek w formie podzielonych rytmicznie słów (na sylaby).

  •  

W kropki ma spódnicę, chętnie zjada mszyce. (biedronka)

  •  

Ma sto biało-różowych płatków wokół żółtego środka. Każdy odgadnie, że to... (stokrotka)

  •  

Lata nad kwiatami i sam wygląda jak kwiat. Co to za owad? Czy ktoś już zgadł? (motyl)

  •  

Latają, bzykają i miodek nam dają. (pszczoły).

 

  1. Zestaw zabaw ruchowych.

– Ćwiczenia kształtujące tułów.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, naśladuje ruchy wróbla, który pije wodę i ją połyka –

po­chyla głowę i tułów nisko w dół, następnie prostuje się, podnosi głowę do góry.

  •  

-Ćwiczenia mięśni brzucha.

Dziecko leży tyłem, trzyma krążki między stopami. Na hasło: Raz, unosi delikatnie nogi (proste w kolanach) nad podłogę, na Dwa – opuszcza je.

  •  

-Ćwiczenia równowagi.

Dorosły układa z krążków drogę, po której przechodzi dziecko, tak aby stopy nie dotykały podłogi.

 

  1. Zabawa dydaktyczna Owady i kwiaty.

Dorosły układa przed dzieckiem dwa duże papierowe liście, a obok nich kolejno kartoniki z różną liczbą kropek. Zadaniem dziecka jest poukładać na liściach sylwety biedronek tak, aby ich suma na obu liściach była zgodna z liczbą kropek na kartoniku. Np. mamy kartonik z pięcioma kropkami; na jednym liściu dziecko kładzie dwie biedronki, a na drugim – trzy.

  •  

Dorosły pokazuje dziecku sylwety kwiatków z różną liczbą płatków. Dziecko układa kwiatki według wzrastającej liczby płatków: od jednego do pięciu. Potem układa kwiatki według malejącej liczby płatków, przy czym pierwszy kwiatek układa dorosły.

Nad sylwetami kwiatków dziecko układa sylwety motyli tak, aby było ich tyle samo co płatków na danym kwiatku.

Odpowiada, na którym kwiatku jest podana przez dorosłego liczba motyli.

 

 

  1. Słuchanie wiersza I. R. Salach Łąka.

Łąka tylu ma mieszkańców,

zwierząt, roślin kolorowych.

Tu motylek, a tam pszczółka,

tutaj kwiatek – o, różowy!

Z kopca wyszedł krecik mały,

obok niego idzie mrówka.

Na rumianku w krasnej sukni

przycupnęła boża krówka.

Nad tą łąką kolorową

bal wydały dziś motyle.

Zapraszają wszystkie dzieci,

więc zatańczmy z nimi chwilę.

  •  

Ilustracja ruchowa wiersza.

Dziecko wciela się w wybrane zwierzę lub roślinę z łąki. Naśladuje ich ruchy podczas ponownej recytacji wiersza przez dorosłego.

 

  1. Łąka wiosną – praca plastyczna z wykorzystaniem techniki kolażu.

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

Dziecko zamalowuje kartkę papieru zieloną farbą w różnych odcieniach, szybkimi,

urywanymi pociągnięciami pędzla, tak aby powstała trawa (pozostawiają na chwilkę do

wyschnięcia). Wycina z różnych czasopism elementy charakterystyczne dla łąki – zdjęcia,

obrazki, roślin, zwierząt.

Przykleja wycięte elementy na pomalowanej kartce, dorysowuje pastelami to, co według

niego powinno się tam znaleźć.

 

  1. Zabawa swobodna.

04.05.2020r – poniedziałek

Temat: „Na wiosennej łące”

 

  1. Zabawa Kwiatki i owady.

Dzieci razem z rodzicami poruszają się po pokoju – łące – powtarzając za nim rymowankę:

Chodzi Lena po łące, zrywa kwiatki pachnące. Chodzi Lena wśród trawy, obserwuje owady.

W trakcie wypowiadania słów schylają się – naśladują zrywanie kwiatów, a później przyglądanie się, np. biedronce.

 

  1. Zabawa ruchowa Ślimak.

Dzieci kładą się na brzuchu z wyprostowanymi i złączonymi nogami. Na hasło: Ślimak, pokaż rogi – podnoszą głowę i ręce nad podłogę, przykładając zwinięte w pięść dłonie do skroni i prostując palce wskazujące – pokazują rogi. Na hasło: Ślimak odpoczywa – kładą dłonie na podłodze i opierają na nich brodę, wracają do pozycji wyjściowej. Na hasło: Ślimak spaceruje – przesuwają się do przodu, pomagając sobie tylko rękami.

 

  1. Słuchanie wiersza W. Broniewskiego „Gramy w zielone”

– Proszę o zielone! –

zaklekotał bociek

do zielonej żabki,

co siedziała w błocie.

Ale mądra żabka

prędko myk pod wodę:

– Miłe mi, bocianie,

moje życie młode.

Rosły w błocie modre

niezapominajki

i boćkowi rzekły:

– Znamy takie takie bajki!

Chciałbyś żabkę połknąć,

lecz się obejdź smakiem,

żabka gra w zielone

z młodym tatarakiem!

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania.

− O co prosił bociek żabkę?

− Co zrobiła żabka?

− Co powiedziały niezapominajki?

− Jakie znacie rośliny, przedmioty, zwierzęta w kolorze zielonym?

 

  1. Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 Dzieci za dorosłym chodzą stopa za stopą po spiralnie ułożonych na podłodze skakankach (muszli ślimaka)

 

  1. Zabawa relaksacyjna – Wiosenny masaż.

Dzieci siedzą za rodzicem, który mówi tekst rymowanki, a dzieci masują plecy osoby siedzącej przed nimi.

 Po łące skacze żaba, (uderzają piąstką prawej ręki), a za nią skaczą dwie (a potem – dwoma piąstkami), Cóż za cudowna łąka! Zachwycać można się! Po łące chodzi bocian (dwoma palcami naśladują chód bociana), i patrzy tu i tam (przesuwają ręką w jedną i w drugą stronę), Tuż obok płynie rzeczka (całą dłonią kreślą kształt wijącej się rzeczki), a nad nią lata ptak. (kreślą kształt lecącego ptaka ,leżącej cyfry trzy), Maleńka szczypaweczka (delikatnie, obiema dłońmi szczypią plecy), wdrapuje się na mak. Ślimak powoli sunie (powoli przesuwają całymi dłońmi po plecach), marzy, by być jak rak (szczypią plecy, łapiąc większe fragmenty skóry).

 

Tematy zajęć na tydzień 27 – 30.04.2020r

Plik do pobrania

język angielski

Plik do pobrania na 30.04.2020r – czwartek

30.04.20

Plik do pobrania na 29.04.2020r – środa

29.04.20

Plik do pobrania na 28.04.2020r – wtorek

scenariusz 28.04.2020r

27.04.2020r – poniedziałek

Temat: „Moja miejscowość”

 

  1. Oglądanie zdjęć, pocztówek, map i folderów z najbliższej okolicy.

Potrzebne będą: materiały promocyjne z najbliższego regionu.

Dzieci wspólnie z rodzicami oglądają materiały promocyjne z najbliższej okolicy. Wymieniają nazwę miejscowości, w której mieszkają. Nazywają znajdujące się tam ważniejsze obiekty.

  1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Łazienki”

Olek bardzo lubi chodzić do przedszkola. Najbardziej cieszy go zabawa w ogródku oraz wycieczki. Jednak, kiedy pani wspomniała, że planuje wyjście do Łazienek, Olek posmutniał. – Do łazienek? Mnie się wcale nie chce siusiu… – Łazienki Królewskie to znany warszawski park położony wokół pięknego pałacu – wyjaśniła pani. – A ja już tam byłem… – jęknął Maciuś. Pogoda była słoneczna, a park okazał się pełen niespodzianek. Dzieci odwiedziły Amfiteatr, gdzie w dawnych czasach odbywały się przedstawienia dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pani powiedziała, że wciąż można tu podziwiać sztuki teatralne i koncerty. – Ten król miał na imię tak jak ja – ucieszył się Staś. – Ciekawe, czy lubił frytki… – Wtedy nie znano frytek – wyjaśniła pani. W południowej części Łazienek znajdowała się wielka misa, a nad nią rzeźba lwa wypluwającego wodę. – Zobaczcie, jakie źródełko! – pisnęła Zosia. – Możemy umyć ręce? – Oczywiście. – A ten lew gryzie? – Nie, to tylko fontanna w kształcie lwiej głowy – uspokoiła ją pani. – Ja już tu byłem – jęknął po raz drugi, Maciuś. – Ale marudzisz – zdenerwował się Olek. W stawie pływały ogromne pomarańczowe karpie. Podczas, gdy pani pokazywała dzieciom sikorki, Zuzia z Kubą postanowili nakarmić karpie resztkami bułki, którą Zuzia zabrała na wycieczkę. Gdy tylko pani to zauważyła, powiedziała dzieciom, że w każdym parku obowiązuje regulamin. W Łazienkach Królewskich zgodnie z regulaminem nie wolno karmić zwierząt i rozsypywać im pokarmu. Nie wolno także dotykać zwierząt w szczególności wiewiórek i pawi. – Ja już tu byłem – znów odezwał się Maciuś. Nawet wiewiórki nie wywołały uśmiechu na jego buzi. Jednak przy wyjściu z parku, Maciuś zaskoczył wszystkich. – Tutaj nie byłem! Co to za pan pod żelaznym drzewem? – zapytał, wyraźnie ożywiony. – To jest pomnik Fryderyka Chopina, polskiego kompozytora i pianisty. A drzewo, pod którym siedzi, to wierzba, symbol Polski. Maciuś po raz pierwszy uśmiechnął się od ucha do ucha i powiedział: – Też bym chciał taki pomnik w mojej łazience… Kolejnym punktem wycieczki była stadnina koni znajdująca się nieopodal Warszawy. – Konie! – zawołał nagle rozradowany Olek. Rzeczywiście, za ogrodzeniem spokojnie pasły się konie: brązowe, czarne, nakrapiane i nawet jeden biały. Dzieci mogły je pogłaskać po mięciutkich chrapkach. Były tam nawet dwa kucyki z warkoczykami zaplecionymi na grzywach. – Może zamiast psa rodzice zgodzą się na konia? – pomyślał Olek. – Tylko gdzie on by mieszkał? Muszę to jeszcze przemyśleć

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

Dorosły zadaje pytania:

− Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę?

− Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich?

− Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku?

− Jakie zwierzęta dzieci widziały w parku?

− Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach?

− Gdzie dzieci udały się po zwiedzeniu Łazienek?

 

  1. Burza mózgów: Najważniejsze miejsca w mojej okolicy.

Będą potrzebne: Arkusz brystolu, kolorowe flamastry.

Dzieci odpowiadają na pytanie: Jakie są najważniejsze miejsca w naszej okolicy? Rodzic zapisuje odpowiedzi dzieci i robi symboliczne rysunki, tworząc prostą mapę okolicy.

 

  1. Rytmizowanie tekstu: Moja okolica mnie zachwyca!

Dzieci powtarzają za dorosłym  prosty tekst: „Moja okolica mnie zachwyca”! Następnie wyklaskują go w prostym rytmie, wytupują, uderzają dłońmi w kolana i o podłogę.

 

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Będzie potrzebne: Lusterko dla dziecka.

Dorosły demonstruje prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

  • W mieście stoi sygnalizator świetlny – gdy świeci zielone światło: dzieci unoszą język do góry, gdy świeci czerwone światło – język umieszczają za dolnymi zębami.
  • Samochody – dzieci naśladują jazdę samochodem: czubek języka przesuwają po podniebieniu od zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.
  • Wieżowiec – w wieżowcu winda kursuje raz w górę, raz w dół. Dzieci wykonują ruch językiem, unosząc go raz w stronę nosa, a raz w stronę brody.
  • Przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba na górze i każdego zęba na dole.

 

  1. Zabawa konstrukcyjna Moja miejscowość.

Będą potrzebne: Klocki różnego rodzaju i różnej wielkości.

Dzieci budują z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znajdują się w ich najbliższej okolicy.

Tematy zajęć na tydzień 20 – 24.04.2020r

24.04.2020r – piątek

Temat: ŻABKI

  1. Zabawa Kółko graniaste.

 Dzieci wraz z nauczycielem poruszają się w kole, mówiąc (lub śpiewając – melodia popularna):

Kółko graniaste czworokanciaste.                                 Kilka groszy kosztowało,

Kółko nam się połamało,                                               a my wszyscy- bęc!

Na słowo: Bęc! – wszyscy wykonują przysiad.

  1. Zabawy przy piosence Żabk

Zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał Motylki i żabki.

Dzieci, gdy usłyszą dowolna muzykę – skaczą jak żabki po całym pomieszczeniu. Przy ściszonych dźwiękach– fruwają po sali jak motylki.

  1. Naśladowanie głosów żabek i bocianów.

 

Dzieci dzielą się na dwie grupy: żabki i bociany. Stają naprzeciwko rodzica i naśladują głosy swoich zwierząt:

* cicho – gdy rodzic położy palec na ustach,

* głośno – gdy podniesie ręce do góry,

* kłótliwie – naśladują kłótnie, wymawiając słowa ze złością,

* radośnie – wymawiają słowa z radością.

 

  1. Zestaw ćwiczeń ruchowych

 

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Wróć do swojego szeregu.

Dzieci stają w dwóch szeregach naprzeciwko rodzica, po obu stronach pomieszczenia. Na sygnał rodzica opuszczają szeregi i rozpoczynają bieg w różnych kierunkach sali. Na hasło: Wróć do swojego szeregu, wracają na swoje miejsca.

Utrudnienie: Po powrocie do szeregów dzieci przyjmują różne pozycje wyjściowe: w siadzie skrzyżnym, w leżeniu, w staniu na jednej nodze. II

 

  • Ćwiczenie wieloznaczne.

Dzieci, w klęku podpartym, są ustawione twarzą, przodem do rodzica. Na polecenie nauczyciela wskazują ręką sufit, odrywając dłoń od podłogi i przenosząc, na zmianę, prawe (lewe) ramię przodem w górę. Następnie wskazują stopą sufit, podnosząc w górę ugiętą nogę – raz prawą, raz lewą.

Utrudnienie: Dzieci jednocześnie wskazują sufit ręką i stopą, unosząc przeciwległe kończyny.

 

  • Zabawa bieżna Cofanie.

Dzieci-samochody biegają po sali, trąbią, naśladując warkot silnika, bezpiecznie się mijają i wyprzedzają. Na dźwięk gwizdka bądź klaśnięcia zatrzymują się i cofają – wykonują 5–10 kroków do tyłu. Następnie ruszają do przodu, i zabawa toczy się dalej.

 

  • Ćwiczenie nóg w podskokach Kto wyżej?

Dzieci są ustawione w rozsypce. Z odbicia obunóż wykonują podskok z podniesieniem ramion w górę.

Utrudnienie: Dzieci wykonują podskok z półobrotem, następnie z obrotem dookoła własnej osi.

  • Zabawa z elementem równowagi.

 Dzieci wydeptują ścieżkę. Poruszają się małymi krokami, jedno za drugim, stawiając stopy blisko siebie.

  1. Ćwiczenie twórcze – lista atrybutów: Jaka (jaki) jest?

 

Nauczyciel pokazuje zdjęcia (z Internetu, kolorowych czasopism, lub książek) i mówi: Biedronka jest…

Motyl jest…

Pszczoła jest…

Konik polny jest…

 

  1. Ćwiczenie relaksacyjne – masażyk Idzie pani, wietrzyk wieje (według M. Bogdanowicz).

 

Dzieci dobierają się w pary z rodzicem, siadają jedno przed drugim. Osoba siedząca z tyłu wykonuje na plecach partnera odpowiednie ruchy.

                                                   Dziecko za rodzicem:

Idzie pani: tup, tup, tup                             uderza na przemian, w plecy palcami wskazującymi,

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,               uderza jednym palcem,

skacze dziecko: hop, hop, hop,                 uderza rytmicznie piąstką,

żaba robi długi skok.                                 uderza opuszkami palców u góry pleców, a potem

                                                                   – na dole,

Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,                      dmucham za jednym uchem, a potem- za drugim,

kropi deszczyk: puk, puk, puk,                  delikatnie stuka wszystkimi palcami,

deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup    uderza całymi dłońmi,

a grad w szyby: łup, łup, łup.                     uderza pięściami,

Świeci słonko,                                            gładzi plecy okrężnym ruchem (koło)

wieje wietrzyk,                                           dmucha w kark partnera,

pada deszczyk.                                           stukami palcami

Czujesz dreszczyk?                                    leciutko szczypie

 

23.04.2020r – czwartek

Temat: DMUCHAWCE- LATAWCE

  1. Śpiewanie rymowanki o łące na wymyślone melodie.

 

Zielony dywan                                  Piją z nich nektar pszczoły.

na nim kwiatów tyle.                        osy i motyle.

 

Zabawę rozpoczyna rodzic. Potem próbują dzieci.

 

  1. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem fragmentu utworu M. Rimskiego-Korsakowa Lot trzmiela.

 

Dzieci otrzymują szyfonowe chustki. Poruszają się w takt muzyki po pomieszczeniu-łące, machają chustkami, naśladują fruwającego owada.

 

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci i pszczoła.

 

Dzieci biegają swobodnie po pomieszczeniu-łące, zbierają kwiaty. Gdy usłyszą brzęczenie pszczoły, uciekają do domu (pod ścianę). Gdy pszczoła przeleci, powracają znowu na łąkę. Pszczołą jest rodzic.

 

  1. Oglądanie mniszka lekarskiego (pospolicie zwanego mleczem, dmuchawcem).

 

  • Powtarzanie nazwy mniszek lekarski.
  • Wskazywanie kwiatów, pączka, nasion (pomaga rodzic).

http://ocdn.eu/images/pulscms/M2Q7MDQsMCw0OSwzZTcsMjMxOzA2LDMyMCwxYzI_/289a3756b48046a314b5cd4fbcfb88bf.jpg

 

  1. Słuchanie wiersza S. Szuchowej Dmuchawce.

Koło domu, na łące                                      gdy kule puszyste,

złotych gwiazd tysiące.                                Dmuchną w ten puszek dzieci,

Znikną gwiazdki złociste,                            nasionko w świat poleci.

 

  1. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała Kwiatek rośnie.

 

Dzieci w przysiadzie, z opuszczonymi głowami, powoli podnoszą się do wyprostu z wyciągniętymi do góry rękami.

 

  1. Opowieść ruchowa Poranek na łące, połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi.

 

Dzieci ilustrują ruchem opowiadanie rodzica na tle nagrania spokojnej muzyki.

 

Pewnego dnia, wczesnym rankiem, przedszkolaki wybrały się na spacer, na łąkę. Słońce powoli wstawało, ogrzewając budzące się rośliny i zwierzęta (dzieci się przeciągają). Wkoło panowała cisza, dlatego dzieci poruszały się na paluszkach (chodzą na palcach). Łąka powoli budziła się do życia. Najpierw dzieci usłyszały bzykanie pracowitych pszczółek (mówią: bzz, bzz, bzz), które przelatywały z kwiatka na kwiatek i zbierały słodki nektar. Po łące spacerowały także mrówki. Było ich bardzo dużo, ale chodziły tak ostrożnie, że się wzajemnie nie potrącały (chodzą ostrożnie na czworakach). Na zielonych listkach trawy siedziały świerszcze i poruszały łapkami, strząsając z nich krople porannej rosy. Cykały przy tym cichutko: cyk, cyk, cyk (mówią: cyk, cyk…). Dzieci wąchały pachnące kwiaty (naśladują wąchanie kwiatków) i dmuchały na dmuchawce, których nasiona unosiły się w powietrzu, wirując w kółeczko (dmuchają na niby w dmuchawce). Wtem usłyszały kumkanie (naśladują głos żab: kum, kum, kum). To żabki nawoływały się na poranny spacer, skakały wysoko, obserwując, czy nie zbliża się jakieś niebezpieczeństwo. Nagle, niespodziewanie pojawił się bocian, krocząc dostojnie i wysoko unosząc nogi (chodzą jak bociany). Zatrzymał się, stanął na jednej nodze i zaczął nawoływać (mówią: kle, kle, kle). Przestraszone żabki pochowały się w trawie. Przyglądał się temu wróbelek, który fruwał nad łąką w poszukiwaniu pożywienia dla swoich dzieci. Trzepotał swoimi skrzydełkami i cicho ćwierkał: ćwir, ćwir, ćwir (naśladują głos wróbla). Bocianowi znudziło się szukanie żabek, rozwinął więc swoje duże skrzydła i odleciał z łąki. Dzieci już miały wracać do przedszkola, gdy zauważyły ślimaka, jak wolno chował się do swojego domku, który niósł na grzbiecie. Dopiero po chwili, powoli wystawił głowę i rozglądał się dookoła, wygrzewając się w promieniach wiosennego słońca.

 

  1. Zabawa taneczna Taniec kwiatów.

 

Dzieci-kwiaty przykucają na dywanie. Rodzic – kwiatowa wróżka, budzi je dotknięciem sztucznego maku (lub innego łąkowego kwiatu lub paluszkiem). Kwiaty wstają i tańczą według własnej inwencji w takt, np. nagrania walca Nad pięknym modrym Dunajem J. Straussa.

https://www.youtube.com/watch?v=px40UeHls4g

 

  1. Łąka wiosną – rysowanie kwiatów kredką świecową i zamalowywanie farbą akwarelową.

 

– Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

– Dzieci rysują kredkami świecowymi kwiaty (widziane na łące).

– Potem zamalowują zieloną farbą akwarelową całe powierzchnie kartek.

https://miastodzieci.pl/wp-content/uploads/2008/04/na_lace.gif

 

22.04.2020r – środa

Temat: Gdzie jest motylek?

  1. Zabawa twórcza, ucząca szacunku do przyrody – Słońce. Rodzic mówi i pokazuje, dzieci go naśladuj.

Usiądźcie, proszę, na podłodze wokół mnie. Trzymajcie dłonie z przodu. Złóżcie je w pięści. Wyobraźcie sobie, że jesteście słońcem, które wschodzi i powoli wysyła światło w kierunku ziemi. Otwórzcie szeroko dłonie, wyciągnijcie palce, ręce i ramiona przybliżcie z powrotem do ciała i zamknijcie dłonie. Pokażcie mi, jak słońce wschodzi i jak zachodzi. Powtórzcie to trzy razy… Teraz rozejdźcie się po całej sali. Wyobraźcie sobie, że jesteście słońcem wschodzącym w krajach południowych, świecącym bardzo mocno. Na południu słońce wschodzi bardzo szybko i mocno grzeje. Pokażcie mi, jak słońce wysyła światło na wszystkie strony… Wyrzućcie ramiona w prawo i w lewo. Teraz znowu przybliżcie je do ciała… Wyciągnijcie jak najdalej lewą nogę i przyciągnijcie ją z powrotem do ciała… Wyciągnijcie jak najdalej prawą nogę i przyciągnijcie ją z powrotem. Wyciągnijcie jednocześnie lewą nogę i lewe ramię, przyciągnijcie je z powrotem. Wyciągnijcie jednocześnie prawą nogę i prawe ramię, przyciągnijcie je z powrotem… Teraz wyciągnijcie jednocześnie obie nogi i ramiona, przyciągnijcie je z powrotem… Zamieńcie się w słońce płynące powoli po niebie. Pokażcie mi, w jaki sposób przemieszczacie się w przestrzeni kosmicznej i jak wysyłacie swoje promienie… Chodźcie dookoła i wysyłajcie promienie… Podejdźcie teraz do ścian i przedstawcie mi, w jaki sposób rano wstaje słońce. Zacznijcie od podłogi. Wyobraźcie sobie, że słońce jest intensywnie czerwone. Bardzo powoli i ostrożnie wysyła swoje promienie. Zaprezentujcie mi, jak staje się coraz większe i większe, jak wysyła coraz silniejsze promienie… Teraz jesteście słońcem świecącym w południe. Pokażcie mi, jak wysoko na niebie się znajdujecie. Chodźcie wokół mnie pośrodku pomieszczenia i pokazujcie, jak silne promienie wysyłacie w kierunku ziemi… A teraz zaprezentujcie mi, w jaki sposób słońce zachodzi wieczorem. Idźcie znowu w kierunku ścian pomieszczenia i przedstawcie mi, jak słońce zmienia się najpierw w piękną, czerwoną kulę, a następnie bardzo powoli znika za horyzontem. Zniżcie się do podłogi i pokażcie mi delikatne promienie zachodzącego słońca. Chciałbym zobaczyć, jak odpoczywa za horyzontem… Chodźcie teraz do środka. Zamieńcie się wszyscy razem w słońce, które śpi w nocy. Zniżcie się do podłogi i przedstawcie mi, jak śpicie. Zamieńcie się teraz we wschodzące słońce i zaprezentujcie mi, jak rankiem staje się ono coraz większe i wysyła pierwsze promienie. Teraz wszyscy razem zamieńcie się w jasne słońce, świecące w ciągu dnia, i wysyłajcie wasze promienie mocno na wszystkie strony… Pokażcie mi, w jaki sposób razem tworzycie zachodzące słońce. Bądźcie coraz mniejsi i mniejsi. Zaprezentujcie, jak wasze promienie stają się coraz mniejsze i mniejsze…

  1. Zabawa Kolory łąki.
  • Obrazek łąki w Internecie lub w kolorowych czasopismach.

– Pokażcie, co na łące jest żółte, co zielone, a co – czerwone. Co jest niebieskie? Nazwijcie te zwierzęta i rośliny.

  1. Opowieść ruchowa Spacer z Zuzią.
  • Dzieci maszerują przy akompaniamencie dowolnej muzyki.
  • Wykonują skręty tułowia w prawą i w lewą stronę – oglądają najbliższą okolicę.
  • Pokazują, według własnego pomysłu, jak rosną kwiaty.
  • Naśladują poruszanie się żaby na lądzie i w wodzie.
  • Maszerują na palcach.

 

  1. Zabawa Liczymy żabki.

Dzieci siedzą wygodnie na podłodze. Rodzic umieszcza w jego środku niebieski karton w kształcie owalu. Opowiada dzieciom o żabkach, które wskakiwały do stawu (niebieskiego kartonu) lub wyskakiwały z niego. Np.

  • W stawie pływało pięć żabek. Trzy żabki wyskoczyły na brzeg. Ile żabek zostało w stawie? (Rodzic układa na kartonie-stawie pięć zielonych klocków-żabek. Potem zabiera trzy klocki. Dzieci liczą pozostałe klocki- żabki).
  • W stawie pływało pięć żabek. Cztery żabki wyskoczyły na brzeg. Ile żabek pozostało? (Dzieci ilustrują zadanie. Biorą po pięć klocków-żabek, odkładają cztery i liczą, ile klocków- -żabek pozostało).
  1. Zabawa ruchowa z elementami skoku Skoki żab.

Dzieci naśladują skoki żab, skacząc do przodu, do tyłu, w bok, według poleceń rodzica.

  1. Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza T. Fiutowskiej Żabie łapki.
  2. Dziecko z rodzicem tworzy parę, stają naprzeciwko siebie, powtarzają wierszyk, ilustrując go ruchem pokazywanym przez rodzica.

                                                     Dziecko za rodzicem:

Dwie zielone małe żabki

Tak nad stawem grają w łapki :                           

Jedna łapką                                               podnoszą do góry prawa rękę zgiętą w łokciu,   

klap, klap, klap,                                         uderzają o prawa dłoń partnera,

drugą łapką                                               podnoszą do góry lewą rękę zgiętą w łokciu,   

 

klap, klap, klap,                                         uderzają o lewą dłoń partnera,

potem dwoma                                            podnoszą obie ręce ugięte w łokciach,

klap. Klap, klap.                                        uderzają w obie dłonie partnera,

Ty, bocianie                                               grożą palcem wskazującym przed sobą,

nas nie łap!                                                Przykucają.  

 

21.04.2020r – wtorek

Temat: Kolorowa łąka

  1. Ćwiczenia wizualizacyjne Wiosenny spacer po łące.

Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy i słuchają opowieści rodzica, wczuwając się w tekst.

Wyobraźcie sobie, że szliście na łąkę. Ciepły wiatr owiewa was, z góry świeci słońce. Wsłuchujecie się w odgłosy – tam brzęczy osa szukająca słodkiej koniczyny, tam w górze słychać dzwonienie skowronka. A wokół was barwy – zieleń miesza się z czerwienią maków, błękitem chabrów, żółcią jaskrów i mniszków. Wąchacie to łąkowe powietrze i czujecie się wypoczęci… Otwórzcie oczy. Czy była to przyjemna wycieczka?

  1. Zabawa ruchowa – „Ślimak

Dzieci kładą się na brzuchu i wykonują ruchy posuwiste do przodu naśladując ślimaka.
Na sygnał „klaśniecie” – dzieci odwracają się na plecy z wyprostowanymi nogami pozostają w bezruchu – ślimak śpi. Czynności powtarzamy naprzemiennie kilka razy.  

  1. Słuchanie wiersza I. R. Salach Łąka.

Łąka tylu ma mieszkańców,                      Z kopca wyszedł krecik mały,

 zwierząt, roślin kolorowych.                    obok niego idzie mrówka.

Tu motylek, a tam pszczółka,                       Na rumianku, w krasnej sukni,

tutaj kwiatek. O! Różowy!                          przycupnęła boża krówka.

Nad tą łąką kolorową,                               Zapraszają wszystkie dzieci,                 

bal wydały dziś motyle.                           więc zatańczmy z nimi chwilę.                            

  1. Rozmowa na temat wiersza.

– Wymieńcie mieszkańców łąki występujących w wierszu.

  1. Praca plastyczna z wykorzystaniem techniki kolażu.
  • Dzieci zamalowują kartkę papieru zieloną farbą w różnych odcieniach, szybkimi, urywanymi pociągnięciami pędzla tak, aby powstała trawa (pozostawiają do wyschnięcia).
  • Wycinają z kolorowych czasopism o tematyce przyrodniczej elementy charakterystyczne dla łąki – rośliny, zwierzęta, owady.
  • Komponują swoją łąkę, przyklejając wycięte elementy na pomalowanej kartce. Dorysowują pastelami olejnymi to, co ich zdaniem powinno się jeszcze na niej znaleźć. Prezentują powstałe prace, wypowiadając się, co można spotkać podczas wędrówki po ich łące.

 

  1. Ćwiczenia logopedyczne Kwiaty.

 Kwiaty rosną.

Dzieci udają rosnące w ogródku kwiaty, które chwieją się na wietrze (stopy bez ruchu, jak przyklejone, nogi złączone, a tułów lekko kołysze się na boki). 

Do słońca.

Dzieci nie zmieniają pozycji, podnoszą jedynie głowy do góry tak, jakby się opalały. Powoli, głęboko oddychają, wciągając powietrze nosem, a wydychając ustami.

Bukiety.

Dzieci-kwiaty łączą się w bukiety: podchodzą do rodziców, łapią się za ręce, nogi mają złączone, głowy uniesione do góry, lekko odchylają się do tyłu i powracają do pozycji wyjściowej.

Ogród z kwiatami.

Rodzic zaczyna opowiadanie: W pewnym ogrodzie rosło mnóstwo kwiatów. Najwięcej zaś było (dzieci wymieniają nazwy znanych im kwiatów). Najbardziej lubiły się malwa z maciejką, choć jedna była dużych rozmiarów, a druga – przeciwnie. Pewnego dnia wymyśliły, aby zaprosić wszystkie kwiaty do wspólnej zabawy. Nie miały jednak pomysłu, jakby to wszystko mogło wyglądać. Dzieci wspólnie wymyślają zabawę i próbują ją przeprowadzić. Taniec motyli – taniec dzieci z chustkami szyfonowymi przy nagraniu utworu A. Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

20.04.2020r – poniedziałek

Temat: Ślimaki z plasteliny

  1. Rozwiazywanie zagadek „Mieszkańcy łąki”. Wyszukiwanie obrazków zwierząt
    w Internecie, książkach, kolorowych czasopismach.

 

Lekko unoszą się nad łąką                               Pracowite, chociaż małe

gdy tylko zaświeci słonko.                               pracują wytrwale,

Mają skrzydła kolorowe.                                budują kopce i pałace.

I małe czułki na głowie.                                  szanujmy ich prace. 

(motyle)                                                          (mrówki)   

 

Na własnych plecach                                       Skaczą po łące,

domek swój nosi,                                             pływają w wodzie,

a więc nikogo                                                  z boćkiem bywają

o nocleg nie prosi.                                          w ciągłej niezgodzie.

(ślimak)                                                           (żaby)       

 

  1. Zabawa ruchowa – „Ślimak

Dzieci kładą się na brzuchu i wykonują ruchy posuwiste do przodu naśladując ślimaka.
Na sygnał „klaśniecie” – dzieci odwracają się na plecy z wyprostowanymi nogami pozostają w bezruchu – ślimak śpi. Czynności powtarzamy naprzemiennie kilka razy.  

 

  1. Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „O ślimaku dziwaku”

Na grządce sałaty mieszkał ślimak w małym domku. Ślimak nazywał się Sałatek.
Codziennie wyglądał ze swojego domku. A ledwo się wychylił, widział trochę dalej
za grządkami duży, biały dom. Tam mieszkał ogrodnik. Sałatek nie mógł się na ten dom napatrzeć. Założył nawet okulary, żeby lepiej widzieć. Wreszcie wywiesił takie ogłoszenie:

 „Chcę przebudować dom.

 Może tak, może siak,

ale sam nie wiem, jak.

Zgłoś się, mądra głowo, na ulicę Sałatową”.

 Jednego ranka przyleciała na ulicę Sałatową ważka. Zabrzęczała przejrzystymi skrzydełkami i obeszła dom dookoła.

 – No, rozumie się, brakuje tu okien. Co to za dom bez okien! I w pół godziny gotowe było okienko z przezroczystymi szybkami. Sałatek bardzo się ucieszył. Wyglądał przez okienko do samego południa.

Zobaczył, że do jego domku zbliża się pajączek. „Chyba nie do mnie” – pomyślał Sałatek.  Ale pajączek już pukał w szybę.

– Dzień dobry, Sałatku! Widzę, że masz okno w swoim domu. Ale cóż to za okno bez firanek! Chcesz? Uprzędę ci firaneczki. 

Patrzył z zachwytem, jak pajączek biega szybko wokoło okienka, jak przędzie, splata cieniutkie niteczki. Niewiele czasu minęło, a już wisiała u okna firanka cienka, przejrzysta.

 – Dziękuję ci, pajączku! Naprawdę jesteś mistrzem!

Ledwie pajączek znikł na zakręcie, przyleciała jaskółka.

 – Śliczny masz domek, Sałatku! Okno ma firanki, ale gdzie komin? Postawię na twoim domku komin. Wiesz przecież, że jestem doskonałą murarką!

– Mam już okno, mam firanki, stawiaj i komin, jaskółeczko! – ucieszył się Sałatek. Jaskółka była chętna do pracy. A nad stawem gliny pod dostatkiem. Sałatek tylko patrzył i nic nie mówił. – No, zobacz sam! – powiedziała jaskółka po skończonej pracy.

– Piękny! Odleciała, a Sałatek oglądał komin, kręcił różkami i cieszył się.

– No – chyba już niczego w moim domku nie brakuje! Zjem kolację i pójdę spać.

Ale wtedy właśnie Sałatek zobaczył przez okno małe światełko.

– Kto świeci sobie w ciemności?… Kto to może być? Światełko było już na progu.

 – Dobry wieczór! Jestem świetlik. Nazywają mnie też świętojańskim robaczkiem – powiedział gość. – Strasznie tu u ciebie ciemno, Sałatku! Co to za dom bez lampy? Chcesz, zostanę u ciebie i będę świecił. Któż by nie chciał mieć takiej ślicznej latarenki! 

Więc świętojański robaczek został i świecił w ślimakowym domku przez cały wieczór. Odtąd wszystkie ślimaki zaczęły odwiedzać Sałatka. Każdy oglądał komin, okno, firanki. I mówił:

– Dziwak z tego Sałatka! Ale, kto wie, może i ja swój dom przebuduję… Pewno namyślają się dotąd, bo jakoś nie widać ślimakowych domków z oknem i kominem…

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania.

– Co chciał zmienić ślimak? Co zrobił?

– Kto mu pomógł zmienić domek?

– Co powiedziały na to inne ślimaki?   

 

  1. Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

Dzieci wyrabiają plastelinę, robią wałeczki i je zwijają – tworzą ślimaczki.

 

  1. Wykonanie prac przez dzieci. Dzieci umieszczają ślimaczki na kawałkach kartonowego papieru. Nadają imiona swoim ślimaczkom.

 

  1. Ćwiczenie z wykorzystaniem wyliczanki.

 

  1. Dzieci powtarzają tekst za rodzicem.

Ancy pancy,                         Erwas perwas,

chust glanc,                         koperwas,

amal udy,                            ty, zajączku,

amal anc,                           zmykaj w las!

 

  1. Zabawa przy piosence „Ślimak pokaż rogi”.

Ślimak, ślimak pokaż rogi,

dam Ci sera na pierogi / 2x

dam Ci sera i kapusty

od kapusty będziesz tłusty / 2x

 

Ślimak, ślimak pokaż nogę,

dam Ci bułkę dziś na drogę. /2x

Bo od bułki będziesz duży,

bułka przyda się w podróży / 2x

 

Ślimak, ślimak pokaż brzuszek,

dam Ci zaraz pięć pietruszek. /2x

Dwie marchewki i jabłuszko,

idź powoli swoją dróżką. /2x

 

https://www.youtube.com/watch?v=y6l4ob_2tqQ

 

  1. Prawda czy fałsz?

Dzieci wstają, jeśli uznają, że to, co słyszą, jest prawdą, a klaszczą – jeśli według nich
nie jest to prawda (fałsz).

 

Ślimaki to ogromne zwierzaki.

Biedroneczki są w paseczki.

Żabki skaczą w trawie i pływają w stawie.

Kolorowe motyle jedzą nektar i tyle.

Stokrotki mają kolorowe środki.

Polne koniki jedzą herbatniki.

Skowronek to ptaszek mały, ale śpiewak doskonały.

Mrówki budują mrowiska, to rzecz jest oczywista.

Ryby mówią ludzkim głosem i śpiewają czasem basem.

 

 

Tematy zajęć na tydzień 14 – 17.04.2020r

Zajęcia do pobrania na dzień 17.04.2020r – piątek

Scenariusz zajęć – 17.04.2020

Zajęcia do pobrania na dzień 16.04.2020r – czwartek

scenariusz 16.04.2020r – czwartek

Zajęcia do pobrania na dzień 15.04.2020r – środa

Scenariusz zajęć – 15.04.2020

 14.04.2020r – wtorek

  Temat: Gniazdo bociana

1.Zabawa ruchowa ,,Gra w zielone”

Rozmieszczamy w pokoju różne przedmioty w kolorze zielonym. Pytamy – Grasz w zielone? Dziecko odpowiada – Gram. Rodzic: Masz zielone? Dziecko – Mam. Wówczas dziecko musi dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze zielonym

2.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania A. Widzowskiej pt. ,,Powrót bociana”

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodzi czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

– Jakieś gałęzie. Dlaczego tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

– Dziadku, tam nikogo nie ma.

– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

– Szkoda, że nie mamy takiej wysokiej drabiny. ja bym tam wszedł. – powiedział chłopiec.

– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły. 

– I one też kiedyś odlecą?

– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.

– I dziobów.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec.  – Przecież jeże nie latają!

– Jerzyki to gatunek ptaków. tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.

– Kle, kle, kle – powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorowa książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle, klekotaniem zbudził bociek całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle, dzwoni w ptasich główkach niczym głośna ciężarówka!

– Znowu tatko tak klekoce, że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania, sen miał nie do wytrzymania!

– Ach, obudźcie mnie już, błagam, bo was chciała połknąć żaba!

Pytania do opowiadania:

– Dokąd pojechał Olek?

– Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

– W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

– Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

– Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosna wracają do Polski?

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Uwaga jastrząb”.
    Dziecko biega swobodnie po pokoju-łące, zbiera kwiaty. Gdy usłyszy hasło „Jastrząb leci” ucieka do domu (pod ścianę). Gdy ptak przeleci, powraca znowu na łąkę. Jastrzębiem jest rodzic.
    4. Zabawa słuchowa „Co słyszymy?”
    Aby wzmocnić koncentrację podczas słuchania, należy wcześniej przeprowadzić ćwiczenia oddechowe. Dziecko zamyka oczy i równomiernie oddycha. Delikatnie unosi ręce z wdechem, następnie powoli je opuszcza i wsłuchuje się w ciszę. Po upływie około 2 minut dziecko otwiera oczy i opowiada o odgłosach, które słyszało, starając się zidentyfikować źródła dźwięków.

4.Ćwiczenia logopedyczne na cały tydzień

– Fruwający ptak – Dziecko dotyka czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi.

– Dziobek ptaka – Dziecko wypycha wargi do przodu i na zmianę zamyka je i otwiera

– Wysiadywanie jaj – język przykleja za górnymi zębami, nie porusza nim przez trzydzieści sekund.

– Budujemy gniazdo – Dziecko przesuwa język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust a następnie lądują w gnieździe, przykleja język przy górnych dziąsłach.

– Dzięcioł – czubkiem języka uderza za górnymi zębami

 

Tematy zajęć na tydzień 06. -10.04.2020r

Plik do pobrania

angielski

10.04.2020 (Piątek)

Temat: ”Nadeszły święta”

  1. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Baranek”.
    Dziecko – baranek,    spaceruje na czworakach. Kiedy usłyszy tupanie rodzica,   przewraca się na plecy, macha w            górze rękami   i nogami. Kiedy tupanie cichnie, spaceruje dalej.
  2. Zabawa paluszkowa „Wielkanocni goście” –Rodzic mówi rymowankę, dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytania.
    Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
    Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
    Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?
    Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.
  3. Zabawa rozwijająca pamięć „Co było na obrazku?” – wymienianie z pamięci szczegółów obrazka. Obrazki lub zdjęcia tematycznie związane ze Świętami Wielkanocnymi. Dziecko układa na środku stołu obrazek związany tematycznie ze Świętami Wielkanocnymi. Rodzic prosi, aby dziecko uważnie mu się przyjrzało i zapamiętało jak najwięcej szczegółów. Następnie odwraca go tak, aby nie było widać tego, co się na nim znajduje. Dziecko kolejno wymienia zapamiętane szczegóły. Za każdą prawidłową odpowiedź otrzymuje punkt, np. jeden guzik. Po zakończonej zabawie liczy punkty, przy ewentualnej pomocy rodzica. W kwestii rodzica jest- jaką otrzyma nagrodę 🙂
  4. Zabawa plastyczna „Obrusy wielkanocne” – malowanie watką wzorów na kartce. Potrzebne będą: biała kartka i spinacz do bielizny, farby w pojemnikach lub w miseczkach, wata kosmetyczna, tacka plastikowa. Rodzic proponuje dziecku ozdobienie wielkanocnego obrusa kolorowymi wzorami. Dziecko bierze do ręki spinacz do bielizny, chwyta nim kawałek watki kosmetycznej, macza  ją delikatnie w farbie i za jej pomocą robi na obrusie (białej kartce) kolorowe wzory. Wykorzystane kawałki watki układa na plastikowej tacy. Przestrzega zasady, że do farby w jednym kolorze wykorzystuje jeden kawałek watki.
  5. Rozwiązywanie zagadek.
    Zjedz mu długie ucho lub kawałek głowy, bo pyszny jest bardzo i czekoladowy.                                                                                                                  (zajączek   z  czekolady)
    Na stole wielkanocnym to ona króluje, ma lukier i rodzynki – i wszystkim smakuje.                                                                                                                   (baba   wielkanocna) Zrobione z wydmuszek, pięknie malowane – w szlaczki kolorowe albo nakrapiane.                                                                                                                (pisanki)

O cukrowym tym zwierzątku każdy z nas pamięta i wkłada go do koszyczka w wielkanocne święta.                                        
                                                                                                                 (baranek  cukrowy)
Wśród pisanek leży, ma żółty kubraczek. Powiedz, co to jest. To mały… 
                                                                                                                      (kurczaczek)

  1. Masażyk relaksacyjny. Dziecko siada za plecami rodzica (potem zmiana).

Świeci słonko, świeci– dziecko rysuje palcem słonko na plecach rodzica,
 a chmurka się skrada-  rysuje małą   chmurę,
zasłoniła słonko- rysuje dużą chmurę,
będzie deszczyk padać- uderza palcami, naśladując  padający deszcz.       

 

09.04.2020 (Czwartek)

Temat: „Jajka malowane”

  1. Samodzielna działalność badawcza dziecka ”Barwienie jajek”. Rodzic przygotowuje na stole pojemniki, w których znajdują się: woda zabarwiona sokiem z buraków, ugotowanymi łupinami cebuli, barwnikami do jajek. Obok pojemników umieszcza tacę, na której rozkłada ręczniki jednorazowe, jajka ugotowane na twardo. Dziecko barwi jajka według własnego pomysłu. Odkłada je do wyschnięcia na ręcznikach papierowych.  Dobrym pomysłem jest też częściowe zamaczanie jajek w kolejnych pojemnikach (z każdej strony po trochu). Jajka będą wtedy kolorowe. Dziecko może również lekko rozbić łyżką skorupkę jajka, oderwać jej małą część, zanurzyć jajko w zabarwionej wodzie, a następnie, po wyschnięciu, obrać jajko. Będzie ono miało kolorowe plamy.
  2. Zabawa ruchowa „Turlające się jajo”. Dziecko kładzie się na dywanie. Jest pisanką. Turla się we wskazaną przez rodzica stronę, np. w stronę okna, w stronę drzwi. Uważa, aby nie zderzyć się z żadnym przedmiotem (krzesłem, stołem, itp.) – wtedy pisanka może pęknąć. Jeśli tak się stanie – rodzic podchodzi do dziecka, sprawdza, czy pisanka jest cała, lekko naciskając dziecko w różnych miejscach. Stwierdza, że wszystko jest w porządku i zabawa toczy się dalej.
  3. Ćwiczenie narządów artykulacyjnych „Śniadanie wielkanocne”– Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia/ilustracje przedstawiające: żurek na talerzu, białą kiełbasę, jajka, babkę wielkanocną.  Dziecko naśladuje zaproponowane dźwięki oraz ruchy. Zabawę powtarzamy kilka razy, wypowiadając rymowankę Iwony Fabiszewskiej: cicho, głośno, wolno, szybko.
    Najpierw żurek z kiełbasą– dziecko mówi: mniam, mniam, mniam, i głaszcze się po brzuchu,
    i ziemniaki z okrasą, -dmucha na gorące ziemniaki,
    potem pyszne jajeczka,- wypowiada głoskę mmmmm na zmianę: cicho i głośno,
    a na końcu – babeczka. nabiera dużo powietrza, zamyka usta i wypycha policzki.
  4. Zabawa plastyczna”Pisanki 3D” – film instruktażowy: https://www.youtube.com/watch?v=MiL71iUR1bA POWODZENIA:)

 

Zajęcia do pobrania na 08.04.2020 (Środa)

08.04 gr V (1)

07.04.2020 (Wtorek) “Wielkanocne kolory”

  1. Słuchanie ciekawostek na temat Wielkanocy.
    Co wspólnego mają jajka z Wielkanocą? Dawno temu ludzie uważali jajko za coś wyjątkowego. Wykluwa się z niego pisklę, pojawia się więc na świecie nowe życie. Dlatego też jajko stało się symbolem życia i odrodzenia. W religii chrześcijańskiej zostało przypisane Wielkanocy i jako znak nowego życia pojawia się w koszyczkach ze święconką
    i przypomina o zmartwychwstałym Chrystusie.
    Co to jest śmigus-dyngus? Śmigus-dyngus to zwyczaj oblewania się wodą w poniedziałek wielkanocny. Kiedyś ten dzień nazywano żartobliwie dniem świętego Lejki i nikomu nie mógł on ujść na sucho. Choć ten zwyczaj należy do tradycji, pamiętajmy jednak o zasadach dobrego wychowania: nie urządzajmy kąpieli osobom starszym i tym, które naprawdę nie mają na to ochoty.
  2. Zestaw ćwiczeń ruchowych. Przygotowanie: karton/ pudełko np. po butach
    Dowolne przeskoki przez   karton,
    • Rzut  woreczkiem/piłeczką do kartonu,
    • Skoki kangura. Postawa: karton trzymany między kolanami –skoki z odbicia     obunóż w przód z wydłużaniem skoku i zamachem      ramion,
    •  Wystukiwanie/ powtarzanie rytmu na kartonie.
  3. Oglądanie kartek świątecznych.
    Zwrócenie uwagi  na powtarzające się elementy.
    • Omówienie   tradycji wysyłania sobie kartek z życzeniami
  4. Ćwiczenia analizy i  syntezy wzrokowej.  Przygotowanie 3 kartek pocztowych nawiązujących do świąt wielkanocnych. Pocięcie kartek: pierwszej na trzy cześci, drugiej na cztery i trzeciej na pięć. Składanie w całość kartek  świątecznych  pociętych na części. Przyklejenie ich na kartce z bloku.
  5. Domowy ogródek . Sianie do ziemi nasion zboża/ sianie rzeżuchy na podłożu z mokrej waty. Umieszczenie            posianych roślin w wybranym w domu miejscu. Obserwowanie wzrostu roślin.

06.04.2020 (Poniedziałek) “Kolorowe jajka”

  1. Oglądanie pisanek.
    Rodzic pokazuje pisanki i pyta dziecka: – Co to jest? – Dlaczego pisanki  pokazuję Ci właśnie teraz? Dziecko uważnie ogląda omawiając ich wygląd, określając ich kolory,wzory.
  2. Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.
    Dlaczego jajko malowane we wzory nazywa się pisanką? Zgodnie z tradycją, te wzory pisze się na jajku rozgrzanym woskiem, używając maleńkiego lejka ze skuwki od sznurowadła oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny wzór na barwnym tle.
    Jaki był pożytek z pisanek? Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano pod drzewa owocowe, aby zapobiec szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka na pisanki, aby bujnie rosły
  3. Dowolny taniec przy piosence “Kurczak mały”; https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg
  4. Ćwiczenie grafomotoryczne. Rysowanie po śladzie koszyczka, narysowanie w nim jajek, pokolorwanie/ozdobienie wg własnego pomysłu (karta pracy).
  5. Doświadczenie z jajkiem: https://vimeo.com/224050224
  6. Nauka wiersza
    Słońce mocniej grzeje, ciepłe już  poranki,

a my z naszą babcią robimy pisanki.

Mama piecze ciasta, kupiła baranka.

My jej pomagamy od samego ranka.

Bo już nadchodzą Wielkanocne Święta

i cala rodzina jest uśmiechnięta.

  1. Zabawa relaksacyjna (ćwiczenie izometryczne) „Kurczaczek”
    Dziecko leży w najwygodniejszej dla siebie pozycji. Na wyznaczony delikatny sygnał muzyczny zwija się w kłębuszek, chowa głowę, podkurcza nogi, na których zaciska ręce. Powrót pierwszej melodii oznacza powolne przeciąganie się, prostowanie ciała, kończyn, przyjęcie pozycji wyjściowej.

 

 

 

Tematy zajęć na tydzień 30.03. – 03.04.2020r

Język angielski

easter2

03.04.2020r – piątek

Temat:  „Ptasie gniazda”

  1. Zagadki tekstowe.

Obrazki przedstawiające: jaskółkę, wróbla i kukułkę.

Rodzice układają przed dziećmi obrazki przedstawiające: jaskółkę, wróbla i kukułkę. Mówią zagadkę. Dzieci patrzą na obrazki i podają odpowiedź – odgadują nazwę ptaka i wskazują odpowiedni obrazek. Po podaniu prawidłowej odpowiedzi dzieci zawieszają obrazki na tablicy.

Ten ptaszek,

co w górze robi kółka,

nazywa się… (jaskółka)

 

Kiedy słyszę,

że coś ćwierka,

to już wiem,

że chodzi o… (wróbelka)

 

Siedzi ptaszek na buku

i powtarza: kuku, kuku.

(kukułka)

 

  1. Rozwijanie percepcji słuchowej – Dzięcioł stuka w drzewo.

 Będą potrzebne: Pojemnik, bębenek, dwa klocki.

Dorosły gra na bębenku kilka dźwięków (do pięciu lub więcej). Dzieci liczą uderzenia, wybierają z pojemnika odpowiednią liczbę klocków i układają je przed sobą. Rodzic sprawdza wykonanie zadania. Następnie dzieci mówią, ile razy dzięcioł zastukał w drzewo,             i dla utrwalenia tyle samo razy klaszczą w dłonie.

 

  1. Ćwiczenie równoważne – Pisklęta rosną.

Dzieci maszerują po sali. Na zawołanie: Pisklęta rosną! – zatrzymują się i wykonują przysiad.

Powoli prostują się i wspinają się na palce. Dorosły powtarza zabawę kilka razy.

 

  1. Ćwiczenie uspokajające – Relaks z piórkiem.

Dzieci leżą na plecach, kładą piórko na klatce piersiowej – wykonują wdech nosem, wydech ustami.

 

  1. Ćwiczenia plastyczne – Ptasie gniazdka.

Będą potrzebne: Podkładka dla dziecka, plastelina w różnych kolorach.

Dzieci lepią z plasteliny na tekturowych podkładkach ptasie gniazdka z jajeczkami: ugniatają plastelinę, spłaszczają ją i ponowne ugniatają. Następnie formują kulki różnej wielkości             i w różnych kolorach. Na koniec wykonują gniazdka i umieszczają w nich wykonane jajeczka. Mówią, ile jajeczek znajduje się w ich gniazdkach.

 

 

02.04.2020 – czwartek

Temat ; „Powracają ptaki”

 

  1. Podawanie nazw ptaków powracających do nas wiosną.

Dorosły pokazuje zdjęcia: bociana, jaskółki, skowronka i szpaka. Dzieci, samodzielnie lub z pomocą dorosłego, nazywają ptaki i dzielą rytmicznie (na sylaby) ich nazwy.

Omawiają wygląd ptaków, zwracając uwagę na cechy ptasie.

 

  1. Zabawa badawcza ,,Co pierwsze spadnie?”

Dorosły w jednej ręce trzyma kartkę papieru, a w drugiej piórko. Pyta się dzieci, co pierwsze spadnie na podłogę piórko czy kartka?

Następnie przeprowadza doświadczenie w celu zweryfikowania odpowiedzi.

 

  1. Zabawa dramowa ,,Mama ptasia’

Odgrywanie w parach scenek dramowych z wykorzystaniem tekstu. Dzieci wcielają się w rolę ptaszków, które wiją sobie gniazdo.

 

  1. „Czyj to głos?”– Zgaduj-zgadula.

Rozwiązywanie zagadek, słuchowych, słownych i obrazkowych. Nauczyciela włącza płytę CD z odgłosami ptaków. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie głosu ptaka.

Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki,

A po nasze żabki przybył aż z Afryki.

( bocian)

Wzbija się w niebo śpiewak malutki,

Z góry przesyła wiosenne nutki,

A każda nuta dźwięczy jak dzwonek

I już wiadomo, że to……..

( skowronek)

Siedzi sobie na buku i woła: kuku, kuku

(kukułka)

Gniazdko z błota lepi pod dachu okapem. Przylatuje z wiosną, aby uciec latem

(jaskółka)

 

  1. Ćwiczenia oddechowe ,,Ptasie piórka” – rozwijanie pojemności płuc.

* Zdmuchiwanie kolorowych piórek z dłoni.

* Podrzucanie piórek do góry i dmuchanie na nie, by jak najdłużej utrzymać się w powietrzu.

* Dzieci w parach ustawiają się z dwóch stron stolika i starają się przedmuchać piórko na stronę przeciwnika.

01.04.2020 – środa

Temat : „Wiosenna pogoda”

 

  1. Zabawa rytmiczna „Słonko po deszczu” – M. Kownacka

 

Pada deszczyk! Pada deszczyk!

i po liściach tak szeleści…

(Dzieci w przysiadzie bębnią rytmicznie palcami w podłogę)

 

Zatuliły kwiatki płatki,

główki chylą do rabatki!

        Kap! Kap! Kap!

(Dzieci opuściły nisko głowy)

 

Deszcz ustaje – płyną chmury –

Kwiaty wznoszą się do góry!

        Ho! Ho! Ho!

(Dzieci wznoszą stopniowo głowy i ramiona w górę)

 

Wiatr tu pędzi na wyścigi.

Wiatr kołysze nam łodygi!

        Wiu! Wiuu! Wiuuu!

(Dzieci w rozkroku kołyszą się na boki)

 

Biegną dzieci tu z ochotą:

Uważajcie – takie błoto!

        Hyc! Hyc! Hyc!

(Dzieci biegną na palcach)

Byle słonko nam nie zgasło –

róbmy prędko z błota – masło!

        Chlap! ciap! ciap!

(Dzieci przebierają nogami w miejscu)

 

Teraz – baczność – kroki duże –

przeskoczymy przez kałużę!

        Hop! Hop! Hop!

(Bieg i skoki)

 

Już pogoda – słonko świeci,

maszerują w pole dzieci –

        Raaz – Dwaa – trzyy!

(Dzieci maszerują rytmicznie, akcentując stopą pierwszy krok i klaskaniem następny).

 

 

 

  1. Zagadki rozwijające smak i węch.

Przed dziećmi stoją 3 tace. Na każdej z nich leżą kawałki cebuli, pomarańczy i cytryny. Dzieci z zawiązanymi oczami rozpoznają po zapachu owoce i warzywo, następnie odgadują je po smaku.

 

  1. Zabawa z wiatrem.
  • Dzieci zgniatają swoje gazety, otrzymane kulki kładą na podłodze i dmuchają na nie tak, aby się poruszały.
  • Naśladują odgłos wiejącego wiatru, mówiąc: wiu, wiu, wiu…
  • Naśladują odgłos wiatru z użyciem folii aluminiowej, butelki, papieru.
  • Improwizują ruchem mocny wiatr, słaby wiatr.
  • Pokazują, jak wiosenny wiatr sprawia im przyjemność, muskając ich twarze, a potem, jak

nieprzyjemny, ostry jest zimny wiatr.

 

  1. Ćwiczenia oddechowe „Deszczowe kropelki”

             Dzieci dostają rurki do napojów i kartki. Dorosły daje dziecku kroplę tuszu na kartkę. Dzieci muszą je rozdmuchać rurkami.

 

3.Masażyk relaksacyjny – Masaż pogody.

             Zabawa w parach.  Dorosły wymienia elementy pogody i pokazuje, jak je przedstawić ruchowo. Np.

 pada deszcz – uderzanie opuszkami palców obu dłoni,

wieje wiatr – pocieranie całymi dłońmi z jednej strony na drugą,

świeci słońce – rozcieranie dłonią,

pada śnieg – delikatne uderzanie piąstkami.

 

 

31.03.2020 – wtorek

 „Spotkanie z bocianem”

 

  1. Rozwiązywanie zagadek o oznakach wiosny.

 Pióra ma biało-czarne, a nogi czerwone,

zmykają przed nim żabki wystraszone. (bocian)

W trawie lub w wodzie mieszka,

często jest zielona.

Śpiewa: rege, rege, kum, kum,

gdy jest zadowolona. (żaba)

Dźwięczy pod niebem

jak mały dzwonek.

Tak śpiewa tylko szary… (skowronek)

W swojej nazwie „sanki” mają.

Te fioletowe kwiaty

… się nazywają. (sasanki)

 

  1. Oglądanie zdjęcia bociana, omówienie jego wyglądu.

Dzieci oglądają zdjęcie, nazywają części ciała bociana i je liczą.

  • Wskazywanie cech ptasich bociana (dziób, pióra, ogon, skrzydła, szpony u kończyn…).

 

  1. Podobieństwa i różnice

Pokazujemy dzieciom dwa rysunki ptaków – bociana i wróbla (można wykorzystać ilustracje z tomiku “Nasze ptaki”). Zadajemy pytania pozwalające dzieciom nazwać podobieństwa                i różnice oraz stosunki wielkości:

  • Jakiej wielkości jest bocian a jaki wróbel? Który zatem jest większy? A wróbelek jest…?
  • Co można powiedzieć o długości ich dziobów?
  • Jakie mają skrzydła?
  • Jakie mają kolory?
  • Czy bocian i wróbel są do siebie podobne? Dlaczego?

 

  1. “Zabawy zwierząt” – zabawa ruchowa przy akompaniamencie tamburyna lub bębenka

Dzieci zgodnie z instrukcją dorosłego (dorosły równocześnie pokazuje rodzaj ruchu, który mają wykonywać dzieci), naśladują zachowania zwierząt i ich sposoby poruszania się, np.:

  • biegają po sali machając rękami – naśladują latające ptaki;
  • kroczą dostojnie dużymi krokami jak bociany;
  • chodzą kołysząc się na boki jak kaczuszki;
  • wykonują drobne i szybkie skoki do przodu naśladując skaczące wróbelki;
  • stają na jednej nodze i rozglądają dookoła, jak bociany szukająca żabek;
  • kucają i skaczą jak żabki;
  • zatrzymują się na chwile i wysuwają języczki jak najdalej do przodu i chowają je – jak żabki

łapiące muchy;

  • teraz żabki muszą ukryć się przed bocianem – dzieci jak najszybciej poruszają się skokami w kierunku miejsca wskazanego przez dorosłego.

Warto na początku wprowadzić dzieci w nastrój zabawy krótką opowieścią, np.: Właśnie przenieśliśmy się nad staw. Jest tu zielono i spokojnie. Mieszkańcami tej okolicy są różne ptaki: bociany wróble i kaczki, a po brzegu skaczą żabki. Żabki trochę boją się bociana                    i dlatego czasem próbują się przed nim ukryć…

  1. Praca plastyczna „Bocian”

Dzieci dostają płatki kosmetyczne, klej, farby – czerwoną i czarną.

  • Przyklejają płatek na środku kartki. Doklejają do niego złożony na pół drugi płatek kosmetyczny (skrzydło).
  • Wycinają z płatków kosmetycznych głowę, ogon i szyję bociana. Doklejają do tułowia.
  • Malują dziób i nogi bociana czerwoną farbą, a brzegi skrzydła – czarną.
  • Dorysowują trawę, kwiaty, staw i ewentualnie żaby

 

30.03.2020 – poniedziałek

Temat: „Witaj wiosno”

  1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Dzieci ilustrują tekst rymowanki:

Wiosna do nas przyszła                                 dzieci maszerują w miejscu

cała roześmiana.

Rozsypała krokusy,                                       naśladują sypanie kwiatów,

wypuściła bociana.                                         biegają po sali, poruszając rękami – skrzydłami.

 

  1. Ćwiczenie równowagi – Bocian chodzi po łące.

Dzieci maszerują z wysokim unoszeniem kolan, potem stają jednonóż i naśladują klekot bociana: kle, kle, kle. Ćwiczą na zmianę, chód i stanie jednonóż na prawej i na lewej nodze.

 

  1. Słuchanie wiersza B. Formy „Nadeszła wiosna

Spojrzał w okno mały Paweł,

a w ogrodzie wiosna…

Świeżą trawę, przebiśniegi

w koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów

w parku i w ogrodzie.

Zapomnijcie, moi mili,

o śniegu i chłodzie.

Pożyczyła od słoneczka

garść ciepłych promieni.

Gdy ogrzeje nimi ziemię,

świat się zazieleni.

 

 

  1. Rozmowa na temat wiersza.

− Co zrobiła wiosna?

− Co jeszcze się zmieniło?

 

  1. Ćwiczenia fleksyjne – Czego brakuje?

(Poprawne stosowanie końcówki rzeczownika w dopełniaczu).

Dorosły pokazuje po dwa obrazki: na jednym z nich jest dany element, a na drugim go nie

ma, i pyta:  Czego brakuje?

Np.

kra – kry

słońce – słońca

krokus – krokusa

chmura – chmury...

 

Tematy zajęć na tydzień 25 -27.03.2020r

 

27.03.2020 (piątek)

“Wiosna, ach to ty”

1.Wspólne oglądanie zdjęcia. Rozmowa na temat tego po czym poznać, że rozpoczęła się wiosna.

  1. Słuchanie opowiadania.

 – Joasiu! Joasiu! Chodź prędzej! – woła Terenia. – Co się stało? – Chodź, pokażę ci wiosnę! Pobiegły do pobliskiego parku. Drzewa były jeszcze nagie i szare, w cieniu leżał brudny, topniejący śnieg, ale słońce świeciło jasno i sikorki świergotały wesoło na krzakach:

 – Dzieci… dzieci… dzieci… – He-he-he-he… – roześmiał się zielony dzięcioł i zapukał dziobem w drzewo.

– Gdzie jest wiosna? – spytała zawiedziona Joasia. – Przecież sikorki były tu przez całą zimę…

 – Ale nie śpiewały tak wesoło, tylko popiskiwały cichutko: tit… tit… tit… – przypomniała Terenia i pociągnęła Joasię dalej. – Zobacz! Terenia pokazała rosnący z boku duży krzak leszczyny. Z nagich gałązek zwieszały się wiotkie, delikatne bazie, z których sypał się złocisty pyłek.

– Kwitnie! – ucieszyła się Joasia. – To już naprawdę wiosna idzie. Poszukajmy jej jeszcze gdzie indziej. Znalazły ją w szarych pąkach wierzbowych nad stawem, w delikatnych kiełkach trawy, wysuwających się tu i ówdzie spod zeschłych liści. Nagle Joasia przyklękła pod krzaczkami i pochyliła się nad czymś. Terenia podbiegła i teraz ona wykrzyknęła głośno:

– Jakie śliczne! Z ziemi wyrastały mocne, jędrne, zielone listki, a spomiędzy nich mały, delikatny dzwoneczek, złożony z trzech dłuższych płatków i trzech krótszych, zielono obrzeżonych. – Przebiśnieg! Pierwszy kwiatek wiosny!

– Przebiśnieg – powtórzyła Terenia. – Jaka to ładna nazwa. To tak, jakby on się przez śnieg przebijał do słońca.

 – Bo tak jest. Wiesz, Tereniu, on wcale nie boi się zimna i naprawdę nieraz spod śniegu wyrasta. – Szkoda, że w parku nie można zrywać kwiatów – martwiła się Terenia.

– Zerwałabym go i zaniosła do domu. Ale może przebiśniegi są też i w naszym lesie?

– Tych w lesie także zrywać nie wolno! – zawołała Joasia.

– Bo przebiśniegów jest u nas coraz mniej i mogą zupełnie wyginąć.

– To musimy pilnować, żeby ich nikt nie zrywał – oświadczyła Terenia.

– Powiemy o tym także innym dzieciom, żeby i one pilnowały przebiśniegów. Przecież to pierwsze kwiaty wiosny!

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania. Oglądanie ilustracji Śnieżyczki Przebiśnieg

– Jak    nazywa się ten kwiat?

– Od    czego   pochodzi jego nazwa?

– Jakie  oznaki wiosny            zobaczyły dzieci w parku?

– Dlaczego nie zrywamy przebiśniegów?

 

 

  1. Praca plastyczna “Przebiśnieg”( bibuła biała, zielona, klej, rysunek kwiatka)

 Wspólne robienie kulek z białej i z zielonej  bibuły. Samodzielne wypełnianie i wyklejanie przez dziecko kulkami rysunku.

 
   
  1. Zabawa oddechowo-ruchowa “Wiaterek, wiatr, wichura.”

Dziecko dostaje jedną stronę gazety. Ugniata z niej kulkę i kładzie na podłodze. Na hasło: Wiaterek, leciutko dmucha na kulkę. Gdy usłyszy: Wiatr – dmucha umiarkowanie, a– Wichura, dmucha bardzo mocno.

26.03.2020 (czwartek)

Temat : “Wiosenne kwiatki”

  1. Oglądanie zdjęć kwiatów, które pojawiają się wczesną wiosną.

Wysłuchanie ich nazw. Powtórzenie za osobą dorosłą. Podzielenie ich nazw na sylaby.  Połączenie dzielenia z klaskaniem: prze-bi-śnie-gi, kro-ku-sy, za-wil-ce, sa-san-ki, itd..

 

  1. Ćwiczenia z kartą pracy.
  2. a) nazwij kwiatki a następnie je pokoloruj,
  3. b) wybraną przez siebie kredką rysuj po śladzie wzoru. Staraj się nie odrywać kredki od kartki.
  4. Ćwiczenia usprawniające język i wargi.
  5. a) Kotki piją mleczko – poruszanie językiem, naśladowanie picia z miski.
  6. b) Mleczko jest dobre – mlaskanie,
  7. c) Kotki oblizują swoje pyszczki– oblizywanie dolnej  wargi   igórnej wargi   przy     szeroko otwartych ustach.
  8. d) Kotki liczą swoje ząbki– przesuwanie językiem po zębach–  górnych i dolnych, ruchem okrężnym.
  9. e) Kotki się uśmiechają – uśmiech wąski i szeroki z pokazywaniem zębów.
  10. f) Kotki miauczą– miauczenie: ciche, głośne, krótkie – miau, miau, miau; przeciągane – miauuuuuu, miauuuuuu…
  11. Zabawa “Porównania”.

Dziecko próbuje dokończyć  rozpoczęte porównania:

Śnieg jest biały jak…

Deszcz jest mokry jak…

Wiatr jest silny jak…

 

  1. Ćwiczenia ruchowo-graficzne.

Dzieci  kreślą   w powietrzu kształty: chmur, słońca, kropli   deszczu, tęczy, itp.

25.03.2020 (środa)

Temat : “W moim ogródku”

  1. Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej “Idzie wiosna”

Wiosna, wiosna już tuż, tuż.
Płaszcz słomiany spada z róż,
Pączki ma już każdy krzak –
To jest wiosny pierwszy znak.
Drugi znak – zielony liść.
Na wycieczkę czas już iść.
Biegać łąką ile tchu,
Szukać wiosny. Tam i tu.
Złotych blasków chyba sto
Wpadło na strumyka dno
Żaby budzą się ze snu.
– gdzie jest wiosna?
A, już tu.
W każdej bruździe, koleinie
Jakaś strużka wody płynie
Wszędzie ćwierka jakiś ptak-
To jest też wiosenny znak
Na podwórku już hałasy
Wszystkie dzieci grają w klasy.
A jak grają? Zobacz, jak !
To jest wiosny piąty znak.
Takich znaków jest ze dwieście.
W każdym mieście

Patrz uważnie tu i tam
To je znajdziesz wszędzie sam.

 

  1. Rozmowa na temat wiersza.

 – Jakie oznaki            wiosny są wymienione w wierszu?

– Co jeszcze świadczy o tym, że nadeszła wiosna?

 

  1. Założenie domowego ogródka.

Omówienie, czego      potrzebują       rośliny, żeby    rosnąć (ziemi, wody, słońca).

 Przygotowanie: cebulek kwiatów (tulipany, hiacynty, itp.), nasion (owies), doniczki, ziemi, konewki z wodą.

Oglądanie przez dziecko cebulek, dotykanie, wąchanie ich. Umieszczenie ich, w pojemnikach
z ziemią,  podlanie i ustawienie w nasłonecznionym miejscu.

 

  1. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała “Kwiatek rośnie”.

Dziecko w klęku, z opuszczoną głową, powoli podnosi się do stania z wyciągniętymi do góry rękami. Naśladuje rosnący kwiatek.

 

  1. Zabawa “O którym przedmiocie mówię?”

Pokazanie dziecku przedmiotów np.talerz, widelec, kubek, itd.     Opisywanie przez osobę dorosłą jednego z nich,  bez używania jego nazwy. Dziecko uważnie ogląda i słucha wskazówek a następnie odgaduje, o jakim przedmiocie była mowa.

 

Język angielski

We are learning this month.

  1. Spring

weather ( rain / it’s raining, sun / it’s sunny, fog / it’s foggy, warm / is warmer )

clothes ( jacket, sweter, t-shirt, blouse, shoes )

nature ( grass is growing, birds are singing, snow is melting, flowers are blooming )

  1. Farm

animals ( horse, hen, chicken, rooster, sheep, duck, goose, pig, dog, cow, rabbit )

How many…? / we are counting ( one, two … )

Zwroty: It’s a (dog) / What is this? / What colour is it? / How many legs?

  1. Song

Old Mc Donald had a farm

Old MACDONALD had a farm
E-I-E-I-O
And on his farm he had a cow
E-I-E-I-O
With a moo moo here
And a moo moo there
Here a moo, there a moo
Everywhere a moo moo
Old MacDonald had a farm
E-I-E-I-O

Old MACDONALD had a farm
E-I-E-I-O
And on his farm he had a pig
E-I-E-I-O
With a oink oink here
And a oink oink there
Here a oink, there a oink
Everywhere a oink oink
Old MacDonald had a farm
E-I-E-I-O

 

B – i – n – g – o

There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
B-I-N-G-O
B-I-N-G-O
B-I-N-G-O
And Bingo was his name-o.
There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
(Clap)-I-N-G-O
(Clap)-I-N-G-O
(Clap)-I-N-G-O

 

  1. Zadania

– oglądanie ilustracji przedstawiających zwierzęta wiejskie, nazywanie i opisywanie ich w języku angielskim;

– zabawy maskotkami lub figurkami zwierząt, nazywanie ich, opisywanie, przeliczanie, segregowanie pod względem gatunku, koloru, wielkości ( big / small )

– gra Memory , Bingo

– rozpoznawanie zwierzątek po odgłosach, fragmentach ilustracji, dotyku

– kalambury

– rozpoznawanie zwierząt po odciskach łap / nóg

– What animals can you see? –  historyjka obrazkowa.

  1. Zabawa Abra cadabrra one, two, Tyree you are a ( ducks ) so swimm with me….

 

 

 

 

17.03 przedszkolaki z gr V odwiedziła Pani Basia z Książnicy Karkonoskiej. Przeczytała dzieciom wielkanocne opowiadania , opowiedziała o świątecznych tradycjach a na koniec dzieci ozdobiły szablony tworząc kolorowe pisanki.

580354_209847079377904_8367919139973345583_n 1470107_209846739377938_8186046853207810202_n 10250225_209846656044613_6589555871099812019_n 10274212_209846642711281_8085025019086523957_n 12108855_209847142711231_8361486042428732671_n

 

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI Już po raz kolejny dzieci z gr V odwiedziła Pani Basia z Książnicy Karkonoskiej. Przedszkolaki słuchały bajek i oglądały ilustracje 3D, chętnie wypowiadały się na temat swoich ulubionych baśni a na koniec samodzielnie wykonały piękne zakładki do książek.

20160420_090628 20160420_091346 20160420_092327 20160420_092541 20160420_092551 20160420_093603

 

Poznajemy symbole narodowe i legendy polskie

13087571_229146650786720_3267744812648591193_n 13087899_231251957242856_5827040755992008572_n 13103503_229147430786642_3580347806972583728_n 13139027_229147190786666_8808520443897832900_n 13151783_231252073909511_979023060507331263_n

Mali odkrywcy:  dzieci samodzielnie eksperymentowały mieszając kolory, tworząc wulkan, obserwując zjawisko rozprężania powietrza a także oglądały rośliny przez mikroskop i niebo przez lunetę.

20150612_140614 20150612_141103 20150612_141427 20150612_142031 20150612_142047 20150619_080417 20150619_081022 20150619_085551 20150619_085744 20150619_095655 20150619_100604

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy na placu zabaw i słodka przyjemność

Dzieci z gr V poszły się pobawić na pobliski plac zabaw. Szaleństwom nie było końca: gra w klasy, wyścigi, wspinanie się po drabinkach a na koniec…..wyczekane lody :)))

 

13100698_235961430105242_1029204552950070274_n 13233082_235961473438571_6614827283382350630_n 13178964_235961620105223_7838381095903399767_n 13177466_235961856771866_5574058192414403706_n 13177466_235961793438539_4944832118619098487_n 13177065_235961276771924_171946550117168245_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyjście do ODK- gr V

Dnia 13.05 dzieci z gr V oglądały w ODK przedstawienie pt “Zamknij buzię panie arbuzie”. Przed spektaklem zasiadły w kawiarni na słodki poczęstunek. Przedstawienie wywołało dużo uśmiechów na buźkach przedszkolaków 🙂

13092106_235959303438788_2542305957547433815_n 13165876_235959190105466_273351132081024340_n 13174125_235959530105432_3855330668164310269_n 13178002_235959343438784_4310692208788013152_n 13178964_235959306772121_3325379926130622213_n 13179318_235959186772133_9214641848059865618_n 13179449_235959350105450_9191373265171981755_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Smakowite lody i wyjście do kina na bajkę pt .”Jak uratować Mamę” 🙂

 

13346545_250999778601407_2131473468337754936_n 13346598_250999841934734_4748069169373204191_n 13346719_250999765268075_2749444819619688843_n 13406920_250999575268094_1426269490472923499_n 13413102_250999678601417_7113603143732863898_n 13417588_250999671934751_3233363590133221817_n 13423756_250999581934760_1144040131879715725_n 13432216_250999668601418_8566450973083888675_n 13434859_250999571934761_2296679970809933861_n 13435379_250999838601401_3773551386860084324_n 13445543_250999768601408_2168835159806362495_n

 

 

DZIEŃ MAMY I TATY Dnia 15.06. dzieci zaprosiły rodziców na program artystyczny z okazji dnia Mamy i Taty. Średniaczki pięknie śpiewały, recytowały wiersze a także tańczyły. Wręczyły również prezenty i zaprosiły na słodki poczęstunek:)))Wszyscy wspaniale się bawili:)))))

 

 

13458665_256304071404311_893447827991092378_o 13458703_256303958070989_7864675371358452885_o 13475209_256303968070988_8531226904876927001_o 13475213_256304701404248_7555165779857226791_o 13482953_256303651404353_6028048570878006041_o 13483006_256304958070889_845782248557606315_o 13490783_256303814737670_341262710690065379_o 13497543_256304214737630_1770392892522470060_o 13501760_256305041404214_8119639114060474571_n 13502561_256304811404237_8232710272273912773_o 13502645_256303951404323_4261283314780861733_o 13502945_256304484737603_7021940347893824419_o 13503100_256304694737582_6845940908740045617_o 13517374_256303801404338_8356989022547877561_o 13517506_256304218070963_1114669826468370338_o

 

 

 

 

 

 

Moja mała ojczyzna-poznajemy zabytki i historię Jeleniej Góry

14390939_304551226579595_2674239459129879768_n 14322783_304551679912883_8779762237455705468_n 14290065_304550653246319_7747862237418235370_o 14265074_304550859912965_1197449397815590591_n 14258124_304551526579565_1709128546384244828_o 14258074_304550356579682_143091167201114273_o

Wizyta w bibliotece Dnia 10.X. dzieci z gr V odwiedziły pobliską Bibliotekę Miejską. Dowiedziały się na czym polega praca bibliotekarza, jak należy się zachowywać w takim miejscu oraz co należy zrobić, aby zapisać się do biblioteki. 14633540_319011875133530_2749067986089220607_o 14590093_319012361800148_7308726633623970213_o 14589944_319011991800185_8178093450402300565_o 14566458_319013071800077_2306795659858634024_o 14543668_319012241800160_1090673182332230530_o 14525096_319012701800114_4954346571314358785_o 14567334_319012348466816_8650984287179900378_o