Grupa 4

Zdjęcia grupy 4

Rok 2020/2021

 

Występ dzieci z okazji Dnia mamy i taty

 

 

Temat  na tygodzień 12 – 16.04.2021r 

Nigdy nie bój się lekarzy, gdy choroba się przydarzy

 

Piątek – 16.04.21

 

  1. „Pajacyki” – zabawa ruchowa. Dziecko wykonuje podskoki do dźwięków np. tamburyna.

Na hasło rodzica: Chory pajac – zatrzymują się w bezruchu.

 

  1. Teraz zabawa “Jak bije serce?” – zabawa rytmiczna.

Rodzic gra na bębenku lub dowolnym instrumencie prosty schemat rytmiczny naśladujący bicie serca. Dzieci powtarzają ten rytm w różny sposób: klaszczą, klepią w uda, klepią się w klatkę piersiową, stukają palcem w podłogę. Rodzic zmienia rytm na szybszy (kiedy jesteśmy zmęczeni – przyspieszone bicie serca), wraca do miarowego i wolnego (np. kiedy śpimy, odpoczywamy na leżaku).

 

  1. “Jedzie karetka” – zabawa ruchowa.
    Przed rozpoczęciem zabawy dzieci słuchają wspólnie z rodzicami zagadek dźwiękowych – sygnału karetki pogotowia. (https://www.youtube.com/watch?v=if3rf9F8pCQ)

Następnie wyjaśniają, kiedy karetka pogotowia włącza sygnał,(kiedy jedzie do chorego lub nagłego wypadku), co powinni zrobić kierowcy, kiedy usłyszą ten sygnał (kierowcy powinni zjechać z drogi, zatrzymać się i ułatwić przejazd karetce.) Następnie N. rozdaje dzieciom krążki – to kierownice i wyjaśnia przebieg zabawy. Dzieci swobodnie poruszają się po sali, naśladują jazdę samochodem. Na dźwięk sygnału karetki pogotowia wszystkie samochody zjeżdżają na bok i zatrzymują się, aby karetka mogła swobodnie przejechać.

 

  1. „Apsik!” – zabawa ruchowa połączona z pokazem zasłaniania nosa i ust chusteczką.

Dziecko wraz z rodzicem trzymają chusteczkę do nosa. Gdy gra muzyka dzieci i rodzice maszerują w miejscu lub po pokoju wymachując chusteczkami nad głową. Na pierwszą przerwę w muzyce dziecko zwraca się twarzą w stronę rodzica, który robi „apsik!” –  zasłaniając przy tym nos i usta chusteczką. Na kolejne przerwy w muzyce dzieci wykonują tę samą czynność.

 

  1. .Zabawy ruchowe z Pippi.

 

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M

 

 

Czwartek – 15.04.21

1.Wspólny śpiew piosenki z rodzicami

https://www.youtube.com/watch?v=5pfRLR3h_og

 

  1. Zabawa dydaktyczna „W aptece”.

Rodzic rozkłada na dywanie różne artykuły/ produkty zakupione w aptece: syrop, tabletki, bandaż, witaminy, plaster, krople do oczu, lizaki, termometr itp. Pyta dziecko czy wie gdzie kupuje się takie produkty?

 

  1. Zabawa matematyczna „Podzielmy się witaminkami”.

Rozdzielanie kolorowych koralików bądź nakrętek plastikowych (kolorowych kuleczek z plasteliny itp.) według zasady jeden do jednego. Zadaniem dziecka jest rozdzielić witaminki miedzy siebie i rodzica tak, aby każdy miał tyle samo

Dodatkowe polecenia:

  • Po 3 witaminki zielonego koloru dla każdego
  • Po dwie witaminki żółtego koloru i jednej czerwonego koloru
  • Po jednej witamince niebieskiego koloru

 

  1. Zabawa matematyczna„ Kolorowe rytmy”.

Rodzic układa przed dzieckiem rytm z kolorowych nakrętek. Zadaniem dziecka jest ułożenie nakrętek wg pokazanego wzoru. Zabawę powtarzamy kilka razy. Za każdym razem zmieniamy układ kolorowych nakrętek

Dla chętnych –  (nie trzeba drukować). Dziecko może tylko wskazać palcem odpowiednie przedmioty

karta pracy

 

Środa – 14.04.21

 

  1. Wspólne zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=olGapZ9H-5Q

 

  1. Wspólny śpiew piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=5pfRLR3h_og

 

  1. Propozycja pracy plastycznej

„Apteczka”

http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/05/apteczka-pierwszej-pomocy-praca.html

 

13.04.21 – wtorek

  1. „Małe i duże kroki”

Dzieci pokonują odległość od wyznaczonego punktu do rodzica : krokami słoniowymi (duży wykrok), normalnymi krokami/podskokami, tip topami (stopa dostawiana do stopy)

  1. „ Jak opiekujemy się chorym?” – rozmowa w oparciu o film „Zdrowy tatuś” – uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych.

Bajki dla dzieci – RODZINA TREFLIKÓW – sezon 2 – odc.4 – “Zdrowy Tatuś” – YouTube 

 https://www.youtube.com/watch?v=N6wYNBRfy9g

 

Rozmowa po obejrzeniu odcinka.

– Czym martwił się Treflik?

– W jaki sposób Treflik chciał pomóc tacie?

– W jaki sposób Treflinka pomagała tatusiowi?

– Czym tatusia leczyli dziadek i babcia?

– Jakie lekarstwo przygotowały dzieci z Wujciem?

– Jaki sposób na chorobę taty miała Ciocia?

– Co twoim zdaniem pomogło tatusiowi wrócić do zdrowia?

  1. „Bańki mydlane” –ćwiczenia oddechowe, tworzenie piany.

Rodzic przygotowuje kubeczek, ciepłą wodę, mydło w płynie, słomkę. Dziecko wlewa do kubka ciepłą wodę oraz niewielką ilość mydła w płynie lub płynu do mycia naczyń. Następnie dziecko za pomocą słomki zanurzonej w roztworze, dmuchając z odpowiednim natężeniem, wytwarzana powierzchni pianę

 

  1. Interaktywne kolorowanki

https://www.kolorowankionline.net/u-lekarza

kolorowanka – doktor

 

 

Poniedziałek: 12.04.21r

 

  1. Zabawa ruchowo -naśladowcza „Rozgrzewka”

 

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

 

 

  1. Lekarz – kto to taki ? – Piosenka

 

Proszę o posłuchania piosenki: Domisie idą do lekarza

https://www.youtube.com/watch?v=5_NIrSmSY9A

 

  1. Zagadki

 

https://www.youtube.com/watch?v=sIQdpfHvvRk

 

 

  1. Zabawa paluszkowa

 

https://www.youtube.com/watch?v=LWDGV3UJwWc

https://www.youtube.com/watch?v=uJbzosrJXsk

https://www.youtube.com/watch?v=off0LEwSc_4

https://www.youtube.com/watch?v=oB2Ly682l-M

https://www.youtube.com/watch?v=GafcltWniCU

 

Tematy na tydzień 06. – 09.04.2021r

Na wsi

 

Piątek – 09.04.21r

  1. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała „Karmimy kogucika”.

Dzieci – koguty poruszają się po pokoju w różnych kierunkach, na hasło „Cip, cip” naśladują dziobanie ziarna, zbierając rozsypane przez nauczyciela bibułkowe kuleczki. Po zebraniu wszystkich kuleczek wsypują je do miseczki.

  1. Karta pracy – „Co nie pasuje?”.

poniżej karta do pobrania

karta pracy

 

  1. Kolorowanka online

https://www.kolorowankionline.net/zwierzeta

4. Bajka edukacyjna pt: Mała Lola na wsi

 

https://www.youtube.com/watch?v=u89tIIglCNk

Czwartek – 08.04.21r

 

  1. Zabawy sensoryczne z masą solną!

Dziś zachęcam Was do zrobienia wspólnie z rodzicami masy solnej. Przepis składa się tylko z 3 składników: mąki pszennej, soli i wody. Mąkę i sól przygotowujemy w takiej samej ilości np.

  • 1 szklanka mąki;
  • 1 szklanka soli;

+ około 0,5 szklanki wody

Do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Ilość wody jest tu kluczowym czynnikiem i trzeba ją wlewać stopniowo (w takiej ilości by uzyskać odpowiednią konsystencję cista). Ciasto wyjmujemy na stół lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie (około 5 minut).

Następnie formujemy z ciasta dowolne kształty. Z części ciasta możemy uformować np. serce, a w nim odbić swoją dłoń. Można również odciskać w niej różne przedmioty, nadając jej różnorodną fakturę. Poniżej przedstawiam gotowe prace, którymi można się zainspirować.

Gotowe kształty odstawimy do wyschnięcia na powietrzu/na kaloryferze bądź dla niecierpliwych w piekarniku

 2. Wspólny śpiew i pląsy z rodzicami do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q

 

Środa – 07.04.21

  1. Zabawa ruchowa „ Tyle kroków ile głosek” – dziecko stoi na końcu dywanu a rodzic po drugiej stronie. Rodzic wypowiada nazwy zwierząt np.: krowa, kot, kura, kogut, koń, pies itp., a dziecko dzielą je na głoski i wykonują tyle kroków do przodu, ile głosek jest w danym słowie. Zabawę prowadzimy wypowiadając 6-8 nazw zwierząt
  2. „Czas na ruch!” –  rodzic z dzieckiem tworzy drużynę. Zamieniają się w zwierzątka:
  • „Bieg kur z kurczakami” – rodzic i dziecko mają nogi związane ze sobą za pomocą skakanki. Biegną razem do wyznaczonego celu,
  •  „Zające” – dziecko i rodzic mają między kolanami włożone woreczki. Skaczą w parach do celu.
  • „Slalom byków” – dziecko i rodzic trzymają się za ręce. Biegną między pachołkami do wyznaczonego celu.
  • „Turlamy kamyczki jak mróweczki” – dziecko rozpoczyna zabawę. Turla małą piłkę. W połowie trasy przekazuje ją rodzicowi, który turla piłkę do wyznaczonego miejsca.
  • „Skoki kangura” – zabawę rozpoczyna rodzic. Pokonuje trasę, skacząc w worku. W połowie następuje zamiana. Dziecko skacze w worku do mety.
  1. . Zabawa dydaktyczna pt. „Przysłowia”. Rodzicu zapoznaj dziecko z podanymi przysłowiami, które dotyczą zwierząt hodowlanych na wsi. Spróbujcie wyjaśnić znaczenia tych przysłów. Prosimy, aby dzieci policzyły ile jest wyrazów w każdym zdaniu. Dla ułatwienia dziecko może pociąć kawałki kartki na tyle pasków ile usłyszało słów w wyrazie.

1) Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.

2)  Nie kupuj kota w worku.

3) Przyczepić się jak rzep do psiego ogona.

4) Pasuje jak wół do karety.

5) Zapomniał wół, jak cielęciem był.

  1. Zaśpiewajcie poznaną już piosenkę pt. “Gdacze kura ko, ko, ko” i poruszajcie sie w rytm muzyki

 https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

Wtorek – 06.04.21

  1. Na miły początek dnia trochę się poruszajmy
  1. Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz L. Łącza pt. „Wesołe podwórko”. Motylki uważnie posłuchajcie

Skąd wiedziała mała gąska,

Że potrafi pływać?

A źrebaczek kogo spytał, czy będzie miał grzywę?

To gęś mama do jeziora

Drogę pokazała,

A klacz gniada źrebaczkowi

Wszystko powiedziała.

Bez mamusi smutno, nudno,

Przestraszył się kotek,

Zgubił mamę, teraz szuka,

Aż wskoczył na płotek.

I cielaczek się rozgląda,

Bo nie widzi mamy,

Krówka ryczy, biega wkoło,

Od domu do bramy.

Bo najlepiej jest przy mamie –

Bezpiecznie, wesoło,

Świnka leży, a tuż obok

Sześć prosiąt wkoło.

Pieje kogut, gdacze kura,

Kurczak popiskuje,

Zgadnij teraz, kto swych małych

Szczeniaczków pilnuje?

Propozycje pytań do wiersza:

  • O czym był wiersz?
  • Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
  • Jak nazywają się młode; kury, kota, psa, świni, krowy, konia?
  1. Ćwiczenie słuchowe pt. „ Na wiejskim podwórku” – rodzicu włącz dziecku odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie jakie zwierzęcia jest to odgłos.

https://www.youtube.com/watch?v=vQbS0Dm0CjA

 

Temat zajęć na tydzień 30.03. – 02.04.2021r

Temat tygodniowy: WIELKANOCNE TRADYCJE

Piątek: 02.04.2021

  1. Propozycje wykonania prostych pisanek wielkanocnych:
  2. Wspólny śpiew z rodzicami poznanej piosenki ,,Pisanki, pisanki…” https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8.
  3.  Propozycje doświadczeń z jajkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=g-UxSTTwzQ8

Wielkanoc – eksperymenty z jajem!

4. Propozycje zabaw z rodzicami:

„Po nitce do kłębka” ‒ ułóż na podłodze linę (sznurek, grubą włóczkę, związane sznurowadła itp.). Poproś, aby dziecko przeszło po linie stopa za stopą. Dla młodszych dzieci można przygotować ścieżkę z taśmy.

 

Czwartek 01.04.2021

  1. „Wielkanocne memory – online” – znajdź pisanki i połącz w pary.
  2. Zabawa ruchowa: Marsz z ugotowanym jajkiem umieszczonym na łyżce
  3. Wytnij i połącz w pary jednakowe obrazki:
  4. Zabawa ćwicząca spostrzegawczość ,, Przedmioty i ich cienie” – łączenie linią.

 

Środa 31.03.2021

  1. „Muzyczna gimnastyka” – zapraszamy na wiosenne ćwiczenia gimnastyczne „W PODSKOKACH”
  2. Zagadki
  • Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy byś w święta, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki świąteczne)
  • Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)
  • Przeważnie jest biały i na stole leży. Kładą na nim sztućce, stawiają talerze. (obrus)
  • Jak się nazywa jajko malowane co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
  • Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą.(kurczątka) · Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny. Grzyby też z lasu przyniesie oraz pisanki i baranka poniesie czasem. (koszyk)
  • Ma długie uszy futerko puszyste. Ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając)
  1. Zajączki – zabawa ruchowa. Dzieci są zajączkami. Skaczą po pokoju skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”/ powtarzamy kilka razy/.
  2. Co w koszyczku? – wkładanie wielkanocnych potraw do koszyczka i rozmowa o znaczeniu potraw:
  • Baranek – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
  • Jajka – symbol życia.
  • Szynka – symbol zdrowia.
  • Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
  • Sól – odstraszenie od zła.
  1. Słuchanie piosenki ,,Pisanki, pisanki…” https://www.youtube.com/watch?

v=HhkpcqoWoA8.

 

Wtorek  30.03.2021

Bajeczka wielkanocna – zapoznanie z tradycjami świąt Wielkanocnych

  1. Słuchanie opowiadania.

Opowiadanie ,,Bajeczka wielkanocna”A. Galicy

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.

– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?

A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:

  • Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.

Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej.

Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.

  • Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.

Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.

  • Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
  • Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
  • Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.

A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.

– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.

A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.

Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.

  • Co to? Co to? – pytał Zajączek.
  • Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.

I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek

Dzwoni dzwonkiem Baranek, A Kurczątko z Zającem Podskakują na łące.

Wielkanocne Kotki,

Robiąc miny słodkie,

Już wyjrzały z pączka, Siedzą na gałązkach. Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.

2.Rozmowa na temat opowiadania: · Co robiło słonko?

  • Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, … ?
  • Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? · Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
  1. Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

  • Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
  • Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).

 

  • Kolorowanie wielkanocnego koszyka z pisankami: