Rok szkolny 2019/2020

Tematy zajęć na tydzień 22 – 26.06.2020r

26.06.2020 3-4 latki

25.06.2020 3-4 latki

24.06.2020 3-4 latki

22.06.2020 3-4 latki

23.06.2020 3-4 latki

Tematy zajęć na tydzień 15 – 19.06.2020r

19.06.2020 3-4 latki

18.06.2020 3-4 latki

17.06.2020 3-4 latki

16.06.2020 3-4 latki

15.06.2020 3-4 latki

Tematy zajęć na tydzień 08 – 12.06.2020r

12.06.2020 3-4 latki

10.06.2020 3-4 latki

9.06.2020 3-4 latki

8.06.2020 3-4 latki

Tematy zajęć na tydzień 01 – 05.06.2020r

Temat tygodnia: Dzieci na całym świecie mają swoje święto

5.06.2020 3-4 latki

4.06.2020 3-4 latki scenariusz ABC smyka

03.06.2020r – środa

Zadanie 1:

Słuchamie wiersza I. Suchorzewskiej „Chwalipięta”

 

– Patrzcie!

Mam sukienkę w prązki,

Granatowe, piękne wstążki…

A wy nie!

Mam pierścionek i korale,

Aż pięc misiów i dwie lale…

A wy nie!

Mam akwarium i chomika,

I zegarek, który cyka…

A wy nie!

I mam jeszcze szklane, nowe kulki różnokolorowe…

A wy nie!

Tak się chwali,

Tak się chlubi

(nikt w przedszkolu jej nie lubi).

Tak się chwali jak najęta!

Czemu? Bo jest chwalipięta.

A wy nie!

Zadanie 2:

Rozmowa na temat wiersza:

– Co to znaczy, że ktoś się chwali?

– Czy to ładnie się chwalić?

– Czym chwaliła się dziewczynka?

– Jak nazywamy osobę, która się chwali?

– A czy wy się chwalicie?

Zadanie 3:

Powtarzanie rymowanki za osobą dorosłą

 

My się nigdy nie chwalimy,

Bo to brzydkie jest.

Chwalipięty! Nie! Nie! Nie!

Zadanie 4:

Zabawa ruchowo – naśladowcza Bawimy się.

Dzieci naśladują różne zabawy, na hasła – nazwy zabaw – podane przez nauczyciela, np. skakanie przez skakankę, granie w piłkę, układanie z klocków.

Zadanie 5:

Zabawy swobodne na świeżym powietrzu.

Zadanie 6:

Obejrzyj bajkę  „Domiś Chwalipięta”

https://www.youtube.com/watch?v=CwsP-uNdMM4

 

 

02.06.2020r – wtorek

Temat dnia: Taki sam, ale inny

1.Zestaw ćwiczeń ruchowych: potrzebna nam będzie Twoja ulubiona poduszeczka i szarfa.

  • Ćwiczenia dużych grup mięśniowych- Poduszeczka jest- poduszeczki nie ma.
  • Na hasło: Poduszeczka jest- dziecko podnosi poduszkę do góry trzymając ją oburącz. Na hasło : Poduszeczki nie ma- wykonuje przysiad podparty i przykrywa poduszkę dłońmi.
  • Zabawa na czworakach. Dziecko chodzi na czworakach dookoła  poduszki.
  • Ćwiczenia mięśni brzucha. Dziecko, w leżeniu tyłem , wkłada poduszkę między stopy, a następnie podnosi je za głowę i podaje do rąk. Siada i powtarza ćwiczenie kilkakrotnie.
  • Rzuty- na sygnał np. hop, lub klaśnięcie w dłonie. Dziecko rzuca poduszką w wyznaczone przez rodzica miejsce.  Rzuty powtarza na zmianę: prawa ręką i lewą ręką.
  • Zabawa bieżna Koniki. Dziecko biega po pokoju i wymachuje  nad głową  szarfą, naśladując poganianie koników. Biega w różnych kierunkach, w zmiennym  tempie.
  • Ćwiczenie zwinnościowe –  Przejście przez szarfę. Dziecko układa szarfę na podłodze tworząc kółeczko, następnie wchodzi w nie i przeciąga się przez szarfę od dołu w górę i odwrotnie.
  • Podskoki. Dziecko układa szarfę na podłodze, wskakuje do środka                        i wyskakuje na zewnątrz, na dwóch nogach
  • Ćwiczenia stóp. Dziecko chwyta szarfę palcami prawej stopy i podnosi do góry, powtarza ćwiczenie lewą stopą.
  • Marsz po pokoju z szarfą trzymaną oburącz przed sobą.

2.Posłuchajcie wiersza ( czyta rodzic)

„Dzieci świata” W. Faber

W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świecie śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Też w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

Rozmowa na temat wiersza

    Z czego śmiały się dzieci w Afryce?

    W co nie mogli uwierzyć Eskimosi?

    Czego potrzebują wszystkie dzieci? ( Bezpieczeństwa-  życia w pokoju, być szczęśliwe, mieć kochających rodziców, cieszyć się i bawić, mieć przyjaciół…)

Popatrz jak wyglądają dzieci z różnych krajów, czym się od siebie różnią? (ilustracje dostępne w plikach do pobrania)

Potańcz z mamą przy piosence „Podajmy sobie ręce”

https://www.youtube.com/watch?v=EkDzE_EHH_A

Pokoloruj wybrany obrazek przedstawiający wspólna zabawę dzieci.                     

 (materiały dostępne w plikach do pobrania)

 Pliki do pobrania

 

Plik do pobrania nas 01.06.2020r – poniedziałek

Dzieci na całym świecie mają swoje święto

Tematy zajęć na tydzień 25- 29.05.2020r 

Język angielski

Język angielski vegetables

TEMAT TYGODNIA: Święto rodziców

Wszystkich rodziców zapraszamy do kolejnego tygodnia wspólnej zabawy. Niestety nie zaprosimy Wam w tym roku do przedszkola, aby uczcić Święto rodziców, przekazujemy więc serdeczne życzenia, wiersze i piosenki na Waszą cześć 

-Piosenka do nauki na ten tydzień:

https://www.youtube.com/watch?v=grjsVmBu9xM

1.Moja mama najpiękniejsza jest i już

Delikatna jak maleńkie płatki róż

Tak dobra, taka słodka niczym miód

No po prostu w każdym calu mama cud

Ref. Bo tak właśnie w życiu jest

Każda mama jest de best

Dziś usłyszy cały świat

Żyj mamusiu nam sto lat

  1. A mój tata to jest taki super gość

Przy nim znika każdy smutek, każda złość

Więc zaśpiewam dzisiaj tacie z całych sił

Że go kocham i chcę żeby zawsze przy mnie był

Ref. Bo tak właśnie w życiu jest

Każda tata jest de best

Dziś usłyszy cały świat

Żyj tatusiu nam sto lat

29.05.2020r- PIĄTEK

Temat dnia: Wesołe ćwiczenia z mamą/tatą (zajęcia wg Weroniki Sherborne)

  1. Zabawy na siedząco:

-uderzanie stopami o podłogę

– kolanami o siebie

– łokciami o podłogę

-posuwanie stopami o podłogę

– głaskanie bioder

-poklepywanie brzucha

-chwytanie się za uszy

-nadmuchiwanie policzków i klepanie się po nich

-pełzanie na brzuchu

-posuwanie się po podłodze w siadzie

  1. Zabawy w parach:

– lustro (dorosły siedzi w rozkroku, przodem do siedzącego naprzeciw dziecka, dziecko- między nogami dorosłego. Robią do siebie różne miny i naśladują się wzajemnie wykonując polecenia, np. „Zrób groźną minę”, „ Dotknij językiem nosa/brody”)

– napinanie/rozluźnianie mięśni rąk i nóg (dorosły leży obok dziecka. napinają wszystkie mięśnie, np. mocno przyklejają się nogami, rękami, głową lub mocno przyciskają ręce do tułowia, nogi do siebie, zaciskają oczy i usta, a potem je rozluźniają)

– wystukiwanie rytmu (dorosły i dziecko leżą w dowolny sposób na podłodze. Jedno z nich wystukuje dowolny rytm wybraną przez siebie częścią ciała, może to być np. klaskanie, uderzanie piętą o podłogę, pstrykanie palcami, uderzanie dłońmi o uda, drugie ją naśladuje. Ćwiczenie należy kontynuować, zmieniając osobę inicjującą rytm)

– koncert-gra na plecach (Dorosły klęczy na podłodze obok dziecka, dziecko leży na brzuchu na podłodze. Dorosły „gra” palcami na plecach dzieci, najpierw lekko uderzając opuszkami palców, potem coraz mocniej, a następnie kantami dłoni, pięściami i całymi dłońmi. W trakcie wykonywania ćwiczenia należy zmieniać siłę i rytm uderzeń. Potem dziecko gra na plecach dorosłego)

-wiatraczek (Leżenie na brzuchu na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach. Odpychając się rękoma, każdy próbuje obracać się na brzuchu wokół własnej osi)

– turlanie się (Swobodne turlanie się we wskazanym kierunku wskazanym)

-wycieczka (Dorosły stoi przed leżącym na podłodze dzieckiem, dziecko leży na plecach na podłodze z ramionami wyciągniętymi za głowę. Dorosły, przytrzymując dziecko za nogi na wysokości kostek, lekko przeciąga je w różnych kierunkach)

– małpka (Dorosły wykonuje klęk podparty, nogi w lekkim rozkroku, dziecko leży na plecach na podłodze, jego twarz znajduje się na wysokości twarzy dorosłego Dorosły pochyla się nad dzieckiem, tak aby ono mogło go objąć, Następnie lekko kołysze dziecko, próbuje poruszać się z nim po pokoju)

-fotelik (Dorosły siedzi w rozkroku na podłodze, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko, dziecko siedzi przed dorosłym, odwrócone do niego plecami. Kołysanie dziecka na boki, poruszanie się razem w przód i w tył)

-spychacz (Dorosły klęczy obok leżącego na podłodze-na plecach- dziecka, opierając głowę o jego bok; przepycha głową opierające się temu dziecko)

-skała (Dorosły przyklęka, dość stabilnie opierając się n podłożu, dziecko stoi lub klęczy obok partnera. Dziecko próbuje przesunąć, poruszyć dorosłego)

-wyrzutnia rakietowa (Dorosły siedzi na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach, oparty plecami o ścianę, dziecko siedzi zwrócone przodem do dorosłego z ugiętymi nogami, podeszwy stóp oparte o stopy dorosłego. Na sygnał oboje jednocześnie prostują nogi w kolanach)

-kula u nogi(Dorosły stoi w lekkim rozkroku, dziecko siada na nodze partnera, obejmując ją rękoma i nogami. Dorosły próbuje się poruszać po sali z dzieckiem „u nogi”

  1. Masaż „Stonoga”

 Idzie, idzie stonoga, stonoga, stonoga, a tu noga. Kroczenie palcami po plecach, złapanie za nogę dziecka.

Idzie, idzie malec, malec, malec, a tu palec. Kroczenie palcami po plecach, złapanie za palec dziecka.

Idzie, idzie koń, koń, koń, a tu dłoń. Lekkie uderzenia w plecy całą dłonią, złapanie za dłoń dziecka.

Leci, leci sowa, sowa, sowa, a tu głowa. Wykonywanie okrężnych ruchów dłońmi na plecach, złapanie za głowę

 

 

Plik do pobrania na 28.05.2020r – czwartek

24. CZWARTEK 28.05

27.05.2020r- środa

Temat dnia: Rodzinne zabawy matematyczne

  1. „Wycieczka na ryby”

Wycinamy ryby z kartek w różnych kolorach (wycinamy i ozdabiamy wspólnie z dzieckiem), i zaznaczamy kropki. Na każdej rybie odpowiednia liczba kropek; od jednej do ……. ..zależnie od możliwości dziecka;). Może być kilka ryb z tą samą liczbą kropek. Do nosa każdej ryby przypięty duży spinacz, magnes przymocowany do wędki do końca sznurka.(Wędkę wykonujemy z patyka, do którego przywiązujemy sznurek). Dziecko łowi ryby rozpoznając kolor ryby, liczy kropki. Pytamy dziecko czy jest dużo, czy mało kropek, czy pamięta może czy była już ryba z tą samą ilością kropek.

 

2.„Potrafię sortować kolorowe kartoniki i ustalać, ile ich jest”

Rodzic przygotowuje kartoniki z kształtami. Dobrze, gdyby dziecko pomagało w wycinaniu

Segregowanie kartoników wg kształtu i liczenie, ile ich jest? (DZIECKO NIE MUSI NAZYWAĆ FIGUR)

– trzeba posegregować kartoniki wg kształtu: osobno koła, osobno trójkąty

– należy policzyć, ile jest kół, ile jest trójkątów? Segregowanie kartoników wg kolorów i liczenie, ile ich jest? (osobno czerwone, osobno żółte).

Ustawianie kartoników w szeregu, liczenie ich. Najpierw czerwone, pod nimi żółte. Liczenie cichutko kółek, osobno w każdym szeregu… Pokazanie na palcach. Ile jest czerwonych?… Ile jest żółtych?…Po tyle samo.

 

3.Ćwiczenia związane z ujmowaniem stosunków między przedmiotami w przestrzeni:

wykonywanie przez dziecko prostych poleceń z uwzględnieniem pojęć: na, pod, do, w, obok, za,  między itp. np. wykorzystując np. : – krzesło ( siądź na krześle, stań za nim, przed nim itp.) lub pudełko (włóż do pudełka, połóż za pudełkiem, obok niego itp.)

-dziecko określa położenie przedmiotów w pomieszczeniu oraz poza nim np. za oknem, używając  w/w pojęć,

 -określa położenie przedmiotów w układzie np. klocków w kolorowej wieży, zabawek na półkach  itp.  zabawa co się zmieniło?

-samodzielne tworzenie przez dziecko prostych układów przestrzennych i określanie położenia  elementów tego układu np. budowa konstrukcji pod dyktando

  1. Gimnastyka z tatą i mamą

Wyczucie przestrzeni.
-„Pułapka” wyobrażamy sobie, że nasze buty przykleiły się do podłogi, należy spróbować je „odkleić”
-„Motylki” –pokazujemy jak fruwają motylki;
-„Rysunki”- przy muzyce rysujemy w powietrzu dowolne figury (można rysować palcem, nogą, głową) , następnie poruszamy wg narysowanego przez siebie projektu;
Rozwijanie wyczucia płynności ruchów i ciężaru ciała w przestrzeni
-„Pszczoły”-(przy muzyce) slalom między kwiatkami;
-„Ryba na brzegu”-pokazujemy jak zachowuje się ryba wyjęta z wody;
-„Tragarze”-pokazujemy jak tragarze przenoszą ciężki worki, wracając po kolejny lekko biegną;
-„Wiatr”-pokazujemy jak porusza się człowiek idący pod wiatr i jak idący z wiatrem;

  1. Wierszyk matematyczny – Umiem liczyć do dziesięciu”

Wspólnie z dzieckiem mówimy wyliczankę, liczymy i ćwiczymy!

Na jeden – klaśnij,

na dwa-skocz, trochę w lewą stronę zbocz.

trzy-machnij noga prawą ale zrób to bardzo żwawo.

A na cztery -mrugnij okiem,

pięć-maszeruj równym krokiem.

Sześć-oznacza podskok w górę, jakbyś chciał przeskoczyć górę.

Siedem to jest kroczek w prawo,

osiem -możesz biec już brawo.

A na dziewięć -“liczba” krzyknij!

I na koniec stojąc w miejscu wolno policz do dziesięciu

 

  1. Relaks -ćwiczenia relaksacyjne „Pszczółka Słoduszka”(adaptacja treningu W. Schultza).

Układamy się na kocykach w wygodnej pozycji. Zaczyna brzmieć muzyka np. Vivaldiego „Cztery pory roku” op.8 „Wiosna” . Osoba dorosła opowiada

    „ Była wiosna. Słońce mocniej grzało. Słoduszka od rana zbierała z kwiatów słodki nektar. Poczuła zmęczenie. Ile to jeszcze kwiatów muszę odwiedzić ? Zaczęła liczyć: jeden, dwa, trzy….., jedenaście, dwanaście (przy liczeniu należy zwalniać tempo).Słoduszce zaczął się plątać język……Położyła się wygodnie na dużym liściu, rozluźniła zmęczone nóżki i łapki, zamknęła oczy. Jej brzuszek zaczął spokojnie oddychać. Jak mi dobrze, słyszę tylko piękną, cichą muzykę, pomyślała Słoduszka. Moja prawa łapka staje się coraz cięższa, nie chce mi się jej podnieść. Moja lewa łapka staje się leniwa, nie chce mi się jej podnieść. Tylko mój brzuch równiutko, spokojnie oddycha. Prawa noga z przyczepionym woreczkiem miodu staje się ciężka, coraz cięższa i cięższa. Lewa noga, też z woreczkiem miodu, staje się ciężka, coraz cięższa. Nie chce mi się jej podnieść. Głowa jest tak wygodnie ułożona. Jestem spokojna, słyszę piękną muzykę. Czuję jak słońce ogrzewa moje nogi i łapki. Jest mi coraz cieplej… Ciepło z łapek i nóg przepływa do brzuszka. Całe ciało jest przyjemnie ogrzane słońcem. Jestem spokojna, czuję się bezpiecznie. Ogarnia mnie senność….”.

 

Plik do pobrania na 26.05.2020r – wtorek

22. WTOREK 26.05

25.05.2020r – poniedziałek

1.Zabawa pantomimiczna „Co robi mama? Co robi tata?”

Rodzice stają przed dziećmi i za pomocą ruchów i gestów prezentują czynności/obowiązki najczęściej wykonywane w domu przez mamę albo tatę (np. podlewanie kwiatów, mycie naczyń, wieszanie prania, gotowanie obiadu, mycie podłogi). Dzieci odgadują, co to za czynność, a następnie wszyscy naśladują wykonywanie tej czynności.

  1. “Pytam mamę” S. Kraszewskiego

– Moja droga mamo, pytań mam bez liku, chyba ich nie zmieszczę w swoim notatniku! Kiedy byłaś mała, co robiłaś?
– Grałam i śpiewałam, grałam na grzebieniu, śpiewałam piosenki, rytm wystukiwałam na małym bębenku…
– A co śpiewałaś?
– Biedroneczki są w kropeczki. A ty masz za krótkie nóżki jak zwykle u kaczuszki. Karuzela, karuzela na Bielanach co niedziela…
– A byłaś czasem wesoła?
– O tak! Najbardziej, gdy kończyła się szkoła!
– A gdy byłaś chora?
– Chodziłam do doktora, pan doktor był bardzo stary i nosił okulary, a kiedy mnie badał, tak powiadał: “Źle bardzo, koteczku, oj, długo, ty długo poleżysz w łóżeczku!
– A do szkoły chodziłaś?
– Chodziłam!
– A dobrą uczennicą byłaś?
– Byłam! Kiedy pisałam, kleksy stawiałam i litery połykałam, pisałam wielkimi wołami i drobnym maczkiem, oddzielałam lekcje kolorowym szlaczkiem. Będę ci w nauce pomagała, zgoda?
– Zgoda! Tylko szkoda, że nigdy nie będziemy chodzić do tej samej klasy… Byłabyś moją najlepszą koleżanką…

  1. Rodzic po przeczytaniu dziecku rozmawia na jego temat

Opowiada o tym jak był mały, co lubił, jaki był itp. Jest to doskonały moment na wyciągnięcie zdjęć i wspólne rodzinne oglądanie

  1. Wspólne zabawy z rodziną

-„podłoga to lawa”- przemieszczanie się po domu tak, aby nie dotknąć podłogi

-„łap zajączka”- rodzice tworzą na ścianie światełko za pomocą lusterka, dzieci próbują je złapać, a potem same puszczają

-„poszukiwanie skarbu”- rodzic chowa przed dzieckiem jakiś „skarb” i rysuje prostą mapę jak do niego dotrzećJ po drodze może zostawić dziecku zadania do wykonania

-„szalona impreza taneczna”- włączcie ulubioną muzykę i tańczcie, tańczcie do upadłegoJ

  1. Po tańcach każdy jest głodny. Może więc wspólnie z dzieckiem coś przygotujecie?

https://kukbuk.pl/artykuly/10-przepisow-na-gotowanie-z-dziecmi/

https://dziecisawazne.pl/6-powodow-dla-ktorych-gotowanie-z-dzieckiem-jest-niesamowite/

  1. Ćwiczenia oddechowe w kuchniJ

-dziecko przysysa i przenosi przy pomocy słomki kulki lub płatki czekoladowe (lub śniadaniowe). Rodzic zwraca uwagę na ułożenie słomki: powinna ona być przytrzymywana środkiem ust; co więcej, nie powinna być przygryzana. Po wykonaniu ćwiczenia dziecko może zjeść kulki, jeśli tylko ma na to ochotę!

-dziecko przenosi przy pomocy słomki papierowe kółeczka (albo inne wyciętekształty) z talerza do miseczki … zasysa powietrze.

Oczywiście rodzic może robić to samo!

  1. A skoro już jesteśmy w kuchni, zapraszam do zabawy rozwijającej motorykę małą, wyobraźnię, a przede wszystkim sprawiającą wielką radośćJ

KAKAOWA CIASTOLINA

Aby ją przygotować, będą potrzebne:

  • 400 gram mąki pszennej
  • 120 mililitrów wody
  • 120 mililitrów oleju
  • Barwnik spożywczy lub naturalny (u nas kakao)

Mąkę wymieszajcie z kakao, stopniowo dolewając oleju i wody – tak długo, aż uzyskacie konsystencję ciastoliny. Masa nie powinna się kleić do rąk: powinna od nich odchodzić i być plastyczna. Oprócz tego, że można się bawić nią jak zwykłą ciastoliną, można ją wałkować i wycinać (jak pierniczki). Gotowe powykrawane kształty, ulepione figurki można upiec w piekarniku, a później pomalować i wykorzystać do zabawy w sklep, kawiarnię czy piknik.

 

8.Wyliczanka z członkami rodziny

W tej wyliczance po kolei pokazujemy palce, każdy nasz palec obrazuje jednego członka rodziny. Zaczynamy od kciuka:
Ten pierwszy to dziadziuś,
A przy nim babunia.
Największy to tatuś,
A przy nim mamunia
A to ja dziecinka mała,
I oto moja rodzinka cała.

 

Tematy zajęć na tydzień 18 – 22.05.2020r

Temat tygodnia: W ŚWIECIE TEATRU 

Plik do pobrania na 22.05.2020r – piątek

22.05.20 – piątek

Plik do pobrania na 21.05.2020r – czwartek

21.05.20 – czwartek

Plik do pobrania na 20.05.20 – środa

20.05.20 – środa

Plik do pobrania na 19.05.20 – wtorek

19.05.20 – wtorek

18.05.2020r –  poniedziałek

ZADANIE 1. Poznajemy teatr

Oglądamy obrazek (plik do pobrania) i słuchamy krótkiego wierszyka o teatrze.

Na podstawie tych pomocy wyjaśniamy dzieciom pojęcia związane z teatrem np. widownia, kurtyna, aktor i odpowiadamy na pytania dzieci dotyczące teatru.

Teatr

Widownia siada.

To jest ta pora,

kiedy chowa się kurtyna

I widać aktora (ale może też być kukiełka, lalka, pacynka czy sylweta)

ZADANIE 2. Oglądamy teatrzyk sylwet

Filmik przedstawiający teatrzyk sylwet – wiersz J. Brzechwy „Rozmawiała gęś z prosięciem”:

https://www.youtube.com/watch?v=x2Ty3PdL_ko

ZADANIE 3. Wykonujemy sylwety do teatrzyku „Zabawa w żaby i bociany”

Sylwety bociana i żab do pobrania.

Dziecko koloruje sylwety, a następnie wycina je. Jeżeli ma z tym problem poprosimy o pomoc kogoś starszego. Zwierzęta można obrysować i wycinać dalej po linii, a nie po konturze zwierzaka. Na koniec przytwierdzamy każde zwierzę do patyczka lub np. do kredki. Sylwety wykorzystamy do teatrzyku

ZADANIE 4. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem sylwet „Uwaga! Bocian!”

Do zabawy możemy zaprosić kogoś z domowników.

Dzieci – żabki – skaczą na podłodze  – łące. Na hasło: Uwaga! Bocian!  (pokazujemy sylwetę bociana) – zatrzymują się przez chwilę w bezruchu. Na hasło: Żabki! – skaczą ponownie.

 ZADANIE 5. Przygotowujemy teatrzyk na podstawie wiersza A. Świrszczyńskiej „Zabawa w żaby i bociany”.

 

Do teatrzyku wykorzystujemy przygotowane sylwety żab i bociana. Rodzic czyta tekst, a dziecko (przy pomocy rodzica), poruszając sylwetami, inscenizuje utwór.

Do teatrzyku można też zaprosić innych domowników. Tak naprawdę do przedstawienia potrzebujemy trzech osób: żaba I, żaba II, bocian.

Żaba I: Idzie żabka na spacerek, gdzie słoneczko i wiaterek.

Żaba II: Skacze żabka – skik, skik, skik! Nie dorówna żabce nikt.

Bocian: Idzie bocian na spacerek, gdzie słoneczko i wiaterek.

Żaby: Mówi bocian: kle, kle, kle!

Bocian: Wszystkie żabki złapać chcę!

Żaba I: Siostro żabko, kto to chodzi?

Żaba II: To pan bocian w trawie brodzi.

Żaby: Uciekajmy, hyc, hyc, hyc! Nie zobaczy bocian nic!

Żaba: Próżno bocian żabek szuka, próżno długim dziobem stuka.

Żaby: Choć tu żabek cały tłum, nic nie znajdziesz – kum, kum, kum.

Bocian: Tu słyszałem gdzieś kumkanie, tutaj bocian was dostanie.

Żaby: Choć tu żabek cały tłum, nic nie znajdziesz – kum, kum, kum!

Bocian: Nic nie znajdę. To ci los! Ze zmartwienia zwieszam nos. Kle, kle, kle!

 

Pomysł dla chętnych na zorganizowanie domowego teatrzyku:

https://dziecisawazne.pl/pomyslow-zabawe-teatr-bok/

                                                                                                                           

Pliki do pobrania

 

Tematy zajęć na tydzień 11 – 15.05.2020r

Język angielski

Język angielski. In the garden.

Plik do pobrania na 15.05.2020r – piątek

20. PIĄTEK 15.05

Plik do pobrania na 14.05.2020r – czwartek

19. CZWARTEK 14.05

Plik do pobrania na 13.05.2020r – środa

18. ŚRODA 13.05

Plik do pobrania na 12.05.2020r – wtorek

17. WTOREK 12.05

Plik do pobrania na 11.05.2020r – poniedziałek

16. PONIEDZŁEK 11.05

 

Tematy zajęć na tydzień 04 – 08.05.2020r

Język angielski

jezyk ang. Vehicles 2

Temat tygodnia “Muzyka jest wszędzie”

08.05.2020r – piątek

1.Zabawa w poszukiwanie muzyki (w najbliższym otoczeniu dziecka)

Dziecko eksperymentuje przy tworzeniu muzyki z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku w myśl hasła: „Muzyka jest wszędzie”.

Możemy zaproponować dzieciom różne przedmioty, które posiadamy w domu np. kuchenne, wydające  dźwięki :

– gwizdek od czajnika,

– miskę i tluczek,

– dwie przykrywki  itp.

Możecie stworzyć domowa orkiestrę!

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa „Jestem muzykantem”

Dziecko tańczą w dowolny sposób przy nagraniu skocznej melodii. Podczas przerwy w muzyce na­śladuje grę na instrumencie ( bębenek, gitara, trąbka, skrzypce), którego obrazek pokazała osoba bawiąca się z dzieckiem.

3.Zestaw  zabaw ruchowych z osoba dorosłą

 Ćwiczenia z chustami. Myślę, że każdy w domu znajdzie się jakaś chusta lub. Poproście mamę, na pewno pożyczy 😉

Ćwiczenie 1.

Przy dźwiękach skocznej muzyki maszerujcie  na całych stopach, następnie na palcach.

Ćwiczenie 2.

Poproście rodziców o włączenie muzyki. Wy zatańczcie z chustką w dłoni. Kiedy muzyka milknie, wykonajcie przysiad i nakryjcie chustką głowę. Zabawę możecie powtórzyć trzymając chustkę w drugiej ręce.

Ćwiczenie 3.

Narysujcie chustką na dywanie figury geometryczne.

Połóżcie chustkę na podłodze i skaczcie wokół niej na jednej nodze, przeskoczcie obunóż przez chustkę: w przód i w tył.

Ćwiczenie 4.

Dotknijcie chustką te części ciała, które wymieni rodzic.

Spróbujcie chustkę leżącą na podłodze chwycić palcami stopy i podać ją do ręki. Raz jedna , raz druga stopa.

Ćwiczenie 5.

Wyrzućcie przed siebie oburącz chustkę w pozycji klęku, pochylcie się do przodu i przysuńcie chustkę do siebie

Ćwiczenie 6.

 Teraz ćwiczenie w parach z rodzicem. Potrzebne będą dwie chustki:

Jedna osoba z pary wykonuje dowolne ruchy chustką, druga osoba jak najprecyzyjniej je naśladuje.

Ćwiczenie 7.

Złapcie chustę za dwa rogi i dmuchajcie w nią lekko i mocno, na zmianę.

Pliki do pobrania

 

07.05.2020r – czwartek

1.Rozwiązywanie zagadek słownych o instrumentach.

Okrągły i brzuchaty,

Śród zabawek czasem leży

Zależy mu na tym, aby go uderzyć.

Gdy stuknę go czasem-zagra pod palcami

Głośno mi dziękuje, gdy stukam palcami.                        (bębenek)

Mały i cienki, cieniutkim głosem

Zagra piosenki pod twoim nosem.                                   (flet)

Chyba największy wśród instrumentów

Swoją ogromną paszczę otwiera

By pięknie grały wszystkie koncerty                              ( fortepian)

Zrobione są z drewna

Cztery struny mają

Gdy pociągniesz po nich smyczkiem

To pięknie zagrają.                                                    (skrzypce)

Duża albo mała,

Jak u słonia zwie się.

Gdy zaczynasz w nią dmuchać

Melodia się niesie.                                                        (trąbka)

2.Kolorowanie rysunku wybranego instrumentu perkusyjnego.

Kolorowanka – chlopiec z trabka.docx (514.20 KB)

Kolorowanka -chlopiec ze skrzypcami.docx (408.46 KB)

            Kolorowanka -dzieci graja na instrumentach.docx (427.69 KB)

  1. Posłuchajcie uważnie J. Kulmowej Deszczowa muzyka

Co to za dzwony?

A to w tej rynnie

a to deszczowa muzyka płynie.

A to na dębach,

jakby na bębnach,

dudni i dudni ulewa wiosenna.

Tłucze o szyby wesołym deszczem,

bębni kroplami jeszcze i jeszcze,

i na listeczkach gra z całej duszy

aż rozkrzyczane słowiki głuszy,

aż słowik szepcze do słowika:

– To ci muzyka!

Ta- ka mu- zy- ka

to jest muzyka!

 Rozmawiamy na temat wiersza

– O jakiej muzyce jest mowa w wierszu?

– Czy odgłos padającego deszczu to muzyka?

– Gdzie jeszcze możemy usłyszec muzykę ?

4.Słuchamy odgłosów

Odgłosy natury:

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

Odgłosy zwierząt:

https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU

 

 

 

Dodatkowe propozycja

– Posłuchajcie uważnie odgłosów  i zgadnijcie, co to jest ?                             

Po udzieleniu odpowiedzi pokazujemy dziecku filmik (link poniżej).

https://www.youtube.com/watch?v=V0ML6ZWxKtY

 

 

 

Plik do pobrania na 06.05.2020r – środa

6.05.sroda

05.05.2020r – wtorek

1.”Szukamy dźwięków „

dziecko chodzi swobodnie po pokoju omijając folią np. bąbelkowej, rozłożoną na środku. Rodzic śpiewa imiona kolegów dziecka, jeżeli dziecko usłyszy swoje imię, podchodzi do folii i próbuję wydobyć z folii jakiś dźwięk.

2.Zabawa konstrukcyjno- plastyczna

Proszę przygotować małą plastikową butelkę po napoju i puszkę po coli albo puszkę po napojach oraz groch i fasolkę (może być ryż i kasza). Do butelki plastikowej wrzucamy groch i dokładnie zakręcamy butelkę. Natomiast do puszki wrzucamy fasolkę, otwór w puszce zaklejamy. A teraz proszę ozdobić puszkę i butelkę. Najlepszy do tego będzie kolorowy papier, klej i nożyczki.

  1. Zabawa słowna “Muzyka to…”

Dzieci i rodzice szukają jak największej liczby skojarzeń do słowa muzyka, rodzic zapisuje je na kartce albo na tablicy.

4.Zestaw ćwiczeń ruchowych

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Wróć do swojego szeregu.

Dzieci stają w dwóch szeregach naprzeciwko rodzica, po obu stronach pomieszczenia. Na sygnał rodzica opuszczają szeregi i rozpoczynają bieg w różnych kierunkach sali. Na hasło: Wróć do swojego szeregu, wracają na swoje miejsca.

Utrudnienie: Po powrocie do szeregów dzieci przyjmują różne pozycje wyjściowe: w siadzie skrzyżnym, w leżeniu, w staniu na jednej nodze. II

  • Ćwiczenie wieloznaczne.

Dzieci, w klęku podpartym, są ustawione twarzą, przodem do rodzica. Na polecenie nauczyciela wskazują ręką sufit, odrywając dłoń od podłogi i przenosząc, na zmianę, prawe (lewe) ramię przodem w górę. Następnie wskazują stopą sufit, podnosząc w górę ugiętą nogę – raz prawą, raz lewą.

Utrudnienie: Dzieci jednocześnie wskazują sufit ręką i stopą, unosząc przeciwległe kończyny.

  • Zabawa bieżna Cofanie.

Dzieci-samochody biegają po sali, trąbią, naśladując warkot silnika, bezpiecznie się mijają i wyprzedzają. Na dźwięk gwizdka bądź klaśnięcia zatrzymują się i cofają – wykonują 5–10 kroków do tyłu. Następnie ruszają do przodu, i zabawa toczy się dalej.

  • Ćwiczenie nóg w podskokach Kto wyżej?

Dzieci są ustawione w rozsypce. Z odbicia obunóż wykonują podskok z podniesieniem ramion w górę.

Utrudnienie: Dzieci wykonują podskok z półobrotem, następnie z obrotem dookoła własnej osi.

  • Zabawa z elementem równowagi.

 Dzieci wydeptują ścieżkę. Poruszają się małymi krokami, jedno za drugim, stawiając stopy blisko siebie.

Dodatkowe propozycje:

5.Ćwiczenie relaksacyjne – masażyk Idzie pani, wietrzyk wieje (według M. Bogdanowicz).

Dzieci dobierają się w pary z rodzicem, siadają jedno przed drugim. Osoba siedząca z tyłu wykonuje na plecach partnera odpowiednie ruchy.

                                                   Dziecko za rodzicem:

Idzie pani: tup, tup, tup                             uderza na przemian, w plecy palcami wskazującymi,

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,               uderza jednym palcem,

skacze dziecko: hop, hop, hop,                 uderza rytmicznie piąstką,

żaba robi długi skok.                                 uderza opuszkami palców u góry pleców, a potem

                                                                   – na dole,

Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,                      dmucham za jednym uchem, a potem- za drugim,

kropi deszczyk: puk, puk, puk,                  delikatnie stuka wszystkimi palcami,

deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup    uderza całymi dłońmi,

a grad w szyby: łup, łup, łup.                     uderza pięściami,

Świeci słonko,                                            gładzi plecy okrężnym ruchem (koło)

wieje wietrzyk,                                           dmucha w kark partnera,

pada deszczyk.                                           stukami palcami

Czujesz dreszczyk?                                    leciutko szczypie

 

04.05.2020r – poniedziałek

Zabawa ze śpiewem “Jestem muzykantem”. link: https://youtu.be/PfYH147pXPA

  Piosenka do nauki „ Nasze uszy słyszą świat” (sł. Dorota Gellner, muz. K. Kwiatkowska).

  1. link: https://www.youtube.com/watch?v=NCvIZ9rIkeg Rozmowa na temat piosenki.
  • Z ilu zwrotek składa się piosenka?
  • Czy ma refren?
  • Co robią oczy? Co robią uszy?
  • Do czego służy nosek?

1.Zabawa “Dźwięki papieru”.

Rodzic układa przed dzieckiem różnego rodzaju papier, na przykład gazety, celofan, karton, tekturę falistą, bibułę. Dziecko wydobywa z nich dźwięki w wymyślony przez siebie sposób – pocieranie, darcie, zgniatanie, skrobanie pazurkami, uderzanie dłonią, uderzenie o różne części ciała.

  1. Słuchanie opowiadania A.Świrszczyńskiej
  • „Piosenka wesołych bocianów”
  • Lecą bociany po niebie, pytają siwej chmury:
  • Kle, kle, kle! Gdzie mieszka Marysia, co ma zadarty nosek?
  • Chmura odpowiedziała:
  • Nie wiem.
  • Lecą bociany po niebie, pytają zielonego lasu:
  • Kle, kle, kle! Gdzie mieszka Marysia, co ma zadarty nosek?
  • Las odpowiedział:
  • Nie wiem.
  • Lecą bociany po niebie, pytają wesołej rzeczki:
  • Kle, kle, kle! Gdzie mieszka Marysia, co ma zadarty nosek?
  • Rzeczka zaszumiała, zaświeciła, zaśmiała się:
  • Znam Marysię. Co dzień przychodzi z piłką kąpać się w mojej wodzie. Mieszka w tym domu na górce.
  • Wygląda Marysia oknem.
  • Kto o mnie pyta?
  • To my, białe bociany z czerwonymi nogami. Przyleciałyśmy, żeby ci podziękować.
  • A za co podziękować?
  • Za to, żeś w zeszłym roku wyleczyła naszego brata bociana, kiedy złamał jedną ze swoich czerwonych nóg i był bardzo chory.
  • No i wszystkie bociany stanęły wkoło i zaśpiewały piękną piosenkę, jakiej ludzkie ucho jeszcze nie słyszało.
  • Była to piosenka wesołych bocianów.
  • Chcecie ją poznać? Zapytajcie Marysi z zadartym noskiem.

 Rozmawiamy na temat opowiadania

  • –  Kogo szukały bociany?
  • – Kogo pytały o Marysię z zadartym noskiem?
  • – Za co chciały podziękować Marysi?
  • – W jaki sposób podziękowały Marysi?
  1. Wyrażanie muzyki poprzez barwy – ciemne i jasne.

Malowanie farbami słuchanej muzyki

-smutna muzyka ciemne kolory

-wesoła muzyka jasne barwy

Rodzic rozmawia z dzieckiem o wyborze

  1. „Co słyszysz”

Odgadywanie odgłosów jakie słyszy dziecko podczas przebywania w domu ( w roznych pomieszczeniach), oraz na balkonie czy w ogrodzie

 

 

Tematy zajęć na tydzień 27 – 30.04.2020r

Plik do pobrania

język angielski

TEMAT TYGODNIA: Ochrona przyrody

-Piosenka do nauki na ten tydzień: „Ekologa znak”

https://www.youtube.com/watch?v=JIEDy5UiRPU

  1. Niech zieleni się przyroda
    bo w przyrodzie tlen i woda
    Chcę by wszystko kwitło, żyło
    by powietrze czyste było

    Ref. Auto – nie, rower – tak
    Ekologa to jest znak
    Auto – nie, rower – tak
    Ekologa to jest znak
    Auto – nie, rower – tak
    Ekologa to jest znak
    Auto – nie, rower – tak
    Ekologa to jest znak

    2. Nie chcę spalin, nie chcę dymu
    I w powietrzu nie chcę pyłu
    Nie chcę chemii w mym ogrodzie
    Ja z przyrodą chcę żyć w zgodzie

    Auto – nie, rower – tak
    Ekologa to jest znak
    Auto – nie, rower – tak
    Ekologa to jest znak
    Auto – nie, rower – tak
    Ekologa to jest znak
    Auto – nie, rower – tak
    Ekologa to jest znak

    Auto – nie, rower – tak
    Auto – nie, rower – tak
    Auto – nie, rower – tak
    Auto – nie, rower – tak
    Auto – nie, rower – tak

 

-Wiersz

„Śmieciu precz” St. Karaszewski 

Gdy rano słońce świeci,
wybiegają na dwór dzieci.
Miotły, szczotki idą w ruch,
bo dokoła wielki brud.
Śmieciu precz, brudzie precz!
Ład, porządek dobra rzecz!
Tu papierek od cukierka.
Tam po soku jest butelka.
Ówdzie puszka po napoju.
I pudełko może twoje.
Żyć nie można w bałaganie.
Więc się bierzmy za sprzątanie.
Zmykaj śmieciu do śmietnika.
Bałaganie, brudzie znikaj!

30.04.2020r – czwartek

Propozycja do słuchania

 Swobodny taniec przy piosence „Ziemia to wyspa zielona” https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

 

1.”Smutny widok”– prezentujemy zdjęcia przedstawiające tereny piękne i czyste oraz zanieczyszczone. Dwa rodzaje zdjęć:

  1. a) piękne widoki parków, lasów, łąki itp.
  2. b) śmieci i inne zanieczyszczenia, np. brudne rzeki, ścieki, dymy z fabryk, dzikie wysypiska śmieci, wycięte lasy.

Dzieci zastanawiają się , według jakiego kryterium podzielić obrazki na grupy. Następnie wyjaśniają ,jakie kryterium wybrały i dlaczego.( tu jest ładnie czysto a tutaj brudno i smutno…..)

  1. Zabawa ruchowa „Biegamy po czystej łace”(można włączyc muzyke relaksacyjna)

3”Co to znaczy dbać o środowisko?- Dzieci próbują dokończyć zdanie” Dbać o środowisko to znaczy…W razie problemów staramy się naprowadzić dzieci na temat poprzez obrazki. „Co z tym zrobić?”-szukanie nowych zastosowań dla śmieci. Wyrzucamy na środek podłogi różne przedmioty wymienione wyżej.(ważne by powstała sterta śmieci). Tłumaczymy ,ze te rzeczy nie zmieściły się do kosza, bo jest już pełny. Pytamy dzieci Co zrobić?, a one podają swoje propozycje. Następnie pytamy , jak można ponownie wykorzystać te przedmioty. Jeśli dzieci znajdą zastosowanie do jakiegoś przedmiotu odkładamy go od osobnego kartonu, dzięki czemu zmniejsza się liczba rzeczy do wyrzucenia. Zwracamy na to uwagę dzieci. Wyjaśniamy, że z wielu rzeczy można stworzyć coś nowego, zamiast wyrzucać do kosza. Wiele produktów można również przetworzyć. Pokazujemy produkty wytworzone z przetworzonego plastiku, np. z butelek (grzebień,wieszak, reklamówka), z papier (papier toaletowy, wytłoczki od jajek).

4„Ekoludek” praca plastyczno-techniczna.(wykorzystanie „śmieci”)

Udostępniamy dzieciom materiały do wykonania pracy ( różne surowce wtórne: pudełka, plastikowe butelki, gazety, star płyty i inne) klej, nożyczki, taśmę klejącą. Dzieci wykonują ekoludka. Dorysowują mu elementy twarzy .

  5.Dodatkowa zabawa do wykorzystania

Dokończ zdanie”.

Rodzic wypowiada początek zdania, a dziecko za każdym razem próbuje podać jego inne zakończenie np.

Dbać o przyrodę to znaczy… (nie zrywać roślin).

Dbać o przyrodę to znaczy… (nie deptać trawników).

Dbać o przyrodę to znaczy… (oszczędzać wodę) itd.

 

29.04.2020r – środa

1.Ćwiczenia z wykorzystaniem gazet

-swobodne machanie wg poleceń słownych: wysoko, nisko, jedną ręką, druga

-taniec przy piosence „Ekologa znak”- trzymając gazetę na ręce, na głowie, na ramieniu

-„kałuża” przeskakiwanie obunóż, na jednej nodze, na drugiej przez gazetę

 

-„wycieranie plamy na podłodze” stoimy w rozkroku, skłon w przód i przesuwamy złożoną gazetę między stopami w tył i w przód naśladując wycieranie podłogi

-„wirujące gazety” –podrzucanie gazety w górę i naśladowanie ruchem swojego ciała opadającej gazety

-„czytamy gazety” – siad skrzyżny, trzymamy oburącz gazetę przed twarzą, dmuchamy na gazetę – wciągając powietrze nosem, wydychając ustami

-„kulki” – dzieci ugniatają kulki z gazety dłońmi, tak aby kulka się mocno trzymała

-„gazetowa wojna”

-rzucanie kulek do kosza

 

2. Praca plastyczna „Pojemnik na śmieci”

„Wydzieranka- wyklejanie dowolnej kolorowanki kosza na śmieci kolorowym papierem, lub gazetami

 

3. Sprzątnięcie miejsca pracy

 

4. Nauka wiersza „Śmieciu precz”

Improwizacja ruchowa do tekstu

 

5. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Fruwające motyle”

 

28.04.2020r – wtorek

1.Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Pokaż taki sam kwiatek”

https://www.e-kolorowanki.eu/wiosna-kolorowanki/kwiaty-kolorowanka/

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Fruwające motyle”
  2. Teatrzyk sylwet na podstawie wiersz M.Kownackiej „Czy Agatka kocha się w kwiatkach”

(rodzic może wydrukować występujące w tekście postaci lub przedstawić dziecku wiersz jedynie modulując odpowiednio głos)

 

Jestem sobie Agatka,
bardzo kocham się w kwiatkach.
Gdzie tylko zakwitnie kwiatuszek,
ja go zerwać muszę.

Zerwę, co tylko spotkam.
O, tu… krokus, tu… stokrotka.
Tu jest… fiołek, tu… sasanka,
zerwę, wplotę je do wianka.
Tu… konwalia, tu… zawilec,
zerwę, będę miała tyle.

Och, wiewiórka?
Wiewióreczka hop-sa-sa
po lesie sobie hasa.
Posuwiście i fładko
poskacz ze mną, Agatko.

Agatka:
Hop-sa-sa dookoła,
przeszkadzają mi zioła.
Bucha ten wieniec na trawę,
z wiewióreczką się pobawię.

Razem:
Hop- wiewióreczką, hyc- z Agatką,
hop-sa-sa z prawa, z lewą,
słonko świeci, szumią drzewa.

Wróżka:
Jestem leśna wróżka,
wędruję po leśnych dróżkach.
Mam włosy z leśnych porostów
i las kocham po prostu.

Hej! A któż to w lesie zerwał i rzucił kwiaty?
Czy wiecie, czyja to sprawka?
Agaty!
A to się popisała.
Przyszła do lasu
i połamała kwiaty.
Czy można pochwalić te czyny Agaty?
 Nie!

  1. Rozmowa nt wiersz

-kto w nim występuje

-co się wydarzyło

-czy Agatka postąpiła dobrze czy źle i dlaczego

 

5.Słuchanie rysowanego wierszyka „Kwiatek”- rysowanie wg instrukcji https://www.youtube.com/watch?v=q1DFZOEADA4

 

  1. Zabawa muzyczno-ruchowa (improwizacja ruchowa) do utworu P. Czajkowskiego „Walc kwiatów”

 

 

27.04.2020r- PONIEDZIAŁEK

  1. Oglądanie zdjęć przedstawiających piękno przyrody (z czasopism, kalendarzy, filmy, grafiki itp. w Internecie) i zdjęć przedstawiających przyrodę zniszczoną przez człowieka
  2. Dowolny taniec przy piosence „Grać w zielone” https://www.youtube.com/watch?v=PTcJ6Li4b9E
  3. Zabawy oddechowe

Zdmuchiwanie chrupek, piłeczek, kawałków waty na gładkiej powierzchni, a następnie na powierzchni szorstkiej i nierównej – np. na pogniecionej przez dziecko gazecie

Następnym krokiem jest sprzątnięcie tego bez użycia rąk. Za pomocą rurki do napojów dziecko przenosi „śmieci” do przygotowanego wcześniej pojemnika (kubek, karton).

  1. Rozmowa z dzieckiem na temat dbania o przyrodę wokół nas. Filmiki do których link poniżej mogą być w tym pomocne

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

https://www.youtube.com/watch?v=1PThAnyReK4

  1. Zabawa ruchowa z elementem dramy- „Smutne i wesołe drzewko”

Rodzic opowiada historię wg własnego pomysłu, np. Do lasu przyszli ludzie, którzy zaczęli rozpalać ognisko, wycinać nożem w korze drzewa. Jak myślisz „jak czuło się drzewo”. Pokaż mi to…Na szczęście po chwili pojawił się leśniczy, a ludzie zniknęli. Na drzewie przysiadły ptaki i zaczęły śpiewać. Jakie teraz jest drzewo? Pokaż proszę itp.

Dziecko może również naśladować ruchy, zachowania innych postaci z opowiadania rodzica. Możecie wspólnie stworzyć opowieść ruchowąJ

  1. Rysowanie prostych kształtów na tackach z piaskiem

Rodzic przygotowuje dziecku tackę z piaskiem (może być bułka tarta, kasza manna..) . Na kartce rysuje jakiś prosty kształt. Zadaniem dziecka jest odwzorować je na tacy

  1. Zabawa paluszkowa „Grzyby”

W lesie grzyby sobie rosły. (dłoń zamknięta w pięść)
Nagle wszystkie się podniosły. (otwieramy wszystkie palce)
Ujrzały zająca. (wszystkie się schowały)
Tylko nie ten mały. (zamykamy palce oprócz najmniejszego)
Przyszedł zając, ugryzł go, (łapiemy małego paluszka – grzybka)
Wszystkie grzyby mówią: „Sio!” (machamy odganiając zajączka)

 

Tematy zajęć na tydzień 20 – 24.04.2020r

24.04.2020r – piątek

  1. Piosenka pt.: „Bajeczki „ do słuchania. rozmowa nt treści piosenki
    http://chomikuj.pl/zmarzluch79/dla+dzieci+-+mp3+piosenki/Weso*c5*82e+przedszkole+trzylatka/13.+Bajeczki,802172593.mp3(audio)
  2. Ćwiczenie grafomotoryczne.
    Dziecko wygodnie siada do stołu, na których ma przygotowane tacki z piaskiem lub kaszą manną.
    zadaniem jest narysować na nich kształty książek oraz innych kształtow geometrycznych.
  3. „Czym różnią się książki?”- zabawa dydaktyczna

 

Rodzic  prosi, aby  dzieclo podeszło do biblioteczki, która znajduje się w domu i wybrały kilka rożnych książek

 

Następnie układają je na kocyku i rozmawiają o nich.

– Czy wszystkie książki są takie same?
– Jakiej wielkości mogą być książki?

– Proszę wskazać jakąś dużą/ małą książkę.
– Czy wszystkie książki mają taką samą grubość?

– Proszę wskazać książkę, która jest gruba/cienka?

– Czy wszystkie książki mają taki sam kolor?

– Wskażcie jakąś książkę i powiedzcie, w jakim jest kolorze?

 

  1. „Małe-duże”- zabawa ruchowa.

 

Rodzic  rozkłada na dywanie kolorowe obręcze. Wewnątrz nich umieszcza książki małe i duże.

Podczas trwania utworu, dziecko swobodnie poruszają się po dywanie. Na pauzę w muzyce rodzic  podaje hasło: duże lub małe, a zadaniem dz. jest ustawić się przy obręczy, wewnątrz której znajduje się odpowiedniej wielkości książka.

 

  1. „Książki”- ćwiczenia logopedyczne

 

 Zamienimy na dosłownie chwilkę, nasze buzie w książki. Ciekawi jesteście jak? Zobaczcie:
– „otwieranie i zamykanie książki” – otwiera i zamyka szeroko usta
– „przekładnie kartek w książce”- przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

 

  1. Wykonanie zakładki do książki:

– Pokaz przykładowych zakładek ( w Internecie)
– Instrukcja słowna rodzica sposobu wykonania zakładki,
– Swobodny wybór koloru szablonu,
– Dowolny wybór elementów do ozdabiania,
– Samodzielne naklejanie gotowych elementów.

 

Zajęcia do pobrania na dzień 23.04.2020r – czwartek

23.04.20r – czwartek

Zajęcia do pobrania na 22.04.2020r – środa

22.04.20r – środa

Zajęcia do pobrania na 21.04.2020r – wtorek

21.04.20 – wtorek

Zajęcia do pobrania na 20.04.2020 – poniedziałek

20.04.2020r – poniedziałek

 

Tematy zajęć na tydzień 14 – 17.04.2020r

 

 TEMAT TYGODNIA: Poznajemy zwierzęta

Ciekawostki: https://www.youtube.com/watch?v=MlZr2NTt-gM

Do nauki na ten tydzień:

-Piosenka „Ambo Sambo”

https://www.youtube.com/watch?v=QMPxoQIAkHc

  1. Dżungla, dżungla
    taka wielka dżungla,
    poplątane zwoje dzikich lian.
    Mieszka sobie w bambusowej chatce
    Ambo sambo wielkiej dżungli pan.

REF: Strusie mu się w pas kłaniają,
małpy na ogonach grają,
Ambo tu, Ambo tam,
Ambo tu i tam.

  1. Ambo Sambo doskonale znam go,
    węża się nie boi ani lwa.
    Dla swych dzikich leśnych ulubieńców
    coś smacznego w garstce zawsze ma.

REF: Strusie mu się ….

 

– Wiersz „Słoń”

Biedak słoń się bardzo smucił

Gdy z zakupów dzisiaj wrócił

Bo mógł kupić tylko szelki

Cóż; na spodnie był za wielki

            Parę wiader łez uronił

            W końcu smutek precz odgonił

            Nie mam wcale wręcz zamiaru

            Zmieniać swego cud rozmiaru!

 

17.04.2020r – piątek

  1. Zabawa oddechowa „Kolorowe piórko papugi”

Dmuchanie na piórko. Zduchiwanie z dłoni, z nosa, w górę, mocno, delikatnie itp.

  1. Zabawa przy piosence „Ambo Sambo”

Utrwalanie słów, melodii, taneczna zabawa swobodna

  1. Słuchanie opowiadania

https://drive.google.com/file/d/0Byb6-6fgs_JcYVdsbFA2dkx0Ums/view

Po wysłuchaniu opowiadania warto chwilę porozmawiać z dzieckiem na jego temat i zadać mu kilka pytań:

–  Gdzie tata zabrał Anię na wycieczkę?

– Jakie zwierzęta spotkała Ania w zoo?

– Które zwierzę najbardziej spodobało się Ani i dlaczego?

– Co to jest zoo?

-Jeśli dziecko było już w zoo można zapytać jakie zwierzęta widziało? Które było najśmieszniejsze? Które najstraszniejsze?…

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Poruszam się jak…”
  2. Składanie w całość obrazków zwierząt egzotycznych pociętych na części (wg wzroru)
  3. Zabawa paluszkowa „Małpki”

 

16.04.2020r – czwartek

  1. Zabawa doskonaląca pamięć i spostrzegawczość wzrokową „ Co się zmieniło?”
    Rodzic układa w szeregu 4 zwierzęta – pluszaki, następnie prosi dziecko by zapamiętało kolejność ułożenia zwierząt. Dziecko odchodzi na bok, a rodzic przestawia zwierzęta. Zadaniem dziecka jest wykrycie zmian i ustawienie zwierząt ponownie w tej samej kolejności, co na początku.
  2. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Poruszam się jak…”
  3. Nauka piosenki „Ambo Sambo”
  4. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania ”Tygryski w domku-tygryski idą na spacer”
  5. Wspólne z dzieckiem mówienie wiersza „Słoń”

-rozmowa nt treści

-odnajdywanie elementu humoru

  1. Praca plastyczna „Słoń”.

Wydrukowanie dowolnej kolorowanki przedstawiającą słonia i malowanie jej gąbką maczaną w szarej farbie

(Można oczywiście wybrać dowolne zwierzę i odpowiedni kolor do niego)

  1. Zabawa odprężająca Czarodziejski wąż

Dziecko i rodzic  kładą się na brzuchu na dywanie i wyciągają ramiona do przodu – wyobrażają sobie, że są wężami. Wymyślają sobie kolor wężowej skóry i wzory na grzbiecie. Węże mają popatrzeć przez jedno ramię, a potem przez drugie. Następnie podnoszą głowy do góry i spoglądają do przodu, wydając przy tym krótki, syczący odgłos. Na zakończenie mają poruszyć ogonem, czyli podnieść swoje stopy i uderzać nimi delikatnie o podłogę.

 

15.04.2020r – środa

  1. Dyktando ruchowe- rodzic mówi dziecku jak ma się poruszać ,np. „Idź dwa słoniowe kroki do przodu, a teraz jeden malutki kroczek w bok……”
  2. Ćwiczenie orientacji przestrzennej- pluszowa zabawka, najlepiej jeśli mamy -zgodnie z tematem -zwierzę. Rodzic chowa dziecku zabawkę. Może podpowiadać (zabawa ciepło-zimno). Kiedy dziecko znajdzie, musi powiedzieć gdzie zabawka była (pod stołem, obok lalki, na pianinie itp.)
  3. Zabawy matematyczne

– Wierszyk matematyczny

Słonik poszedł tańczyć pod kwiatami pomarańczy. Jeden słoń to bardzo mało ,drugiego mu się zachciało, by we dwóch zatańczyć! Dwa słoniki poszły tańczyć pod kwiatami pomarańczy. Dwa słoniki to za mało, trzeciego im się zachciało, by we trzech zatańczyć itd itp.

– Duże i małe małpki

https://drive.google.com/file/d/0Byb6-6fgs_JcNkwwUzFfTW82b2s/view

Wycinamy sylwety zwierząt. Mieszamy duże i małe małpki. Dziecko dzieli na dwie grupy. Możemy poprosić o przeliczenie (dajemy tyle ile jest w stanie policzyć. Na początek może być ich  5.) Później można dać dziecku zadanie, np. „Na drzewie siedziały dwie małe małpki, później przyszły jeszcze 3 duże.” Dziecko układa zgodnie z instrukcją. (Dobrze jest wcześniej zademonstrować dziecku na czym polega zadanie.) Na koniec pytamy „ Ile małpek jest teraz na drzewie?”. Układamy dowolne historyjki i wspólnie z dzieckiem bawimy się matematyką. Kolejnym zadaniem może być układanie postaci małpki w konkretnym miejscu, np. „Połóż małpkę pod krzesłem. A teraz daj ją najwyżej jak potrafisz. Połóż małpę na twoim kolanie, łokciu, nosie itp. (Jest to bardzo dobre ćwiczenie na rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej: nad, pod, w, za, pomiędzy)

Ćwiczenia można wykonać na wszystkim co jest nam dostępne, mogą to być figury zwierząt, guziki,kamyki itp.

-Ułóż od największego do najmniejszego (i odwrotnie). Przelicz.  Których zwierząt jest najwięcej?

Wycinamy sylwety zwierząt:

https://drive.google.com/file/d/0Byb6-6fgs_JcYmdZalZheVo4Y3c/view

  1. Zabawa paluszkowa

“MAŁPKI”
W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)

a dokładnie pięć ich było (wysuwamy rozłożoną dłoń do przodu)

Pierwsza małpka taka mała (zaginamy mały palec)

Druga małpka wciąż skakała (zaginamy palec serdeczny)

Trzecia małpka wciąż płakała (zaginamy palec środkowy)

Czwarta małpka wciąż się śmiała (zaginamy palec wskazujący)

Piąta małpka tak śpiewała (pokazujemy kciuk)

W dżungli kilka małpek żyło (kręcimy młynek rękami)

A dokładnie pięć ich było. (wysuwamy rozłożoną dłoń)

 

14.04.2020r – wtorek

  1. Oglądanie zdjęć (w książkach, w Internecie) zwierząt. Rytmiczny podział ich nazw za rodzicem
  2. Dowolny taniec przy piosence „Ambo Sambo”
  3. „W krainie zwierząt egzotycznych”- rozwiązywanie zagadek

https://drive.google.com/file/d/0Byb6-6fgs_JcR2lqTVFiWkxNNlE/view

  1. „Jakie to zwierzę” zabawa ruchowa

Jedna osoba naśladuje jakieś zwierzę, porusza się tak jak ono, wydaje dźwięki. Pozostali uczestnicy zabawy mają za zadanie odgadnąć co to za zwierzę

  1. Zadanie do wykonania. Wydrukuj i połącz pary.

https://drive.google.com/file/d/0Byb6-6fgs_JcTDBFTGR2eW5rMWM/view

  1. „Afrykański masaż”

 Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze ( rysowanie koła)

Nasz dżip po pustynnym piasku wolno jedzie (rysowanie dwóch małych kół)
Wtem widzimy słonia, który wolno człapie (naśladowanie palcami chodu słonia)
Przy palmie siedzi małpa  po głowie się drapie (drapanie)
A ja  przytulam się mocno do mojego taty (gest objęcia partnera)
Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy (uderzanie delikatnie pięściami)
Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła (rysowanie chmur)

Cała nasza grupa w namiocie się skryła. (rysowanie trójkąta)

  1. Ćwiczenia w wycinaniu

Wycinanie pasków z kolorowego papieru, gazety. Można się wspólnie pobawić w tworzenie z tych pasków zwierząt, mogą to być elementy np. grzywy lwa, lub ogon żyrafy. Reszta dowolnie wg własnych upodobań farbami, kredkami.

 

 

 

 

 

 

 

Tematy zajęć na tydzień 06. – 10.04.2020r

Plik do pobrania

angielski

Temat tygodnia; Czas Wielkanocy

Zajęcia do pobrania na dzień  10.04.2020r

scenariusz nr 5

Środa 8.04.2020

  1. Rozmowa z dziećmi w oparciu o wiersz D. Gellner „Wielkanocne kolory”, ilustracje i własne doświadczenia.

„Wielkanocne kolory”

Na wielkanocnym stole

kolor się miesza z kolorem.

Śmieją się z każdej strony

owsa wstążki zielone,

bazie, srebrne jak deszczyk …

I co jeszcze ?

Przy obrusie biała falbanka,

zloty dzwonek baranka

i tysiąc różnych kolorów

na świątecznych pisankach !

2 .Praca plastyczna ” Moja wielkanocna pisanka”.
Dzieci ozdabiają według własnych pomysłów szablon jajka wycięty z kolorowego bloku technicznego przygotowanego przez rodzica. Ozdabiają go różnymi przyprawami , koralikami, ziarenkami, ryżem, kaszą itp.

  1. Zajączki – zabawa ruchowa.

Dzieci są zajączkami. Skaczą po całej sali skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy kulą się, zwijają się w kłębuszki i „śpią”.

 

4.Masażyk relaksacyjny (z rodzicami):

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

5.Ćwiczenie grafomotoryczne.

Rysowanie po śladzie koszyczka, narysowanie w nim jajek, pokolorowanie /ozdobienie wg własnego pomysłu

 

Zajęcia do pobrania na dzień 07.04.2020r – wtorek

scenaeiusz nr2

Zajęcia do pobrania na dzień 06.04.2020r – poniedziałek

scenariusz nr 1

 

 

Tematy zajęć na tydzień 30.03. – 03.04.2020r

Język angielski

easter2

TEMAT TYGODNIA: WIOSNA NA WSI

Ciekawostki:  https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw&vl=pl

                            https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

Doświadczenie: https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g

 

03.04.2020r- Piątek

  1. Zabawa naśladowcza „Na wiejskim podwórku”
    Przebieg: Dzieci biegają w tempie wystukiwanym przez rodzica. Zatrzymują się i na hasło: Pieski – chodzą na czworakach i naśladują szczekanie psa. Na hasło: Koniki – biegną, zatrzymują się i grzebią kopytkiem. Na hasło: Koguty – stają na jednej nodze i naśladują pianie koguta

2.Wiersz „Gąski”. Ilustrowanie ruchem treści wiersza

Idzie stadko gładką kładką

Młode gąski z gąską matką

Tuż za gąską idzie gąska

Bo to kładka bardzo wąska

Pod ciężarem tłustych gęsi

Cała kładka aż się trzęsie

Gdy się trzęsie gładka kładka

Gąski trzęsą się i matka

Chlup! Chlupnęły nagle w wodę

Gąska matka oraz młode

I pod gładką, wąską kładką

Płynie sobie całe stadko

 

  1. Rozmowa nt wiersza

-kto szedł i jak

-co się stało z gąskami

-przypomnienie jak wyglądają gęsi; jak „rozmawiają”

  1. Zabawa bieżna „Konie skaczą przez przeszkody”

Wspólne ustalenie „toru przeszkód”.  Bieganie z wysoko unoszonymi kolanami. Gdy ktoś napotka przeszkodę przeskakują przez nią i biegnie dalej.

  1. Aktywność twórcza. Lepienie z plasteliny lub ciastoliny wybranego zwierzęcia z wiejskiego podwórka

Dodatkową zabawą będzie własnoręczne zrobienie ciastoliny https://www.youtube.com/watch?v=bce4JPdgIyI

https://www.youtube.com/watch?v=tDZzGDaFkys

A skoro już jesteśmy w kuchni, oto przepis na jajko-świnkę: https://miastodzieci.pl/zabawy/przepis-na-jajko-swinke/ i barana z ziemniaków Jhttps://miastodzieci.pl/zabawy/przepis-na-baranka-z-ziemniakow/

 

02.04.2020r- Czwartek

  1. Słuchanie nagrania głosów zwierząt z wiejskiego podwórka

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

2.Oglądanie obrazka. Nazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka. Naśladowanie głosów

Można wykorzystać te ilustracje, przy okazji nazywając dorosłe zwierzęta i ich małe:

https://przedszkolankowo.pl/2017/03/26/mieszkancy-wsi-plansze/byk-krowa-cielak/

  1. Zabawa ruchowa przy muzyce „Kwoki, koguty i kurczątka”
    Rodzice są kwokami (mama) lub kogutami (tato), dzieci to kurczątka. Gdy gra muzyka, dzieci naśladują sposób poruszania się kurcząt (spacerują, podskakują, machają „skrzydełkami”, grzebią „pazurkami”), muzyka milknie – szybko chowają się pod „skrzydłami” kwoki lub koguta (przytulają się do swojej mamy lub taty). Zabawa powtarzana jest kilka razy

4.Zabawa plastyczna- origami

Wykonanie dowolnego zwierzęcia z wiejskiego podwórka metodą origami kołowego

http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html

  1. Zabawa dźwiękonaśladowcza „Karuzela”
    Układamy w kole figurki lub obrazki zwierząt, w środku koła kręcimy tekturową rurką (np. z folii aluminiowej). Wskazane końcówkami rurki zwierzęta witają się ze sobą, np. miau, miau – hau, hau- mu,
  2. Zabawa słuchowa “Kurki”: prezentacja określonego rytmu np. 000, 0 00, 00 00 – odtwarzanie przez dziecko słyszanego rytmu za pomocą stukania ołówkiem o blat stołu, klockiem o klocek, gry na bębenku, klaskania itp.
  3. 7. Ćwiczenia oddechowe “Karmimy kurki” – przenoszenie słomką ziarenek (papierowych) na kartkę z rysunkiem kury.

01.04.2020r- Środa

1.Zabawa paluszkowa „Palce jak zwierzęta”

Każdy mój paluszek

w zwierzątko zmienić muszę.

Gruby, okrągły kciuk

w owczarka zamienię tu.

Ten wskazujący to koń,

po łące goń go goń.

Środkowy jak krówka jest

mleczko dawać chce.

Serdeczny to stara koza,

zaprzęgnę go do wozu.

A mały paluszek …. beee,

w owieczkę zamienił się

 

  1. Zabawa ruchowa bieżna „Koniki”

 

  1. Zabawa w chowanego (ćwiczenie orientacji w przestrzeni)

-chowamy maskotkę lub figurki zwierząt w różne miejsca. Dziecko szuka i określa ich położenie, np. kotek jest za krzesłem, piesek jest pod książką, krowa na półce itp.
– szukanie zwierząt ukrytych na obrazku, określanie położenia (na, pod, za, obok, itp.)

  1. Zabawa w liczenie

Słuchamy, przeliczamy, uczymy się piosenki i dobrze się bawimyJ

 

https://www.youtube.com/watch?v=7ufvgExIldU

PIĘĆ MAŁYCH KACZĄTEK”

Pięć małych kaczątek poszło się przejść
za zielone wzgórze, daleko że hej
Kacza mama woła „Kwa kwa kwa”
Teraz tylko cztery kaczątka ma

Policzmy!
Jeden, dwa, trzy, cztery!

Cztery małe kaczątka poszły się przejść
za zielone wzgórze, daleko że hej
Kacza mama woła „Kwa kwa kwa”
Teraz tylko trzy kaczątka ma

Policzmy!
Jeden, dwa, trzy!

 

Trzy małe kaczątka poszły się przejść
za zielone wzgórze, daleko że hej
Kacza mama woła „Kwa kwa kwa”
Teraz tylko dwa kaczątka ma

Policzmy!
Jeden, dwa!

Dwa małe kaczątka poszły się przejść
za zielone wzgórze, daleko że hej
Kacza mama woła „Kwa kwa kwa”
Teraz tylko jedno kaczątko ma

Policzmy!
Jeden!

Smutna kacza mama poszła się przejść
za zielone wzgórze, daleko że hej
Kacza mama woła „Kwa kwa kwa”
I znów pięć kaczątek ma

Policzmy!
Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć!

  1. Zabawa w liczenie „Podróż pociągiem”

Wspólnie z dzieckiem tworzymy pociąg- sposób dowolny, może być z papieru, może z przedmiotów znajdujących się „pod ręką”. Do poszczególnych wagonów dajemy zwierzęta, w pierwszym jedno, w drugim dwa itd. Dziecko przelicza. Możemy modyfikować zabawę, np. wskazać losowo wagon i poprosić dziecko o przeliczenie, lub poprosić dziecko by samo dało określoną przez nas liczbę zwierząt. Można pytać gdzie jest więcej, ile jest razem w np. dwóch wagonikach. Przy okazji zapytajmy, które zwierzę jest większe, które mniejsze, jaki ma kolor …..Wszystko zależy od chęci dziecka. Najlepiej „zadania” wpleść w zabawę tematyczną.

  1. Zabawa ruchowa „Jestem…

31.03.2020r- Wtorek

 „Dzień dobry zwierzątka” Opowiadanie logopedyczne- usprawnianie narządów mowy

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do tyłu ) , a piesek w budzie (oblizywanie górnych zębów od wewnątrz).
Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka za górne zęby) i głośno zapiał – kukuryku!! 
Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami- bez użycia rąkJ ).
Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau  hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody)
Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi . 
Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).
A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)

  1. Piosenka „ Dziadek fajną fermę miał” – wspólny śpiew

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

  1. Omówienie tekstu

-wyjaśnienie co to jest farma

-jakie zwierzęta pojawiły się w piosence

-jakie inne zwierzęta wiejskie znasz

3.Zabawa ze śpiewem:

K W O K A

Chodzi u kółko kwo kwo kwoka

Z kurcząt swoich nie spuszcza oka

Gda gda gdacze , dzio dzio dziobie

Chce kurczątko wybrać sobie

Tego nie chce bo to nie fruwa

To za tłuste a to łobuziak

To za małe to zaspane

A to moje ukochane

  1. Zabawa rytmiczno- ruchowa „Kaczki”

Podczas maszerowania odpowiednie rytmiczne wypowiadanie słów, machanie przy tym rękami i tupanie nogami w rytmie podanym przez osobę dorosłą

Jak to miło być kaczuszką,
machać sobie prawą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie,
prawą nóżką tupać sobie.
Tup ? tup ? tup
Tup tup ? tup
Tup ? tup tup ? tup, itp.

Idzie kaczka nieboraczka,
śmiesznie człapie w luźnych laczkach.
Za tą kaczką druga kaczka,
idzie kaczek cała paczka.

Jak to miło być kaczuszką,
machać sobie lewą nóżką.
Szczery uśmiech mieć na dziobie,
lewą nóżką tupać sobie.
Tup ? tup ? tup
Tup tup ? tup
Tup ? tup tup ? tup, itp

  1. Ćwiczenie grafomotoryczne- rysuj po śladzie

https://s8343.chomikuj.pl/ChomikImage.aspx?e=LYwwmbSR6zX2O5Tc9a41xg4saXtvlrVuLXNs5PZkXU6JKyoAdxlvqB-Pg8fFOYPqcdjbPv6hSjuHVL-BXNxFyg&pv=2

 

30.03.2020r- poniedziałek

  1. Opowieść ruchowa „W wiejskiej zagrodzie” B.Forma (Pogrubiona czcionka oznacza czynności które wykonujemyJ)

Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo – marsz, naśladowanie głosów ptactwa domowego:
•   kury – ko, ko, ko
•   indyki – gul, gul, gul
•   kogut – kukuryku
– Zatrzymują się, machają skrzydłami – wykonywanie ruchów rękami.
– Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno – wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.
– Kogut wskoczył na płot – wykonywanie podskoków obunóż.
– Gospodarz sypie ziarno – skłony w przód.
– Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko – przemieszczanie się na czworakach.
– Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek – przejście na czworakach po szerokiej ławeczce.(lub innej „przeszkodzie”)
– Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając – przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.
– Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok – przejście  z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.
– Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory – chód na czworakach, przejście przez “mostek” (jak wyżej).
Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające – stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.

  1. Oglądanie ilustracji lub filmu przedstawiającego krowę. Omawianie jej wyglądu. Wyjaśnienie, jak się doi krowę itp.

Może być w tym również pomocny krótki film: https://www.youtube.com/watch?v=oj1mHoVIjk4

  1. Zabawa ruchowa „ Każda łatka ci powie co masz zrobić na zdrowie” – uczestnicy zabawy wykonują zadania które wcześniej osoba dorosła zapisała na wyciętych z papieru łatkach krowy. Dodatkowym zadaniem dla dziecka może być ich wycięcie (zadania związane z ruchem np. zrób 5 przysiadów, zrób 2 skłony, stań na jednej nodze, itp.- sami ustalamy jakie zadanie znajdzie się na łatce)
  2. Słuchanie wiersza „Krowa i mucha” Patrycji Siewiera – Kozłowskiej. Rozwijanie mowy połączone z zabawą artykulacyjną i oddechową

(Dorosły czyta a dziecko wykonuje „zadania” wskazane w tekście. Będzie weselej jak w zabawę włączy się cała rodzinaJ )

Była sobie krowa mała, Która pożuć trawkę chciała.

Trawka świeża i zielona, Krówka jest nią zachwycona!

Najpierw wącha, (wdech przez nos) Później wzdycha (wydech przez usta z głośnym westchnieniem: aaaach!)

A nad trawką mucha bzyka. (bzzzzzzzz – zęby złączone)

Żuje krówka swoją trawkę, (okrężne ruchy żuchwą)

Myśli: chyba zjem dokładkę!

Lecz te myśli jej przerywa Mucha, która ciągle bzyka. (bzzzzzz – zęby złączone, wargi rozciągnięte)

Krowa – pac – ogonem muchę, (klaśnięcie i wymówienie słowa pac)

Mucha–brzęczy wciąż nad uchem! (bzzzzzz – zęby złączone, wargi rozciągnięte)

Tak dzień cały się bawiły, Aż opadły całkiem z siły!

  1. Zabawa ruchowa– Berek „krowa” Jedna osoba jest berkiem. Kogo dotknie, ten zatrzymuje się i staje w rozkroku – to krowa. Można go uratować, przechodząc pod nogami krowy na czworakach. Berek stara się zamienić wszystkich uczestników zabawy w krowy. Następnie zmiana berka.
  2. Układanie obrazka. Tworzenie puzzli- „Krowa”

Dowolną kolorowankę z krową pociąć proszę na kilka elementów (4-6). Zadaniem dziecka jest: złożyć obrazek w całość, przykleić na kartce i pokolorować. Proszę zachęcać do samodzielnego wykonania czynności, dorysowywania elementów (np. słońca, trawy itp.) i koniecznie do sprzątnięcia miejsca pracy.

  1. Wspólne oglądanie zdjęć zwierząt z wiejskiego podwórka. Nazywanie ich z pomocą rodzica. Dzielenie nazw za rodzicem na sylaby- rytmicznie, połączone z klaskaniem

8.Zabawa ruchowo-naśladowcza „Jestem…..(Jedna osoba naśladuje jakieś zwierzę, zadanie dla innych- zgadnąć co to za zwierzę i również naśladować jego chód i odgłosy)

 

Tematy zajęć na tydzień 25 -27.03.2020r

 

TEMAT TYGODNIA : NADESZŁA WIOSNA

Piosenka do utrwalenia „Leci marzec”

https://www.youtube.com/watch?v=JlznhHIguOM

,, Leci marzec” – piosenka

1.Leci marzec wiosny szuka,
znaleźć wiosnę wielka sztuka .

Ref: Woda z dachu kap, kap, kap
złap wiosenkę, marcu złap.
Woda z dachu kap, kap, kap,
złap wiosenkę, złap.

  1. Bo choć słońce już przypieka,
    Wiosna, wiosna z przyjściem zwleka.

Ref: Woda z dachu kap, kap, kap
złap wiosenkę, marcu złap.
Woda z dachu kap, kap, kap,
złap wiosenkę, złap.

 

PIĄTEK 27.03.2020r

1.Zabawa logopedyczna do wiersza„ Żaba”  (język zamienia się w „żabkę” i wykonuje czynności zgodnie z tekstemJ)

 

Pewna żaba, chociaż mała

Raz na spacer się wybrała.

Ja z języka żabkę zrobię

Niechaj w buzi skacze sobie.

W prawo, w lewo, w górę w dół,

Wreszcie złoży się na pół.

Po kamykach przeskakuje, górne ząbki porachuje.

Gdy spragniona żabka była,

Chłodnej wody się napiła.

Pocmokała, pomlaskała,

Pyszczek żabi oblizała.

Teraz sobie smacznie śpi,

Chrapiąc mocno, tak jak ty.

 

2.Zabawa rytmiczna Wiatr, deszcz, burza”

Dwoje uczestników siada na przeciwko siebie. Ustalamy zasady: gdy będziemy pocierać dłońmi o siebie – to będzie wiatr, gdy będziemy uderzać dłońmi o uda – to będzie padał deszcz, a gdy będziemy tupać, na przemian, obiema nogami o podłogę – to będzie burza.

Jedna osoba z pary wymienia nazwy elementów pogody, a druga osoba odpowiednio reaguje. Nazwy zmieniamy coraz szybciej. Oczywiście możemy też bawić się całą rodziną i wyznaczyć jedną osobę do podawania hasła (później się zmieniamy)

Na koniec kładziemy obie dłonie na biodra i i zamykamy oczy. Wyobrażamy sobie piękną tęczę z czerwonymi, żółtymi, zielonymi i niebieskimi kolorami.

3.Ćwiczenie oddechowe „Marcowy wietrzyk”

Dmuchanie na paski bibuły bądź chusteczkę-wyobraźcie sobie że jesteście marcowym wietrzykiem który wieje raz bardzo delikatnie, raz bardzo mocno, a chwilami wcale. 

(Pamiętajcie że wdech wykonujemy nosem-buzia jest wtedy zamknięta, a wydech powoli ustami)

4.Przypomnienie jak wygląda bocian. Zdobywanie cennych informacji, w czym może pomóc krótki filmik:

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

  1. Bawimy się w artystów. Bocian z płatków kosmetycznych:

https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/137-bocian-z-wacikow

Inne super pomysły na kreatywne spędzenie czasu:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/03/wiosenne-zabawy-i-inspiracje-20-pomyslow/

Pozytywne, zakręcone rytmy:

https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg

 

CZWARTEK 26.03.2020r

  1. Dowolny taniec przy piosence „Była sobie żabka mała”

https://www.youtube.com/watch?v=_XMr80enW9A

  1. Rozwiązywanie zagadek związanych z wiosną

To kilka przykładowych zagadek.

* Nosi kubraczek w czarne kropki
Wiosną budzi się do słonka. Czy już wiecie kto to taki? Tak to jest…………..( biedronka).
* Po łąkach sobie brodzę , często stoję na jednej nodze.
Robię gniazdo na wiejskiej chacie, na pewno mnie znacie………………………( bocian)
* Tu Cytrynek, tam Paź Królowej, wszędzie piękne kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką , gdy tylko zaświeci wiosenne słonko………………(motyl)
* Na wiosnę zdobią drzewa, ogrody i łąki.
Zaraz je ujrzycie, gdy rozchylą swe kolorowe pąki…………………………….( kwiaty)
* Ma dwa różki, choć nie bodzie. Mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój , jak chyba wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie……………….. ( ślimak).
* Kiedy wiosna z wonnych kwiatów płaszcz na drzewa kładzie,
One znoszą kwietny pyłek do swych domków w sadzie. ………………………..( pszczoły)
* Jeszcze śpi wszystko, co żyje. Jeszcze nic nie rośnie, a on śmiało śnieg przebije i opowie
nam o wiośnie…………………………………. ………..(przebiśnieg)
* Stworzenie zielone i dobrze Ci znane. Nie chce się przyjaźnić z panem bocianem….(żaba)

3.Zabawa „Motyle na łące” (z Kinezjologii edukacyjnej). Rysowanie leniwych ósemek (w powietrzu i na dywanie) lewą i prawą ręką, nogą, złączonymi rękami, nosem, biodrami, i inne

  1. Zabawa matematyczna- Szeregowanie obrazków pod względem liczby elementów, które się na nim znajdują.

Dziecko przelicza liczbę elementów, układa kolejno od najmniejszej do największej ilości i odwrotnie. Pamiętamy o liczeniu i układaniu od lewej do prawej strony i o dostosowaniu liczby kart odpowiednio do możliwości dziecka

Można dodatkowo z dzieckiem omówić wygląd krokusa; określić wielkość, który większy, który mniejszy, nazywać kolory

  1. Wylepianie rysunku krokusa kulkami plasteliny.

 

ŚRODA 25.03.2020r

  1. Opowiadanie B.Szelągowskiej „Czary wiosennej wróżki”

Słońce świeciło coraz mocniej. Każdy kolejny dzień był cieplejszy od poprzedniego. Wróżka postanowiła zabrać dzieci ze sobą do parku.

– Słuchajcie, moi mili. Może byśmy poszli do parku poszukać pierwszych oznak wiosny? Śniegu już prawie nie ma. Sople lodu też już się rozpuściły. Może jakieś kwiatuszki już zakwitły… no i oczywiście poszukamy kotków. Kto chce zostać wiosennym detektywem? – zapytała wróżka. – Ja, ja i ja… i ja też, wróżko – wołały dzieci. Wiosna powolutku zajmowała miejsce zimy. Po rzeczce płynęły resztki kry. Wśród starych liści zakwitły białe przebiśniegi i delikatne, fioletowe fiołki. Z ziemi zaczęły kiełkować tulipany i żonkile. Tuż przy krokusie odpoczywał sobie zmęczony wędrówką ślimak. – Widzę bociana! – zawołał dumny z siebie Bartek. – A tam, na rzece… widzicie… to chyba kaczka! – krzyknęła Monika – Kaczuszki, bociany, ale gdzie są kotki? – zastanawiała się Kasia. – Właśnie! Gdzie te kotki się schowały? – dodała Zosia. – Kici, kici… kici, kici. Nie bójcie się, kotki! – wołał Krzysio. – Wróżko, nigdzie nie widać kotków. Gdyby gdzieś tu były, na pewno by do nas przyszły. – A może jest im zimno i siedzą gdzieś skulone wśród trawy – zamartwiała się Karolinka. – Może się zgubiły i nie mogą odnaleźć swojej mamy. – Wróżko, a dlaczego ty się tak tajemniczo uśmiechasz? – dopytywał się Tomek. – Chyba wiesz, gdzie są kotki. – Tak, oczywiście wiem, gdzie są kotki. Zanim wam powiem gdzie, rozwiążcie zagadkę. Mleczka nie chcą pić. Nigdy nie biegają. Choć mają futerka, ogonków nie mają. Oj, dziwne to kotki, bo na wierzbie rosną i to tylko wiosną. – To bazie – zawołała Ewa. – I co? Teraz już wiecie, gdzie są kotki? – radośnie spytała wróżka. – Tak! – odpowiedziały chórem dzieci. – Rosną na wierzbie! Nad naszymi głowami. – Śmieszne te kotki! I takie puchate. Może weźmiemy je do wazonu? Będzie wiosennie w przedszkolu – powiedział Wojtek. Dzieci z wróżką wyruszyły w drogę powrotną, niosąc bazie. Ślimak także wyruszył w dalszą drogę. Może też szukał oznak wiosny?

  1. Jak powstaje kolor zielony– mieszanie barw i tworzenie różnych odcieni zieleni. ( Dobrze dać dzieciom początkowo dużą swobodę w mieszaniu, później można zasugerować połączenie koloru żółtego i niebieskiego.)

Aby dzieciom łatwiej było wyciągnąć wniosek można zastosować skojarzenie: jeśli z góry zejdzie słońce i niebieskie chmury ,wtedy pojawią się  zielona trawa i liście

  1. Gra w zielone

Grasz w zielone- gram

Masz zielone- mam

(Osoba która ostatnia wskaże coś zielonego przegrywa)

INNE PROPOZCJE 

– kółko i krzyżyk wykonane z nakrętek

Masaż relaksacyjny: „Spacer biedronki”


Biedroneczka mała po trawce biegała. – delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, – naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. – masują je obiema rękami,
Potem się ślizgała – przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół. – wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła – rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. – delikatnie uderzają pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, -stukają palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła – rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła.
– przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.

-składanie w całość pociętych obrazków (mogą być kartki z kalendarza, widokówki itp.) związanych tematycznie z wiosną

– ćwiczenia oddechowe- naśladowanie wąchania kwiatów

– zabawy ruchowe „Skaczące żabki”, ”Uwaga bocian”

Język angielski

We are learning this month.

  1. Spring

weather ( rain / it’s raining, sun / it’s sunny, fog / it’s foggy, warm / is warmer )

clothes ( jacket, sweter, t-shirt, blouse, shoes )

nature ( grass is growing, birds are singing, snow is melting, flowers are blooming )

  1. Farm

animals ( horse, hen, chicken, rooster, sheep, duck, goose, pig, dog, cow, rabbit )

How many…? / we are counting ( one, two … )

Zwroty: It’s a (dog) / What is this? / What colour is it? / How many legs?

  1. Song

Old Mc Donald had a farm

Old MACDONALD had a farm
E-I-E-I-O
And on his farm he had a cow
E-I-E-I-O
With a moo moo here
And a moo moo there
Here a moo, there a moo
Everywhere a moo moo
Old MacDonald had a farm
E-I-E-I-O

Old MACDONALD had a farm
E-I-E-I-O
And on his farm he had a pig
E-I-E-I-O
With a oink oink here
And a oink oink there
Here a oink, there a oink
Everywhere a oink oink
Old MacDonald had a farm
E-I-E-I-O

 

B – i – n – g – o

There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
B-I-N-G-O
B-I-N-G-O
B-I-N-G-O
And Bingo was his name-o.
There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
(Clap)-I-N-G-O
(Clap)-I-N-G-O
(Clap)-I-N-G-O

 

  1. Zadania

– oglądanie ilustracji przedstawiających zwierzęta wiejskie, nazywanie i opisywanie ich w języku angielskim;

– zabawy maskotkami lub figurkami zwierząt, nazywanie ich, opisywanie, przeliczanie, segregowanie pod względem gatunku, koloru, wielkości ( big / small )

– gra Memory , Bingo

– rozpoznawanie zwierzątek po odgłosach, fragmentach ilustracji, dotyku

– kalambury

– rozpoznawanie zwierząt po odciskach łap / nóg

– What animals can you see? –  historyjka obrazkowa.

  1. Zabawa Abra cadabrra one, two, Tyree you are a ( ducks ) so swimm with me….