Grupa 10

Zdjęcia grupy 10

Rok szkolny 2019/2020

Tematy zajęć na tydzień 22 – 26.06.2020r

26.06.2020 3-4 latki

25.06.2020 3-4 latki

24.06.2020 3-4 latki

22.06.2020 3-4 latki

23.06.2020 3-4 latki

 

Tematy zajęć na tydzień 15 – 19.06.2020r

19.06.2020 3-4 latki

18.06.2020 3-4 latki

17.06.2020 3-4 latki

16.06.2020 3-4 latki

15.06.2020 3-4 latki

Tematy zajęć na tydzień 08  12.06.2020r

12.06.2020 3-4 latki

10.06.2020 3-4 latki

9.06.2020 3-4 latki

8.06.2020 3-4 latki

Tematy zajęć na tydzień 01 – 05.06.2020 r.

5.06.2020 3-4 latki

4.06.2020 3-4 latki scenariusz ABC smyka

3.06.2020 3-4 latki scenariusz ABC smyka

2.06.2020 5-6 latki scenariusz Ada i Olek

1.06.2020 dzień dziecka 5-6 latki

Tematy zajęć na tydzień 25 – 29.05.2020 r.

Język angielski

Język angielski vegetables

29.05.2020 r. – piątek

Temat: Ciemność jest niezwykła

 

 

  1. „Ciemność jest niezwykła!” – Drogi Rodzicu, porozmawiaj ze swoim dzieckiem na temat ciemności i tego, czego się boi, a następnie przeczytaj dziecku wiersz Ewy Szelburg-Zarembiny „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać”. Po przeczytaniu wiersza, proszę zadać dziecku parę pytań dotyczących treści utworu.

 

 

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać

 

Ewa Szelburg-Zarembina

 

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać,

 

bo w ciemnym pokoju czar może się stać…

 

Ach! W ciemnym pokoju, powiadam wam, dzieci,

 

lampa Aladyna czasem się świeci…

 

Ach! W ciemnym pokoju wśród łóżka poduszek

 

spoczywa z rodzeństwem sam Tomcio Paluszek…

 

Ach! W ciemnym pokoju podobno na pewno

 

zobaczyć się można ze Śpiąca Królewną…

 

Ach! W ciemnym pokoju Kot, co palił fajkę,

 

opowiedzieć gotów najciekawszą bajkę,

 

a wysoka czapla chodzi wciąż po desce

 

i pyta się dzieci: Czy powiedzieć jeszcze?

 

 

 

Rodzic zadaje dziecku pytania:

Dlaczego ciemnego pokoju nie trzeba się bać?

Jakie postaci z bajek możemy sobie wtedy wymyślić?

Co wy widzicie, gdy jesteście w ciemnym pokoju?

Czy to jest miłe? Dlaczego?

Jaką miłą postać chcielibyście zobaczyć w swoim ciemnym pokoju? Dlaczego?

 

 

Dzięki takiej rozmowie możecie dowiedzieć się dużo ciekawych rzeczy o swoim dziecku. Jest to dobra okazja, żeby poznać emocje dziecka i oswoić ze strachem.

 

 

 

  1. „Straszydło” – praca plastyczna.

 

Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, czego się boi, co mu pomaga przezwyciężyć strach. Wspólnie wymyślcie jak może wyglądać taki strach. Po rozmowie dziecko może stworzyć swoje STRASZYDŁO, np. namalować farbami lub ulepić z plasteliny. Koniecznie proszę nadać mu imię.

 

 

  1. Ćwiczenie mięśni twarzy:

 

– zrób minę jakbyś był zły

 

– zrób minę jakbyś był szczęśliwy

 

– zrób minę jakbyś był smutny

 

– zrób minę jakbyś się bał

 

– zrób minę jakbyś był zdziwiony.

 

 

Miłej zabawy.

 28.05.2020r – czwartek

Temat: W płaczu nie ma nic złego.

 

 

  1. Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie – słuchanie utworu i rozmowa na temat jego treści. Rodzic wprowadza dziecko do uważnego słuchania tekstu, sygnalizując, na jakie informacje powinno zwrócić szczególną uwagę

Podczas słuchania utworu postaraj się zapamiętać, jak miał na imię jego bohater. Jak przygoda mu się przytrafiła?

 

 

Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie (fragment)

 

Renata Piątkowska

 

– No, Łukasz, co z tobą? – Babcia podeszła do wnuczka, który zwinął się w kłębek na kanapie, i pogłaskała go po głowie. – Babciu, przecież ty wiesz, że ja się nauczyłem tego wiersza. Umiałem go! Jeszcze wczoraj mówiłem go z pamięci bez jednego błędu! – To prawda – przyznała babcia. – No widzisz. A na występie, gdy przyszła moja kolej, wszystko zepsułem. Początkowo szło mi nawet dobrze. Gdy powiedziałem jedną linijkę, zaraz wiedziałem, jak zaczyna się następna. Aż doszedłem do miejsca, w którym Słoń Trąbalski pozapominał imiona swoich dzieci, żony, a nawet własne. Wybrał się więc do doktora, adwokata, szewca i rejenta, lecz nie pamiętał, o co mu chodzi. Powiedziałem słowa: „Dobrze wiedziałem, lecz zapomniałem, może kto z panów wie, czego chciałem?”. I tu koniec. Nie wiedziałem, co dalej. Nie mogłem sobie przypomnieć, jak zaczyna się następna zwrotka. Zapomniałem, jak się nazywam. W głowie miałem pustkę. – Widać było, że Łukasz bardzo przeżywa swój nieudany występ. – Wiem, że nauczyłeś się tego wiersza, ale dopadła cię trema. To się zdarza nawet prawdziwym aktorom na scenie – pocieszała babcia. – Nie wyszło mi z tym wierszem, ale największą przykrość zrobił mi Witek – rozżalił się Łukasz. – A co on ma z tym wspólnego? – spytała babcia. – Witek przepytywał mnie z tego wiersza przed występem, a potem siedział w pierwszym rzędzie i miał trzymać za mnie kciuki. I kiedy na scenie zapomniałem, co mam dalej mówić, na sali zapadła cisza. Przeciągała się coraz bardziej, a ja byłem coraz bardziej przerażony. Szukając ratunku, spojrzałem na Witka. Myślałem, że może mi podpowie, jak zaczyna się następna zwrotka. A wtedy Witek zaczął się ze mnie śmiać. Pokazał na mnie palcem i zawołał: – Mówi wiersz o zapominalskim słoniu, a sam zapomniał, jak ma być dalej. Łukasz Trąbalski, zapominalski! Ha-ha-ha! – Witek śmiał się głośno i złośliwie, a razem z nim cała sala. Ten śmiech słyszałem nawet za kulisami. Nigdy mu tego nie zapomnę. Przyjaciel się tak nie zachowuje – stwierdził Łukasz z żalem. – No cóż, jak mówi przysłowie, prawdziwych przyjaciół poznaje się w  biedzie.

 

Ty, będąc w kłopocie, zawiodłeś się na swoim przyjacielu, ale nie zawsze tak bywa. Trudna sytuacja może być okazją, aby ktoś poznał nas z najlepszej strony. Rodzic zachęca dzieci do dzielenia się wrażeniami po wysłuchaniu opowiadania: Jak miał na imię bohater opowiadania? Co mu się przytrafiło? Na czyją pomoc liczył Łukasz? Jak myślicie, jak się wtedy czuł? Co oznacza przysłowie Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie? Co mogłoby pomóc poprawić nastrój Łukaszowi? Czy wy też kiedyś byliście w podobnej sytuacji?

 

  1. „Co mogłoby pomóc Łukaszowi?” – zabawa dramowa. Rodzic zachęca dzieci do krótkiej burzy mózgów, podczas której zastanawiają się, co mogłoby pomóc Łukaszowi – bohaterowi opowiadania, który czuje się bardzo źle z powodu zachowania przyjaciela. Rodzic tak kieruje rozmową, by pojawiła się również odpowiedź, że Łukasz mógłby płakać, smucić się, wyżalić się komuś bliskiemu, np. babci. Rodzic podkreśla, że płacz często pomaga nam uporać się z trudnymi emocjami, reguluje je. Mówi, że nie wolno wyśmiewać się z płaczących osób. Wyjaśnia, że dorośli też czasem się boją, smucą, płaczą i to jest w porządku. Chętne dzieci przedstawiają za pomocą gestów, w jaki sposób można pomóc chłopcu.

 

  1. Dokończ zdanie:

 

Jestem smutny, gdy …

Jestem wesoły, gdy …

Jestem szczęśliwy, gdy …

Jestem przygnębiony, gdy…

Jestem śpiący, gdy …

Jestem znudzony, gdy …

 

Rodzic dba o komfort wypowiedzi, a dziecko mówi o swoich uczuciach. Dziecko powinno zostać wysłuchane a jego wypowiedzi nie wolno kwestionować. Każdy może czuć się inaczej w danej sytuacji. Zabawę można wykorzystać w większym gronie np.: mama, tata, rodzeństwo, dziadkowie. Można również wykorzystać słownictwo po angielsku.

 

 

  1. Emocje Florka – spróbujcie przerysować buźki i uzupełnić miny

5. Oglądnijcie filmiki o emocjach

 

 https://youtu.be/Yqb95ZWykSI

https://youtu.be/kQ8P97sXjy0

Miłej zabawy.

 

27.05.2020 r. – środa

Temat: Jaki jestem? cz. 2

 

  1. Śpiewające brzdące:

 

https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4

https://www.youtube.com/watch?v=DcI4zA9qxP0

https://www.youtube.com/watch?v=3ijpFkqve9I

 

 

 

  1. Wesoła gimnastyka przy muzyce:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ozI7YcVASgo

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

 

 

  1. Zabawy z ćwiczeniami logopedycznymi:

 

– „Śmieszki”. Dzieci naśladują sposoby śmiania się różnych osób:

dziecka – ha, ha, ha,

dziadka – ho, ho, ho,

cioci – hi, hi, hi,

wujka – he, he, he,

– gra na instrumentach dmuchanych,

– naśladowanie syczenia ulatniającego się powietrza jak najdłużej, na jednym wydechu,

– naśladowanie głosów zwierząt, przyrody, pojazdów,

– wciąganie policzków i cmokanie,

– przesyłanie całusków,

– kierowanie języka do brody i nosa,

– dotykanie językiem wargi dolnej i górnej,

 

  1. Uśmiechnięte słoneczko”, praca plastyczna z wykorzystaniem gazet i żółtego papierowego koła. Dzieci przyklejają koło na środku kartki, następnie wydzierają paski z gazety tworząc z nich promyki, które symbolizują różne uczucia dzieci. Mogą również dorysować dowolnie wybraną minę ilustrującą w jakim są teraz nastroju.

 

 

 

Miłej zabawy.

Plik do pobrania na 26.05.2020r – wtorek

26.05.20

Plik do pobrania na 25.05.2020 r. – poniedziałek

25.05.2020

 

Tematy zajęć na tydzień 18 – 22.05.2020r

22.05.2020 r. – piątek

Temat: Jak powstaje papier?

 

  1. Obejrzyjcie bajkę, z której dowiecie się, jak powstaje papier.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=zg4LdRvP970

 

 

Dzieci opisują proces powstawania papieru.

 

 

  1. Zabawa „Tajemnicza książka” – dziecko kładzie książkę na głowę, rodzic wydaje polecenia:

 

Obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy, chodzimy do tyłu…

 

Książka nie może spaść z głowy.

 

 

 

  1. Zabawa „W księgarni”.

Dziecko leży na boku.

  • Na hasło : Książki się otwierają – przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi.
  • Na hasło: Kartki się przewracają – klaszcze w dłonie. Rodzic mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze.
  • Na hasło: Książki się zamykają – dziecko powraca do pozycji wyjściowej. Leżenie na boku, nogi podkurczone.
  • Gdy rodzic powie: Książki stoją na regale, dziecko przechodzi do sta­nia na baczność.

 

  1. „Odgadywanie tytułów bajek”.

 

Rodzic przedstawia dziecku za pomocą gestów, ruchów i rekwizytów postać z bajki (np. Kubuś Puchatek, Król Lew, Śpiąca królewna, 101 dalmatyńczyków). Gdy padnie poprawna odpowiedź, następuje zmiana ról.

 

 

 

  1. „Chodzimy po f” – rodzic układa na dywanie kształt liter F i f z ubrań i prosi dziecko, aby stopa za stopą poruszało się po literach. Wskazane jest, by dziecko zdjęło do tej zabawy kapcie.

 

 

 

  1. „Opowiadanie o papierze” – rodzic daje dziecku kartkę formatu A4 i ołówek. Opowiada o po­wstawaniu papieru w taki sposób, by wpleść działania matematyczne do wykonania przez dziecko. Zadaniem dziecka jest zapisanie działań. Przykładowe opowieści: W pewnym lesie stały obok siebie cztery drzewa – wysokie i stare. Pewnego dnia drwale ścięli jedno z nich. Ile drzew zostało?

 

Ciężarówka wiozła do tartaku osiem ściętych drzew. Po drodze zatrzymała się w miej­scu wycinki i pracownicy zapakowali na ciężarówkę jeszcze jedno drzewo. Ile drzew było razem na przyczepie ciężarówki?

Dziecko może zapisywać liczbę drzew cyframi, symbolami, np. kropkami, lub rysunkami. Nie należy podpowiadać, w jaki sposób ma wykonać to zadanie – wszystkie od­powiedzi są poprawne, jeśli prowadzą do właściwego wyniku.

 

 

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne

 

 

 

https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/karty-pracy-f-jak-farby.html

 

 

 

Miłej zabawy

21.05.2020 r. – czwartek

Temat: “W księgarni”

 

  1. “Wielki skarb” Barbara Stefania Kossuth

 

Mam przyjaciela – wielki skarb,

 

największą radość w świecie.

 

Któż to? Aha, nie powiem, nie…

 

Z łatwością odgadniecie.

 

Chciałbym z nim przebyć

 

cały dzień, lecz mi nie daje niania.

 

– Ej, Jurku, chodź, na spacer czas,

 

dość tego już czytania.

 

Tak, książka to przyjaciel mój –

 

przyjaciel prawie żywy.

 

On opowiada cudów moc,

 

o świecie prawi dziwy.

 

O górach, morzach niesie wieść,

 

o naszej własnej ziemi,

 

wypowie wiersz lub cudną baśń

 

– czym? – Literkami swymi.

 

Więc cieszę się, że książkę mam.

 

Och, czytać pragnę wiele!

 

 Nie niszczę ich, bo książki me –

 

najlepsi przyjaciele.

 

 

 

 

 

O czym, zdaniem autorki wiersza, opowiadają książki?

Jakie inne informacje możesz znaleźć w swoich ulubionych książkach?

Co oznacza sformułowanie „książka moim przyjacielem”?

Czy autorka miała na myśli takiego przyjaciela, z którym można się bawić, biegać, wyjeżdżać?

 

  1. Oglądnijcie bajkę o Gutenbergu

 

https://m.cda.pl/video/25660838d

 

 

  1. Księgarnia – zabawa dla dzieci i rodziców.

 

Wykonajcie z papieru imitacje pieniędzy, monety i bilony. Pobawcie się w sklep, w którym można kupić tylko książki. Na pewno macie na półkach mnóstwo książeczek, wykorzystajcie je do zabawy. Zwróćcie uwagę na ceny i nominały pieniędzy.

 

 

  1. Ulubiona książka

 

Ciekawa jestem jaka jest wasza ulubiona książka. Wykonajcie w wolnej chwili rysunek zainspirowany najciekawszą książką według Was.

 

 

 

Miłej zabawy.

20.05.2020 r. – środa

Temat: Czym są dla nas książki?

1.Na rozgrzewkę zabawa na równowagę:

Wąską ścieżką – Rozkładamy skakankę/sznur, a dzieci muszą przejść po niej noga za nogą.

2.Niewidzialna zagadka – rozbudzanie wyobraźni.

Rodzic pokazuje, że ma coś w worku (w nieprzezroczystym worku ma kilka książek) a dzieci wysuwają propozycje, co to może być. Dziecko przez worek dotyka zawartości i próbuje odgadnąć, co jest w środku.

Rodzic prosi dzieci, by opowiedziały, jakie książki lubią i dlaczego.

Do czego nam książki? – Dzieci formułują hipotezy na podstawie własnych doświadczeń.

3.“Książka” – wysłuchanie wiersza Anny Kamieńskiej pod tym samym tytułem i rozmowa na temat treści utworu.

“Książka” Anna Kamieńska

 Czemu książka stoi niema?

Może o czym mówić nie ma?

Jej literek czarne rządki

smutne jak jesienne grządki.

Czemu taka nudna, pusta,

jakby jej zamknięto usta?

Aż tu nagle, moja miła,

niema książka przemówiła.

I gadała i śpiewała,

czego nie opowiadała!

O przygodach, awanturach,

ptakach, kwiatach,

morzach, górach.

Gdzie to wszystko

w niej mieszkało?

Jak to wszystko

w niej drzemało?

Chyba nie ma o co pytać:

nauczyliśmy się czytać.

Po przeczytaniu wiersza Rodzic zadaje dziecku pytania:

Czemu początkowo książka była smutna?

Czy miała kolorowe obrazki?

Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu?

Co się zmieniło?

4.Do czego nie są książki? – rozmowa kierowana, zwrócenie uwagi na niewłaściwe korzystanie z książek. Rodzic sugeruje, że skoro dzieci wiedzą, do czego są książki, to teraz niech wskażą, do czego nie są. Dzieci podają swoje pomysły.

5.Szpital dla książek – zabawa w reperowanie zniszczonych książek.

Rodzic wypisuje na karteczkach liczby, które oznaczają poszczególne role:

 

1 – dzieci segregują książki na „chore” i „zdrowe” (czyli uszkodzone i nieuszkodzone);

 

2 – dzieci transportują książki z biblioteczki do stolików (dla urozmaicenia mogą to robić autami);

 

3 – dzieci pielęgniarki tną taśmę klejącą i folię na okładki;

 

4 – dzieci lekarze przyklejają taśmę;

 

5 – dzieci transportują książki ponownie do biblioteczki.

 

 

 

“Ale wstyd!” Dominika Niemiec

Dnia pewnego ciepłą zieloną wiosną

mała Ania patrzyła, jak kwiatki rosną.

A że chciała narysować sobie takie ładne kwiatki,

umieściła je na książce, na środku okładki.

Wiem, powiecie, że Ania książkę tak zniszczyła,

ale jeszcze ta historia wcale się nie skończyła.

Ale wstyd!

Siostra Ani, gdy tylko spostrzegła jej poczynania,

zaczęła szukać jakiegoś rozwiązania.

Chciała książkę wyszorować szczoteczką i wodą.

Może one na ten kłopot coś pomóc tu mogą?

Ale zamiast się poprawić, wszystko się pogorszyło,

bo książce to pranie wcale nie posłużyło.

Ale wstyd!

Mama, gdy zobaczyła poczynania swoich córek,

za zniszczenie książki dała im porządną burę.

Bo się okazało, że książka nie należy do dzieci,

a jedynie ktoś im tę książkę do czytania polecił.

I mama z biblioteki ją wypożyczyła.

A to bardzo ważna kwestia w tym momencie była.

Ale wstyd!

Przecież książki nawet pomazanej nie można wyrzucić.

Trzeba będzie ją do biblioteki jak należy zwrócić.

I wyjaśnić przyczynę jej stanu fatalnego,

jej pogięcia i pomięcia, obrazka nieoczekiwanego.

I książkę odkupić lub zapłacić karę.

Nikt się w takiej sytuacji nie czuje doskonale.

Ale wstyd!

Szybko do biblioteki poszła z córkami mama

W bibliotece jak zwykle siedziała pani ta sama.

Przywitała wszystkich i już książkę ogląda.

Badawczo się przygląda książce, dziewczynkom się przygląda.

– I co żeście tutaj, łobuziaki, uczyniły?

– Przepraszamy, trochę żeśmy książkę uszkodziły.

Ale wstyd!

– No cóż, musicie teraz naprawić swe zachowanie.

Zaraz wymyślę dla was jakieś zadanie.

Pomożecie mi poustawiać stos książek na półki,

a wtedy wybaczymy wam te wyczyny, te bzdurki.

Dziewczynki zabrały się do pracy ku uciesze mamy.

– Jak dbać i szanować książki, teraz zapamiętamy.

A gdzie wstyd?

Już minął, znikł!

Po przeczytaniu wiersza Rodzic zadaje dziecku pytania:

 

Czego dotyczył wiersz?

Co stało się z książką?

Kto ją zniszczył?

Czy takie zachowanie było właściwe?

 

 

  1. Piosenka: “Bajeczki”

 

https://youtu.be/aGfrMwIbPTY

 

19.05.2020 r. – wtorek

Temat: Jakie książki lubimy?

 

  1. Zagadki

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

taki piękny, kolorowy.

Będzie ci potrzebna ona,

najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)

 

Czyta ją mama, czyta i tata

często w obrazki jest bogata.

Dużo liter na każdej stronie,

są historie o królu na tronie.

Są też wiersze rymowane,

najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)

 

Zanim zaczniesz czytać książkę,

najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,

czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,

to właśnie jest… (okładka)

 

 

 

  1. Proszę przeczytać dziecku krótki wierszyk, a następnie zadać kilka pytań.

 

“Mole książkowe” Dominika Niemiec

 

Otwieram książkę, jedna chwilka

i już jestem w innym świecie.

W wyobraźni staję się piękną królewną

lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.

Każda książka roztacza przede mną

świat niezwykły, wspaniały.

Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,

rozdział od deski do deski… czyli cały.

Rodzice doskonale rozumieją

mój zachwyt nad książkami,

bo tak jak ja są zwyczajnie

książkowymi molami.

 

Pytania pomocnicze:

 

O jakim przedmiocie był wiersz?

W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę?

Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki?

Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami?

Co to znaczy czuć zachwyt?

Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”?

Kto to jest „mol książkowy”?

Czy lubicie czytać książki?

Czy są takie książki, którymi jesteście zachwyceni?

 

  1. Zasady korzystania z książek

 

https://youtu.be/BehV1UbZXaE

 

Plik do pobrania na dzień 18.05.2020r – poniedziałek

18.05.2020

Tematy zajęć na tydzień 11 – 15.05.2020r

Język angielski

Język angielski. In the garden.

Plik do pobrania na 15.05.2020r – piątek

15.05.2020

Plik do pobrania na 14.05.2020r – czwartek

14.05.2020

Plik do pobrania na 13.05.2020r – środa

13.05.2020

Plik do pobrania na 12.05.2020r – wtorek

12.05.2920

Plik do pobrania na 11.05.202r – poniedziałek

11.05.2020

Tematy zajęć na tydzień 04 – 08.05.2020r

Język angielski

jezyk ang. Vehicles 2

Plik do pobrania na 08.05.2020r – piątek

8.05.2020

7.05.2020 r. – czwartek

Temat: Wiosenna łąka

1.Ćwiczenie logopedyczne

 

BOCIAN I ŻABA – dziecko naśladuje dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwiera je i zamyka, a następnie rozciąga szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem

 

BIEDRONKA MA DUŻO KROPEK– dziecko rysuje czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.

 

KRET – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami.

 

PSZCZOŁA – dziecko naśladuje bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz …

 

MOTYL – jak motyl porusza skrzydłami, tak dziecko porusza naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.

 

KONIK POLNY – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dziecko otwiera szroko usta i językiem skacze za górne zęby i za dolne zęby

 

  1. Rozwiązywanie zagadek

 

Tu cytrynek, tam paź królowej

Wszędzie piękne, kolorowe

Lekko unoszą się nad łąką

Gdy tylko zaświeci słonko (motyl)

 

Skaczą po łące, pływają w wodzie.

Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie. (żaba)

 

Ma żółte i czarne paseczki,

lata nad łąką i głośno bzyczy,

kiedy grzeje słonko. (pszczoła)

 

W czerwonych butach po łące chodzę

Czasem przystanę na jednej nodze

Łypnę okiem, przekrzywię głowę

Czy już śniadanie dla mnie gotowe? (bocian)

 

W kropki mam spódnicę,

chętnie zjadam mszyce. (biedronka)

 

Że jest w ogródku łatwo zgadniecie,

Skrył się, lecz widać kopczyki (kret)

 

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa “Dzieci i pszczoła”.

 

Dzieci biegają swobodnie po pomieszczeniu-łące, zbierają kwiaty. Gdy usłyszą brzęczenie pszczoły, uciekają do domu (pod ścianę). Gdy pszczoła przeleci, powracają znowu na łąkę. Pszczołą jest rodzic.

 

  1. Łąka wiosną – rysowanie kwiatów kredką świecową i zamalowywanie farbą akwarelową.

 

  • Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.
  • Dzieci rysują kredkami świecowymi kwiaty (widziane na łące).
  • Potem zamalowują zieloną farbą akwarelową całe powierzchnie kartek.
  • W czasie kiedy dzieci rysują łąkę rodzic szkicuje motyla, którego dzieci mają pokolorować, wyciąć nożyczkami i nakleić na wcześniej wykonaną pracę.

Miłej zabawy

 

06.05.2020 r. – środa

Temat: Barwy ochronne

 

  1. Zabawa “Wiosenne kolory”

 

Rodzice przygotowują dzieciom kartki w różnych kolorach, dziecko losując kartkę podaje  nazwę łąkowej rośliny, która ma taki kolor lub zwierzęcia który ma taki kolor i mieszka na łące.

 

  1. Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej pt “O żabkach w czerwonych czapkach”

 

Link: https://youtu.be/uXfxfNpIKZU

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania

 

  • Jak nazywały się żabki?
  • Dlaczego Żabki i postanowiły urządzić bal?
  • Kogo na niego zaprosimy?
  • Jacy goście przeszli?
  • Kto przybył jako ostatni dlaczego?
  • Jak przebrały się żabki?
  • Co zobaczył bocian ze swojego gniazda?
  • Dlaczego boczkowi było łatwo odnaleźć żabki?
  • Co poradziła im stara Żaba?
  • Dlaczego po wrzuceniu czerwonych ubranek Bociek nie mógł odnaleźć żabek?

 

Po odpowiedziach na pytanie rodzic wyjaśnia dzieciom Co to są barwy ochronne jakie mają znaczenie w świecie zwierząt na przykładzie żab.

 

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa “Bocian i żaby”

 

Na mocne klaśnięcie w dłonie pojawia się bocian, który łapie dzieci (żabki), dlatego dzieci muszą się jak najszybciej schronić w stawie (może to być wyznaczone miejsce w pokoju). Dwa  klaśnięcia w dłonie są sygnałem, że bocian odszedł i żabki mogą swobodnie skakać. Złapana żabka zamienia się z rodzicem na rolę, dziecko jest bocianem a rodzic żabką.

 

  1. Wykonanie pracy plastycznej

 

Jak zrobić żabkę z rolki papierowej?

 

Link: https://youtu.be/l6OUqcf0fSs

Miłej zabawy.

 

Plik do pobrania na 05.05.2020r – wtorek

05.05.2020

04.05.2020r – poniedziałek

Temat dnia: Mój dom.

 

  1. Oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci.
  • Rozpoznawanie i nazywanie przedstawionych tam miejsc.
  • Swobodne rozmowy na temat osiedli, na których mieszkają dzieci, adresów zamieszkania dzieci i adresu przedszkola.
  • Dzielenie nazwy miejscowości na sylaby, różnicowanie głosek: pierwszej i ostatniej.

https://www.youtube.com/watch?v=0AfRe-dZh2A

 

  1. Słuchanie wiersza.

Ślimak ma swój domek, choć taki malutki,

piesek się może schować do swej psiej budki.

Ptaszki mają gniazda, liski mają norkę,

Kurki mają kurnik, a krówki – oborę.

My też mamy swoje domy, małe albo duże,

A przed domami ogródek i podwórze.

Bawimy się na podwórku wesoło i miło,

Żeby potem w domku pięknie nam się śniło.

 

  1. Rozmowa na temat wiersza.

– O jakich domach jest mowa w wierszu? Kto w nich mieszka?

link : https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA 

  1. Zapoznanie z przysłowiami dotyczącymi domu. Wyjaśnianie co one oznaczają: Wolnoć Tomku w swoim domku; Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej; Gdy jesteś w cudzym domu, nie zawadzajże nikomu; Gość w dom, Bóg w dom.

 

 

Tematy zajęć na tydzień 27 – 30.04.2020r

Plik do pobrania

język angielski

Plik do pobrania na dzień 30.04.2020r – czwartek

30.04.20

Plik do pobrania na dzień 29.04.2020r – środa

29.04.2020

Plik do pobrania na dzień 28.04.2020r – wtorek

28.04.2020

Plik do pobrania na dzień 27.04.2020 – poniedziałek

27.04.2020

 

Tematy zajęć na tydzień 20 – 24.04.2020r

24.04.2020 r. – piątek

 Temat: Zwierzęta z wiejskiego podwórka

1.Opowieść ruchowa przy muzyce – Wycieczka na wieś.

Rodzic przygotowuje odtwarzacz CD, jakiejkolwiek nagranie wesołej melodii, bębenek./można zastąpić klaśnięciem/

Rodzic opowiada: Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dzieci maszerują za rodzicem w rytmie wybranego przez niego nagrania wesołej melodii).

Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (Rodzic wymienia nazwy gatunków zwierząt, dzieci naśladują ich charakterystyczne głosy).

Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dzieci robią daszek nad oczami, spoglądają w górę. Następnie w rytmie bębenka poruszają się za rodzicem, naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana).              

Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dzieci przechodzą do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka.

Na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz głośniejsze, dzieci powoli wstają).

Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – dzieci naśladują ruchy zajączków.

(Ponownie słychać nagranie wesołej melodii).

Rodzic dalej opowiada W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. ( Dzieci unoszą ręce w górę, naśladują otwierające się do słońca kielichy kwiatów).

Rodzic – Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków.(Dzieci kładą się na plecach. Umieszczają ręce na przeponie i miarowo oddychają).

2.Zwierzęta z wiejskiego podwórka – malowanie farbami na porowatym podłożu.

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

Dla każdego dziecka: kartka, białe serwetki, klej, farby plakatowe, pędzel.

Przyklejanie na kartkach pogniecionych białych serwetek, wypełnianie nimi całej powierzchni kartki.

Malowanie farbami plakatowymi na tak przygotowanej fakturze zwierząt wybranych przez dzieci.

Malowanie tła farbą w jasnym kolorze.

3.Utrwalanie piosenki

Link: https://youtu.be/fUX5kYzzi5Q

 

22.04.2020r – czwartek

Temat: Dzień ziemi.

Wczoraj był Dzień Ziemi. Zazwyczaj jest to okazja do zabaw na świeżym powietrzu, ale skoro nie można to mam propozycję „domowego” quizu.

“Prawda czy fałsz” – zabawa dydaktyczna.

Dziecko losuje karteczkę lub podaje liczbę i odpowiada na pytanie

 

  • Czy drzewa pochłaniają zanieczyszczenia, dym w zamian dając tlen?
  • Czy las jest naturalnym domem dla zwierząt?
  • Czy lasy tłumią hałas?
  • Czy hałas jest szkodliwy dla zdrowia?
  • Czy w lesie można rozpalać ognisko?
  • Czy drzewa dostarczają drewna potrzebnego do wytwarzania papieru, mebli i innych przedmiotów?
  • Czy można łamać drzewom gałęzie, zrywać listki?
  • Czy w lesie można spotkać drzewa iglaste?
  • Czy w lesie należy hałasować?
  • Czy w lesie można zostawiać śmieci?

 

 „Na łące” – zabawa matematyczna

Wybierz 1 zadanie i policz. Wykorzystaj kredki, palce, klocki lub inne elementy do liczenia.

 

  1. W sobotę Julek posadził 2 drzewa, a w niedzielę 1 drzewo. Ile drzew posadził Julek?
  2. Zosia siała kwiaty do 1 doniczki, a później do 2 doniczek. Do ilu doniczek zasiała kwiaty Zosia?
  3. Ola miała 3 słoneczniki. 1 dała dziadkowi do ogródka. Ile zostało Oli słoneczników?
  4. Masz 3 nasiona słonecznika, teraz dostajesz ode mnie jeszcze trzy. Ile masz razem nasion?

“Odgłosy zwierząt” – zabawa słuchowa

Posłuchaj odgłosów i spróbuj odgadnąć co to za zwierzę.

Link: https://youtu.be/hNSYN4ZHMOU

„A, B czy C” – quiz.

Dziecko wybiera pytanie. Rodzic odczytuje wraz z propozycjami odpowiedzi.

 

  1. Gdy zobaczysz leżącego na ziemi ptaka to:                                                                        a) głaszczesz go i sprawdzasz czy jeszcze oddycha                                                          b) zabierasz go do domu                                                                                                        c) nie dotykasz go i zawiadamiasz kogoś dorosłego

 

  1. Segregując odpady, co wrzucamy do pojemnika na plastik?                                      a)szklane butelki;                                                                                                            b)butelki plastikowe;                                                                                                    c)pudełka?

 

  1. Co to jest recykling?                                                                                                             a)wyścig samochodowy;                                                                                       b)powtórne wykorzystanie zużytych surowców, materiałów odpadowych;                  c) przyjęcie urodzinowe?

Masażyk – w parach z mamą/tatą/rodzeństwem lub masażyk misia/lalki

 Tu płynie rzeczka – wzdłuż kręgosłupa z góry na dół rysujemy linię falistą

 Tędy przeszła pani na szpileczkach – szybko kroczymy czubkami palców wskazujących

 Tu stąpały słonie – powoli kroczymy płasko ułożonymi dłońmi

 I biegły konie – szybko stukamy pięściami

 Wtem przemknęła szczypaweczka – poszczypujemy

 Zaświeciły dwa słoneczka – dłońmi zataczamy kółka

 Spadł drobniutki deszczyk – stukamy opuszkami palców

 Czy przeszedł cię dreszczyk? – nagle gilgoczemy w kark.

 

Miłej zabawy.

 

Plik do pobrania na dzień 22.04.2020r – środa

22.04.2020

Plik do pobrania na dzień 21.04.2020r – wtorek

21.04.2020

Plik do pobrania na dzień 20.04.2020r – poniedziałek

20.04.2020

 

Tematy zajęć na tydzień 14 – 17.04.2020r

 

17.04.2020 r. – piątek

 Temat: Lubimy muzykę.

 

  1. Zabawa słowna “Muzyka to…”

 

Dzieci i rodzice szukają jak największej liczby skojarzeń do słowa muzyka, rodzic zapisuje je na kartce albo na tablicy.

 

  1. Zabawy z wierszem pt. “Deszczowy koncert” Datkun-Czerniak

 

Kiedy deszcz pada i pada,

a ja w domu jestem sama,

to słyszę koncert deszczowy.

Kropla kroplę goni i o szybę dzwoni:

plum, plum, pla.

W rytmie woda gra:

szu, szu, sza.

O parapet stukają kropelki,

bo deszcz pada niewielki

Grają krople wesoło

na liściach też.

Wszędzie tam gdzie pada deszcz!

 

  1. Rytmizowanie wybranych fragmentów wiersza powtarzanie ich w różnym tempie i z różnym natężeniem głosu

 

Tworzenie własnych melodii na sylabach plum plum plum szu sza.

 

Tworzenie akompaniamentu do wiersza z wykorzystaniem woreczków foliowych folii aluminiowej i gazet według pomysłów dzieci.

 

  1. Wypowiedzi dzieci na temat ich ulubionych instrumentów, wyjaśnienie przez dziecko dlaczego ten instrument a nie inny wybrał.

 

Dokończ zdanie:

 

Gdyby Czarodziej chciał przemienić mnie w muzyka to bym grał na….

 

(dzieci podają nazwy instrumentów na których chciałby grać).

 

  1. Proszę przygotować małą plastikową butelkę po napoju i puszkę po coli albo puszkę po napojach oraz groch i fasolkę (może być ryż i kasza). Do butelki plastikowej wrzucamy groch i dokładnie zakręcamy butelkę. Natomiast do puszki wrzucamy fasolkę, otwór w puszce zaklejamy. A teraz proszę ozdobić puszkę i butelkę. Najlepszy do tego będzie kolorowy papier, klej i nożyczki.

 

Mam nadzieję, że instrumenty już gotowe. Porównajcie brzmienie butelki i puszki. I co mi powiecie.

 

Miłej zabawy.

 

16.04.2020r – czwartek

Temat : Jesteśmy muzykalni.

 

  1. Zabawa przy piosence “Muzykanci konszabelanci”

 

link: https://youtu.be/llfg3T-0zUE

 

  1. Szukamy dźwięków – dziecko chodzi swobodnie po pokoju omijając folią np. bąbelkowej, rozłożoną na środku. Rodzic śpiewa imiona kolegów dziecka, jeżeli dziecko usłyszy swoje imię, podchodzi do folii i próbuję wydobyć z folii jakiś dźwięk.

 

  1. Co przedstawia ta muzyka? – słuchanie utworu Saint Saena “Akwarium”.

 

link: https://youtu.be/a4lmvXYRfa4

 

Dziecko wypowiada się na temat z czym kojarzy mu się słuchania muzyka. A teraz posłuchajcie jeszcze raz tego utworu i razem z rodzicami wymyślcie  ruch do muzyki.

 

  1. Co to jest folia – rozmowa z dzieckiem do czego wykorzystuje się folię (do okrycia mebli, podłogi podczas malowania, zabezpieczania szkła)

 

  1. Z czym kojarzy się nam folia – dzieci biorą folię do rąk i próbują nią poruszać, mówią z czym im się kojarzy. Poruszają folię do góry i na dół, wolno i szybko. Obserwują co się z folią dzieje. A teraz wspólnie z rodzicami wrzućcie dwie piłeczki i podrzucajcie tak żeby z folii nie wypadły.

 

  1. A teraz proszę rozłożyć folię na stole, przygotować Waszym zadaniem będzie malowanie do utworu pt”. Akwarium”

 

link: https://youtu.be/a4lmvXYRfa4

 

Zajęcia do pobrania na dzień 15.04.2020r – środa

15.04.2020

14.04.2020 – wtorek

Temat: Dźwięki wokół nas

 

  1. Zabawa z pląsem “Do góry i na dół”

 

link: https://youtu.be/qLmQ4gylgXk

 

  1. Słuchanie rymowanki pod tytułem “Strata czasu”

 

Nie hałasuj nie hałasuj,

bo to tylko strata czasu.

Hałas niszczy twoje zdrowie,

a to tylko przeciw tobie.

Będziesz ciągle rozdrażniony,

smutny albo roztargniony.

Gdzie jest huk tam boli głowa

i migrena jest gotowa.

 

  1. Zabawa “Dźwięki papieru”.

 

Rodzic układa przed dzieckiem różnego rodzaju papier, na przykład gazety, celofan, karton, tekturę falistą, bibułę. Dziecko wydobywa z nich dźwięki w wymyślony przez siebie sposób – pocieranie, darcie, zgniatanie, skrobanie pazurkami, uderzanie dłonią, uderzenie o różne części ciała.

 

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza “Gramy na instrumentach”.

 

Dziecko porusza się po pokoju w rytm uderzenia przez rodzica w pokrywki, podczas przerwy w grze dziecko naśladuje grę na wybranym przez siebie instrumencie, to może być na skrzypcach, na gitarze, na pianinie. Zadaniem rodzica jest odgadnięcie na jakim instrumencie gra dziecko.

 

  1. Zabawa ze śpiewem “Jestem muzykantem”.

 

link: https://youtu.be/PfYH147pXPA

Miłej zabawy.

 

Tematy zajęć na tydzień 06. – 10,04.2020r

Plik do pobrania

angielski

10.04.2020 r. – piątek

Temat: ​Koszyczek wielkanocny

„ZAGADKI WIELKANOCNE”​ – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych
• Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie. Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to…(bazie)

• Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy, jak mała, żółciutka kuleczka (kurczak).

• Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to…(zające)

• Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. (baranek)

„KOSZYK WIELKANOCNY”​ – cięcie, przyklejanie, ozdabianie. Dzieci rysują na kartce koszyk wielkanocny. Następnie z kolorowego papieru wycinają to, co powinno się w nim znajdować i przyklejają do obrazka.
Wiersz ​„Wielkanocny koszyczek”
W małym koszyczku Dużo jedzenia, Które niesiemy Do poświęcenia: Chleb i wędlina, Kilka pisanek Oraz cukrowy Mały baranek. Drożdżowa babka, Sól i ser biały, I już jest pełny Koszyczek mały…

z YouTube:

• Wielkanocne prace plastyczne z papierowych talerzyków: baranek, kurczak, zajączek – https://www.youtube.com/watch?v=N9xNvbH7vbc

• Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Z okazji zbliżających się świąt Wielkanocnych życzę dzieciom i Państwu zdrowia, radości i miłości.

Beata Bezaniuk

 

9.04.2020 r. – czwartek

 Temat: Wielkanoc za pasem

 

 

  1. Pisanki, kraszanki, jajka malowane – poznajemy tradycję barwienia jajek (w łupinach cebuli i buraków, w trawie, w marchewce). Malujemy, ozdabiamy wydmuszki i jajka.

 

  1. Do nauki wierszyk “Wielkanoc” B. Formy:

 

Święta za pasem, do pracy się bierzemy,

mazurki i baby smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki razem dziś zrobimy,

wszystko kolorowe, bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie bazie i żonkile,

a na nich z papieru kurczątka przemiłe.

 

  1. Spróbujcie poszukać z dziećmi wyjaśnienia powiedzeń i przysłów związanych z jajkami:

 

– Jajko mądrzejsze od kury

– Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci

– Od jajka do jabłka

– Jajko Kolumba

– Kura znosząca złote jajka

 

Rozwijajcie ich słownictwo, inteligencję i ogólną wiedzę o świecie.

 

  1. “Domowy bieg z przeszkodami” – dzieci uwielbiają się ruszać, więc stwórzmy im możliwość do zabaw ruchowych w domu. Mogą one pokonywać różne przeszkody stworzone z mebli, czołgać się po dywanie, pod krzesłem, chodzić na czworaka, przeskakiwać niewielkie przeszkody, dźwigać butelki z wodą, itp. Ile głów, tyle pomysłów.

 

https://pl.pinterest.com/pin/727261039814833290/ – jajko malowane korkiem

 Miłej zabawy

 

8.04.2020 r. – środa

Temat:​ ​Zajączek wielkanocny

Zajączek Wielkanocny jest chyba drugą ulubioną postacią z dzieciństwa każdego z nas. Aby wykorzystać go w sposób edukacyjny, zapraszam Wasze dzieci do sprawdzenia czy nadają się na zajączkowego pomocnika. W tym poście znajdziecie różne zabawy, które można wykonać z dzieckiem lub grupą dzieci w domu lub w przedszkolu.

Śniadanie wielkanocne

Nakrywanie do stołu to prawdziwa sztuka. Sprawdźcie czy wiecie co powinno znaleźć się na stole podczas wielkanocnego śniadania. (materiały w pliku do pobrania)

Coś tu się nie zgadza

Kurczaczek pokłócił się z reniferem Rudolfem o to które symbole są związane z Wielkanocą, a które z Bożym Narodzeniem. Czy pomożecie im je podzielić? (materiały w pliku do pobrania)

Sprawne łapki

Aby pięknie ozdabiać pisanki, Zajączek musi bardzo dbać o swoje łapki. Poprawcie po śladzie rysunki, które Wam
zostawił, aby też zadbać o swoje 😉 (materiały w pliku do pobrania)

Zajęcze przysmaki

Co najbardziej uwielbiają jeść zajączki? Marchewki! Ulepcie je z plasteliny lub z play dough. Tylko zgodnie ze wzorem! Co Wam przypominają? (materiały w pliku do pobrania)

Pomieszane pisanki

O nie! Zajączek tak szybko skakał, że wszystkie pisanki z jego koszyka się potłukły! Pomożecie mu je poskładać? (materiały w pliku do pobrania)

Literkowe pisanki

Zajączek ciągle uczy się liter, żeby mógł umieć dostarczyć prezenty odpowiednim adresatom. Niestety wciąż mylą mu się duże litery i ich małe odpowiedniki. Wybierz jajka bez błędów i pokoloruj je. (materiały w pliku do pobrania)

Sąsiedzi Zajączka

Ulubionym środowiskiem zajączków jest wieś. Czy potrafisz odgadnąć jakie zwierzęta zamieszkujące wieś ukryły się pod pisankami?

Polowanie na pisanki!

Ulubiona zabawa dzieci. Pisanki wystarczy gdzieś schować i poprosić o ich znalezienie.

Jajeczny taniec

Nie lubię marnować jedzenia, więc do tej zabawy polecam użyć sztucznych jajek, np. ze styropianu. Włączamy muzykę, a zadaniem dzieci jest tak tańczyć wśród jajek, żeby żadnego nie dotknąć i nie uszkodzić.

Najpiękniejsze pisanki

Nie ma Wielkanocy bez pisanek, więc do dzieła! Kolory, faktury, bohaterowie bajek… To wszystko można umieścić na niezwykłym jajku 🙂

Materiały do druku pobierzecie w  pliku poniżęj.

TestNaPomocnikaZajaczkaDzieckiemBadz

 

7.04.2020 r. – wtorek

 Temat: Wielkanocne pisanki

Rozwiązywanie zagadek, wskazywanie ich rozwiązań w wielkanocnym koszyczku. zachęcanie dzieci do układania zagadek: opisywanie wyglądu przedmiotów bez podawania ich nazwy.

 

Zjedz mu długie ucho lub kawałek głowy

bo pyszny jest bardzo i czekoladowy

(zajączek z czekolady)

 

Z wydmuszek zrobione,

pięknie malowane –  w szlaczki kolorowe albo nakrapiane

(pisanki).

 

O cukrowym tym zwierzątku

każdy z nas pamięta,

i wkłada go do koszyczka

w wielkanocne święta

(cukrowy baranek)

 

Na stole wielkanocnym to ona króluje,

ma lukier i rodzynki i wszystkim smakuje.

( babka wielkanocna).

 

Wśród pisanek leży

ma żółty kubraczek,

powiedz, mądry przedszkolaku

to mały…( kurczaczek)

 

Zapoznanie dzieci z fragmentem wiersza S. Aleksandrzaka pod tytułem “Pisanki”.

 

Dzieci obsiadły i malują pisanki:

Pierwsza ma kreski,

druga – kółka złote,

trzecia -drobne kwiaty,

czwarta dużo kropek,

piąta – srebrne gwiazdki,

szósta – znów zygzaki,

siódma – barwne kwiaty, jak astry lub maki. (…)

 

Wymienianie przez dzieci wzorów, jakie znalazły się na pisankach z wiersza. Wybieranie spośród sylwet pisanek kolejno tych, o których jest mowa w utworze. Liczenie pisanek: opisywanie wzorów na pisankach, o które zapyta rodzic.

Na przykład: Co znajduje się na trzeciej pisance?

A powiedz co znajduje się na piątej pisance?

A teraz powiedz mi co znajduje się na siódmej pisance?

Na której pisance znajdują się kreski… drobne kwiaty… dużo kropek?

 

 

Zabawa ruchowa “Wędrująca pisanka”

 

Podawanie w kręgu pisanki, tak jakby była bardzo lekka, bardzo ciężka i śliska. Przenoszenie jej od startu do mety na łyżce, trzymanej w wyciągniętej ręce.

Wykonanie pisanek różnymi technikami według wyboru dzieci np. kolorowanie jajek flamastrami, naklejanie na jajko kuleczki i wałeczki z plasteliny, naklejanie na jajku małe obrazki, wycięte z kolorowego papieru.

 

 

 

Polecam obejrzeć.

https://youtu.be/mwWgC626krE

 

Miłej zabawy

 

6.04.2020 r. – poniedziałek

 Temat: Świąteczne przygotowania

 

  1. Oglądanie kartek świątecznych

 

Zwrócenie uwagi na powtarzające się na nich elementy wskazujące symbole, które kojarzą się z Wielkanocą. Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica pt. “Wielkanocne zwyczaje”

 

Ojej, co to się dzieje? – zapytał zdziwiony Miluś i rozejrzał się po pokoju. Co ten zajączek robi na stole… i jeszcze te bazie w wazonie.

Milusiu to ty jeszcze nie wiesz? zapytała Karolinka i dodała  – przecież zbliżają się święta wielkanocne.

I trzeba się do nich odpowiednio przygotować – dodała poważnym głosem. Zosia. – Chyba najlepiej będzie, jak ci to wszystko wytłumaczymy.

Widzisz Milusiu – zaczął Michał – święta to bardzo miły czas ale trzeba się przedtem troszeczkę napracować.

Tak, tak – dodała Kasia – trzeba pomóc rodzicom posprzątać w domu, powycierać kurze, ustawić zabawki.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

  • Dziecko samo sobie wybiera kto jest Milusiem (może to być zajączek, piesek, kotek).
  • Dziecko nazywa osoby, które wystąpiły w opowiadaniu z imienia – w jaki sposób dzieci wytłumaczyły przygotowania Milusiowi do świąt Wielkanocnych.

 

Zabawa ruchowo- naśladowcza “Przedświąteczne porządki”

 

Dzieci poruszają się po pokoju w rytm uderzania mamy w pokrywkę. Podczas przerwy w grze naśladują czynności, o których mówi mama.

Na hasło odkurzamy dywan( dziecko naśladuje odkurzanie dywanu),

na hasło wycieramy kurze( dziecko naśladuje wycieranie kurzu),

na hasło podlewanie kwiatów (dziecko podlewa kwiaty),

na hasło myjemy okna( dziecko myję okna).

 

Zabawa plastycznaBaranek wielkanocny”.

 

Zapoznanie dzieci z treścią wiersza pod tytułem “Wielkanoc”

 

W zielonym owsie nad ranem,

zbudził się mały baranek.

I dzwoni dzwoneczkiem z cukru:

Wielkanoc Wielkanoc już wkrótce.

 

Zaproponowanie wykonania baranka według pomysłów dzieci, rysowanie wymyślonego baranka na kartonie, oklejanie kuleczkami z białej bibułki i elementami wyciętymi z kolorowego papieru. Przyklejanie z drugiej strony przygotowanej przez rodzica trójkątnej tektury podstawki ułatwiającej postawienie pracy.

 

Tematy zajęć na tydzień 30.03.- 03.04.2020r

Język angielski

easter2

3.04.2020 r. – piątek

Temat zajęć: Powrót pierwszych ptaków – bocian

Pióra ma biało-czarne, a nogi czerwone,

zmykają przed nim żabki wystraszone. (bocian)

Film o bocianach:

Wykonanie pracy plastycznej ,,Bocian” – uzupełnianie rysunku płatkami kosmetycznymi.

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

Dzieci dostają płatki kosmetyczne, klej, farby – czerwoną i czarną.

Przyklejają płatek na środku kartki. Doklejają do niego złożony na pół drugi płatek kosme­tyczny (skrzydło).

Wycinają z płatków kosmetycznych głowę, ogon i szyję bociana. Doklejają do tułowia.

Malują dziób i nogi bociana czerwoną farbek, a brzegi skrzydła – czarną.

Dorysowują trawę, kwiaty, staw i ewentualnie żaby. Wykonanie prac przez dzieci.

Miłej zabawy

 

02.04.2020r – czwartek

Temat dnia: Co wiemy o pszczołach

Zabawa słowna:   Wiosna mnie cieszy

Dzieci siedzą w kole i kończą zdanie: Cieszę się, że przyszła wiosna ,bo….

Dzieci starają się nie powtarzać wypowiedzi kolegów.

OPOWIADANIE  „Przygody małej pszczółki” .

Krótka rozmowa na temat opowiadania. Omówienie pożyteczności i zwyczajów pszczół.

Po drodze do przedszkola spotkałam małą pszczółkę. Wyobraźcie sobie przedstawiła mi się. Powiedziała, że ma na imię Klementynka. Tak rozmawiałyśmy ze sobą i ja zaprosiłam ją do nas do sali. Całą drogę rozmawiałyśmy ze sobą: co robi, gdzie mieszka. Prosiłam ją, żeby usiadła mi na ramieniu i odpoczęła, ale nie chciała, więc po przyjściu do przedszkola zaraz usiadła na naszej małej łączce i odpoczywa.

– Hej, hej pszczółko odpoczęłaś już? Bzzz, bzzz, bzzz – witajcie dzieci – dzień dobry bzzz, bzzz. Jestem pszczółka Klementynka. Pani zaprosiła mnie do was bzzz, bzzz, bzzz więc jestem.

– O jak tu ładnie! Bzzz, bzzz.

– O jak ja lubię stokrotki! Bzzz, bzzz.

– O a tam są niezapominajki!

– Usiądę sobie na jednym kwiatuszku – mogę? Bzzz, bzzz.

– O jaki dobry pyłek! Hm – jaki słodki!

– Muszę sobie trochę pozbierać, zaniosę do ula a potem będzie pyszny miodzik. Hm, jaki dobry! Bzzz, bzzz, bzzz.

– A mogę jeszcze do kącika przyrody? Bzzz, bzzz, bzzz, jeszcze trochę pozbieram nektaru i zaniosę do domku.

– Jak tu u was ładnie, tyle kwiatów! Raj dla pszczół! Trochę się zmęczyłam, muszę odpocząć. I ten pyłek kwiatowy – taki ciężki się zrobił. Lecę do swojego domku, zostawię nektar, a tam potem powstanie słodki miód.

Film o pszczołach:

https://youtu.be/p_UgKxHpodM

Praca plastyczna: Tworzymy puzzle:

 

Zajęcia do pobrania na 01.04.2020r – środa

1.04.2020

31.03.2020 r. – wtorek

Temat: Zabawy z figurami geometrycznymi

 1.Zabawa dydaktyczna “Cechy figur geometrycznych

Utrwalanie wiadomości na temat wyglądu figur geometrycznych płaskich : koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt .

zapraszam do wysłuchania piosenki link:

https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

2.Zabawa dydaktyczna „Figury wokół nas”

 link tutaj:

https://youtu.be/WVXRV-cUDGM

3.Zabawa dydaktyczna “Co jest na świecie w kształcie….

(koła, kwadratu……) dzieci wymieniają nazwy przedmiotów lub je rysują

 

4.Zabawa “Jakiej figury brakuje?”

 

Rozkładamy figury, dziecko uważnie patrzy, następnie jedną figurę zabieramy, a dziecko musi powiedzieć jakiej figury brakuje.

 

5.Zabawa „Figurkowy obrazek”

 

Układanie obrazka z wykorzystaniem figur geometrycznych. Ustalenie  z dzieckiem jakie figury wykorzystało do jego ułożenia i ile, np dwa koła , jeden trójkąt.

 
   

 

  1. Praca plastyczna „Moja rodzinka z figur geometryczn

Miłej zabawy

 

  30.03.2020 r – poniedziałek

 Temat : “W moim ogródku”

 Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej “Idzie wiosna

 

Wiosna, wiosna już tuż, tuż.

Płaszcz słomiany spada z róż,

Pączki ma już każdy krzak

To jest wiosny pierwszy znak.

Drugi znak – zielony liść.

Na wycieczkę czas już iść.

Biegać łąką ile tchu,

Szukać wiosny. Tam i tu.

Złotych blasków chyba sto

Wpadło na strumyka dno

Żaby budzą się ze snu.

gdzie jest wiosna?

A, już tu.

W każdej bruździe, koleinie

Jakaś strużka wody płynie

Wszędzie ćwierka jakiś ptak-

To jest też wiosenny znak

Na podwórku już hałasy

Wszystkie dzieci grają w klasy.

A jak grają? Zobacz, jak !

To jest wiosny piąty znak.

Takich znaków jest ze dwieście.

W każdym mieście

Patrz uważnie tu i tam

To je znajdziesz wszędzie sam.

 

 

Rozmowa na temat wiersza.

 

 – Jakie oznaki wiosny są wymienione w wierszu?

– Co jeszcze świadczy o tym, że nadeszła wiosna?

 

Założenie domowego ogródka.

 

Omówienie, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć (ziemi, wody, słońca).

 

Przygotowanie: cebulek kwiatów (tulipany, hiacynty, itp.), nasion (owies), doniczki, ziemi, konewki z wodą.

Oglądanie przez dziecko cebulek, dotykanie, wąchanie ich. Umieszczenie ich, w pojemnikach z ziemią,  podlanie i ustawienie w nasłonecznionym miejscu.

Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała “Kwiatek rośnie”.

 

Dziecko w klęku, z opuszczoną głową, powoli podnosi się do stania z wyciągniętymi do góry rękami. Naśladuje rosnący kwiatek.

 

Zabawa “O którym przedmiocie mówię?”

 

Pokazanie dziecku przedmiotów np.talerz, widelec, kubek, itd. Opisywanie przez osobę dorosłą jednego z nich,  bez używania jego nazwy. Dziecko uważnie ogląda i słucha wskazówek a następnie odgadnie, o jakim przedmiocie była mowa.

 

 

Tematy zajęć na tydzień 25 -27.03.2020r

Drodzy rodzice. 

Wszystkich nas martwi ta sytuacja, która nas spotkała. Od dziś codziennie będę wysyłać Państwu propozycje zabaw i zadań do wykonania z waszymi pociechami. Zachęcam do zrobienia filmiku, zdjęcia podczas wykonywania zadań. 
Pozdrawiam 
 

Piątek 27.03.2020 r.

Temat: Marcowa pogoda.

Zabawa z wierszem D. Gellner “Wiatr i chmurki“.

Tam za lasem, tam za górką

Wiatr dokuczał małym chmurkom

Aż się chmurki rozpłakały

i deszcz padał przez dzień cały.

Rytmizowanie utworu z prostym ruchem zaproponowanym przez dzieci.

Wypowiadanie wiersza z różną intonacją (wesoło, smutno ze złością).

Zabawa plastyczna “Marcowy garnek pogody“.

Rodzic czyta wiersz dzieciom “Marcowe kaprysy“.

Wymieszał marzec pogodę w garze

Ja wam tu wszystkim zaraz pokażę

Włożę troszkę deszczu, słoneczka promieni. Domieszam wiatru ciepłego.

Smutno by w marcu było bez niego.

Śniegu i burzy jeszcze trochę dodam

Będzie prawdziwa marcowa pogoda.

 

Wypowiedzi dzieci inspirowane tekstem ww utwory (zadaniem dzieci jest opowiedzenia jaka pogoda znajdowała się garnku)

 

Wykonanie pracy plastycznej.

Rodzic proponuje dzieciom wykonanie garnka, w którym znajdują się elementy marcowej pogody (chmurki, słoneczko krople deszczu, grad, błyskawice i gwiazdki śniegowe) narysowane przez dzieci. Garnek  może być wycięty, narysowany, wydrukowany. To wszystko zależy od państwa inicjatywy.

Życzę miłej zabawy.

 

Zabawa ruchowa “Wietrzyk i wichura

 

Na hasło Wietrzyk “dzieci-drzewa”, delikatnie  poruszaj palcami rąk wyciągniętymi w górę i poruszają nimi i cichutko szumią.

Hasło Wichura jest sygnałem do poruszania całymi rękoma i tułowiem, dzieci naśladują poruszające się drzewo na silnym wietrze.

 

Życzę miłej zabawy.

 

 

 

Czwartek 26.03.2020 r.

 Temat: Zabawa “Wiosenne rymowanki”

 

1.Zabawa słowna” Wiosenna rymowanki”

 Dzieci tworzą rymy do podanych zdań. Rodzic mówi pierwszą część zdania a dzieci kończą w taki sposób aby słowa się rymowały.

-Rosną listeczki zielone przez deszczyk (pokropione)

-Na gałęzi siedzi Wrona, czarna wrona bez (ogona)

– Zajączki kicają i trawki (szukają)

– Nad stawem żabki kumkają przed bocianem (uciekają)

– Bociana dziób czerwony jest ostro (zakończony)

2.Zabawa ruchowa pod tytułem “Biedroneczko

Biedroneczko, biedroneczko fruń do nieba przynieś nam kawałek chleba,bo kto chleba nie dostanie ten nie bawi się w skakanie. Raz dwa trzy skaczesz ty.(Dzieci podskakują rytmicznie). Biedroneczko, biedroneczko fruń do nieba przynieś nam kawałek chleba, bo kto chleba nie dostanie ten nie bawi się w latanie. Raz, dwa, trzy latasz ty (dziecko naśladuje lot samolotu).

3.Malowanie farbami, mogą być farby plakatowe lub akwarele do muzyki Vivaldiego Cztery pory roku wiosna.

Czekam na wasze zdjęcia z pracami jak wrócicie do przedszkola.

 

25 marca 2020 środa  

Temat: Szukamy wiosny.

1) Obejrzyj film edukacyjny, postaraj się zapamiętać jak najwięcej zwiastunów wiosny.

Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie – nowy film edukacyjny dla dzieci po polsku – AbcZabawa

https://youtu.be/Wjo_Q1OYTmY

2) Obejrzane? To teraz pora na trochę ruchu. 💪 Za chwilę weźmiesz udział w zumbie. Postaraj się tańczyć z innymi dziećmi.

Obejrzyj film „Zumba Kids Alvaro Soler – Sofia” w YouTube

https://youtu.be/SOBEPiqlz48

3) Jeżeli masz możliwość wyjść na spacer to poszukaj oznak wiosny. Możesz zrobić “​kartę badacza przyrody”​ i narysować to co wypatrzysz (rodzice za pewno pomogą) ja chętnie obejrzę jeżeli pod tym postem dodasz zdjęcie.

 

Język angielski

We are learning this month.

  1. Spring

weather ( rain / it’s raining, sun / it’s sunny, fog / it’s foggy, warm / is warmer )

clothes ( jacket, sweter, t-shirt, blouse, shoes )

nature ( grass is growing, birds are singing, snow is melting, flowers are blooming )

  1. Farm

animals ( horse, hen, chicken, rooster, sheep, duck, goose, pig, dog, cow, rabbit )

How many…? / we are counting ( one, two … )

Zwroty: It’s a (dog) / What is this? / What colour is it? / How many legs?

  1. Song

Old Mc Donald had a farm

Old MACDONALD had a farm
E-I-E-I-O
And on his farm he had a cow
E-I-E-I-O
With a moo moo here
And a moo moo there
Here a moo, there a moo
Everywhere a moo moo
Old MacDonald had a farm
E-I-E-I-O

Old MACDONALD had a farm
E-I-E-I-O
And on his farm he had a pig
E-I-E-I-O
With a oink oink here
And a oink oink there
Here a oink, there a oink
Everywhere a oink oink
Old MacDonald had a farm
E-I-E-I-O

 

B – i – n – g – o

There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
B-I-N-G-O
B-I-N-G-O
B-I-N-G-O
And Bingo was his name-o.
There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
(Clap)-I-N-G-O
(Clap)-I-N-G-O
(Clap)-I-N-G-O

 

  1. Zadania

– oglądanie ilustracji przedstawiających zwierzęta wiejskie, nazywanie i opisywanie ich w języku angielskim;

– zabawy maskotkami lub figurkami zwierząt, nazywanie ich, opisywanie, przeliczanie, segregowanie pod względem gatunku, koloru, wielkości ( big / small )

– gra Memory , Bingo

– rozpoznawanie zwierzątek po odgłosach, fragmentach ilustracji, dotyku

– kalambury

– rozpoznawanie zwierząt po odciskach łap / nóg

– What animals can you see? –  historyjka obrazkowa.

  1. Zabawa Abra cadabrra one, two, Tyree you are a ( ducks ) so swimm with me….